Höjdrädd i spel.

Permalänk

Höjdrädd i spel.

Någon mer som får sån sjuk ångest av att falla ur kartan i ett spel? T ex att man på nåt sätt hoppat över något stängsel som man egentligen inte ska, sen vandra iväg och utforska banornas baksida, slutar till sist att man står vid the edge of doom och bara tittar ner. Självklart provar man att hoppa ner och jag får sånt pirr i magen och mår fan dåligt av att kolla upp och se hur banan bara försvinner.

Jag minns ett bilspel som jag spelade på datorn när jag var liten, ifall någon har nån idé om vad för spel det kan vara. Jag kommer ihåg att man inte bara kunde köra bil, man kunde köra flygplan och säkert nåt annat slags fordon. Redan då var jag livrädd när jag kom med bilen för när kanten och tippade över kartan.(Hela skyboxen var vit) Där faller jag med min bil och med ångesten i magen, tröck på space sen var jag på banan igen. Menyerna var mörka med lite silvrig text. En bana som jag minns så startar men på en bro och banan går runt en liten sjö. Nån som känner igen spelet?

Permalänk
Medlem

Jag hade samma känsla i Battlefield under en period. Fick blunda när jag hoppade ner från byggnader och det kittlade verkligen i magen. Många kan nog tycka att det låter som en härlig känsla men det begränsade hur jag kunde spela spelet.
Det handlade inte så mycket om alla falla ur kartan men det höll sig till rubriken i alla fall.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Enda spelet jag vart höjdrädd är i dayz, mest för att man vrt att ett fall på 0,5 meter fullständigt dödar dig och allt gear du samlay i 2,5h

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Skrivet av Hablam:

Enda spelet jag vart höjdrädd är i dayz, mest för att man vrt att ett fall på 0,5 meter fullständigt dödar dig och allt gear du samlay i 2,5h

Haha ja då förstår jag xD

Permalänk
Medlem

Kan känna igen det när jag spelar PUBG och jag hoppar från något som är såpass högt att jag tror att jag kommer ta skada när jag landar. Då får man en känsla i magen "detta kommer göra ont", och ibland blundar jag till och med lite =D

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Vänta bara tills ni provar det i VR Där känns det verkligen som att man faller på riktigt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

nej men jag har blivit illamåande vid väldigt snabba spel alltså där du rör dig snabbt som i half life man springer fort som tusan och jag blir helt snurrig och illamåande kan inte spela skiten

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Man vänjer sig men första gången man körde flight simulator i 3D blev det ett härligt sug när man lågsniffa. I VR går det naturligtvis att fixa samma känsla men effektivare men tyvärr så blir man härdad och vänjer sig.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, visste inte att vissa personer kunde få illamående av sånt ingame. Själv har jag aldrig upplevt sånt men är ju inte höjdrädd IRL heller och gillar typ att stirra rakt ner från 100m+ höjd och osv.

MEN det finns ett undantag, börjar kännas illa när jag ska stå på en såndär längre stege och ska måla en husvägg, så när man kommer till de sista trapp stegen då man börjar vara uppe vid takhöjd på två våningshus så då blir det plötsligt kuslig känsla för mig där det inte känns bekvämt alls att vara.

Skulle va intressant att veta mer var dessa rädslor kommer ifrån.

En sak är säker, personer med ingame höjdräddsla borde säkert inte spela detta spel (ska inte titta ner iallafall ):

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd

enda gången jag känt av höjd i sånna samanhang är med oculus rift demo där man kan stå på en bergskant och där kändes det högt på riktigt men är ändå inte besvärande men gav en verklig känsla av höjd vilket jag aldrig känner i spel annars

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Vänta bara tills ni provar det i VR Där känns det verkligen som att man faller på riktigt.

Aldrig provat VR. Men damn, jag kan tänka mig att känslan kommer förstärkas en del xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha jag har aldrig blivit höjdrädd, men däremot blir jag skiträdd/nojjig när något stort är nära och jagar mig. Typ en stor björn i Far Cry Primal som är sjukt jävla snabb! Haha, sitter och studsar i soffan

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndImLikeWTF:

Aldrig provat VR. Men damn, jag kan tänka mig att känslan kommer förstärkas en del xD

Skickades från m.sweclockers.com

Jag och en kompis spelade igen Mirror's edge i 3D vision (det är flawless) på min projektor här hemma. Jag njuter mest av det men min kompis hade problem lite då och då. Känndes verkligen som man stog på toppen av byggnaden. Att klättra på kranar var en intensiv upplevelse.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

mirrors edge hade jag gärna sett att de släppte i VR

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Höjdrädd? Nä, men konstigt nog får jag en "mindre version" av samma känsla som när jag hoppar fallskärm när jag hoppar från höjder i en del spel. Och inte riktigt de man förväntar sig i heller, utan Fallout/Skyrim osv.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jonny Myran:

Vänta bara tills ni provar det i VR Där känns det verkligen som att man faller på riktigt.

