AMD Ryzen 3 1300X och 3 1200

Permalänk
Medlem

Jag gillar't
Perfekt pris/prestanda för att uppgradera farsans bruksdator, stackarn hade blivit pålurad en gammal Dell-burk med Intel P4 när hans förra gick och självdog för nåt år sen :c

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Frazeur:

TIll er som pratar om energieffektivitet, kärnor, cylindrar etc.

Antalet kärnor spelar ju ingen roll om man redan VET processorns prestanda i multitrådsvänliga applikationer. Är ne processor med 4 trådar långsammare än en med två, så är den. Det kanske förändras i framtiden, men om det är så just nu så är det så. Är en processor 10 % långsammare så är den 10 % långsammare oberoende av hur många kärnor den har. Och såvitt jag vet är man som användare intresserad av just precis prestandan, inte antalet kärnor i sig. Och om man då vill jämföra energieffektivitet så borde man ju alltså se på prestanda per förbrukningswatt. Inte hur många watt som förbrukas per kärna.

På samma sätt med cylindrar i bilar. Har man två motorer med 200 hästar (och ungefär likadana vrid- och effektkurvor), så spelar det i sig ingen som helst roll om bilen har 4 eller 8 cylindrar. För att ta ett riktigt motorexempel så ta t.ex en Ducati 1299 Panigale. Den har en tvåcylindrig motor på ca 1,3 l och producerar ~200 hästar. De flesta fyrcylindriga motorer i vanliga personbilar producerar inte 200 hästar (trots att de dessutom har en större motor). Exempel: Nästan vilken Toyota, VW, Nissan, Citroen etc som helst. Halva BMW 3-serien (för att inte bara ha tråkiga alternativ) osv... Så om man redan vet prestandan är antalet cylindrar fullständigt irrelevant.

Samma sak med lastbilar. Volvo kör med I6-motorer. Scania kör med V8 i större motorer. Båda har motorer med ungefär samma effekt, trots att Scanias har fler cylindrar.

Nu har jag en fråga till redaktionen. Resultaten för alla (inte bara R3) Ryzen-processorer som finns i denna artikel har alltså utförts med uppdaterade program, biosar etc?

Och ännu en fråga som vem som helst får svara på: Hur kommer det sig att Civilization beter sig så underligt? Jag kan förstå att det verkar skala otroligt bra med trådar, men hur kommer det sig t.ex att 2600K är snabbare än 7600K i detta spel? Och 5775C slår alla, även processorer med högre frekvens och fler kärnor.

Angående 5775c är det pga sin L4-cache som ger lite extra boost i spel. Du kan läsa mer om det i recensionen http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och....

Övriga resultat i Civ stämmer, men är lite konstiga. Exakt varför kan inte vi förklara. Vi har kört igenom flera gånger för att säkra att det inte är en engångsföreteelse, och kollat inställningar i både spel och UEFI.

Permalänk
Medlem

Problemet med såna här recensioner är ju hur man väljer att vinkla de lite. Vissa vill enbart visa rå prestandaskillnad gentemot andra produkter medans andra väljer att visa på mera realistiska scenarion. T.ex så är väl sannolikheten ganska låg att någon som bygger ett Ryzen 3 system parar ihop processorn med ett GTX 1080. Parar man istället en Ryzen 3 med t.ex RX 570/580 eller GTX 1060 och neråt så framstår Ryzen 3 som ett självklart val för nån på budget. Sen kan jag hålla med om att arbetsminnet inte ska behöva spela en sådan avgörande roll eftersom höga frekvenser på redan dyra arbetsminnen innebär en merkostnad och är således nästan ett minus. Däremot är det ju inte så svårt att överklocka att 2666MHz kit till närmare 3000-3200MHz.

