Regeringens utredare vill ge svensk polis rätt att avläsa datorer i hemlighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Är ju lite småkomiskt att de flesta kommentarer här ratar förslaget totalt då deras egna _olagliga verksamhet_ av fildelning kan drabbas om staten skulle få för sig att rikta en övervakning mot Erik 18 år på Sweclockers..

Ja då jävlar ska förslaget vara dumt i huvudet och man har alla skyddsmekanismer pga att fel användare skulle kunna använda detta men på många låter det mest som att man är rädd för att ens egna stöld skulle kunna påverkas.

Ungefär samma tankesätt som att ni fildelare snattar varje fredag från Webhallen en film, helt plötsligt meddelar Webhallen att de ska sätta upp skyddskameror, och så skriks det "Va är ni sköna eller, då kan vi ju inte snatta längre.. Och för att skylla på andra faktorer - Tänk om en obehörig använder era kameror via IPTV och övervakar oss!! Det är emot lagen ta bort kamerorna".

Ah helt överdriven jämförelse då denna backdoor skulle kunna användas av andra stater etc men poängen bör kunna funderas över

Fotnot: Jag är ej emot fildelare och utövar verksamheten själv men tycker man bör lägga till en mer neutral hållning till förslaget för en ordentlig diskussion.

Skulle jag personligen kunna tänka mig överge fildelning för att vi ska kunna få ett säkrare samhälle i form av att utöva en säker teknologisk övervakning mot individer som har varit delaktiga i olika former av brott som t.ex våldsbrott? Ja det skulle jag. Hade gärna sluppit alla former av idioter ute i samhället som har möjlighet att gömma sig undan straff genom denna typ av begränsning.

Ser inte vad detta har med fildelning att göra, you brought it up. Det är helt fel väg att gå hela alltihoppa. Dessutom funkar det inte i praktiken, de har bara sett för mycket hollywoodfilmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Känns tryggt. Hur ska de åstadkomma detta har de tänkt? Visst, lågt hängande frukter som Windowsanvändare som fildelar etc, fine. Men jag kan nog tänka mig att en inte helt obetydande del av terrorister och organiserad brottslighet sitter på någon form av Linuxdist t ex Tails.

Vidare känns det mindre bra att den svenska staten ska få rätt att knöla in programvara i folks datorer för avlyssning, med tanke på deras track record so far så kommer det nog inte dröja många minuter från en Windows patch som gör något oväntat med deras rootkit förrän man sitter där med en dator som är brickad, är det då ok att göra avdrag på nästa deklaration för "Tidsspillan p.g.a regeringens urusla mjukvara"?

Visa signatur

/Enthoo Primo/i7-4790K/Asus ROG Formula VII/ASUS GTX 1080 Founders Edition/32GB Corsair Dominator/Samsung EVO 500GB/Intel 910 800GB/4x4TB HDD (WD)/Asus ROG Swift PG345Q/

Permalänk

Jahapp, då var det väl dags att dra på sig foliehatten och byta från Windows till Qubes då...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är en sån jävla tunn linje att gå i terrorist bekämpning och sänka sin frihet i samhället, det är och förblir också en jävligt farlig linje att gå i ett så fritt som vi bor i, då vill jag fan va en myndighet som håller koll på varenda jävla instans av detta så att det endast används vid Skälig terrorist misstänkte och inte Lasse 32 som laddar hem en film,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Men du.
Det är väl samma regler för vanlig post i dagsläget?

En person som utreds för exempelvis knarksmugglig kan få sina paket genomsöka av både polis och tull. Det är riktat spaningsarbete vid brottsmisstanke och inget märkvärdigt.
Finns ingen misstanke så får polisen inte heller genomsöka posten. Befogenheter utöver detta har mig veterligen inte presenterats för idéer kring upplägget nyheten handar om.