Lite det som är grejen med virtuell verklighet:)

TS; Japp, i flera spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

mirrors edge hade jag gärna sett att de släppte i VR

Går ju att spela i VR dock inte med motion kontroller men have at it ;D
https://www.vg247.com/2013/04/15/mirrors-edge-mod-adds-oculus...

http://www.mtbs3d.com/new-vireio-site
och sedan FOV mod

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Går ju att spela i VR dock inte med motion kontroller men have at it ;D
https://www.vg247.com/2013/04/15/mirrors-edge-mod-adds-oculus...

http://www.mtbs3d.com/new-vireio-site
och sedan FOV mod

Gäller det även catalyst?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Enda spelet jag vart höjdrädd är i dayz, mest för att man vrt att ett fall på 0,5 meter fullständigt dödar dig och allt gear du samlay i 2,5h

Hahaaaaa, förstår precis.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag är inte höjdrädd men när jag faller höjt i spel där jag lever in mig så pirrar det i magen men det är inget obehagligt utan något jag gillar då det känns verkligare då.
Men ett spel där man bara hopar omkring och skjuter på varandra får jag aldrig den inlevelsen i som krävs.

Permalänk
Medlem

Jag kan lätt relatera till din höjdrädsla. Är inget som handikappar mig i normal tillvaro men jag kan utan tvekan bli "höjdrädd" i spel eller i film/TV. Vissa spel som jag älskar (Half Life 2) innehåller vissa moment som jag faktiskt har lite problem med. Å andra sidan kan man framhålla att spänningen ger en extra krydda till spelandet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Kan testa face your fears demot på oculus home. Bara första jag fick lite behållning av i alla fall men det är gratis.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Inte riktigt ett spel, men när Game of Thrones hade en liten mässa på Kungsträdgården här i Stockholm för några år sedan så kunde man få pröva en VR-upplevelse där man åker upp via hiss upp på The White Wall. Ljudet tillsammans med fläkten som blåste kall luft på en samt vyn gav sannerligen gåshud och man kände höjdskräcken krypa upp på en (åtminstone för min del)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

En sak är säker, personer med ingame höjdräddsla borde säkert inte spela detta spel (ska inte titta ner iallafall ):
https://www.youtube.com/watch?v=aAUx5K5tVYU

https://www.youtube.com/watch?v=aiiI8BmbBXg

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

har upplevt lite av det syndromet i vissa spel, däremot om det finns någon slags game mechanic som pysslar med fysiken så är det helt lungt.

( portal gun / blink i dishonored etc )

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Jävlar va ni måste leva er in i spelen aldrig känt mig höjdrädd eller något liknande från ett spel hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndImLikeWTF:

Jag minns ett bilspel som jag spelade på datorn när jag var liten, ifall någon har nån idé om vad för spel det kan vara. Jag kommer ihåg att man inte bara kunde köra bil, man kunde köra flygplan och säkert nåt annat slags fordon. Redan då var jag livrädd när jag kom med bilen för när kanten och tippade över kartan.(Hela skyboxen var vit) Där faller jag med min bil och med ångesten i magen, tröck på space sen var jag på banan igen. Menyerna var mörka med lite silvrig text. En bana som jag minns så startar men på en bro och banan går runt en liten sjö. Nån som känner igen spelet?

Måste ha varit Viper Racing!

Skrivet av oqvist:

Gäller det även catalyst?

Knappast länkarna där, men håll ögonen öppna. Modding-communityt för Catalyst har precis kommit igång på allvar (se http://www.nexusmods.com/mirrorsedgecatalyst/mods/latestmods/..., så vem vet vad som kan dyka upp i framtiden

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam.. Även när man kör wow och hoppar ut för ett stup med fel Mount så kommer pirret..
Lösningen blev att börja lira demon Hunter som har en glider funktion om man hoppar ut för ett stup ^^

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Skulle va intressant att veta mer var dessa rädslor kommer ifrån.

Primitiv självbevarelsedrift bara?

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Drabbades faktiskt av lite höjdskräck i slutet av Dying Light...