Hade jag varit på budget t.ex så hade jag knappast valt en i3 (Pentium G4560 räknas inte då den inte längre går att köpa) parat med t.ex ett GTX 1070 (eller högre). I3;an hade flaskat grafikkortet i flertalet titlar. Då hade en Ryzen 3 med ett RX 570/580 eller GTX 1060 varit ett mycket bättre och prisvärdare val. Sedan kan man ju också filosofera lite om huruvida det är en bra idé att köpa en 2-kärnig (med fyra trådar) processor år 2017. Personligen om man ser till helheten så finns det ju ingen som helst anledning att köpa en i3;a i dagsläget såvida inte Intel lägger de under tusenlappen, där de flesta i3;orna borde vara anno domini 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

2500/2600 dör aldrig. Det är datorvärldens motsvarighet till Volvo 2xx/7xx.

skulle säga nja för 2500k, men 2600 där emot håller mycket bättre, speciellt om man parar ihop den med lite snabbare minnen och den klockar bra. Tycker även min gamla Phenom II X6 håller rätt bra, beror på hur kräsen man är, tjejen har fått ärva den och hon har inga problem med nått spel än så länge i 1080P. Rise of the Tombraider hade lite dippar ner mot 40fps men ändå helt klart spelbart.

Tror även 6700K/7700K kommer bli långkörare, minst 4-5år till

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skäggig legend

Samtidigt som man inte behöver ett ett grafikkort alls med Intel mot AMD där det krävs.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kenneth:

Angående 5775c är det pga sin L4-cache som ger lite extra boost i spel. Du kan läsa mer om det i recensionen http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och....

Övriga resultat i Civ stämmer, men är lite konstiga. Exakt varför kan inte vi förklara. Vi har kört igenom flera gånger för att säkra att det inte är en engångsföreteelse, och kollat inställningar i både spel och UEFI.

Angående 5775C var det uppenbart att L4$ påverkade prestanda positivt för just spel, det ingen initialt riktigt förstod var varför just spel påverkades positivt av L4$ medan i princip inget annat såg någon skillnad alls.

Som med det mesta är känns förklaringen uppenbar när man väl förstått den underliggande mekanismen, i fallet 5775C är orsaken till prestandavinsten samma som den man får med snabbt RAM. En träff i L4$ cache ger en minnsbandbredd motsvarande fiktiva DDR4-minnen med 7000-8000 MT/s (lite svår att säga exakt då L4$ är s.k. dual-portat, d.v.s. man kan läsa och skiva samtidigt med bandbredd motsvarande ungefär DDR4-7000 i båda riktningarna medan RAM är single-portat).

Det som ställde till det är att CPU-cache normalt ger en vinst för att latens är så mycket lägre än RAM. Grejen här är att latens mot L4$ är väldigt hög jämfört med annan cache, något som nog förklarar varför få andra program ser någon vinst. Givet att L4$ främst är tänkt för att boosta iGPU-prestanda och att den främsta flaskhalsen för iGPU är bandbredd mot RAM är ovan så här i efterhand inte jätteförvånande. Latens är normalt rätt oviktigt för GPUer.

Man kan även skönja detta i era resultat. Jämfört i7-5775C och i7-6700K när de kör normalklockade (i7-6700K är något högre klockad) samt 2,8 GHz. Det är mindre fördel för i7-5775C i det senare fallet, något som nog kan förklaras med att ni lämnar alla andra frekvenser oförändrade i 2,8 GHz testerna och effektivt blir det som att stoppa i snabbare RAM vid stock-frekvens.

i7-5775C har rimligen så hög minnesbandbredd att det ännu högre effektiv bandbredd kvittar. Är inte heller säker på vad som händer med L4$-frekvensen när CPUn klockas ned.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Förstår inte riktigt "Tappar prestanda vid spel" när en r3 1200, med lite överklock, presterar nästan likvärdigt med en i3-7350k men kostar ungefär 30% mindre?

Core i3-7350K kostar som en Ryzen 5 1400, och jämförs bättre gentemot denna.

Många tjatar i kommentarerna om hur Pentium G4560 är så mycket mer prisvärd, men inte går att få tag på. Pentium G4600 går faktiskt att få tag på för runt 850kr, vilket gör den relativt attraktiv i sammanhanget. Mer om detta i slutet av detta inlägg.

Skrivet av Uzanar:

Fördelen "bra uppgraderingsväg" är lite tveksam. Detta då vi trots AMD:s löften om en lång livstid för AM4 inte vet det fullt ut ännu, ...