Skillnaden är att här har man tillgång till alla människor både skyldiga och oskyldiga sen infekterar deras system med mjukvara som kan utnyttjas och ev exploateras av andra personer och myndigheter som är en för stor risk och vem fan vid sina sinnesfulla bruk skulle lita på och vilja en myndighets skapad trojan på sin dator helst med tanke på vad som skett nyligen med wanna cry t.e.x

Vist får man söka igenom posten men sjuka är att där är personer mycket mer motvilliga till det och är vad jag syftar på men sitter man vid en dator så spelar det ingen roll om Facebook, google, spotify ,microsoft o.s.v rövknullar den personliga integriteten dagligen och delar till myndigheter och dom som inte är intresserade av mjuk eller hårdvara är helt enkelt för dum i huvet att förstå det eller bryr sig inte men skulle samma information samlas in från brev hade det blivit ett jävla liv

Men det här är försök till övertramp i klass med att du har en övervaknings kamera i varje hem som kan aktiveras vid misstanke och troligt kan aktiveras av yttre okända faktorer och är total galenskap om det går igenom och är samma galenskap t.e.x nsa, cia osv kommer undan med och vi lever i ett kontrollsamhälle och sånt här bör motas bort hårt för vi ska kunna ha ett uns personlig integritet kvar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lord_vasagos:

Skillnaden är att här har man tillgång till alla människor både skyldiga och oskyldiga sen infekterar deras system med mjukvara som kan utnyttjas och ev exploateras av andra personer och myndigheter som är en för stor risk och vem fan vid sina sinnesfulla bruk skulle lita på och vilja en myndighets skapad trojan på sin dator helst med tanke på vad som skett nyligen med wanna cry t.e.x

Vist får man söka igenom posten men sjuka är att där är personer mycket mer motvilliga till det och är vad jag syftar på men sitter man vid en dator så spelar det ingen roll om Facebook, google, spotify ,microsoft o.s.v rövknullar den personliga integriteten dagligen och delar till myndigheter och dom som inte är intresserade av mjuk eller hårdvara är helt enkelt för dum i huvet att förstå det eller bryr sig inte men skulle samma information samlas in från brev hade det blivit ett jävla liv

Men det här är försök till övertramp i klass med att du har en övervaknings kamera i varje hem som kan aktiveras vid misstanke och troligt kan aktiveras av yttre okända faktorer och är total galenskap om det går igenom och är samma galenskap t.e.x nsa, cia osv kommer undan med och vi lever i ett kontrollsamhälle och sånt här bör motas bort hårt för vi ska kunna ha ett uns personlig integritet kvar

Hade gärna sett lite meningsindelning i dina inlägg. Svenska kanske inte är ditt modersmål men oavsett, försök få med punkt och stor bokstav när du skriver för det blir så svårläst för andra annars.

Polisen har tillgång till alls post, kan ha kameror och mikrofoner i allas hus och avlyssna allas telefoner alltid också. Men inte utan tillstånd vid utredningar. Du gissar på att det skulle vara annorlunda för just trojanerna men jag ser inte någon rimlig grund till dina gissningar i frågan. Eller har du någon källa på detta?

Din liknelse att polisen skulle ha övervakningskameror i allas hem är däremot felaktig. Liknelsen att polisen KAN sätta in övervakningskameror om de bedriver span på en brottsmisstänkt är en bättre liknelse. Och den rättigheten har ju polisen i nuläget. På samma sätt vill polisen KUNNA sätta in tronajer vid riktad spaning.
Ingenstans finns det som förslag att alla datorer i landet ska förses med trojaner i förväg, ellerhur?
Det här handlar ju inte om massövervakning.

Oron för likheten till wannacry förstår jag däremot bättre. Hur säkerhetsläget egentligen ser ut för detta vet jag inte riktigt. Lyssnar gärna på vad fler experter har att säga kring det här innan jag tycker mer i den frågan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hade gärna sett lite meningsindelning i dina inlägg. Svenska kanske inte är ditt modersmål men oavsett, försök få med punkt och stor bokstav när du skriver för det blir så svårläst för andra annars.

Har inte läst resten av ditt inlägg, så du hade säkert rätt i allt du skrev där

Men denna början är bara för mycket nybörjar härskar teknik...

"Förlöjliga din motståndares kommentar utan att överhuvudtaget beröra vad som sagts."

