Skrivstil --> på väg att försvinna?

Permalänk
Medlem

Är 18 och har aldrig använt skrivstil, gav upp helt och hållet så skriver mitt namn normalt, är också vänsterhänt så kan inte läsa det själv. Blir skit bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Är 23, vi lärde oss skriva handstil i 1an och 2an. Inte för att det hjälpte mig, skriver som en kratta.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Vad är meningen med skrivstil egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Casgar:

Det går fortare att skriva, och ser generellt sett snyggare ut. Om det är något som är användbart i dagens samhälle går väl att diskutera.

Egentligen så är det av tekniska orsaker då man skrev med en reservar,stålpenna som behöver konstant flöde av bläck för att det inte ska bli droppar och allmänt kladd.

Skrivstilen började att dö ut redan på 50 talet med kulspetspennans intåg, dock har kursmaterial och läroplan inte riktigt hängt med och det tog ca 50-60 år innan skiten försvann. Det ska inte behöva ta över ett halvt sekel för att förlegna kunskaper ska försvinna ur läroplanerna, nånting är galet då.

Jag är själv hårt drillad i skrivstil, en helt värdelös kunskap och bortkastad tid.

Att skriva snabbt kan man göra med en egen handstil, man behöver inte lära sig en standardiserad stil för att föra egna personliga anteckningar i rask takt. Dessutom så drar man på hastigheten så blir det en egen stil oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Är 91a och jag och mina kompisar förundras ofta hur "dumma" dagens unga är, vi har kommit fram till att runt 93-94 så började det gå utför.

"Våra dagars ungdom uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig maten och tyranniserar sina lärare." - Sokrates cirka 2 500 år sedan, känner du igen dig?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Lärde mig skrivstil i lågstadiet, är 86:a men har aldrig använt det i vuxen ålder åldrar vad jag kan minnas. När jag skriver sitt namn på ett kort, körkort och kreditkort mm så är det ju bara nån snabb handrörelse man gör per automatik.

Alltid hört att jag har samma otydliga skrivstil som en läkare, dvs lika otydligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är född 2001 och minns att man skrev skrivstil i ettan och tvåan, alltså 2008-2009.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Avstängd

född 77 så har fått tragglat med skrivstil och som dyslektiker som skriver som en jävla kratta var det inte någon favorit men har blivit förvånad att många inte kan skriva sitt namn ens och sist jag råkade ut för det var på ägarbeviset på en bil där killen inte kunde skriva sin underskrift med skrivstil

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ja det är väl enbart när man skriver sin namnteckning som man "behöver" skrivstil. Men namnteckningar är sällan så läsbara ändå av någon konstig anledning (aldrig fattat det där att man väljer att skriva sin namnteckning på ett oläsbart sätt) så egentligen behöver man inte kunna skrivstil för manmteckningen heller. Det viktiga är att det är en personlig krumelur bara.

Jag var hyfsat duktig på skrivstil i skolan och vi tragglade jättemycket sådant på 1970-talet då jag gick i låg- och mellanstadiet. Använde det också i flera år för att jag skrev snabbare med skrivstil men kom på att jag hade svårare att läsa vad jag skrivit men skrivstil så jag bytte till vanlig testning istället. Känns ju meningslöst att skriva om man själv inte kan läsa det efteråt...

Tyckte redan när jag gick i skolan att skrivstil var ganka meningslöst och kan väl konstatera att det också faktiskt har varigt något helt meningslöst nu när man har facit. Så det är ett sundhetstecken om dagens ungdomar inte längre behöver lära sig det. Men mina barn har tränat på det i skolan vet jag och kanske fortfarande gör det. Kan ju vara bra om man typ ska dekorera en tårta eller något...

Permalänk
Entusiast

Är född -95 själv och övade skrivstil i en eller två årskurser vill jag minnas. Totalt bortkastad tid i min mening men visst fördrev det tiden. Skriver över huvud taget bara tentor och några väldigt få namnteckningar till vardags där jag ändå kan göra mig förstådd med min skrift men that's it.