Håller med. Även om sockeln kommer att finnas kvar är det inte säkert att dagens chipset kommer stödja de processorer som släpps om några år. På kortare sikt kan man i alla fall utan problem uppgradera från R3 1200 till R7 1700 om behovet finns och mer pengar trillar in. (Analogt kan en Pentium på moderkort med Z170 eller Z270 bytas mot en Core i7-7700K.)

Skrivet av Uzanar:

Huruvida avsaknaden av en grafikprocessor är en nackdel, fördel eller ingetdera är likaså upp till var och en som konsument.

... men det är i alla fall värt att nämna, just därför. Även entusiaster med diskret grafikkort kan ha nytta av en IGP vid felsökning.

Skrivet av Nighthog:

Om ni vill inte köra högre klockade minnen i processor testen så rekommenderar jag er att iallafall köra med ett test/recension/artikel där ni utförligt går igenom om vad minnen ger extra för prestanda...

Min egen erfarenhet är att latensen har ungefär lika stor inverkan som frekvensen. Fick samma prestanda med 2400MHz CL15 som 2933MHz CL16.

Skrivet av thomas_skane:

... T.ex. ska det krävas väldigt mycket för en 2-kärnig processor att slå en 4-kärnig i arbete som kan utnyttja alla kärnor.
Det här med hyperthreading eller SMT har jag aldrig haft mycket för. ...

Jag har tänkt i samma banor tidigare, men nu äntligen lärt mig vad HT/SMT faktiskt gör!
En processors arbete (körning av ett program) kan liknas vid att man får en bunt papper slängd på skrivbordet med uppmaningen att snabbast möjligt gå igenom och processa dem. Då ska de sorteras i lämplig ordning och sedan behandlas var för sig.
Antalet kärnor i processorn avgör hur många "papper" som kan behandlas samtidigt, medan HT/SMT hjälper till att sortera och "hålla nästa papper redo" när kärnan är klar med föregående process.
I flertrådiga applikationer där behandlingen av varje instruktion kräver väldigt lite arbete blir sorteringen en flaskhals, och då ger HT/SMT en stor hjälp jämfört med att inte ha det. Om varje instruktion är mer beräkningskrävande blir det i stället antalet kärnor som sätter begränsningen.

Mina åsikter om Ryzen 3 är att:

  • Ryzen 3 matchar väl Core i3 i pris och prestanda.

  • Den medföljande kylaren är helt okej. Hyfsat tyst och tillåter en del överklockning så länge man inte höjer drivspänningen nämnvärt.

  • Problemet är att Core i3, och därmed Ryzen 3, sedan ungefär ett halvår saknar tydlig målgrupp.

  • Kaby Lake Pentium (ex G4600) har obetydligt sämre prestanda till markant lägre pris.

  • Ryzen 5 ger markant bättre prestanda till ett marginellt högre pris.

Slutsatserna måste bli att:
Vill du komma billigt undan? Köp en Pentium!
Vill du ha mer prestanda för pengarna? Köp en Ryzen 5!

Permalänk
Medlem

Snabbt tillägg: Jag noterar att AMDs nya A-serie (för AM4 men baserad på den gamla arkitekturen) precis släppts officiellt, men ännu inte finns i svenska butiker.
Den jämförs prestandamässigt mot Pentium G4560 med likvärdig CPU men AMDs mycket bättre IGP.
Om priset kommer matcha Pentiums så kan den bli ett intressant alternativ.

Permalänk

Tycker det känns konstigt att sätta:

"Upplåst överklockning" och "Förhållandevis låg klockfrekvens" i samma kritik som motgångar på R3 1200:an

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Hela Ryzen 3 segmentet känns konstigt. Det är prissatt och presterar jämt med att konkurrera mot äldre i5or samt nyare i3or, men ingen köper i3or för egna byggen! i3orna behöver ingen konkurrens de har redan förlorat hela lågkostnadssegmentet mot Intel's egna Pentium processorer, och man kan betala några hundra extra för att komma upp i Ryzen 5 med SMT eller Intels i5 med 4 kärnor, så det känns som att AMD siktade R7, R5 och R3 för att slåss emot intels i7, i5 och i3 när nästan ingen köper i3or för den marknad de har riktat in sig på.