Hade du inte börjat din kommentar med detta så hade kanske jag läst vidare och läst vad du faktiskt hade att säga.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nefrums:

Har inte läst resten av ditt inlägg, så du hade säkert rätt i allt du skrev där

Men denna början är bara för mycket nybörjar härskar teknik...

"Förlöjliga din motståndares kommentar utan att överhuvudtaget beröra vad som sagts."

Hade du inte börjat din kommentar med detta så hade kanske jag läst vidare och läst vad du faktiskt hade att säga.

Ja det där borde tagits utanför tråden. Exempelvis i PM. Eller i tråd jag inte var involverad i. Jag brukar vara lite bättre på det där.
Har tänkt på det vid några andra tillfällen också men så var det inte värt ett eget inlägg. Men de blev inte rätt såhär. Dåligt för diskussionen på alla sätt.
@lord_vasagos jag ber om ursäkt. My bad!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Förstår inte varför så många blir upprörda för det här. Den här funktionen finns ju redan inbyggt för er som har Win 10. Hellre vår egen regering än Microsoft. Ni har väl ändå inget att dölja?

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Förstår inte varför så många blir upprörda för det här. Den här funktionen finns ju redan inbyggt för er som har Win 10. Hellre vår egen regering än Microsoft. Ni har väl ändå inget att dölja?

Som jag ser det så är regeringen inte ute efter terrorister eller annat löst kriminellt pack.
Dem jobbar aktivt med att föra in dessa typer i landet, och har gjort de senaste åren.

Jag som många andra i detta land är mycket väl medvetna om att regeringen har vidöppna gränser så att VEM SOM HELST kan ta sig in i landet utan några som helst krav eller skyldigheter, man skrotar sin identitet vid gränsen och skapar sig en ny sådan.
Detta utnyttjas såklart av just terrorister och kriminella ligor etc,etc.
Makten är också mycket väl medvetna om detta men gör ingenting åt det, istället ska hela Sverige övervakas!

Med detta vill jag säga att jag har större förtroende för ett vinstdrivande företag som just Microsoft än va jag har för "vår" regering.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swesic:

Som jag ser det så är regeringen inte ute efter terrorister eller annat löst kriminellt pack.
Dem jobbar aktivt med att föra in dessa typer i landet, och har gjort de senaste åren.

Jag som många andra i detta land är mycket väl medvetna om att regeringen har vidöppna gränser så att VEM SOM HELST kan ta sig in i landet utan några som helst krav eller skyldigheter, man skrotar sin identitet vid gränsen och skapar sig en ny sådan.
Detta utnyttjas såklart av just terrorister och kriminella ligor etc,etc.

Det här är en helt annan fråga än vad ämnet rör. Ovsett om man vill hjälpa till i världen eller ej så kan det vara så att polisens redskap inte hänger med i teknikutvecklingen. Verktyg för span på kriminalitet är inte nytt utan polisen har behövt lagar och regler för verktyg för att öppna post, göra husrannsakningar, lyssna av telefonsamtal, spala in med mikrofoner, rigga kameror och liknande sedan... ja alltid. Är det så att polisens verktygslåda inte är anpassad för dagens samhälle så att de får problem att utföra sitt uppdrag så behövs översyn av verktygen. Det i sig är inte märkvärdigt på något sätt.

Skrivet av Swesic:

Makten är också mycket väl medvetna om detta men gör ingenting åt det, istället ska hela Sverige övervakas!

Det här här handlar inte om massövervakning utan om ett verktyg för att kunna sköta brottsutredningar mot redan misstänkta gärningsmän i likhet med andra spaningsverkty som i nuläget kan användas. Eller ja, det finns mig veterligen ingen information som pekar i någon annan riktning i nuläget iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Den personliga integriteten existerar inte

Finns det ingen i riksdagen som försvarar den personliga integriteten ? Den verkar inte vara mycket värd nuförtiden. Svenskar är mera övervakade nu än vad DDR medborgarna någonsin var. FRA snokar i folks email och nu ska man snoka i folks datorer också.Sverige börjar likna Nordkorea och gamla DDR.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Hade gärna sett lite meningsindelning i dina inlägg. Svenska kanske inte är ditt modersmål men oavsett, försök få med punkt och stor bokstav när du skriver för det blir så svårläst för andra annars.

