Brf olaglig ändring av stadgar

Permalänk

För er som bagatelliserar hela tvisten: varför skulle det inte vara föreningens ansvar att tvisten löses? Om det är en så liten detalj, varför inte göra det ordentligt?
Handlar inte så mycket om "rätt ska vara rätt", utan att de verkar ha betett sig som om de har begravt döda lik i de nya stadgarna, betett sig otrevligt istället för att ta åt sig.

Permalänk
Avstängd

@LinusNeuman: Som jag ser det har TS valt den alltid lika okonstruktiva vägen av direkt konfrontation.
Han valde som jag förstod det att ifrågasätta styrelsen på ett sätt som gjorde att de hade att välja mellan att försöka rädda sin prestige genom att gå till motangrepp, eller svälja sin prestige och börja diskutera.

Folk väljer i min erfarenhet alltid att värna om sin egen prestige i sådana lägen.

Om TS hade rätt eller fel är en annan fråga, men med sin valda strategi spelar det mycket liten roll eftersom han inte kommer få till någon diskussion.

Permalänk
Skrivet av olle1884:

@LinusNeuman: Som jag ser det har TS valt den alltid lika okonstruktiva vägen av direkt konfrontation.
Han valde som jag förstod det att ifrågasätta styrelsen på ett sätt som gjorde att de hade att välja mellan att försöka rädda sin prestige genom att gå till motangrepp, eller svälja sin prestige och börja diskutera.

Folk väljer i min erfarenhet alltid att värna om sin egen prestige i sådana lägen.

Om TS hade rätt eller fel är en annan fråga, men med sin valda strategi spelar det mycket liten roll eftersom han inte kommer få till någon diskussion.

Det håller jag med dig om. Det är naturligt att ställa sig till försvar, men inte att förolämpa och trycka ner någon för att han är yngre. Tycker inte att man ska lägga skulden på TS som har ifrågasatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nrj:

Bra att veta.

HSB har börjat (kom för ca 2 år sedan) ta ut en administrativ avgift om 1250kr mot föreningarna vid andrahandsuthyrning. Enligt de gamla stadgarna så har föreningen inte rätt att ta ut denna avgiften mot den som hyr ut i andra hand, det vill säga alla boende får dela på den kostnaden.
Enligt de nya stadgarna så KAN föreningen ta ut en kostnad vid andrahandsuthyrning. Jag vill minnas att storleken på avgiften inte bestäms på årsstämman utan detta sker under ett styrelsemöte (dvs endast styrelsen beslutar om storleken på avgiften). Hittar ingenting om att avgiften för andrahandsuthyrning finns med på protokollet från årsstämman eller vid stadgebyte.

Ni kan fortfarande lämna in en lapp/skrivelse till styrelsen om vad ni anser att avgiften bör ligga på (max 10% eller ca 4500kr). Styrelsens skyldighet är att ta upp detta på styrelsemötet, men det är fortfarande styrelsen som beslutar vad beloppet slutligen blir. Vill du vara med och besluta om sådana ärenden så är det bara ansöka om att få vara med i styrelsen!

Fast formuleringen jag fick när jag begärde förslaget var at 10% ska tas (inte kan) i avgift. Då kan inte styrelsen besluta om hur mycket som ska tas vid ett senare tillfälle.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Mixen på attityden av svaren i den här tråden är ju ett utmärkt exempel på själva problemställningen TS kommer med.

Vissa tycker allt ska gå till punkt och pricka rätt till gällande stadgarna och somliga tycker inte det spelar så stor roll eftersom alla ändå verkade vara överens om själva förändringen så varför göra en höna av en fjäder.

Själv är jag av åsikten att saker och ting ska gå rätt till oavsett om så alla är jätteöverens om utfallet i slutändan. På så vis brukar man kunna undvika problem senare längs med vägen då det kanske gäller en sakfråga av större betydning.

Mitt tips till TS är att släppa det men att skicka ett privat mail till ordföranden och på ett enkelt och tydligt vis förklara dig och din ståndpunkt, att saken är avslutad för din del men med förhoppning om förbättri g till nästa gång nåt liknande ska upp för avgörelse.

Gl!!

Detta var precis vad jag var på väg att göra, men sambons föräldrar är inte nöjda med en av ändringarna, och är missnöjda över att de inte fick en chans att påverka förslaget pga den uteblivna informationen. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

TS har redan gjort sig till ovän med övriga i föreningen.
Säkerligen kan han göra det än värre genom att driva detta.
Styrelsen är personer som lägger av sin fritid, och TS framstår för dem troligen som en hårklyvare.

