Toshiba tillkännager SSD-enheten TR200 med 3D NAND

Permalänk
Melding Plague

Toshiba tillkännager SSD-enheten TR200 med 3D NAND

Toshiba fortsätter att rulla ut SSD-enheter i budgetsegmentet. Senaste tillskottet i portföljen är TR200, företagets första modell med 3D NAND.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var väl inte dom mest upphetsande diskarna precis, inte om man ska tro den tänkta prestandan i alla fall.
Blir dom billiga däremot så kanske det finns en poäng, har bra erfarenhet av den förvisso enda disken jag använt av Toshiba.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Uppskattar att det görs framsteg i att få ut billigare diskar så man helt kan byta ut dom mekaniska.
Just nu känns det mer som att jag är ute efter ljudlösheten och avsaknaden av vibrationer mer än prestandalyftet som en SSD ger.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Stora, billiga SSD är det man söker. Slänga ut de sista snurrorna.
Hoppas dessa har bra prislapp.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Har verkligen gillat OCZ's senaste SSD enheter, hoppas Toshiba är liknande och för samma pris. Föredrog nog den vit/blåa kulören på OCZ SSD:erna

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Ja, hoppas de får upp produktionen av 3D NAND nu så priserna på SSD kan börja gå ner igen. Kommer troligen inte kunna ersätta 12 TB i mitt NAS med SSD, men om priserna går under 2000:- per TB kan det åtminstone vara försvarbart att byta ut alla mekaniska diskar i datorn.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Mer av samma... samma storlek ,pris och prestanda...onödigt. väck mig när diskarna kommer ner i pris

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Var väl inte dom mest upphetsande diskarna precis, inte om man ska tro den tänkta prestandan i alla fall.
Blir dom billiga däremot så kanske det finns en poäng, har bra erfarenhet av den förvisso enda disken jag använt av Toshiba.

Skickades från m.sweclockers.com

Toshiba och OCZ är typ samma diskar, med lite undantag. Toshiba äger nämligen OCZ.

Och tittar man på tex MX300 så har den också betydligt sämre prestanda än tex 850 EVO... men dens prestanda räcker mycket väl där med, så jag ser ingen direkt anledning varför TR200 (som btw är OCZs namn från TR150 - Trion 150) inte borde göra det.

Skrivet av moire:

Mer av samma... samma storlek ,pris och prestanda...onödigt. väck mig när diskarna kommer ner i pris

Skickades från m.sweclockers.com

Inget företag kommer medvetet dumpa priset, utan de sätter det på vad de tycker är rimlig nivå. När där sen är nog av dem i lager hos ÅF och deras eget lager pga konkurrensen hårdnar så kommer prissänkningarna. Nu när både Intel, WD och Toshiba spottar ut diskar också, så har inte Samsung "monopol" så länge till. Frågan är hur fort konkurrensen kommer hårdna dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Toshiba och OCZ är typ samma diskar, med lite undantag. Toshiba äger nämligen OCZ.

Och tittar man på tex MX300 så har den också betydligt sämre prestanda än tex 850 EVO... men dens prestanda räcker mycket väl där med, så jag ser ingen direkt anledning varför TR200 (som btw är OCZs namn från TR150 - Trion 150) inte borde göra det.

Medveten om det.
Är fotfarande 850 EVO som gäller vid nästa inköp för min del, vet vad jag får och att disken är stabil.
Är fortfarande en trevlig disk överlag detta, om prisbilden blir den rätta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Toshiba och OCZ är typ samma diskar, med lite undantag. Toshiba äger nämligen OCZ.

Och tittar man på tex MX300 så har den också betydligt sämre prestanda än tex 850 EVO... men dens prestanda räcker mycket väl där med, så jag ser ingen direkt anledning varför TR200 (som btw är OCZs namn från TR150 - Trion 150) inte borde göra det.