Polisen har tillgång till alls post, kan ha kameror och mikrofoner i allas hus och avlyssna allas telefoner alltid också. Men inte utan tillstånd vid utredningar. Du gissar på att det skulle vara annorlunda för just trojanerna men jag ser inte någon rimlig grund till dina gissningar i frågan. Eller har du någon källa på detta?

Din liknelse att polisen skulle ha övervakningskameror i allas hem är däremot felaktig. Liknelsen att polisen KAN sätta in övervakningskameror om de bedriver span på en brottsmisstänkt är en bättre liknelse. Och den rättigheten har ju polisen i nuläget. På samma sätt vill polisen KUNNA sätta in tronajer vid riktad spaning.
Ingenstans finns det som förslag att alla datorer i landet ska förses med trojaner i förväg, ellerhur?
Det här handlar ju inte om massövervakning.

Oron för likheten till wannacry förstår jag däremot bättre. Hur säkerhetsläget egentligen ser ut för detta vet jag inte riktigt. Lyssnar gärna på vad fler experter har att säga kring det här innan jag tycker mer i den frågan.

Misstanke kan vara jävligt brett och beror på vilka kriterier som polisen går under men lek med tanken att en person är drabbad då kommer polisen ha tillgång till hela den personens umgänges krets via ,skype ,msn ,Facebook , google o.s.v och skulle det innefatta telefoner har du kordinater vart personen varit och kan se även telefoner som personen varit nära så man kan kartlägga väldigt mycket information som inte är relaterat till personen i fråga

Och det jag är inne på är att sådant här ingrepp i privatlivet kommer utnyttjas och byggas på när det kan ske bakom ryggen och kommer tillslut vara som du har en kamera i ditt hem som kan slåss på närsomhelst utan du vet om det på samma sätt som underrättelse tjänster agerar idag med både datorer och telefoner

Sen till riskfaktorn så kommer sådan kod garanterat komma fram utnyttjas av andra länder eller personer och jag skulle ha noll tillförlit att dom klarar av att hålla sånt hemligt och klarar inte underrättelse tjänster det hur fan ska då polisen klara av det tänker jag och kommer bli klusterfuck up om dom försöker något sådant

att gnälla på stavning är som att kasta grus på berget och berör mig inte och är inget att be om ursäkt för då det är sant men som dyslektiskt så jag har dispens att ha menings uppbyggnad som en tredje klassare och stavfel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lord_vasagos:

Misstanke kan vara jävligt brett och beror på vilka kriterier som polisen går under men lek med tanken att en person är drabbad då kommer polisen ha tillgång till hela den personens umgänges krets via ,skype ,msn ,Facebook , google o.s.v och skulle det innefatta telefoner har du kordinater vart personen varit och kan se även telefoner som personen varit nära så man kan kartlägga väldigt mycket information som inte är relaterat till personen i fråga

Ja tanken med span är väl att samla in uppgifter om allt kring personen så det är ju sådana saker man då kommer åt. Kartläggning om en prottslings nätverk kan vara av intresse beroende på läge. Jag ser det som rimligt att polisen ska kunna undersöka det som behövs för en utredning utan att det ska finnas svarta boxar. Det relevanta i sammanahget är istället hur verktyget ska få användas. På samma sätt som tjänstevapen inte får användas hur som helst så får man inte använda verktyg för riktad spaning hur som helst. Regelverket kring det här blir väl aningen klarare när lagförslaget läggs fram i höst.

Skrivet av lord_vasagos:

Och det jag är inne på är att sådant här ingrepp i privatlivet kommer utnyttjas och byggas på när det kan ske bakom ryggen och kommer tillslut vara som du har en kamera i ditt hem som kan slåss på närsomhelst utan du vet om det på samma sätt som underrättelse tjänster agerar idag med både datorer och telefoner

Det här baseras på gissningar liksom att polisen ska få ha mikrofoner och kameror i allas hem eller alltid få lyssna på allas telefoner utan misstanke. Så ser det ju inte riktigt ut i nuläget. Så jag tror det är lite för stor oro innan vi vet vad det handlar om.

Skrivet av lord_vasagos:

Sen till riskfaktorn så kommer sådan kod garanterat komma fram utnyttjas av andra länder eller personer och jag skulle ha noll tillförlit att dom klarar av att hålla sånt hemligt och klarar inte underrättelse tjänster det hur fan ska då polisen klara av det tänker jag och kommer bli klusterfuck up om dom försöker något sådant

Ja här tycker jag det blir mer intressant alltså!
Vi kan göra ett teoretiskt antagande. I den finaste av världar måste de placera trojanen manuellt på plats och sedan att det på kommando tar bort sig själv när utredningen är klar. Hur får man in en trojan i en krypterad stängd dator då? Med lite förarbete med en keylogger exempelvis ;).
En sådan lösning öppnar inte upp för sårbarheter från annat håll i någon större utsträckning.
Men ja, en sådan begränsad lösning är kanske inte lösningen som kommer väljas, och lagen kommer säkerligen inte skrivas så begränsande. Teknikneutralitet för framtiden and such...
Så ja, här finns definitvt bra frågeställningar kvar som behöver lite rimliga svar. Jag dömer inte ut det på förhand utan ser lite hur de tänkt sig.
För jag förstår om polisen inte klarar sitt arbete om de bara har gamla verktyg som inte är anpassade för dagens samhälle. Någon form av anpassning efter tekniksamhället får man nog tåla i utredningsfrågor.
Men ja, vi får se hur lagt lagförslag kommer se ut till hösten. Jg är inte heller säker på om kommande förslag läggs på rimlig nivå. Lösningar och avgränsningar kring det här är tekniskt ganska svårt. Än svårare att formulera detta i lagtext.[/quote]

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Sverige=det nya DDR och Nordkorea

Va bra !
Sverige blir som Nordkorea, det gamla DDR när det gäller övervakning av folk.FRA snokar redan i folks privata email... "Personlig integritet, vad är det ?" Inget som politikerna bryr sig så värst mycket om i alla fall....

Permalänk
Inaktiv

Nu är det bara en tidsfråga innan regeringen vill förbjuda VPN och kryptering av tex. emailen, datorer osv.

Permalänk
Medlem

OBS, följande gäller inte endast för Sverige, utan är tänkt ur ett mer generellt/öppet perspektiv.

Det generella (och i många fall eventuella) händelseförloppet:

  1. Man knäcker en viss algoritm eller kryptering.

  2. Den krypteringen tappar då sitt syfte, då den är "knäckt".

  3. En ny och förbättrad kryptering appliceras/skapas och används.

I sammanhanget: Poängen med kryptering är ju att "dölja/förvränga" information. Följaktligen, är det i viss mån bra att folk försöker knäcka krypteringar, det skapar initiativ och handlingskraft hos både användarna och utvecklarna. Å andra sidan verkar det finnas människor (i det här fallet politiker och säkert andra högt uppsatta "statsmän/militärer/poliser") som inte riktigt verkar har förstått sig på innebörden och meningen av kryptering.

"[...] att "dölja/förvränga" information"

I det hela taget, så håller vi tummarna för att en eventuell, statligt sanktionerad massövervakning undviks, men också att den stora massan (då vi i Sverige ändå lever i en demokrati) förstår innebörden av en sådan sanktion. För alla, mindre teknik(intresserade/kunniga) därute, gillar jag följande jämförelse.

Jämförelse för alla som är mindre teknik(intresserade/kunniga):
- Posten (och därmed staten) får tillåtelse att öppna och läsa alla brev och paket som skickas, oavsett företag, inom Sverige.

Slutligen
Ta mig inte för seriöst, då detta endast är tangentbordstryckningar, i en viss följd och kombination.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Tror inte vi behöver vara oroliga, är det någonting vi har lärt oss så är det att staten alltid är minst 5 år efter allmänheten när det kommer till IT. NSA kan inte komma in i en Iphone, och nu ska Sverige knäcka PGP-kryptering?