De är helt klart bra CPUer, men för priset är det bättre att bara köra budget variant som G4560 eller betala lite extra för R5 1400 eller i5 7400/6400. Eller bara köpa en begagnad 2700k och lägga mer pengar på typ kylning och sikta på lätt överklockning. Ryzen 3 line up verkar bara användbar för ett scenario, och de är ITX byggen, men de finns inga billiga ITX moderkort ute ännu.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Bara att ni fick testa den utan att åka till nån strippklubb i Budapest *host host Vega* tyder på det är en ok produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

skulle säga nja för 2500k, men 2600 där emot håller mycket bättre, speciellt om man parar ihop den med lite snabbare minnen och den klockar bra. Tycker även min gamla Phenom II X6 håller rätt bra, beror på hur kräsen man är, tjejen har fått ärva den och hon har inga problem med nått spel än så länge i 1080P. Rise of the Tombraider hade lite dippar ner mot 40fps men ändå helt klart spelbart.

Tror även 6700K/7700K kommer bli långkörare, minst 4-5år till

Nå nog är ju 2500k en långkörare alltid, stänger aldrig någonsin av min dator i onödan, har gratis el osv så bryr mig ej om sånt sen att den kanske går sönder snabbare än om den får vila nätterna bryr jag mig inte heller om ^^
Min har tuffat på 24/7 sen jag köpte den och dessutom klockad kring 4.4ghz sen ny.
Köptes nångång kring mitten av 2011
Visst börjar den bli lite seg jämfört med nya processorer men den duger fortfarande till det mesta, har lite svårt o motivera nyköp ännu så jag hoppas nästan den går sönder så ja kan köpa en ryzen HAH! =)¨
Phenom II X6 släptes väl typ ett år före 2500k o nog gissar jag 2500k lever några år längre än phenom prestandamässigt, sen om själva processorn håller är en annan fråga.
O menar du att 2600 klockar bättre jämfört med 2500k, borde väl vara exakt samma om inte tvärtom?? (osäker här därav frågan)

Har kört min i 4.8ghz men den gick såpass varm med en freezer 13pro att jag inte ville köra så, körde sen ett tag i 4.6 och tyckte det också blev lite varmt så har sänkt till 4.4 så den inte går upp till 80-90c (4.6-4.8ghz) vid tung belastning.
Nu går den upp mot 75c i 4.4 o de tycker jag är helt ok, har ju fungerat så i 6 år

7700k är släppt 2017 så om den kör i 4-5år så har den ju inte kört alls länge..

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Mina åsikter om Ryzen 3 är att:

  • Ryzen 3 matchar väl Core i3 i pris och prestanda.

  • Den medföljande kylaren är helt okej. Hyfsat tyst och tillåter en del överklockning så länge man inte höjer drivspänningen nämnvärt.

  • Problemet är att Core i3, och därmed Ryzen 3, sedan ungefär ett halvår saknar tydlig målgrupp.

  • Kaby Lake Pentium (ex G4600) har obetydligt sämre prestanda till markant lägre pris.

  • Ryzen 5 ger markant bättre prestanda till ett marginellt högre pris.

Slutsatserna måste bli att:
Vill du komma billigt undan? Köp en Pentium!
Vill du ha mer prestanda för pengarna? Köp en Ryzen 5!

Lite svårt att rekommendera Pentium nu när Intel har gett den dödsyxan.

Skrivet av Bloodstainer:

Hela Ryzen 3 segmentet känns konstigt. Det är prissatt och presterar jämt med att konkurrera mot äldre i5or samt nyare i3or, men ingen köper i3or för egna byggen! i3orna behöver ingen konkurrens de har redan förlorat hela lågkostnadssegmentet mot Intel's egna Pentium processorer, och man kan betala några hundra extra för att komma upp i Ryzen 5 med SMT eller Intels i5 med 4 kärnor, så det känns som att AMD siktade R7, R5 och R3 för att slåss emot intels i7, i5 och i3 när nästan ingen köper i3or för den marknad de har riktat in sig på.