Inget företag kommer medvetet dumpa priset, utan de sätter det på vad de tycker är rimlig nivå. När där sen är nog av dem i lager hos ÅF och deras eget lager pga konkurrensen hårdnar så kommer prissänkningarna. Nu när både Intel, WD och Toshiba spottar ut diskar också, så har inte Samsung "monopol" så länge till. Frågan är hur fort konkurrensen kommer hårdna dock...

Ja tyvärr är det så, flash minne är redan hårt prispressat också, kommer inga direkt stora prissänkningar.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Och tittar man på tex MX300 så har den också betydligt sämre prestanda än tex 850 EVO... men dens prestanda räcker mycket väl där med, så jag ser ingen direkt anledning varför TR200 (som btw är OCZs namn från TR150 - Trion 150) inte borde göra det.

Beror väl kanske på belastningen men kan tro att TR200 kan prestera lite sämre än en MX300 faktiskt.
För det nämns inte i den här artikeln men enligt andra sidor ska den använda sig av en DRAMlös kontroller.
Vilken är ospecificerat men jag skulle gissa på att det är en Phison S11 som sitter i eftersom TR200 är en budgetenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Beror väl kanske på belastningen men kan tro att TR200 kan prestera lite sämre än en MX300 faktiskt.
För det nämns inte i den här artikeln men enligt andra sidor ska den använda sig av en DRAMlös kontroller.
Vilken är ospecificerat men jag skulle gissa på att det är en Phison S11 som sitter i eftersom TR200 är en budgetenhet.

Hade missat att detta var en dramlös sak. Trodde att detta var bara TL100 och A100 som de hade DRAM-fria. Börjar bli rörigt och verkligen fullt med små fällor på SSD marknaden nu för tiden. Att hitta en pålitlig och bra presterande enhet till vettigt pris börjar bli en svårslagen lyx snart.

Permalänk

@Paddanx:

Du kan lägga till Q300 Pro och VX500 till den listan för de är också DRAMlösa (fast med MLC NAND).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

@Paddanx:

Du kan lägga till Q300 Pro och VX500 till den listan för de är också DRAMlösa (fast med MLC NAND).

Nja..
Vad jag läst om VX500 stämmer det inte. Den har troligen ca 256MB inbyggt i kontrollern, och 1GB modellen kommer med 256MB DRAM krets för att utöka detta också.
http://www.anandtech.com/show/10674/the-toshiba-ocz-vx500-ssd...

Och vad jag kan se så sitter där samma kontroller på Q300 Pro:
http://www.tomshardware.com/reviews/toshiba-q300-pro-512gb-ml...

Och det test som tomshardware gjort här är på 480GB modellen, och 500GB och mindre har bara interna DRAMet i kontrollen. Så det är inte en DRAM-lös design.

Från Anandtech:
With the knowledge that the 1TB VX500 is using at least 256MB of DRAM, we can compare its performance against the smaller models to see if it has an advantage over the smaller two capacities above and beyond what is typical for a simple capacity increase. For the most part, our test results do not show the drastic difference in behavior that we would expect between a DRAM-less SSD and a controller with a DRAM cache. Thus, it seems that the TC358790 controller may have never been DRAM-less to begin with and instead has integrated sufficient DRAM for SSDs up to 512GB.

Inte första gången vi sett denna typ av design. Samsung gör det också med kompletta kretsar med NAND, kontroller och DRAM, allt i ett tom. Det sparar pengar på de mindre diskarna som då slipper ett extra chip, och den dyrare 1TB+ så är DRAM kostnaden inte så stor jämfört med 1TB NAND.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Nja..
Vad jag läst om VX500 stämmer det inte. Den har troligen ca 256MB inbyggt i kontrollern, och 1GB modellen kommer med 256MB DRAM krets för att utöka detta också.
http://www.anandtech.com/show/10674/the-toshiba-ocz-vx500-ssd...

Och vad jag kan se så sitter där samma kontroller på Q300 Pro:
http://www.tomshardware.com/reviews/toshiba-q300-pro-512gb-ml...

