Permalänk
Medlem

varm 7700k på vattenkylning

har precis skruvat ihop en ny maskin och startade p95 vilket resulterade i att processorn direkt skuttade upp till 80 grader. vet att 7700k har värmeproblem men är det verkligen såhär illa? den idlar omkring 30 grader med den 360mm radiator jag har. vågar knappt överklocka om det ska vara såhär jävligt.

mvh

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte så illa, du är i en dröm.

Vad förväntar du dig för svar=?

Du är medveten om problematiken uppenbarligen, du har läst om andras erfarenheter, och du startar en tråd för att... få bekräftelse? Funkar inte den stora tråden som diskuterar just detta?

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1478568-varm-i7-7700k?p...

Massvis med poster där som behandlar ditt bekymmer.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl vara så jävligt. Min går upp i 90 grader med en 100mhz OC.
Trots bästa noctua luftkylare som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

har precis skruvat ihop en ny maskin och startade p95 vilket resulterade i att processorn direkt skuttade upp till 80 grader. vet att 7700k har värmeproblem men är det verkligen såhär illa? den idlar omkring 30 grader med den 360mm radiator jag har. vågar knappt överklocka om det ska vara såhär jävligt.

mvh

Helt ok temps.
Skit Prime95.
Du kommer aldrig nå dem tempsen ändå så du har nog en ganska bra exempel skulle jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Helt ok temps.
Skit Prime95.
Du kommer aldrig nå dem tempsen ändå så du har nog en ganska bra exempel skulle jag säga

Han säger ju att han kör 360mm rad..... Om du så kör fullt ös oavsett tid ska den klara galant att leda bort den effekten. Låter ju katastrofdåligt för en standardprolle.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Nej, det är inte så illa, du är i en dröm.

Vad förväntar du dig för svar=?

Du är medveten om problematiken uppenbarligen, du har läst om andras erfarenheter, och du startar en tråd för att... få bekräftelse? Funkar inte den stora tråden som diskuterar just detta?

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1478568-varm-i7-7700k?p...

Massvis med poster där som behandlar ditt bekymmer.

Ah jo men som du ser är jag inte ens igång med capslock eftersom jag är lat och önskade mig ett snabbt svar. Min formulering är också felaktig eftersom jag mer ville se vad andra hamnade på vid stock clocks för att kunna jämföra.

*Edit: Exakt samma tråd som jag just skapade. Jag är ledsen att jag tog upp några pixlar på din skärm med min redundanta tråd. Jag lovar att jag försöker bättra mig.

Skrivet av zyy:

Det kan mycket väl vara så jävligt. Min går upp i 90 grader med en 100mhz OC.
Trots bästa noctua luftkylare som finns.

Helt galet.

Skrivet av Superthug:

Helt ok temps.
Skit Prime95.
Du kommer aldrig nå dem tempsen ändå så du har nog en ganska bra exempel skulle jag säga

Vet inte vad jag skulle förvänta mig. Har ju en ganska rejäl vattenkylning och den i5:a jag hade tidigare (sig) tog sig aldrig upp till 75+ i p95. Ska arbeta lite med överklockning och se vart jag hamnar.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Han säger ju att han kör 360mm rad..... Om du så kör fullt ös oavsett tid ska den klara galant att leda bort den effekten. Låter ju katastrofdåligt för en standardprolle.

Det var lite det här spåret jag var inne på. Visst fan är det galet? Den är uppe i 80 grader på mindre än en sekund. Brukade ta åtminstone en halvtimme innan min förra prolle nådde 70 grader och den gick i 4.8 ghz med en mindre radiator. Intel plzzz?

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vet inte vad jag skulle förvänta mig. Har ju en ganska rejäl vattenkylning och den i5:a jag hade tidigare (sig) tog sig aldrig upp till 75+ i p95. Ska arbeta lite med överklockning och se vart jag hamnar.

Använd inte prime95 om du inte vill ha sönder din CPU då, bättre att läsa av tempsen när du spelar, kör cinabench osv, vill du prompt maxa CPUn så kör aida64 eller Intel burn test.
Vid vilken Volt får du de tempsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Använd inte prime95 om du inte vill ha sönder din CPU då, bättre att läsa av tempsen när du spelar, kör cinabench osv, vill du prompt maxa CPUn så kör aida64 eller Intel burn test.
Vid vilken Volt får du de tempsen?

Det är ju vid stock. Har inte en susning vad det är för vcore eftersom jag inte givit mig in i BIOS ännu.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det är ju vid stock. Har inte en susning vad det är för vcore eftersom jag inte givit mig in i BIOS ännu.

Många moderkort drar på för mycket volt i auto så att du kör din CPU i stockhastighet är helt ointressant då det är volten som avgör vilka temps du får. Jag föreslår att du installerar tex HWmonitor där du kan avläsa volt o temps vilket underlättar för vidare överklockning och sen ställer in saker och ting korrekt innan du gnäller över höga temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Många moderkort drar på för mycket volt i auto så att du kör din CPU i stockhastighet är helt ointressant då det är volten som avgör vilka temps du får. Jag föreslår att du installerar tex HWmonitor där du kan avläsa volt o temps vilket underlättar för vidare överklockning och sen ställer in saker och ting korrekt innan du gnäller över höga temps.

