Mediaspelaren MPC-HC läggs på is

Permalänk
Medlem

Har kört MPC-HC så länge att knappt kommer ihåg vad jag använde före det, förmodligen MPC med ffdshow eller något codec pack, alltid gillat hur lightweight och anti-bloat det varit.

MPC-HC+madVR är det enda jag använder både för uppspelning av filer och Blu-ray, då jag är väldigt mån om att få korrekt bildåtergivning och gärna har så mycket detaljerad insyn och kontroll som möjligt vad gäller detta (t.ex. att kunna välja filter för skalning i madVR eller applicera shaders.) Känns som de flesta andra program som VLC och liknande mest är för folk som bara vill få alla sorters filer att spela upp utan att ställa in någonting och utan att bry sig så mycket hur det som kommer ut på andra sidan ser ut.

Aldrig testat PotPlayer, kanske ska göra det, men å andra andra sidan känns MPC-HC+madVR-kombinationen hyfsat feature-complete för mina behov så kommer nog inte byta i första taget ändå.

Permalänk

Tråkigt att höra, kommer dock inte sluta använda MPC för det - känns bara skönt att slippa uppdatera den i framtiden!
Den behöver ändå inte mer finslipning tycker jag.

Tack för denna underbart smidiga och flexibla mediaspelare.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Skrivet av riporto:

Körde MPC-HC med MadVR sida vid sida med Power DVD 17, MPC-HC bleknar vid jämförelse.

Skumt, såna stora skillnader borde det inte vara. Är det skalningen eller färgerna ? Man kan ställa in rätt mycket i MadVR, olika skalningslogaritmer beroende på material och upplösning osv. Brukar köra NNDEI 64n.
Aja, man får använda det man själv tycker funkar bäst med ens utrustning och material man spelar upp. Kanske får prova Power DVD 17 nångång.

Permalänk
Medlem

Va fan, inte kul...
Använder VLC men primärt MPC-HC. För mig så är MPC-HC som Foobar2000, funkar ALLTID och spelar upp nästan ALLT!

R.I.P MPC-HC!

Får väl kolla in alternativen som nämns i tråden; MPC-BE och MPV

Permalänk
Skrivet av RVX:

Sen har jag heller aldrig fattat varför VLC har så pass mycket högre volym än övriga spelare?
Är egentligen dess enda fördel som jag ser, om man har en fil med exceptionellt låg volym så skiner den.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske är så enkelt att volymkontrollen i vlc är ställd på hög och övriga på låg? (kontrollera även Windows egna Volymkontroll/Mixer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Skumt, såna stora skillnader borde det inte vara. Är det skalningen eller färgerna ? Man kan ställa in rätt mycket i MadVR, olika skalningslogaritmer beroende på material och upplösning osv. Brukar köra NNDEI 64n.
Aja, man får använda det man själv tycker funkar bäst med ens utrustning och material man spelar upp. Kanske får prova Power DVD 17 nångång.

Power DVD 17:s TrueTheater gör underverk med bilden. Den tar hand om ljus, färg och contrast. Bilden blir skarpare, färggladare om man så vill och ljudet kan man också boosta. Dessutom så kan man spela Youtube videor genom Power DVD med TrueTheater på.

Jag justerade alla bild inställningar i MadVR men det blev aldrig som Power dvd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Power DVD 17:s TrueTheater gör underverk med bilden. Den tar hand om ljus, färg och contrast. Bilden blir skarpare, färggladare om man så vill och ljudet kan man också boosta. Dessutom så kan man spela Youtube videor genom Power DVD med TrueTheater på.

Jag justerade alla bild inställningar i MadVR men det blev aldrig som Power dvd.

Har den autorefreshrate med? alltså switchar mellan 50,60, 24, 23,976hz automagiskt:)
Och fixar den HDR ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle090:

Va fan, inte kul...
Använder VLC men primärt MPC-HC. För mig så är MPC-HC som Foobar2000, funkar ALLTID och spelar upp nästan ALLT!

R.I.P MPC-HC!

Får väl kolla in alternativen som nämns i tråden; MPC-BE och MPV

Lär dock ta några år innan du behöver byta

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av riporto:

Power DVD 17:s TrueTheater gör underverk med bilden. Den tar hand om ljus, färg och contrast. Bilden blir skarpare, färggladare om man så vill och ljudet kan man också boosta. Dessutom så kan man spela Youtube videor genom Power DVD med TrueTheater på.

Jag justerade alla bild inställningar i MadVR men det blev aldrig som Power dvd.

Ok, är nog smaksak då också som det mesta. Kör oftast inga ändringar på färger och kontrast. Inge fel att gilla olika !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Ok, är nog smaksak då också som det mesta. Kör oftast inga ändringar på färger och kontrast. Inge fel att gilla olika !