De är helt klart bra CPUer, men för priset är det bättre att bara köra budget variant som G4560 eller betala lite extra för R5 1400 eller i5 7400/6400. Eller bara köpa en begagnad 2700k och lägga mer pengar på typ kylning och sikta på lätt överklockning. Ryzen 3 line up verkar bara användbar för ett scenario, och de är ITX byggen, men de finns inga billiga ITX moderkort ute ännu.

Vadå redan förlorat? Intel har slutat tillverka G4560 i förmån för deras betydligt dyrare i3:or. Men jag håller med dig om att dessa verkar faktiskt vara sämre val än Intels i3:or med inbyggd GPU och SMT.

Skrivet av b00nde:

Nå nog är ju 2500k en långkörare alltid, stänger aldrig någonsin av min dator i onödan, har gratis el osv så bryr mig ej om sånt sen att den kanske går sönder snabbare än om den får vila nätterna bryr jag mig inte heller om ^^
Min har tuffat på 24/7 sen jag köpte den och dessutom klockad kring 4.4ghz sen ny.
Köptes nångång kring mitten av 2011
Visst börjar den bli lite seg jämfört med nya processorer men den duger fortfarande till det mesta, har lite svårt o motivera nyköp ännu så jag hoppas nästan den går sönder så ja kan köpa en ryzen HAH! =)¨
Phenom II X6 släptes väl typ ett år före 2500k o nog gissar jag 2500k lever några år längre än phenom prestandamässigt, sen om själva processorn håller är en annan fråga.
O menar du att 2600 klockar bättre jämfört med 2500k, borde väl vara exakt samma om inte tvärtom?? (osäker här därav frågan)

Har kört min i 4.8ghz men den gick såpass varm med en freezer 13pro att jag inte ville köra så, körde sen ett tag i 4.6 och tyckte det också blev lite varmt så har sänkt till 4.4 så den inte går upp till 80-90c (4.6-4.8ghz) vid tung belastning.
Nu går den upp mot 75c i 4.4 o de tycker jag är helt ok, har ju fungerat så i 6 år

7700k är släppt 2017 så om den kör i 4-5år så har den ju inte kört alls länge..

Din el är inte gratis, den är inbakad i hyran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Lite svårt att rekommendera Pentium nu när Intel har gett den dödsyxan.

Vadå redan förlorat? Intel har slutat tillverka G4560 i förmån för deras betydligt dyrare i3:or. Men jag håller med dig om att dessa verkar faktiskt vara sämre val än Intels i3:or med inbyggd GPU och SMT.

Din el är inte gratis, den är inbakad i hyran.

NÄ de menar du inte?????
Men menar du att jag får högre hyra nästa månad om ja smäller upp en rejäl strömtjuv? För så är det inte. Har haft samma hyra i över ett år och sista hyresökningen var på 50kr/månad och det gällde hela huset, även dom som får elräkning..
Hade kunnat skriva att elen ingår i hyran men det antog ja var självklart för alla i detta fallet..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Lite svårt att rekommendera Pentium nu när Intel har gett den dödsyxan.

Vadå redan förlorat? Intel har slutat tillverka G4560 i förmån för deras betydligt dyrare i3:or. Men jag håller med dig om att dessa verkar faktiskt vara sämre val än Intels i3:or med inbyggd GPU och SMT.

Din el är inte gratis, den är inbakad i hyran.

Alltså, Intel har inte gett G4560 "dödsyxan" och den går fortfarande att köra för under 565-650~ kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4094810

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: har du kollat lagersaldo på sidorna? Finns ingenstans. Och antingen ej i lager utan nåt leveransdatum alls eller med osäkert leveransdatum. Och när det kommer väl in några få stycken så skulle jag inte blir förvånat om de är snabbt slut och sen blir det flera veckors väntande igen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd

Lite offtopic men varför är 5775c så mycket bättre än alla andra cpuer i civ 6?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Lite offtopic men varför är 5775c så mycket bättre än alla andra cpuer i civ 6?