Skrivstil var en nödvändig kunskap för en annan era, nu konsumerar det bara mycket tid från annat viktigt som skulle kunna läras ut i min mening.

Skrivet av anon5930:

Uppfattningen jag fått är att millenials ofta bara kan hantera smartphones, tablets och spela på en dator.

Little known fact bland 80-talister: Många av er räknas som "millenials" https://en.wikipedia.org/wiki/Millennials

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga som till viss del hänger ihop med denna tråden.

Vad är skillnaden på signatur, namnteckning och underskrift?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Uzanar:

Skrivstil var en nödvändig kunskap för en annan era, nu konsumerar det bara mycket tid från annat viktigt som skulle kunna läras ut i min mening.

Eftersom du skriver "mycket tid", hur mycket tid läggs på detta i skolan nuförtiden? Kanske har jag missat att någon redan angett timantal per vecka.

Frånsett det tror jag det finns en förhastad attityd till vad som är viktigt, där kortsiktighet hindrar en från att se den större bilden av hur en människa utvecklar olika förmågor. Detta är hypotetiskt och inte förankrat i någon vetenskaplig studie, utan jag funderar bara högt över vilka fördelar som kan finnas:

- skrivstil kan betraktas som en sätt att öva upp finmotoriken, något som kan krävas i många yrken senare i livet

- att vi övergått till mer och mer digital media betyder inte att behovet av designers och kalligrafi utraderats, snarare tvärtom, och kunskaperna och förståelsen börjar med människans färdigheter

- i de folkrikaste delarna av världen har kalligrafi fortfarande mycket hög status och har direkt koppling till kulturella särdrag, och kanske är hoppet ifrån vår enkla skrivstil till denna nivå långt, men kanske öppnar det ändå sinnet för att se mer än det basala

Information har under lång tid setts som oerhört viktigt. Effekten är dock att det tippat över till obearbetat information och sämre förmåga att värdera information. Det finns också ett allt större behov av att förstå att bilder och videor inte längre är ett säkert bevis för att informationen är korrekt. Vi behöver inte mer information, ibland är det snarare så att vi behöver tålamodskrävande uppgifter som hjälper oss att stressa av, vilket ibland omedvetet ger oss tid att sortera alla intryck vi samlar på oss.

Permalänk

@Ture72: Jag fyller 20 i år och vi fick lära oss skrivstil i både låg och mellanstadiet. Jag använder det än idag.
Förvånade många lärare under skoltiden med hur jag skrev.
Numera när jag skriver lappar/handlalistor eller dylikt så textar jag. Men ska man skriva brev eller gratulationskort så snitsar jag till det.

När man har lärt sig det en gång sitter det kvar, många av mina vänner skiter fullständigt i det dock. De tycker främst att det är lite fränt och ovanligt för att vara någon i vår ålder som skriver som de kallar det "en gammkärring"

Visa signatur

Moderkort: GeForce 970 | GeForce GTX 970 4G | AMD FX 8350 Eight-core processor | Cooler Master MasterFan Pro 140 AP | HyperX Fury 8gb x2 | WD Desktop Blue 1tb, WD Desktop Black 2tb | Coolermaster G750M | Windows 10 | HyperX Cloud II | Speedlink Decus Limited Edt | Exibel GKX-5 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av philipborg:

"Våra dagars ungdom uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig maten och tyranniserar sina lärare." - Sokrates cirka 2 500 år sedan, känner du igen dig?


"Det var bättre förr!"

En fundering jag har är ifall en större andel skriver som krattor idag jämfört med förr. Jag tycker mig se en hel del personer runt 20-års åldern som har ungefär lika bra handstil som när jag skriver med vänster hand, vilket ser ut ungefär som att en 5-åring har skrivit. Tycker mig inte uppleva samma sak med folk i åldern 40+, men de har i och för sig haft längre tid på sig att öva.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KimTjik:

Eftersom du skriver "mycket tid", hur mycket tid läggs på detta i skolan nuförtiden? Kanske har jag missat att någon redan angett timantal per vecka.