Prova Power ändå, det skadar inte.

Permalänk
Sötast
Skrivet av TobiasStockholm:

Håller med, mpv är överlägset alla andra videospelar-appar i nuläget.

Den där tackar jag så enormt för!!
Äntligen en dräglig spelare i Linux.
Har saknat MPC-HC så enormt mycket i linux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Power DVD 17:s TrueTheater gör underverk med bilden. Den tar hand om ljus, färg och contrast. Bilden blir skarpare, färggladare om man så vill och ljudet kan man också boosta. Dessutom så kan man spela Youtube videor genom Power DVD med TrueTheater på.

Jag justerade alla bild inställningar i MadVR men det blev aldrig som Power dvd.

Låter som du gillar en oäkta bild. Inget fel med det. Men MPC-HC visar upp videor och filmer just som skaparna menade dom. Tror inte ens Power whatever stödjer BT.709.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingtner:

Låter som du gillar en oäkta bild. Inget fel med det. Men MPC-HC visar upp videor och filmer just som skaparna menade dom. Tror inte ens Power whatever stödjer BT.709.

PowerDVD konverterar rätt med 709-matris för Blu-ray, men aldrig sett poängen med att använda det för filer så vet inte hur det beter sig där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingtner:

Låter som du gillar en oäkta bild. Inget fel med det. Men MPC-HC visar upp videor och filmer just som skaparna menade dom. Tror inte ens Power whatever stödjer BT.709.

Power DVD har någonting som heter TrueTheater HDR. Vad som är äkta eller oäkta bild kan du aldrig veta. Skaparen skapar sin film för duken inte teven eller datorskärmen. För att se skillnaden så måste man ställa duk och teve/skärm bredvid varandra. Sen behöver man inte slå på funktionerna som jag räknade upp, det är en smak sak.

Permalänk
Skrivet av riporto:

Power DVD har någonting som heter TrueTheater HDR. Vad som är äkta eller oäkta bild kan du aldrig veta. Skaparen skapar sin film för duken inte teven eller datorskärmen. För att se skillnaden så måste man ställa duk och teve/skärm bredvid varandra. Sen behöver man inte slå på funktionerna som jag räknade upp, det är en smak sak.

Snälla läs den här posten och återkom. #16888255

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Det kanske är så enkelt att volymkontrollen i vlc är ställd på hög och övriga på låg? (kontrollera även Windows egna Volymkontroll/Mixer)

Upplever att även om ex MPC-HC och VLC står på 100% volym, dvs max så är VLC avsett högre. Detta oavsett vad Windows egna equalizer står på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Snälla läs den här posten och återkom. #16888255

Jag förstår inte varför jag ska läsa det? Vi har inte färgmätningsinstrument med oss för att kolla vilken färg som är exakt. Mjukvara och hårdvara är en faktor. Om du har mätt färgåtergivningen på Power DVD och MPC-HC på samma skärm och jämfört med varandra så får jag väl ta av hatten för dig. Såvida färgerna inte skiljer sig för mycket från den äkta färgen så kan vi aldrig bedöma med endast våra ögon vad som är äkta bild och därmed närmare skaparens bild. Det som jag ser med mina ögon när jag använder Power DVD ser äkta ut för mig. Det är en smak sak ändå.

Möjligen så behöver jag en bra guide för att verkligen se MadVR går för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Jag förstår inte varför jag ska läsa det? Vi har inte färgmätningsinstrument med oss för att kolla vilken färg som är exakt. Mjukvara och hårdvara är en faktor. Om du har mätt färgåtergivningen på Power DVD och MPC-HC på samma skärm och jämfört med varandra så får jag väl ta av hatten för dig. Såvida färgerna inte skiljer sig för mycket från den äkta färgen så kan vi aldrig bedöma med endast våra ögon vad som är äkta bild och därmed närmare skaparens bild. Det som jag ser med mina ögon när jag använder Power DVD ser äkta ut för mig. Det är en smak sak ändå.

Möjligen så behöver jag en bra guide för att verkligen se MadVR går för.

Du har rätt att de färger som panelen återskapar är en variabel som är svår att kontrollera utan mätdon (även om de flesta dyrare modeller har iaf någon förkonfigurarion som brukar hamna hyfsat nära). Det du gör är dock fel om man är ute efter någon form av korrekt återskapning. Att ha en kjedja som matar panalen med en korrekt avkodad bild är något som inte alls är speciellt svårt numer, både power dvd eller mpc-hc har inga problem med detta så länge flaggning för filerna är korrekt (kommer säkert dock bli komplicerat igen med HDR). Största fördelen med tex madvr är kontrollen man har över bildskalning (det är här olika spelare skiljer sig sett till upplevd bildkvalitet) och olika filter/inställningar för rörelse/uppdateringsfrekvenssynkning.