Jag hade lagt ner efter att jag vid nästa möte förklarat att jag inte har ett problem med ändringarna och förstår att övriga medlemmar vill att saker går smidigt till. Samt att jag är tacksam för styrelsens jobb.
Därefter skulle jag understryka att det finns ett regelverk för hur sådant ska gå till och att dessa finns av en anledning. Man kan också påpeka att utomstående bedömare med kompetens inom området håller med om det osunda i hur saken hanterats. Och att det är ett sluttande plan när man börjar strunta i regelverk. Och att allt detta förväntas det av en styrelse att känna till.
Därefter kan man be om ursäkt och även påpeka att övriga närvarande kanske ska fundera på varför de kände ett behov av att vara så otrevliga.

Jag var också inne på det spåret. Problemet är att det är just styrelsemedlemarna som var mest otrevliga. Hade aldrig för avsikt att göra mig ovän med någon. Det är bara inte så lätt att föra en konversation när man inte blir tagen på alvar och när folk blir upprörda oavsätt hur artigt man ifrågasätter något. Ska ha dina synpunkter i åtanke, men tror tyvärr inte det är så lätt i detta fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@DevilsDad: Jag förstår dig.
Försöker man hålla en normal ton och märker att folk kör härskartekniker istället för att lyssna skulle vem som helst till slut bli förbannade.
Att styrelsen betett sig riktigt dåligt verkar rätt tydligt. Tyvärr hjälper inte det dig. Tvärtom, när man vet man gått över en gräns har man ännu mer att förlora på att erkänna sitt misstag.
Hoppas det löser sig för dig på ett sätt som du känner dig bekväm med. Hade du varit i min bostadsrättsförening hade jag bara tyckt det var bra att någon kommenterar och är noggrann, folk är så blase och ointresserade som regel.

Permalänk
Medlem

Även jag var på enn cirkusaktig extrastämma kring stadgeändringar häromdagen. Det gäller stadgeändringar för att underlätta med byte till säkerhetsdörrar.

Ordföranden började med att påpeka att "jag förstår att det är väldigt skfitande åsikter här men kom ihåg att vi fortfarande är grannar efter ikväll", och sedan så var cirkusen ett faktum....

Detta hade inneburit en summa på ett par hundra i månaden extra under 5 år (föreningens förslag, varför ens skriva av det på 5 år?) vilket jag förstår är mycket för en del. Deras kassör dock hade en egen uträkning med 10% av styrelsens föreslagna summa (ca 48:-/mån).

Detta var för mycket för de i föreningen med barndomsminnen från juraperioden så det röstades ner.

Värt att tillägga är att snittåldern i föreningen är 52.5 år och snittåldern i styrelsen är 64 år .. känner mig inte riktigt representerad med mina ca 25år.

Denna förening kommer inte göra några långsiktiga investeringar då de vet att de aldrig kommer få igen pengarna de lägger på det då de kommer dö i lägenheterna..

Det brann i förrgår i huset bredvid, 4 lägenheter förstördes, kan det vara så att det började i en lägenhet och spred sig till 3 andra pga de saknade säkerhetsdörr? (branden har alltså spridit sig till andra sidan trappuppgångne och ej endast neråt/uppåt)

EDIT: Och ja, jag är bitter som fan. Föreningen består endast av gamla jävla reliker som gnäller om 2 kr överdebitering i mataffären...

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Även jag var på enn cirkusaktig extrastämma kring stadgeändringar häromdagen. Det gäller stadgeändringar för att underlätta med byte till säkerhetsdörrar.

Ordföranden började med att påpeka att "jag förstår att det är väldigt skfitande åsikter här men kom ihåg att vi fortfarande är grannar efter ikväll", och sedan så var cirkusen ett faktum....

Detta hade inneburit en summa på ett par hundra i månaden extra under 5 år (föreningens förslag, varför ens skriva av det på 5 år?) vilket jag förstår är mycket för en del. Deras kassör dock hade en egen uträkning med 10% av styrelsens föreslagna summa (ca 48:-/mån).

Detta var för mycket för de i föreningen med barndomsminnen från juraperioden så det röstades ner.

Värt att tillägga är att snittåldern i föreningen är 52.5 år och snittåldern i styrelsen är 64 år .. känner mig inte riktigt representerad med mina ca 25år.

Denna förening kommer inte göra några långsiktiga investeringar då de vet att de aldrig kommer få igen pengarna de lägger på det då de kommer dö i lägenheterna..

Det brann i förrgår i huset bredvid, 4 lägenheter förstördes, kan det vara så att det började i en lägenhet och spred sig till 3 andra pga de saknade säkerhetsdörr? (branden har alltså spridit sig till andra sidan trappuppgångne och ej endast neråt/uppåt)

EDIT: Och ja, jag är bitter som fan. Föreningen består endast av gamla jävla reliker som gnäller om 2 kr överdebitering i mataffären...

Känner tyvärr igen mig! Det är tur att vi har fiber installerat i våra fastigheter sedan längre.
Dagen styrelse hade absolut inte gjort den investeringen.
investeringen idag.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |