Nintendo har sålt 4,7 miljoner Switch-enheter sedan lanseringen

Permalänk
Melding Plague

Nintendo har sålt 4,7 miljoner Switch-enheter sedan lanseringen

Nintendo presenterar sin andra kvartalsrapport för 2017, där det framgår att företaget sålt 4,7 miljoner enheter av Nintendo Switch sedan dess lansering i mars.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar som att en stor del av Nintendos kunder inte ville ha en kraftfullare konsol än Wii U, utan en mer bärbar konsol.

(Switch är även kraftfullare än Wii U, men inte så mycket. Inte så att man köper den för prestandan.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Verkar som att en stor del av Nintendos kunder inte ville ha en kraftfullare konsol än Wii U, utan en mer bärbar konsol.

(Switch är även kraftfullare än Wii U, men inte så mycket. Inte så att man köper den för prestandan.)

Eller så ville bara spelarna åt deras exklusiva spelserier, och hade köpt konsolen oavsett vilken utformning den hade. Personligen tror jag att en mer "traditionell" nintendo-konsol med kraftfullare hårdvara och utformning likt PS4 och Xone hade sålt väldigt bra.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Inaktiv

Det finns väl bara ett riktigt bra Switch spel?

Det finns några få saker med Switch som jag tycker hade gjort den till en killer.
Fullhd, senaste cpu&gpu och webbläsarstöd, pdf, word, excelvisare, hade det inte gått att emulera android? Kanske för slö, cpu&gpu för det.

Nackdelen med switch är att många bär redan en laptop, surfplatta och lite annat i väskan, en switch till och det blir trångt. Switchen borde alltså kunna ersätta surfplattan och den skulle bli mer populär.

Permalänk
Medlem

Har en PC + nintendo konsoller för deras exklusiva titlar

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Verkar som att en stor del av Nintendos kunder inte ville ha en kraftfullare konsol än Wii U, utan en mer bärbar konsol.

(Switch är även kraftfullare än Wii U, men inte så mycket. Inte så att man köper den för prestandan.)

Inte vill ha en kraftfullare konsol är nog fel slutsats att dra, däremot värdesätter portabilitet och Zelda mer. Jag tror nog att i princip alla köpare hade önskat senaste gen cpu&gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Verkar som att en stor del av Nintendos kunder inte ville ha en kraftfullare konsol än Wii U, utan en mer bärbar konsol.

(Switch är även kraftfullare än Wii U, men inte så mycket. Inte så att man köper den för prestandan.)

Jag tror mer att det handlar om exklusivitet till vissa spel, sen är den ju också smidigt portabel vilket ju alltid är positivt. Jag hade dock hellre sett en kraftfullare "stationär" konsol, även om suget efter en Switch ändå finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har själv bara Wii U, men hoppar nog över switch om dom inte sänker priserna på kontroller och kommer med fler intressanta titlar. Jag menar 800 spänn/kontroll när jag redan har massa PRO controllers som ser exakt likadana ut (typ).. sen massa Wii U remotes. Ne är trött på kontrollfest.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det finns några få saker med Switch som jag tycker hade gjort den till en killer.
Fullhd, senaste cpu&gpu och webbläsarstöd, pdf, word, excelvisare, hade det inte gått att emulera android? Kanske för slö, cpu&gpu för det.

Hårdvaran är Nvidias Tegra X1 ship, dvs android är inga bekymmer rent tekniskt. Tror dock inte att Nintendo vill göra en Android konsol..

Visa signatur

Define R4, Asrock Z77 Extreme4, I5 3570K @ 4,7GHz, Corsair Vengeance 1600 16GB, Corsair H100, Corsair HX620W, Gigabyte GTX 670 Windforce3, 2X Samsung 830 128GB i Raid0, Samsung Spinpoint F3 1TB, Astro A50

Permalänk
Medlem

Hade antagligen sålt bra mycket fler konsoler om det faktiskt fanns några i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Verkar som att en stor del av Nintendos kunder inte ville ha en kraftfullare konsol än Wii U, utan en mer bärbar konsol.

(Switch är även kraftfullare än Wii U, men inte så mycket. Inte så att man köper den för prestandan.)

Jag köpte för att den är bärbar, har haft nästan alla deras bärbara konsoler. Men hoppade Wii U, har heller knappt kört Switchen till TV:n heller då jag inte behövt (utom ARMS betan då jag ville testa att boxas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Inte vill ha en kraftfullare konsol är nog fel slutsats att dra, däremot värdesätter portabilitet och Zelda mer. Jag tror nog att i princip alla köpare hade önskat senaste gen cpu&gpu.

Okej, "värdesätter portabilitet mer" kan vi kalla det istället.

Skrivet av Ludzee:

Eller så ville bara spelarna åt deras exklusiva spelserier, och hade köpt konsolen oavsett vilken utformning den hade. Personligen tror jag att en mer "traditionell" nintendo-konsol med kraftfullare hårdvara och utformning likt PS4 och Xone hade sålt väldigt bra.

Wii U har också Nintendo spel.
Bl.a. MarioKart 8 och Zelda Breath of the Wild är populära titlar som finns på Wii U.
Jag har själv båda dessa till Wii U. Däremot får man bara Mario Kart 8 till Wii U medan man får "Deluxe" till Switch.

Om folk köper fler exemplar av samma spel till Switch än till Wii U så borde det bero på något annat än bara spelen.
Att Wii U än så länge har större spelbibliotek och dessutom bakåtkompatibel med Wii borde inte vara någon nackdel.
Däremot så är Switch mer portabel.
Samt att det på sikt kommer lanseras fler nya spel till Switch medan Wii U kommer fasas ur.
Men är man sugen på Wii U har man ju haft några år på sig... och om många fler hade köpt Wii U så kanske det kommit fler spel till den också.
Portabiliteten är den punkt vi kommer tillbaka till hela tiden som den stora skillnaden mot Wii U.

Men visst, mitt förra uttalande var en förenkling.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Verkar som att en stor del av Nintendos kunder inte ville ha en kraftfullare konsol än Wii U, utan en mer bärbar konsol.

(Switch är även kraftfullare än Wii U, men inte så mycket. Inte så att man köper den för prestandan.)

Alltså, Nintendo kunder är inte en grupp personer, olika personer som vill ha t.ex. som vill ha Wii U. Och Nintendos konsol är ju inte heller riktigt en konsol, snarare en mer utvecklad handheld med integrerad docking funktion ungefär som gamla Snes/Gameboy eller N64/GBA docking funktionerna. Det är en bra produkt, mitt enda problem med den är att jag hellre hade spelat spelen på något annat än en Switch. Just nu ger jag inga pengar till Nintendo tills den dagen då de portar spel till PC. Jag hade gärna kastat tusentals kronor för spel till fullpris om de hade funnits den möjligheten på PC.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Verkar som att en stor del av Nintendos kunder inte ville ha en kraftfullare konsol än Wii U, utan en mer bärbar konsol.

(Switch är även kraftfullare än Wii U, men inte så mycket. Inte så att man köper den för prestandan.)

Man köper väl inte ett tv-spel öht om man vill ha prestanda.
Jag har en PC med ett 1080-kort för sådana spel till exempel.

Däremot fyller min switch en helt annan funktion. Satt på tåget från Stockholm igår till exempel. Det är 4 timmar tågresa jag ska döda av tiden med. Dessutom är Zelda ett spel jag ville spela oavsett vad det kom i för hårdvara.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket den hade sålt om det inte varit tillverkningsproblem. Stackars de som fortfarande inte fått tag på en Switch efter så lång tid.

Jag har suttit som klistrad vid den sedan Splatoon 2 släpptes. Fantastiskt kul spel!

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag aldrig köpa någonting från Nintendo, man får ju inget för pengarna och priset på kontrollerna är ju löjligt.

Men hatten av till Nintendo som har konverterat sin kundbas till en kult.

Permalänk
Medlem

Vad lustigt, vill minnas att det var en del på SweC som trodde på flopp. Blir väl lätt så när man inte kan se på saker i ett annat perspektiv än sitt eget...

Skrivet av GuuFi:

Men hatten av till Nintendo som har konverterat sin kundbas till en kult.

Ja för det kan ju inte vara så enkelt att de släpper väldigt bra spel som folk gärna spelar? (Och, i det här fallet, en hårdvaru-konfiguration som är uppskattad)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fast frågan är ju hur uppskattad hårdvaran är? Känns som att de exklusiva spelen drivit den initiala försäljningen. Det som är intressant är hur försäljningen det kommande året går.

Själv hade jag hellre sett en konsol utan nån löstagbar skärm för halva till 1/3 av priset. Då hade det varit motiverat att köpa den som 3:e hårdvara efter PC:n och ps4:an, för att kunna spela Zelda och mario. Ultimat vore om den hade varit kompatibel med Xbox/PS kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fast frågan är ju hur uppskattad hårdvaran är? Känns som att de exklusiva spelen drivit den initiala försäljningen. Det som är intressant är hur försäljningen det kommande året går.

Själv hade jag hellre sett en konsol utan nån löstagbar skärm för halva till 1/3 av priset. Då hade det varit motiverat att köpa den som 3:e hårdvara efter PC:n och ps4:an, för att kunna spela Zelda och mario. Ultimat vore om den hade varit kompatibel med Xbox/PS kontroller.

Har sett mängder av kommentarer, inkl i denna tråd, som är positiva till den portabla biten. Så visst är det uppskattat.

Men inte av alla, givetvis. En apple tv-ish variant som komplement hade förstås gjort ännu fler glada.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Men hatten av till Nintendo som har konverterat sin kundbas till en kult.

Det kan ju omöjligt vara så att dom gör bra spel som folk gillar! Nej så klart är alla nintendo fans hjärntvättade kultmedlemmar, självklart är det så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Oavsett vad människor tycker och tänker om hårdvaran/spelutbud osv osv så spelar det mindre roll, Switch säljer bra även om just Du vill ha snabbare hårdvara i din spelkonsol, du vill spela spelen på din dator eller om du bara är allmänt grinig.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Spelar The Legend of Zelda: Breath of the Wild på min PC i 4K med 360 kontroll

Det är amazing.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Har du provat ytterligare spel med Cemu?
Jag har bara som mest läst lite om emulatorn utan att prova själv.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Nej faktiskt inte. Ska bli klar med detta spelet först.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Du får gärna återkoppla ifall du skulle prova Splatoon 2.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@SCORPIUS: Du får gärna återkoppla ifall du skulle prova Splatoon 2.

CEMU är en Wii U emulator om du missat det

Permalänk
Medlem

@varget: Se där ja, det hade jag missat helt och hållet faktiskt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Verkar som att en stor del av Nintendos kunder inte ville ha en kraftfullare konsol än Wii U, utan en mer bärbar konsol.

(Switch är även kraftfullare än Wii U, men inte så mycket. Inte så att man köper den för prestandan.)

Exakt! Tror att Nintendo satsat helt rätt här.

Roligt att se att de lyckats genom såpass god försäljning. Klart bättre än deras stationära Wii U.

Att de med en mobil konsol inte når upp till försäljningen jämfört med Wii, PS eller Xbox är rätt väntat.

Tycker Nintendo gjort riktigt bra ifrån sig (minus lite initiala hårdvaruproblem), och kul att någon satsar på mobilt spelande (förutom surfplattor och telefoner).

Grattis Nintendo - grymt jobbat!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Man köper väl inte ett tv-spel öht om man vill ha prestanda.
Jag har en PC med ett 1080-kort för sådana spel till exempel.

Finns olika skäl till att både köpa och köra konsol. Finns ju en anledning till att Sony släppt tex. PS4 Pro.

Även gällande PC så kan man köpa och köra det utan att behöva max prestanda, och ändå njuta av det (själv har jag bara ett 1060).

Finns inget rätt eller fel där - och inte så svart/vitt som du målar upp det. Är helt upp till var och en.

(Vill man däremot ha maximal prestanda så är det PC som gäller, och kommer nog så alltid att vara.)

Skrivet av Sidde:

Däremot fyller min switch en helt annan funktion. Satt på tåget från Stockholm igår till exempel. Det är 4 timmar tågresa jag ska döda av tiden med.

Fast det gör ju jag på med både iPad och telefoner. Så inget som Switch ensamt i världen löser. Finns alternativ.

Vill man däremot ha max bärbar prestanda (om det är viktigast) så är det helt klart konsol som gäller, och där är ju Switch den klart kraftfullaste (och i mitt tycke bästa) som skapats.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fast frågan är ju hur uppskattad hårdvaran är? Känns som att de exklusiva spelen drivit den initiala försäljningen. Det som är intressant är hur försäljningen det kommande året går.

Själv hade jag hellre sett en konsol utan nån löstagbar skärm för halva till 1/3 av priset. Då hade det varit motiverat att köpa den som 3:e hårdvara efter PC:n och ps4:an, för att kunna spela Zelda och mario. Ultimat vore om den hade varit kompatibel med Xbox/PS kontroller.

Kommer aldrig hända att de skulle vara kompatibla med konkurrenters hårdvara, inklusive kontrollers (de är inte ens helt kompatibla med sina tidigare Pro-kontrollers som jag förstått det).

Sedan är det helt fel önsketänkande: Optimalt hade ju varit om de släppt spelen för PC, PS och XB (och gärna iOS/Android), så kan du helt välja var du vill spela de (och behöver inte köpa ytterligare en låda som skall ta plats i hyllan, och kräver nya HDMI-ingångar som inte är lediga).

Men det kommer ju inte hända heller, så varken ditt eller mitt önsketänkande spelar någon roll egentligen.

Gillar Switch själv för att det är en riktigt fin och grym bärbar konsol, men plattformsexklusivitet är ju skit (som borde bojkottas!)...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/