Och det test som tomshardware gjort här är på 480GB modellen, och 500GB och mindre har bara interna DRAMet i kontrollen. Så det är inte en DRAM-lös design.

Från Anandtech:
With the knowledge that the 1TB VX500 is using at least 256MB of DRAM, we can compare its performance against the smaller models to see if it has an advantage over the smaller two capacities above and beyond what is typical for a simple capacity increase. For the most part, our test results do not show the drastic difference in behavior that we would expect between a DRAM-less SSD and a controller with a DRAM cache. Thus, it seems that the TC358790 controller may have never been DRAM-less to begin with and instead has integrated sufficient DRAM for SSDs up to 512GB.

Inte första gången vi sett denna typ av design. Samsung gör det också med kompletta kretsar med NAND, kontroller och DRAM, allt i ett tom. Det sparar pengar på de mindre diskarna som då slipper ett extra chip, och den dyrare 1TB+ så är DRAM kostnaden inte så stor jämfört med 1TB NAND.

Ja, kommer ihåg nu att jag läst det att den på 1TB ska ha en liten mängd DRAM.
Enligt Tomshardware och SSDReview använder sig däremot de mindre kapaciteterna av små mängder av SRAM: "The controller uses on-die SRAM to cache the LBA table for the smaller models. The VX500 can only cache the "hot" portions of the LBA table with the small SRAM/DRAM buffers, so its random performance will suffer."
Och: "As mentioned earlier, the smaller capacities are DRAM-less and rely on the controller’s on-die SRAM for caching while the 1TB model utilizes a 256MB Micron LPDDR3 DRAM package."

Så om vi säger att den kontrollern inte är DRAMlös (på de mindre kapaciteterna i alla fall) borde man kanske inte göra det för Marvells 88NV11xx kontroller för att de har också lite SRAM och samma gäller för Phison S11.
Ser ut som att Maxioteks MK8115 har lite SRAM den med för att förbättra prestanda.
Och då börjar det bli lite dåligt med DRAMlösa kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Ja, kommer ihåg nu att jag läst det att den på 1TB ska ha en liten mängd DRAM.
Enligt Tomshardware och SSDReview använder sig däremot de mindre kapaciteterna av små mängder av SRAM: "The controller uses on-die SRAM to cache the LBA table for the smaller models. The VX500 can only cache the "hot" portions of the LBA table with the small SRAM/DRAM buffers, so its random performance will suffer."
Och: "As mentioned earlier, the smaller capacities are DRAM-less and rely on the controller’s on-die SRAM for caching while the 1TB model utilizes a 256MB Micron LPDDR3 DRAM package."

Du säger det, men tittar man på testerna på just VX500 så är det ju nästan ingen skillnad på 500GB utan DRAM och 1TB med DRAM. Så... var är problemet då?

Enda jag ser som skillnad mot andra DRAM designade kontrollers är deras prestanda när den är full. Så frågan jag då ställer är... ger vi vissa DRAM-lösa enheter dålig kritik bara pga detta? För DRAM-lösa har ju förr alltid varit några skräp 2-kanalers saker som inte klarar någonting. I detta fallet är ju inte designen DRAM-lös egentligen, utan det verkar som de har löst behovet utan den för mindre diskar utan att påverka för mycket.

Titta på Trion 150 med DRAM vs VX500 utan DRAM så vinner ju den DRAM-lösa med råge i många tester, och det enda den verkar förlorar på är sekventiell prestanda. Den är tom och sniffar på Sandisk Extreme Pro i vissa lägen. I blandad 4k läs/skrivning, som är något av det tuffaste men också det mest vanligaste man faktiskt gör på en SSD så ligger den ju högt upp (som trots allt är väldigt DRAM beroende), och där ser man att DRAM vs icke DRAM med samma kontroller gör nada skillnad. Så hur förklarar man det annars?