Det där var alldeles strålande input, tack! Ska kolla upp det för det kan mycket väl vara så att vcore för närvarande är på auto.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

@firstofmay:

Så är det, steg 1 är sätta en vcore den ska hålla, steg 2 är LLC (Load Line Calibration).

Läs på lite mer, sen återkommer du.

Låta BIOS mosa på VCore efter behov är en sopdålig idé

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av magican:

@firstofmay:

Så är det, steg 1 är sätta en vcore den ska hålla, steg 2 är LLC (Load Line Calibration).

Läs på lite mer, sen återkommer du.

Låta BIOS mosa på VCore efter behov är en sopdålig idé

Helt färsk är jag inte! Jag tog mig hursomhelst en runda i BIOS och ställde vcore på 1.17 vilket drog ner temperaturen med omkring 5 grader (alltså ner till 74 Celsius vid p95). Tycker dock fortfarande att det känns som skyhöga temps för att vara en vattenkyld dator men min erfarenhet med kaby lake är begränsad. Ska pröva att sätta på ny kylpasta. Det underliga är att den idlar omkring 33 grader så pastan borde egentligen inte vara problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Bästa lösnigen är att delidda din 7700k.

Permalänk
Inaktiv

Har du inte läst högre upp, du ska inte köra 7700k med prime95 då den lastar CPU onormalt högt.
Använt aida64 eller läs av temperaturen i spel.

Permalänk
Inaktiv

Får du 74 grader i prime95 med en 7700k är det jävligt bra temp ska du veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Har du inte läst högre upp, du ska inte köra 7700k med prime95 då den lastar CPU onormalt högt.
Använt aida64 eller läs av temperaturen i spel.

När jag spelar csgo ligger jag kring 60 grader, alltså något jag fortfarande skulle påstå är ganska varmt för en processor kyld med en 360mm radiator? Som sagt var är det här det första systemet jag byggt med en kaby lake processor.

Skrivet av anon200632:

Får du 74 grader i prime95 med en 7700k är det jävligt bra temp ska du veta.

Vad hamnar du på för temps och vad är din kyld med? Skulle gärna vilja ha en referens så jag kan bilda mig någon form av uppfattning. Som sagt ovan, min är kyld av en 360 rad och jag hade gått och förväntat mig något bättre temps.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Inaktiv

I Aida64 ligger jag på runt 63-65 grader i stress och lägre i spel.

Kyler med en noctua d15 och en 120mm fläkt.
Kör CPU i stock hastighet

Permalänk
Medlem

@firstofmay: det är bara att kasta iväg garantin du har och delidda om du vill få ner tempen på processorn. så är det tyvärr när Intel har bestämmt sig att använda TIM för alla sina konsument processorer istället för att löda.
det ända positiva Intel har själv att säga om sin TIM är att den håller längre jämfört med eftermarknads TIM eller Liquid Metal. Men Liquid Metal är det du få gå med om du vill få ner tempen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Helt färsk är jag inte! Jag tog mig hursomhelst en runda i BIOS och ställde vcore på 1.17 vilket drog ner temperaturen med omkring 5 grader (alltså ner till 74 Celsius vid p95). Tycker dock fortfarande att det känns som skyhöga temps för att vara en vattenkyld dator men min erfarenhet med kaby lake är begränsad. Ska pröva att sätta på ny kylpasta. Det underliga är att den idlar omkring 33 grader så pastan borde egentligen inte vara problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ber om ursäkt om du tog det som en noobförklaring, inte min mening

Dom är ju lite så, min 6700K kan ja klocka rätt högt med bra temps & låg vcore, men jäklar när load kommer. Kör iofs med "fuskvatten", Corsairs H100, men ändå.

Sneglar lite mot mobobyte och cpu. Men i everyday use så skulle jag ändå inte märka något (märker inte skillnad på original klock och 4.8 heller, förutom benchpoäng).

Socket 1151 (eller va den hette) va inte långlivad.. verkar inte som det planeras någon dundercpu efter 7700K heller. Om ja inte missat något, är fullt möjligt då jag varit lite offline ett tag.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

När jag spelar csgo ligger jag kring 60 grader, alltså något jag fortfarande skulle påstå är ganska varmt för en processor kyld med en 360mm radiator? Som sagt var är det här det första systemet jag byggt med en kaby lake processor.

Vad hamnar du på för temps och vad är din kyld med? Skulle gärna vilja ha en referens så jag kan bilda mig någon form av uppfattning. Som sagt ovan, min är kyld av en 360 rad och jag hade gått och förväntat mig något bättre temps.

Jag kör också med custom loop, och får ca 70-75 grader i spel, något över 80 i stresstest. Detta i 5.0ghz och 1.28vcore. Jag hade tur med mitt exemplar så har ej deliddat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

I Aida64 ligger jag på runt 63-65 grader i stress och lägre i spel.