#16927152
Kolla även svaret som är citerat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså, Intel har inte gett G4560 "dödsyxan" och den går fortfarande att köra för under 565-650~ kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4094810

Om du ska bemöda dig med att länka en prisjakt sida så kan du också bemöda dig att se att den inte finns i lager någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Får bli en 1200 för mig istället för min i7-3770 mest för att mitt itx 1155 moderkort inte har USB 3.0 eller Wifi o de verkar svårt att hitta ett begagnat kort. Sen kör jag ändå alla spel på lägsta grafikinställningarna. Så äntligen har de släppts en processor som passar mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruggs:

Får bli en 1200 för mig istället för min i7-3770 mest för att mitt itx 1155 moderkort inte har USB 3.0 eller Wifi o de verkar svårt att hitta ett begagnat kort. Sen kör jag ändå alla spel på lägsta grafikinställningarna. Så äntligen har de släppts en processor som passar mig..

Borde bli billigare att köpa ett usb 3.0 kort och en wifi-dongle (heter det så?).

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

@ClintBeastwood: Finns bara en PCI-E.. måste ha ITX och med en USB Wifi dongle på USB 2.0 får man inte ut AC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Frågan är ju vilket tak 1300X har vid eventuell OC.
Bör man kunna förvänta sig att hamna runt 3.8-9.9 eller vad tror ni?

Jag tror på 9.9ghz för amd klockar utav helvete 😀

Jag skulle gissa på att alla 1200 och 1300 landar i 3800-4000mhz regionen som alla Ryzen cpu gör för det är samma kärnor och ett tråkigt ex får ha hög volt I 3800 så kylning kan med vara en faktor men gissar på 3800 är realistisk och ett bra ex kanske 4ghz om man har lite tur och alla Ryzen verkar ligga inom den regionen oavsett modell och antal kärnor

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag tror på 9.9ghz för amd klockar utav helvete 😀

Jag skulle gissa på att alla 1200 och 1300 landar i 3800-4000mhz regionen som alla Ryzen cpu gör för det är samma kärnor och ett tråkigt ex får ha hög volt I 3800 så kylning kan med vara en faktor men gissar på 3800 är realistisk och ett bra ex kanske 4ghz om man har lite tur och alla Ryzen verkar ligga inom den regionen oavsett modell och antal kärnor

Ja det borde ju vara det rimliga att anta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Hela Ryzen 3 segmentet känns konstigt. Det är prissatt och presterar jämt med att konkurrera mot äldre i5or samt nyare i3or, ... i3orna behöver ingen konkurrens de har redan förlorat hela lågkostnadssegmentet mot Intel's egna Pentium processorer, ...

Jag misstänker starkt att Ryzen 3 låg långt fram i planeringen när Intel släppte sina nya Pentium. Ryzen 3 ligger i pris och prestanda exakt där AMD ville att den skulle ligga, vilket som noterat har blivit en ganska utsatt position...

Skrivet av anon114264:

Lite svårt att rekommendera Pentium nu när Intel har gett den dödsyxan.
Intel har slutat tillverka G4560 ...

G4600 lever och frodas, fortfarande signifikant billigare än Core i3 och Ryzen 3 även om den kostar några hundralappar mer än G4560 tidigare kostade.

Konkurrens till Pentium, i det prissegmentet kan kanske komma från AMDs Athlon och/eller A-serie för AM4? Men då måste även billigare moderkort med AM4 komma ut på marknaden, så att de prismässigt kan konkurrera med H110-baserade kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Konkurrens till Pentium, i det prissegmentet kan kanske komma från AMDs Athlon och/eller A-serie för AM4? Men då måste även billigare moderkort med AM4 komma ut på marknaden, så att de prismässigt kan konkurrera med H110-baserade kort.

X4 950 finns ju. Men den är ju baserad på Excavator. Inte så spännande kanske
Även massa APUer är på G retail. Men ingen av dem lär ju kunna konkurrera med en G4560 då de också är baserade på Excavator.

http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-Athlon%20X4%20950...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4418601