Nä. De ska installera en trojan i din dator, som gör att de helt kan ignorera krypteringen och ta rådata innan du krypterar dem. Trojaner som installeras på samma sätt som alltid. Genom att lura användaren, eller utnyttja en svaghet i säkerheten på systemet användaren använder.

Skrivet av Lordsqueak:

Terrorism är ett jobb för SÄPO

Fast när Säpo och FRA jobbar med IT är det hemligstämplat, och missbruk kommer man inte åt. Om vanliga polisen ska ha tillgång, blir det allmänna handlingar, hemligstämlingen blir inte rutinmässig, och missbruket går att se. Ändamålsglidningen har vi ju redan. På det stora hela är jag nog positiv till det här, om det har minst samma krav som vanlig avlyssning. Vid varje tillfälle bör man ta hänsyn till att ens dator innehåller betydligt mer privat information än ett telefonsamtal, så kravet bör vara högt, om jag säger så. Positiv till iden, men negativ till genomförandet, eftersom det inte finns något sätt att genomföra det som inte leder till att kända svagheter kommer spridas. Ni har sett exakt vad det här leder till de senaste månaderna.

Skrivet av Pepsin:

I princip har jag inget emot att polisen kan övervaka *misstänkta brottslingar* om brottet är tillräckligt grovt för att det ska vara befogat (terrorism, barnporrbrott o.s.v.).

Så länge tecknat utan verklig förlaga kan vara barnporr, har jag svårt att likställa det med terrorism. Är tecknat med barnsex motbjudande? Det tycker åtminstone jag. Men det är fantasier, och har inget offer. Det är lagligt att skriva, eller läsa en bok, men tecknat är tydligen inte okaj. Jag är frivillig till att vara den som har ihjäl folk som ger sig på barn, men om någon går igång på att dra i snorren till tecknat, har jag svårt för att tro att de överhuvudtaget är intresserade av faktiska barn, och om de är, så verkar det rimligt att de får utlopp för sina lustar, i stället för att undertrycka dem, och eventuellt faktiskt förgripa sig på barn.

Skrivet av Pepsin:

Problemet är som du säger att dessa bakdörrar kan användas av obehöriga, samt att lagen kan missbrukas så den omfattar väldigt ringa brott som t.ex. ringa upphovsrättsbrott.

Det här är väl det största problemet med hela förslaget. Installerade trojaner, och kända svagheter, KOMMER bli verktyg för helt andra attacker än polisens. Av den anledningen, enbart, är jag helt mot det här "förslaget" oavsett hur man väljer att lägga upp det.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Man ville ge FRA rätt att göra det man redan gjorde 2009. Jag misstänker att landsförrädarna i poliskåren därmed redan utför hemlig avlyssning utan rättsligt stöd idag. Underligt att man behöver något sådant eftersom det aldrig varit fredligare i landet. Har fler svenskar blivit kriminella eller har man importerat kriminella med de öppna gränsernas politik?

Sedan NATO-anpassar man genom att skicka hemlig information via dotterbolag (IBM) och utländsk jurisdiktion för att det är billigare så. Billigare på pappret, väldigt dyrt sett till helheten.

Det är tid att dela upp landet Sverige i två. De som vill flytta till USA det vill säga hela Göteborgspostens ledarredaktion, DN, SvD, Schyffert med flera bildar en egen stat i staten (som redan existerar i deras ideologiska värld). Deras data skickas över till ett separat register och raderas i det andra registret som hör till gammelsverige.

Gammelsverige är något mer rigoröst där man gör som man säger. Man handlar inte med diktaturer trots att det svider i ekonomin eftersom man inte horar för pengar. Blanka vapen, mina herrar. Blanka vapen. Många som tror sig höra till Gammelsverige är egentligen slamkrypare som vill tillhöra utbrytarrepubliken underdånigt EUSSA.

Vidare importerar inte Gammelsverige allsköns våldsverkare och ideologer från hela världen som man sedan måste övervaka totalt via underättelsediktaturen. Det några kallar djupstaten.

Som skrivet. Det är tid att dela upp Sverige.

Permalänk
Avstängd

Har just bränt senaste TAILS på cd-skiva, och bootat från den.

Ansluten via oreggat mobilt bredband, genom två olika VPN leverantörer -> Tor.

Väntar nu ivrigt att SÄPO skall plantera en trojan i min hd-lösa dator

Vad är det för nötter som sitter i riksdagen - har dom inget vettigt för sig?

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arjunacontessa:

Man ville ge FRA rätt att göra det man redan gjorde 2009. Jag misstänker att landsförrädarna i poliskåren därmed redan utför hemlig avlyssning utan rättsligt stöd idag.

?
Första meningen är det mest luddiga jag sett på länge. Vem är "man"? Varför vill "man" ge den militära instansen FRA rättigheter? Och vilka rättigheter är det? Låter som out of scope för nyheten som handar om polisens arbetsverktyg... Och vad var det "man" gjorde redan 2009?
Andra meningen är konspirationsteorier.

Skrivet av arjunacontessa:

Underligt att man behöver något sådant eftersom det aldrig varit fredligare i landet. Har fler svenskar blivit kriminella eller har man importerat kriminella med de öppna gränsernas politik?

Inte ett dugg märkligt. Om du bara tar dig tid att läsa nyheten så ser du vad det handlar om.
Vi har flertalet sätt att ha riktat span på brottsmistänkta sedan tidigare. Husrannsakningar, installation av mikrofoner och kameror, öppnande av post, telefonavlyssning och liknande. Det är verktyg som fungerar men med tiden har det även tillkommit en hel del nya grejer i samhället. Verktygen som fungerade på 80talet är bra, men befolkningen och därmed även de som brottsutreds har ju börjat använda datorer så mycket mer att de har bivit en viktig del att ha span på också. Och det har delvis fungerat att undersöka även datorerna. Men nu på senare tid har krypteringen försvårat det riktade spaningsarbetet mot redan misstänkta brottslingar. Brott och spaning därefter är på intet sätt ett nytt fenomen så det behöver inte vara relaterat till något annat än att nuvarande verktyg inte är anpassade för dagens samhälle.
Men när den brottsliga verksamheten rör sig in mot slutna rum eller "svarta boxar" där polisen inte längre kan utföra spaningsarbete så blir det omöjligt för polisen att fortsätta utföra sitt uppdrag.
Därför behövs det förslag på verktyg. För att polisen ska kunna fortsätta göra sitt jobb så att tekniken inte rusar ifrån och lämnar polisen utan verktyg och därmed oförmögen att utföra sitt jobb med rådande teknikförutsättningar.

Skrivet av SWIN:

Vad är det för nötter som sitter i riksdagen - har dom inget vettigt för sig?

Det är väl rätt vettigt att utreda vilka verktyg polisen ska kunna använda och hur dessa i så fall ska kunna användas för att polisen inte ska stå handfallen i teknikvärlden? Att ha polis på häst utan bilar med sabel helt utan verktyg som är anpassat för dagens samhälle vill väl ingen ha?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl rätt vettigt att utreda vilka verktyg polisen ska kunna använda och hur dessa i så fall ska kunna användas för att polisen inte ska stå handfallen i teknikvärlden? Att ha polis på häst utan bilar med sabel helt utan verktyg som är anpassat för dagens samhälle vill väl ingen ha?

Det enda jag önskade visa med min post var, att man på ett väldigt enkel sätt omöjliggör alla försök att avlyssna en dator genom ett inplanerat virus.

Som många tidigare har påpekat så vänder sig detta enbart till sådana som redan har ett virus och spyware på sin dator i form av en produkt från Microsoft.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SWIN:

Det enda jag önskade visa med min post var, att man på ett väldigt enkel sätt omöjliggör alla försök att avlyssna en dator genom ett inplanerat virus.
Som många tidigare har påpekat så vänder sig detta enbart till sådana som redan har ett virus och spyware på sin dator i form av en produkt från Microsoft.