Kyler med en noctua d15 och en 120mm fläkt.
Kör CPU i stock hastighet

Och jag hamnar på omkring 60 grader vid AIDA64 när jag har vattenkylning. Nä, här är det banne mig ugglor i mossen.

Skrivet av Bernd_P1:

@firstofmay: det är bara att kasta iväg garantin du har och delidda om du vill få ner tempen på processorn. så är det tyvärr när Intel har bestämmt sig att använda TIM för alla sina konsument processorer istället för att löda.
det ända positiva Intel har själv att säga om sin TIM är att den håller längre jämfört med eftermarknads TIM eller Liquid Metal. Men Liquid Metal är det du få gå med om du vill få ner tempen.

Känner inte riktigt att behovet är starkt nog för att motivera en delid.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@firstofmay: det är bara att kasta iväg garantin du har och delidda om du vill få ner tempen på processorn. så är det tyvärr när Intel har bestämmt sig att använda TIM för alla sina konsument processorer istället för att löda.
det ända positiva Intel har själv att säga om sin TIM är att den håller längre jämfört med eftermarknads TIM eller Liquid Metal. Men Liquid Metal är det du få gå med om du vill få ner tempen.

Kan säga att garantin inte ryker om du gör delidden snyggt med nytt silikon, finns inte en chans att Intel upptäcker ingreppet och vid en RMA så tar de inte isär cpun utan testar bara om den är hel eller inte. Så det är bara att delidda på :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Och jag hamnar på omkring 60 grader vid AIDA64 när jag har vattenkylning. Nä, här är det banne mig ugglor i mossen.

Känner inte riktigt att behovet är starkt nog för att motivera en delid.

60 grader i stock volt är riktigt bra, hade nått liknande, vad förväntar du dig liksom. Vattenkylning kyler inte så mycket bättre än den bästa luftkylaren. Det som är intressant är vilken volt du behöver för att nå 5ghz. Behövs det mer än 1.30V så kommer en delidd vara nödvändig för att hålla tempen nere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

60 grader i stock volt är riktigt bra, hade nått liknande, vad förväntar du dig liksom. Vattenkylning kyler inte så mycket bättre än den bästa luftkylaren. Det som är intressant är vilken volt du behöver för att nå 5ghz. Behövs det mer än 1.30V så kommer en delidd vara nödvändig för att hålla tempen nere.

Mannen. Det är det som är poängen med hela den här tråden, jag vet inte vad jag förväntar mig så jag frågar här. Datorn startar och går att använda vid 1.33 vcore på 5 Ghz men p95 ger mig en fatal error. Ska experimentera vidare lite.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Och jag hamnar på omkring 60 grader vid AIDA64 när jag har vattenkylning. Nä, här är det banne mig ugglor i mossen.

Är det en färdigbyggd vattenloop så presterar dessa ofta i klass med en NH-D15...Oavsett storlek på radiator.

Ska du slå en NH-D15 får du fläska på med en 5000-7000:- egenbyggd vattenloop.

AIO vattenloop är skit, tyvärr..endast till för ''bling bling''

Annars rör det sig om max 5-7c kallare än en NH-D15 mot en färdigbyggd vattenloop för 1700-2000:-

Är det en egenbyggd vattenloop du kör med eller är det såna leksaker från Fractal eller Thermalright?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Är det en färdigbyggd vattenloop så presterar dessa ofta i klass med en NH-D15...Oavsett storlek på radiator.

Ska du slå en NH-D15 får du fläska på med en 5000-7000:- egenbyggd vattenloop.

AIO vattenloop är skit, tyvärr..endast till för ''bling bling''

Annars rör det sig om max 5-7c kallare än en NH-D15 mot en färdigbyggd vattenloop för 1700-2000:-

Är det en egenbyggd vattenloop du kör med eller är det såna leksaker från Fractal eller Thermalright?

Är en färdig i denna. Skulle inte riktigt tala så illa om AIO:s. Datorn i signaturen tog sig aldrig över 70 grader och det var med en H100i.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Mannen. Det är det som är poängen med hela den här tråden, jag vet inte vad jag förväntar mig så jag frågar här. Datorn startar och går att använda vid 1.33 vcore på 5 Ghz men p95 ger mig en fatal error. Ska experimentera vidare lite.

Detta är sista gången jag svarar då du inte lyssnar och fortsätter använda p95 som är skit. Utgå från 1.35v och prova dra ned volten lite i taget tills du får blåskärm eller du inte kan köra aida64 i 5 min. När detta händer så höj tillbaka volten och starta CS och spela 30 min, kraschar det inte så har du hittat din lägsta volt du kan köra på. Prova gärna flera spel, pubg är riktigt bra på att stressa cpun och kraschar lätt vid en ostabil överklockning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Wasp:

Bästa lösnigen är att delidda din 7700k.

Ja om TS inte bryr sig om garanti så. Men då tycker jag att han borde ha fått köpa processorn till lägre pris.

Visa signatur

NO MAAM