Formuleringen blev nog lite knasig där. Jag menar att det skulle ta mycket tid att bli bra på det och att öva på det till vardags, i alla fall för mig som inte var så värst intresserad av det. Jag har faktiskt ingen aning om huruvida det fortfarande lärs ut i skolor och i vilken utsträckning.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag är 00:a och har aldrig fått lära mig skrivstil. Själv har jag ingen användning av det då jag endast gör anteckningar för hand. Enda gången jag saknar det är när jag ska göra en kråka på något papper.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Hedersmedlem

Naj! Kommer denna relevanta kunskap gå förlorad bland vanligt folk likt konsten att spinna garn, driva ångmaskin och smälta lack till sitt postsigill, skriva med gåspenna eller vara växeltelefonist?
Nedrans i så fall ;).

Skämt åsido. Skrivstilen är tämligen onödig på flera sätt och den har blivit allt mer omodern de senaste 30 åren. Långsammare än tangentbordet och svårbegriplig för utomstående.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

91a, vi fick lära oss skrivstil i mellanstadiet ifall jag minns rätt. Men efter det använde vi inte skrivstil och lärarna uppmuntrade inte det heller. Så jag har liksom aldrig använt skrivstil, men jag kan i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Skrivstil är helt värdelöst för majoriteten och fyller ingen som helst funktion. Det är bara bra att att barnen slipper det i skolorna idag eftersom att det gör det möjligt att lägga mer tid på betydligt viktigare saker.

Jag lärde mig skrivstil i låg- och mellanstadiet men har inget som helst minne av att jag någonsin använt mig av det utanför skolan.

Permalänk
Medlem

Är född i slutet på 80-talet och fick även jag lära mig skrivstil nån gång på mellanstadiet. Skrev så fruktansvärt fult med vanlig stil så jag anammade skrivstil istället och använder endast detta sedan dess. Själv tycker jag skrivstil är bra såklart men har märkt att det är väldigt få numera som kan läsa vad jag skriver, särskilt personer yngre än ca 20. Som andra skriver är det snabbare och ser rätt mycket bättre ut än vanlig stil. Sen brukar jag alltid få komplimanger för min handstil och det är ju alltid kul.
Oavsett handstil lär det digitala skrivandet ta över helt inom en snar framtid, särskilt med tanke på att våra barn knappt lär sig skriva för hand längre.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem

Jag är född 89 och hade lektioner i skrivstil årskurs 1-3. Det var dock ingenting som tillämpades i det övriga arbetet så jag har själv alltid textat. Känner inte en kotte i min egen ålder som skriver skrivstil. Knappt någon under 50 heller för den delen...
Folk har dessutom alltid en egen handstil och är den "baserad" på skrivstil så kan det vara ett rent helvete att läsa.
Jag kan ta min moster som exempel där jag har lika svårt att tyda hennes brev som mormor och mamma har. Då har de ändå några års försprång på tanten.
Men hon jobbar ju inom sjukvården och en obegriplig handstil måste vara ett anställningskrav i den branschen...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll hörrni. Jag är 75:a, har jobbat några år nu och har konstaterat följande.
Vill du bli framgångsrik i arbetslivet så ska du:

* heta Claes
* skriva allting i versaler. Allt.

Personligen heter jag inte Claes, och skriver lite då och då med skrivstil, främst för att jag kan. Det syns i lönekuvertet ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

När jag gick i gymnasiet för ~10 år sedan fick en av mina klasskamrater ibland "underkänt" på sina inlämningar för att han skrivit dom i skrivstil. Eller, det var väl inte så mycket underkänt, utan mer "jag kan inte ta emot det här för jag har väldigt svårt för att läsa vad du har skrivit". Skriften var väldigt stor och väldigt kursiv, så jag kan hålla med om att den var lite svårläst

Permalänk
Medlem

Jag skriver snabbare med skrivstil än vanlig skrift. Lite det som är meningen, att du inte ska behöva lyfta pennan lika ofta. Det är alltså ett snabbare och effektivare sätt att skriva om det görs på rätt sätt.

