Alphabet återupplivar AR-glasögonen Google Glass med fokus på företag

Permalänk
Melding Plague

Alphabet återupplivar AR-glasögonen Google Glass med fokus på företag

Moderbolaget till Google visar upp nya modellen av AR-glasögonen Glass som går under namnet Enterprise Edition, vilka är tänkta att öka produktionen och effektiviteten på industrigolvet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det hade varit en perfekt grej att bygga in i skyddsglasögon, för den typen av grova jobb där man inte bör hålla på att fippla med en mobil/<insert whatever> enhet när man jobbar.
Finns säkert bra många fler användningsområden än vad jag kan komma på ^^

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Hade varit perfekt nät man byggde för mig, då jag ofta glömmer vad jag sist måttade.
Säg det högt och det visas i kanten på brillorna.
När man är klar säger man clear eller något och man kan börja om.

Eller ännu bättre när jag mäter ventilation.
Släng upp flöden, tryck eller vad jag mäter i brillorna. Skulle spara ganska mycket strötid och mätningar mellan varven.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det stora problemet som jag ser det, är att projektet är för ambitiöst. Tekniken är helt enkelt inte riktigt mogen för en dator som kan bäras helt i ett par glasögon, vilket innebär prestandaproblem och kompromisser.

Det vore bättre om dom fokuserade på en lite "dummare" variant, som kanske inte har röst-igenkänning, tex. Och kanske koppla ihop den med telefonen för att kontrollera den och köra appar.
Även om den blir nerstrippad till en kamera + skärm och inget mer, så skulle den ändå vara väldigt användbar. tex, streamers och youtubers som vill kunna använda båda händerna och läsa chat på skärmen. Diy'are som kan ha en checklist på skärmen. etc. Om man dessutom kan köra appar på telefon så är möjligheterna många, plus att det finns gott om devs.

Permalänk
Medlem

Användningsområdet tycktes vara väldigt brett 2013, men floppade totalt. Min känsla är att det idag, kommer det bli lite bättre, men inte mycket mer än så. Tyvärr.

Hade ju varit väldigt roligt om jag har fel!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Å vad jag längtade efter Google Glass när jag fortfarande trodde de skulle släppas. Jag tänkte förvandlas till en cyborg. Jag tror verkligen att, om Glass hade fungerat bra, det hade kommit en massa bra användningsområden som man i förstone inte tänkt på.

En av de viktigaste apparna skulle förstås vara Terminator-appen, med en röd overlay på allting, boxar kring folk och snabbt scrollande text.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jo, det är märkligt hur ofta man tycker utvecklingen går i för segt tempo. Man kan enkelt se vad som kommer hända framöver med kroppsburna enheter där VR/AR kommer ersätta både datorer, tv-apparater och mobiler. Många skriver att tekniken inte är mogen och det är väl förvisso sant men man måste ju börja någonstans och vägen till en fulländad produkt är några år fram.

Testat Google Glass, Hololens, Vive, Rift och jag vill ju ha ett ordentligt tekniksprång!

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det finns militära användningsområden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Användningsområdet tycktes vara väldigt brett 2013, men floppade totalt. Min känsla är att det idag, kommer det bli lite bättre, men inte mycket mer än så. Tyvärr.

Hade ju varit väldigt roligt om jag har fel!!!

Skrivet av serverfel:

Kan tänka mig att det finns militära användningsområden.

Skickades från m.sweclockers.com

Har för mig att ett av problem med gamla inte var att de inte fungerade utan att folk fick negativa kommentar och i vissa fall blev misshandlade för att de hade dem på sig. Folk ville inte bli filmade. Så tror nog att företag är en bra inriktning i alla fall i början. Räknar för övrigt militären som ett företag.
Såg en video då en på skämt gick gram med en videokamera för att belysa problemet till en uteliggare. (USA) Han vart skogstokig på att han hade en kamera. Sen pekade han på de tre kameror som var uppsatta i korsningen och undrade varför han brydde sig om den fjärde. Kan visserligen förstå att om en privatperson kommer fram och filmer en så känns det annorlunda.

On:
Ska bli intressant vad detta kan leda till nu då man riktar sig mot företag, MS har vell inte heller lagt ner sitt projekt så vitt jag vet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Har för mig att ett av problem med gamla inte var att de inte fungerade utan att folk fick negativa kommentar och i vissa fall blev misshandlade för att de hade dem på sig. Folk ville inte bli filmade. Så tror nog att företag är en bra inriktning i alla fall i början. Räknar för övrigt militären som ett företag.
Såg en video då en på skämt gick gram med en videokamera för att belysa problemet till en uteliggare. (USA) Han vart skogstokig på att han hade en kamera. Sen pekade han på de tre kameror som var uppsatta i korsningen och undrade varför han brydde sig om den fjärde. Kan visserligen förstå att om en privatperson kommer fram och filmer en så känns det annorlunda.

On:
Ska bli intressant vad detta kan leda till nu då man riktar sig mot företag, MS har vell inte heller lagt ner sitt projekt så vitt jag vet.

Jag lade ingen värdering i min kommentar. Tror bara att soldater kan få realtids info från tex drönare på var fienden är osv, samt var kollegor/civila befinner sig. Hur mycket ammo som finns kvar i geväret. Som ett spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@Lordsqueak: Fast med tanke på hur mycket små android mobiler kan göra så bör de inte vara så svårt att fördela ut komponenterna runt ett större par glasögon eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag lade ingen värdering i min kommentar. Tror bara att soldater kan få realtids info från tex drönare på var fienden är osv, samt var kollegor/civila befinner sig. Hur mycket ammo som finns kvar i geväret. Som ett spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Då uttrycket jag mig kanske fel. Ditt inlägg handlade bara om praktiska saker.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

@Lordsqueak: Fast med tanke på hur mycket små android mobiler kan göra så bör de inte vara så svårt att fördela ut komponenterna runt ett större par glasögon eller?

Finns en massa problem med kommunikation.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.