Testpilot: TP-Link EAP245 AC1750 Wireless Ceiling Mount Access Point

Testpilot: TP-Link EAP245 AC1750 Wireless Ceiling Mount Access Point

SweClockers Testpilot Björn Endre tar sig an en accesspunkt från TP-Link, som passar för både företag och avancerade hemmaanvändare.

Läs hela artikeln här

En mycket bra och intressant recension, tack!
Grundligt testat, lättfattligt beskrivet.
Extra plus att du jämför med Ubiquiti UAP-AC-PRO, jag har en sån
Jag hade någon billig TP-Link (800-nånting) accesspunkt tidigare, den blev instabil vid hög last över lång tid.

Denna accesspunkten verkar slå Ubiquiti på fingrarna, halva priset för något som är lika bra!

En billig router som tex Asus 56u med padvan mjukvara, sedan en ap på detta är en b bra och billig lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Perfekt, jag som tänkte köpa en AP idag.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Extra plus att du jämför med Ubiquiti UAP-AC-PRO, jag har en sån

Hårdvaran som sitter i EAP 225/245 är väldigt lik motsvarande UAP ("99%" - inofficiellt via TP-Link). Skall som alltid tas med en lastbil salt, sedan får man inte glömma att man måste ha bra mjukvara till bra hårdvara, annars blir det bara pannkaka (tittar på dig, D-Link).

Kul! Jag ska också precis köpa en accesspunkt och har tänkt hela tiden en ubiquiti. Men nu efter det här testet vågar jag snåla lite grann.

Om man har flera, fungerar handover utan avbrott osv?

Sitter precis och ska inhandla en AP. Härlig recension!

Sista dagen för rean på denna AP hos Komplett. Synd att man nyss köpte Ubiquiti Unifi AP AC med minimal räckvidd och dyrare än denna även om det var ett begagnatköp för 1000 kr.

Någon som har tips på skydd så man kan sätta denna på väggen utomhus (strax under tak)? Annars är denna av intresse: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Senast redigerat 2017-07-16 12:06

Tack för recension! Tydligen är det bara EAP3xx som har airtime fairness (och beamforming). Se längst ner här: http://www.tp-link.se/products/details/cat-5692_EAP225.html
Och lite märklig sak är att de har EAP330 som är AC1900 och EAP245 som är AC1750. Dvs 330 är Broadcom och 245 är Qualcomm. Tycker det borde på en sånhär plattform varit fördel att hållit sig till en leverantör för bättre uniformitet och kompatibilitet mellan deras enheter. Speciellt med tanke på utveckla FW. Och speciellt när TP-Link nästan exklusivt använt Qualcomm förut. Iofs hade ju UBNT samma sak, men när de släppte den fyrkantiga AC med Broadcom fanns väl inte några Qualcomm AC chip.
Nåja, lite synd de inte har någon wave2 med mu-mimo än, typ som Unifi AP-AC HD. Vore roligt att se hur mycket billigare den blir mot UBNT.

Skrivet av kruppin:

Tack för recension! Tydligen är det bara EAP3xx som har airtime fairness (och beamforming). Se längst ner här: http://www.tp-link.se/products/details/cat-5692_EAP225.html
Och lite märklig sak är att de har EAP330 som är AC1900 och EAP245 som är AC1750. Dvs 330 är Broadcom och 245 är Qualcomm. Tycker det borde på en sånhär plattform varit fördel att hållit sig till en leverantör för bättre uniformitet och kompatibilitet mellan deras enheter. Speciellt med tanke på utveckla FW. Och speciellt när TP-Link nästan exklusivt använt Qualcomm förut. Iofs hade ju UBNT samma sak, men när de släppte den fyrkantiga AC med Broadcom fanns väl inte några Qualcomm AC chip.
Nåja, lite synd de inte har någon wave2 med mu-mimo än, typ som Unifi AP-AC HD. Vore roligt att se hur mycket billigare den blir mot UBNT.