Jag personligen skriver nästan allt med skrivstil då det går snabbare för mig att skriva. Bara när jag skriver til någon annan person som inte kan tyda skrivstil som jag måste skriva blockbokstäver. I skolan blev jag bett om att skriva i vanlig skrift för lärarna numera har svårt att tyda skrivstil då nästan ingen använder sig av det numera.

Lärare av äldre generation skrev allt i skrivstil på presentationer etc. Allt ska vara så enkelt nuförtiden, man ska helst inte göra något eget manuellt arbete överhuvudtaget.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Tycker inte att en signatur har så mycket med skrivstil att göra. Spikade min signatur nån gång när jag var 14-15. Är i princip bara initialerna som går att utläsa. Resten är ett par vågiga streck med toppar ungefär där bokstäver som t, f och h är, och några dalar för g, j, osv.

Jag är såpass gammal att jag har haft skrivstil i skolan men om jag försöker mig på att skriva så som jag har lärt mig så ser det ut som en 8-åring har skrivit det.

Jag är lite av den uppfattningen att när du nu i princip är tvungen att ha högskola/universitets-utbildning för att kunna få ett någorlunda vettigt jobb så hadde det varit bra om vi kunde korta ned den totala skoltiden något och då är en sak som skrivstil inget jag skulle prioritera.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Hedersmedlem

Jag såg följande artikel när jag försökte hitta hur många timmar som en gång i tiden lades ner på skrivstil: http://www.unt.se/asikt/debatt/studenter-kan-inte-skriva-skri...

Nu kommer det säkert att dyka upp invändningar som att det spelar väl ingen roll huruvida en person hinner göra anteckningar om denne hinner (?) lyssna igenom lektionerna efteråt. Det motsäger dock kända fakta om inlärning:

- ju fler antal sinnen som engageras i inlärningen ju bättre tillgodoser vi oss information

Det bästa för hjärnan är därför att vi aktiverar alla sinnen inklusive muskulära rörelser.

Skrivet av Lasse Laserman:

Jag är lite av den uppfattningen att när du nu i princip är tvungen att ha högskola/universitets-utbildning för att kunna få ett någorlunda vettigt jobb så hadde det varit bra om vi kunde korta ned den totala skoltiden något och då är en sak som skrivstil inget jag skulle prioritera.

Flikar in ditt inlägg, mest utifrån tanken att vi, när det kommer till den upplevde tidspressen, gör ett tankefel. Det vårt samhälle tycks försöka göra är att tillämpa industrianpassad produktion till utbildning; hur knökar man in mer information på kortast tid. Vad är vitsen med det om vi ändå inte kan bearbeta den? I praktiken riskerar vi att göra oss dummare.

Det här låter krasst, och kanske som översitteri, men det är ofrivilligt och endast byggt på mina personliga intryck: produktionsmässigt har vi säkerligen fler framgångsrika, men utvecklingen i att vara människa tycks gå bakåt. Mitt intryck har inget med floskeln "det var bättre förr" att göra, utan handlar mer om enkelspårighet. Det finns andra liknande fenomen, som att i kampen för ökad tolerans polariseras människor i grupper för och emot, något som i slutändan istället ökar intoleransen. En bidragande orsak kan vara ökad stress i kombination med mindre tid och verktyg för tankeförmåga.

Permalänk

Jag är 96:a och lärde mig skrivstil i 3-4 (lite tid per vecka). Jag tror att jag kan skriva något med skrivstil men det tar minst 5 gånger så lång tid eftersom jag måste tänka efter.

Jag använder skrivstil till min namnteckning. När jag skriver "vanligt" så skriver jag textade bokstäver men binder ihop de när pennan inte skall flytta alltför långt inför nästa bokstav (2-4 bostäder binds ihop).

Jag anser det viktigt att lära sig lite skrivstil av flera anledningar. För det första att veta vad det är. För det andra att kunna skriva en namnteckning. För det tredje att (någorlunda) kunna tyda skrivstil som någon annan skrivit.

Jag har nyligen upptäckt reservoarpennor och kommit fram till att dessa är mycket lättare att hålla "rätt" och mycket lättare att skiva skrivstil med. Tycker det borde finnas reservoarpennor att åtminstone prova på i skolan.

Skickades från m.sweclockers.com