Sen får du vrida å vända på dina inställningar hur mycket du vill men det är inte rätt väg att gå för att få en korrekt bild, det är exakt samma som tevens inbygga "förbättrings"-funktioner som bara förvränger bilden, vilket väldigt sällan gör så mycket positivt för bra källor i hög upplösning. Och du säger att den även ändrar kontrast och ljus, detta behöver du knappt ett mätdon för, bara att mata in några testbilder för att se att kontrast och nivåer hanteras korrekt. Att ändra detta i spelaren istället för att ställa det i teven utifrån en testbild, förutom att ställa specifika värden (som om den ska konvertera mellan tv eller PC nivåer tex), gör med största sannolikhet att du kommer mata skärmen med fel värden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Du har rätt att de färger som panelen återskapar är en variabel som är svår att kontrollera utan mätdon (även om de flesta dyrare modeller har iaf någon förkonfigurarion som brukar hamna hyfsat nära). Det du gör är dock fel om man är ute efter någon form av korrekt återskapning. Att ha en kjedja som matar panalen med en korrekt avkodad bild är något som inte alls är speciellt svårt numer, både power dvd eller mpc-hc har inga problem med detta så länge flaggning för filerna är korrekt (kommer säkert dock bli komplicerat igen med HDR). Största fördelen med tex madvr är kontrollen man har över bildskalning (det är här olika spelare skiljer sig sett till upplevd bildkvalitet) och olika filter/inställningar för rörelse/uppdateringsfrekvenssynkning.

Sen får du vrida å vända på dina inställningar hur mycket du vill men det är inte rätt väg att gå för att få en korrekt bild, det är exakt samma som tevens inbygga "förbättrings"-funktioner som bara förvränger bilden, vilket väldigt sällan gör så mycket positivt för bra källor i hög upplösning. Och du säger att den även ändrar kontrast och ljus, detta behöver du knappt ett mätdon för, bara att mata in några testbilder för att se att kontrast och nivåer hanteras korrekt. Att ändra detta i spelaren istället för att ställa det i teven utifrån en testbild, förutom att ställa specifika värden (som om den ska konvertera mellan tv eller PC nivåer tex), gör med största sannolikhet att du kommer mata skärmen med fel värden.

Skickades från m.sweclockers.com

Experter skulle aldrig göra som jag, det förstår jag. Det bästa vore om en expert ställde MadVR mot Power DVD.

Edit: Potplayer med MadVR blev bättre än Power DVD.

Permalänk
Skrivet av riporto:

Jag förstår inte varför jag ska läsa det? Vi har inte färgmätningsinstrument med oss för att kolla vilken färg som är exakt. Mjukvara och hårdvara är en faktor. Om du har mätt färgåtergivningen på Power DVD och MPC-HC på samma skärm och jämfört med varandra så får jag väl ta av hatten för dig. Såvida färgerna inte skiljer sig för mycket från den äkta färgen så kan vi aldrig bedöma med endast våra ögon vad som är äkta bild och därmed närmare skaparens bild. Det som jag ser med mina ögon när jag använder Power DVD ser äkta ut för mig. Det är en smak sak ändå.

Möjligen så behöver jag en bra guide för att verkligen se MadVR går för.

Det var framför allt en protest mot ditt påstående "Vad som är äkta eller oäkta bild kan du aldrig veta". Det är som sagt nämligen lätt att mäta sig fram till som du ser i inlägget jag länkade till.
Man måste inte alls ställa upp duken bredvid tv:n. Man måste bara kalibrera tvn på ett bra och riktigt sätt (dvs inte som du gör) så får man en "äkta"/korrekt bild. En korrekt bild är inte alls en "smaksak".

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Lite nekromantik. För er som fortfarande kör MPC-HC har en utvecklare patchat upp den och fixat ett fåtal buggar men framförallt lagt in senaste LAV. Det är en inofficiell osignerad build så använd på egen risk, yadda yadda. Värt att nämnas är att clsid som gjort builden tidigare jobbat under mycket lång tid på projektet.

http://forum.doom9.net/showthread.php?t=175209

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Lite nekromantik. För er som fortfarande kör MPC-HC har en utvecklare patchat upp den och fixat ett fåtal buggar men framförallt lagt in senaste LAV. Det är en inofficiell osignerad build så använd på egen risk, yadda yadda. Värt att nämnas är att clsid som gjort builden tidigare jobbat under mycket lång tid på projektet.

http://forum.doom9.net/showthread.php?t=175209

Trevligt!
Jag kommer få panik den dagen där MPC inte längre fungerar med moderna videofiler, det har i olika former varit primära videospelare sedan 1998.
Ingen annan spelare har varit så smidig, enkel, rak, med så cleant GUI utan bloat och konstigheter.