Skrivet av Glaring_Mistake:

Så om vi säger att den kontrollern inte är DRAMlös (på de mindre kapaciteterna i alla fall) borde man kanske inte göra det för Marvells 88NV11xx kontroller för att de har också lite SRAM och samma gäller för Phison S11.
Ser ut som att Maxioteks MK8115 har lite SRAM den med för att förbättra prestanda.
Och då börjar det bli lite dåligt med DRAMlösa kontroller.

Förstår din logik och kan inte agumentera emot den då den är vettig. Enda problemet jag ser är ju att många DRAM-lösa har varit riktigt dåliga kontrollers i grunden. Så det är inte "bristen på DRAM" som är felet, utan bara ett sätt att känna igen dem.

Så vi får kanske ha lite mer öppet sinne för dessa enheter, då det uppenbarligen går att göra dem vettigt. TL100 tex är ju en som verkligen förtjänar sitt usla rykte också. Men vi vet inte hur TR200 blir då, mer än att det blir en utan dedikerat DRAM.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Förstår din logik och kan inte agumentera emot den då den är vettig. Enda problemet jag ser är ju att många DRAM-lösa har varit riktigt dåliga kontrollers i grunden. Så det är inte "bristen på DRAM" som är felet, utan bara ett sätt att känna igen dem.

Så vi får kanske ha lite mer öppet sinne för dessa enheter, då det uppenbarligen går att göra dem vettigt. TL100 tex är ju en som verkligen förtjänar sitt usla rykte också. Men vi vet inte hur TR200 blir då, mer än att det blir en utan dedikerat DRAM.

Japp, håller med om att det är inte nödvändigtvis så att det behöver betyda att den har problem med prestanda utan en del SSDer kan konkurrera på de flesta punkter med SSDer som har externt DRAM.

Till exempel om vi tittar på ett av de hårdare tester för DRAMlösa SSDer på Nordichardware och jämför Q300 Pro med WD Green ser man att det är en stor skillnad: https://www.nordichardware.se/wp-content/uploads/WD_Green_nhs...
Q300 Pro är här på runt 270MB/s medan WD Green har knappt hälften av det som högst.

Så prestanda kan variera en hel del även om båda är DRAMlösa (är dock inte en helt rättvis jämförelse eftersom det är olika typer av NAND till exempel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Japp, håller med om att det är inte nödvändigtvis så att det behöver betyda att den har problem med prestanda utan en del SSDer kan konkurrera på de flesta punkter med SSDer som har externt DRAM.

Till exempel om vi tittar på ett av de hårdare tester för DRAMlösa SSDer på Nordichardware och jämför Q300 Pro med WD Green ser man att det är en stor skillnad: https://www.nordichardware.se/wp-content/uploads/WD_Green_nhs...
Q300 Pro är här på runt 270MB/s medan WD Green har knappt hälften av det som högst.

Så prestanda kan variera en hel del även om båda är DRAMlösa (är dock inte en helt rättvis jämförelse eftersom det är olika typer av NAND till exempel).

Det man dock kan notera också i den listan är Trion 100 och Arc 100... som båda ligger i samma klass som Q300 Pro. Olika tester dock visar olika saker och gynnar olika diskar. För enklare bruk är det mesta problemet jag någonsin haft med SSDer endast de som har usel skrivhantering.

När när Windows update, Antivirus programmet, Steam, FF eller andra program plötsligt ska ladda ner uppdateringar så kan hela datorn krypa till snigelfart om man har en dålig SSD. Och många gånger är det få syntetiska eller ens liknande tester alls som visar detta fenomen, men det märks direkt för en användare.

DRAM-lösa har ju ofta haft usel prestanda i mixed read/write, vilket ofta är en bra grund att titta på för just detta ovan. Men det säger inte hela historien heller. www.pcper.com har ett mycket intressant sätt att testa diskar som jag önskar fler hade anammat, då det verkligen visar TRIM prestanda, latens prestanda (och spikar) samt mycket mer realistisk prestanda.

Jag tror dock att precis som TLC prestandan har ökat så kommer DRAM-lösa också öka och förbättras. Sen om de kommer nå lika bra nivå som en MLC high-end SSD... tror jag inte.