AMD tillkännager pris och tillgänglighet för Ryzen Threadripper och Ryzen 3

AMD tillkännager pris och tillgänglighet för Ryzen Threadripper och Ryzen 3

Slutet av sommaren innebär två nya processorlanseringar för AMD, där fyrakärniga Ryzen 3 lanseras i slutet av juli och Ryzen Threadripper i början av augusti.

Läs hela artikeln här

Då får den fan prestera om det ska va något ha
Asså dom måste komma upp i singelcore också.

Skrivet av tvelander:

16 kärnor i lägst 3,4GHz är inte nog för dig?

Priset verkar inte så farligt dyrt ändå, frågan är hur de presterar.

vad kul med mera saker för oss !!!

Skrivet av Thomaseron:

16 kärnor i lägst 3,4GHz är inte nog för dig?

Inte om man är ute efter den bästa entrådsprestandan. I alla fall inte om de presterar ungefär som dagens Ryzen i den frekvensen. Men samtidigt så kanske man inte ska köpa en processor med 16 kärnor om hög frekvens är viktigt.

Att se dessa gå upp mot i9 7900X kommer bli väldigt intressant.

* Kommer de extra 2 och 6 kärnorna betyda något?
* Kommer den höga basklocken göra den fit-for-fight?
* Kommer den kunna klocka tillräckligt för att skapa problem för Intel?
* Kommer singeltrådsprestandan kunna prestera?

Oj vilka roliga tider detta är.

Intel Gnäller och snålar, AMD kontrar och öser på

Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte om man är ute efter den bästa entrådsprestandan. I alla fall inte om de presterar ungefär som dagens Ryzen i den frekvensen. Men samtidigt så kanske man inte ska köpa en processor med 16 kärnor om hög frekvens är viktigt.

Sant, men hur ofta behöver man en enda stark kärna idag?

Skrivet av Thomaseron:

Finns ju endel program/Spel som nyttjar en eller två trådar. Däremot är ju inte en Ryzen direkt slö i 3,4 eller 4ghz bara att intels är bättre så tror inte det blir något större problem. Och gamers som siktar på 300fps bör klara sig bra på processorer med 4-8 kärnor.

Skrivet av Thomaseron:

hela tiden skit många program som inte stödjer över 1 core i vissa scenarion.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Finns ju endel program/Spel som nyttjar en eller två trådar. Däremot är ju inte en Ryzen direkt slö i 3,4 eller 4ghz bara att intels är bättre så tror inte det blir något större problem. Och gamers som siktar på 300fps bör klara sig bra på processorer med 4-8 kärnor.

Ja så är det ju. Men jag tänker att allt som AMD och Intel kan erbjuda i dagsläget är tillräckligt starka oavsett för de spel som nyttjar en ensam stark kärna. Lite tvek gällande AMDs APUer än så länge i vissa fall, dock. Men det kommer ju nytt där också.

Hm. Vem hade trott, att dagen skulle komma då AMD's fäbless för knasigt många kärnor börjar falla konsumenterna i smaken. Sen är det givetvis fritt fram för allmänheten att hyckla den som klämmer in 16 kärnor i en burk avsedd för hemmabruk och gaming.

Hoppas det kommer minnen som funkar också.

Är bra sugen på att lägga ut en 20-30k nu asså på ett nytt system

Skickades från m.sweclockers.com

Finns länk för rättelse

@Aleshi:
Jag föreslår att du skickar detta med länken för rättelse som finns under artiklarna.

Hur var det med att AMD skulle fixa stabiliteten på nya AM4 brädorna?

Börjar bli trött på min 7700k och dessa jävla temps, blir nog Ryzen snart.

Snart kommer Intel baserade servrar och workstations att flyga ur datorhallar och arbetsplatser

Frågan är ju hur intel kommer svara på det där. De kan inte vifta med sin single core prestanda i evighet. Särskillt inte när man ser till målgruppen för Threadripper.

Skrivet av Jocke86:

Eftersom jag bara spelar cs:go i 720p är AMDs nya cpu:er inte aktuella för mig, köper en 7700k istället. Då kan jag koka ägg på datorn också. Win-win

7700K är ett dålig val om du ska koka ägg. Glöm inte energiprincipen, så gott som all effekt som CPUn drar blir till värme. 7700K är bara dålig på att leda värmen från kärnorna till heatspreadern. Ska du koka ägg så vill du ha en CPU som drar mycket ström istället, som t.ex. en 7900X och troligtvis Threadripper också. Men jag skulle nog rekommendera en äggkokare istället.

Prestanda för enkeltrådade spel verkar äntligen se ut att bli ett döende argument på Linux-sidan nu när mesa_glthread är på väg för OpenGL.

Edit: fel tråd.

Skrivet av Ozzed:

Frågan är ju hur intel kommer svara på det där. De kan inte vifta med sin single core prestanda i evighet. Särskillt inte när man ser till målgruppen för Threadripper.

Kolla på Annantech som analyser AMDs 20 processorer och Intels 50 processor. Vilken soppa..
http://www.anandtech.com/show/11544/intel-skylake-ep-vs-amd-e...

Skrivet av Ozzed:

Känns ju snarare som att det är deras "egna" trumfkort just nu. Precis som du säger så är ju Threadripper säkerligen gladare ju fler kärnor som finns.

Skrivet av tvelander:

Köper man en CPU med 16 kärnor enbart baserat på prestandan den har när man bara kör en tråd ska man nog inte titta på Threadripper öht.

Någon som köper 12 kärnor för 800$ när man får 16 för 1000$?

Jag önskar jag gjorde något på min dator som kunde använda 16 kärnor haha

Skrivet av jOnÄTÄn:

Du är ute efter bästa entrådsprestandan och pratar high core count segmentet?

Bäst entrådsprestandan hittar du på Intels 4 kärniga chip.

Om man inte har intesse av multicore prestanda så är frågan varför man tittar på över 4 kärnor?

Threadripper är i segmentet där den totala prestandan räknas.

Troligen har Intels 7900x IPC på sin sida och boosten till 4,3ghz lär ge ett försprång per core.

Men kommer det kompensera ytterliggare 12 trådar på Threadripper? Tvek.

Skrivet av PalmiNio:

Du är ute efter bästa entrådsprestandan och pratar high core count segmentet?

Bäst entrådsprestandan hittar du på Intels 4 kärniga chip.

Om man inte har intesse av multicore prestanda så är frågan varför man tittar på över 4 kärnor?

Threadripper är i segmentet där den totala prestandan räknas.

Jag skrev inte att jag var ute efter det utan skrev "om man är" Sedan skrev jag även "Men samtidigt så kanske man inte ska köpa en processor med 16 kärnor om hög frekvens är viktigt."

Skrivet av Djhg2000:

Prestanda för enkeltrådade spel verkar äntligen se ut att bli ett döende argument på Linux-sidan nu när mesa_glthread är på väg för OpenGL.

Edit: fel tråd.

Tänkte nog också att det var ett bra stiligt ställe att lägga in en OT på!

"Ryzen 3-processorerna 1300X och 1200, vilka båda kommer med fyra kärnor samt fyra trådar."
Kommer inte Ryzen 3 med SMT eller har dom slagit av det nu?