Hej,
Hmm, Airtime Fairness är ett val som finns i mjukvaran. Men du har rätt. Jag missade den tabellen. Ska uppdatera recensionen. Udda att de har det som ett val inne i mjukvaran om det faktiskt inte stöds. Det är lite slarvigt.

mvh

Trevlig recension! Det står inte angivet, men jag antar att LAN speed test kördes på 5ghz? 🙂

Installerade en dylik till brorsan förra helgen och mitt största problem var att KjellCo sålde den till honom överhuvudtaget. Alldeles för bökig installation för vanliga dödliga, alldeles för overkill för vanligt hemnätverk med Telia ADSL.

Med det sagt hjälpte den honom inte riktigt om han inte skaffar en till. Täckningen och hastigheten inom huset är klart bättre än den gamla Dlinken med en antenn han hade innan, men den räcker inte utanför ytterdörren i stort sett. Vilket man hade kunnat förutspå, men ändå.

Som sagt, mest irriterad på att han köpte den överhuvudtaget, men den är rätt bra i sig.

Har kört ubiquiti unifi i många år skulle aldrig byta mot TP-link.

Har en några år äldre UniFi accesspunkt ( ej PRO ) och skulle vilja ha lite högre strömningshastighet i det trådlösa nätet och gärna längre räckvidd. Skulle denna billiga EAP245 vara ett alternativ och går det att använda samma UniFi PoE-injektor som jag har idag till TP-Link EAP245?
/Lennart

Skrivet av Björn Endre:

Hej,
Hmm, Airtime Fairness är ett val som finns i mjukvaran. Men du har rätt. Jag missade den tabellen. Ska uppdatera recensionen. Udda att de har det som ett val inne i mjukvaran om det faktiskt inte stöds. Det är lite slarvigt.

mvh

Hittar inte någon skala/ avståndsangivelse för punkterna/ritningen. Skulle det gå att få detta?

Det här såg spännande ut, en sån inomhus och sedan en EAP120 på altanen som tar hela tomten och fortfarande pengar över mot en Ubiquiti pro.

Skrivet av pellen:

Trevlig recension! Det står inte angivet, men jag antar att LAN speed test kördes på 5ghz? 🙂

Vid LAN Speed test så hade jag ställt in TP-Link att dela ut ett SSID för både 2.4 GHz och 5 GHz så enheterna anslöt till det som "var bäst". I stort sett överallt så innebär det 5 GHz förutom längst ut på altanen eller i köket där jag tror det blir 2.4 GHz. Tanken med att bara ha ett SSID är att slippa växla mellan olika nätverk.

Skrivet av LJN:

Har en några år äldre UniFi accesspunkt ( ej PRO ) och skulle vilja ha lite högre strömningshastighet i det trådlösa nätet och gärna längre räckvidd. Skulle denna billiga EAP245 vara ett alternativ och går det att använda samma UniFi PoE-injektor som jag har idag till TP-Link EAP245?
/Lennart

Hmmm, jag får kolla upp det. Det finns lite olika standarder om jag minns rätt så man måste ha tungan rätt i mun.

Skrivet av casperj_94:

Hittar inte någon skala/ avståndsangivelse för punkterna/ritningen. Skulle det gå att få detta?

Oops, sorry. Det ser ut som mjukvaran tar bort det när man exporterar ut bilder. Innerdelen av huset är 13x7 meter (ungefär) och räknar man med altanen i bredden så blir det ungefär 10 meter, d v s 13x10 meter.

Skrivet av yrfhar:

Sista dagen för rean på denna AP hos Komplett. Synd att man nyss köpte Ubiquiti Unifi AP AC med minimal räckvidd och dyrare än denna även om det var ett begagnatköp för 1000 kr.

Någon som har tips på skydd så man kan sätta denna på väggen utomhus (strax under tak)? Annars är denna av intresse: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Läst på mig lite om just https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad... och som vanligt med Ubiquiti AP lackar de på stora avstånd (But 5 GHz performance suffered from both lower peak throughput and shorter range as well) så blir nog TP-Link. Har en router av dem och stabil som attan över långa avstånd. Slår både min Ubi och mina Asus AC i prestanda/pålitlighet.

Fast finns nog inte lika mycket att övervaka och tirgga med ett TP-Link set än ett Ubi-set?