Njaa. Jag tror inte det är så lätt att skydda sig som du vill ge sken av.
Vidare tror jag att de kommer täcka ett bredare område än så. Tanken är väl att bredda möjligheten att exempelvis på plats gå in och plantera en trojan oavsett valt ITsystem. En trojan i form av en keylogger exempelvis. Som sedan kan avslöja inloggningsuppgifter för att komma åt datorn som används. Det här fungerar ju på rätt många typer av system. Eller byta ut mjukvaran i routern kanske. Hjälper inte om man har VPNtunnel från datorn, men det hjälper om det är routern som tunnlar trafiken

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Som många tidigare har påpekat så vänder sig detta enbart till sådana som redan har ett virus och spyware på sin dator i form av en produkt från Microsoft.

Njaa. Jag tror inte det är så lätt att skydda sig som du vill ge sken av.
Vidare tror jag att de kommer täcka ett bredare område än så. Tanken är väl att bredda möjligheten att exempelvis på plats gå in och plantera en trojan oavsett valt ITsystem. En trojan i form av en keylogger exempelvis. Som sedan kan avslöja inloggningsuppgifter för att komma åt datorn som används. Det här fungerar ju på rätt många typer av system. Eller byta ut mjukvaran i routern kanske. Hjälper inte om man har VPNtunnel från datorn, men det hjälper om det är routern som tunnlar trafiken

Det är enligt mig en omöjlighet att plantera en keylogger på en dator utan hårddisk.

Och naturligtvis är en av mina VPN konfigurerad i routern.

Oavsett vad min dator skickar ut för information, så får du inte min IP-address.

Prova själv att boota upp TAILS från en cd eller sticka någon gång, och fundera på hur man lägger in en keylogger eller trojan på det operativsystemet.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SWIN:

Det är enligt mig en omöjlighet att plantera en keylogger på en dator utan hårddisk.

Ja fast där har du fel ;). Här är några exempel:
https://www.keelog.com/

Skrivet av SWIN:

Och naturligtvis är en av mina VPN konfigurerad i routern.
Oavsett vad min dator skickar ut för information, så får du inte min IP-address.

Vilket innebär att man kan gå in i bostaden och lägga in trojanen i just routern istället.
Behövs ingen IPdress från utsidan för att genomföra detta.

Skrivet av SWIN:

Prova själv att boota upp TAILS från en cd eller sticka någon gång, och fundera på hur man lägger in en keylogger eller trojan på det operativsystemet.

Finns som sagt fler möjligheter. Exempelvis hårdvara ;). Eller lägg in keyloggern i tangentbordet för att vara lite mer diskret.

Men framförallt använder inte alla sina ITprylar på det här strikta sättet att bara TAILS används utan det öppnar upp möjlighet för spaning på de flesta ändå.
Var som är teoretisk möjligt är mindre relevant.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Jag vet inte hur Svensk polis har tänkt sig att installera keyloggers, men amerikansk polis använder fysiska donglar i form av t.ex. kablar. Du märker inte om din nätverkskabel blivit utbytt med en likadan kabel.
Om en statlig aktör vill läsa av din dator, kommer de att läsa av din dator. Du kan inte egentligen skydda dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Jag vet inte hur Svensk polis har tänkt sig att installera keyloggers, men amerikansk polis använder fysiska donglar i form av t.ex. kablar. Du märker inte om din nätverkskabel blivit utbytt med en likadan kabel.
Om en statlig aktör vill läsa av din dator, kommer de att läsa av din dator. Du kan inte egentligen skydda dig.

Vet inte det jag. Sitter dongeln på nätverket så är datat ju redan krypterat så det enda du kan se är ju vilken ip du kommunicerar med.

Skulle tro att är man skummis så bootar man datorn från en usb-sticka när man ska göra ljusskygga saker, annars kör man som vanligt. Usb-stickan bär man med sig eller gömmer på ett säkert ställe.

Så för att roota den måste man installera trojanen i bios på datorn.

Permalänk
Medlem

OT men... hur kan det vara så att swec av alla, inte skriver något om it-läckan??

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

OT men... hur kan det vara så att swec av alla, inte skriver något om it-läckan??

För att det är politk, tjänstefel, landsföräderi, och inte IT, eller teknik, som gett upphov till "läckan". Det är strikt talat inte heller fråga om någon läcka, utan man har helt avsiktligt på högsta nivå beslutat om att göra något helt olagligt, och skickat iväg hemliga data till tredjepart.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.