Testpilot: Synology Diskstation DS1517+

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Synology Diskstation DS1517+

Testpiloten Flamso tar sig an Synologys senaste iteration av kompakta NAS-enheter, Synology Diskstation DS1517+.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Har ett par stycken, funkar riktigt bra. Intressant med Plex Server till dessa, visste jag inte att det fanns. Skulle vara intressant att veta hur den klarar 4K dock..

Permalänk
Discokungen
Skrivet av terrakowski:

Har ett par stycken, funkar riktigt bra. Intressant med Plex Server till dessa, visste jag inte att det fanns. Skulle vara intressant att veta hur den klarar 4K dock..

Det bör gå men jag har tyvärr inte möjlighet att testa det. Processoranvändningen lämnar i alla fall utrymme för fyra gånger högre upplösning än 1080p men inga garantier!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hur hög bitrate var det på klippen du testade? Skulle vara intressant om den klarade av att köra okomprimerade bluray filmer

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Curudel:

Hur hög bitrate var det på klippen du testade? Skulle vara intressant om den klarade av att köra okomprimerade bluray filmer

10500Kbit/s, så inte fasligt högt. Rätt markant skillnad i jämförelse med okomprimerad Blu-Ray!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Tack för att du testade transcoding via Plex!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör själv en DS1513+ som fungerar klockrent i hemmanätverket. Streamar smärtfritt till min Nvidia Shield samtidigt som den levererar bra hastighet i nätverket som NAS. Inga problem med mappade HDs i Windows tex.
Synologys integrerade Appar för Android är också riktigt bra. Enkelt med filhantering/delning mellan telefon/NAS. Likaså för visning av foto, uppspelning av musik/film.

Dock undrar jag lite över ljudnivån du klagar över? Har du ställt in tyst i fläktprofilen? Synology är kända för att gå bra mycket tystare än tex Qnap. Min DS1513+ snurrar tyst och behagligt.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

@Aje: Det står inte i artikeln vad han använde för hårdiskar.

Hade WD Red Pro (4tb) i min 4 bay nas och då levde den om.

Bytte dom mot WD RED, då blev den ljudlös.

Prestandamässigt märker jag 0 skillad mellan diskarna.

Har en 2 bay nas med 2 st 4TB wd red's på ett kontor, den står bakom en skärm där en person sitter. Hon har aldrig hört den när hon jobbat eller stört sig på den. Har den som office target för min stora NAS samt Server, så jag får 2 backupkopior.

Permalänk
Medlem

Önskar Synology sålde sin mjukvara skillt så man slapp köra Xpenology. I dagsläget känns det som man betalar ganska mycket premium för deras undermåliga hårdvara. För att inte tala om alla extra funktioner och det mycket bredare trejdeparts paketstödet deras x86 version har.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Aje:

Kör själv en DS1513+ som fungerar klockrent i hemmanätverket. Streamar smärtfritt till min Nvidia Shield samtidigt som den levererar bra hastighet i nätverket som NAS. Inga problem med mappade HDs i Windows tex.
Synologys integrerade Appar för Android är också riktigt bra. Enkelt med filhantering/delning mellan telefon/NAS. Likaså för visning av foto, uppspelning av musik/film.

Dock undrar jag lite över ljudnivån du klagar över? Har du ställt in tyst i fläktprofilen? Synology är kända för att gå bra mycket tystare än tex Qnap. Min DS1513+ snurrar tyst och behagligt.

Den var inställd på "Quiet" så jag tycker den borde vara tyst då. Det är inte oväsen i sig men den är knappast tyst, det susar en del om den.

Skrivet av boibo:

@Aje: Det står inte i artikeln vad han använde för hårdiskar.

Hade WD Red Pro (4tb) i min 4 bay nas och då levde den om.

Bytte dom mot WD RED, då blev den ljudlös.

Prestandamässigt märker jag 0 skillad mellan diskarna.

Har en 2 bay nas med 2 st 4TB wd red's på ett kontor, den står bakom en skärm där en person sitter. Hon har aldrig hört den när hon jobbat eller stört sig på den. Har den som office target för min stora NAS samt Server, så jag får 2 backupkopior.

Det är två 4TB WD Red! Glömde faktiskt skriva det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Den var inställd på "Quiet" så jag tycker den borde vara tyst då. Det är inte oväsen i sig men den är knappast tyst, det susar en del om den.

Tack för ditt svar!

Det skulle vara intressant att höra skillnaden mellan enheterna. Jag har min stående i vardagsrummet och den är enbart hårddiskarnas tuggande som ibland stör, men inte fläktarna. Nåväl, kul med att lite bättre Synologyenheter dyker upp i testerna.
Jag är precis på väg att uppgradera till DS3617xs. Ska bli spännande att se skillnaden in prestanda.

/A

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Har själv en Synology NAS och plex är inget jag kan rekomendera, testa istället Kodi!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec Three Hundred | P6T Deluxe V2 | i7 920 @3,6GHz | GTX 680 Windforce | 20GB 1600 Mhz | Corsair TX850W

Permalänk
Avstängd

För dyr. Saknar USB 3.1. Skulle vilja ha en SSD-baserat NAS utan mekaniska diskar.
Skulle vilja kunna Btrfs eller ZFS som filsystem.
Skulle vilja kunna köra ownCloud eller Nextcloud.
Skulle vilja kunna köra tjänster som Git, Samba (NFS), httpd, Tor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

För dyr. Saknar USB 3.1. Skulle vilja ha en SSD-baserat NAS utan mekaniska diskar.
Skulle vilja kunna Btrfs eller ZFS som filsystem.
Skulle vilja kunna köra ownCloud eller Nextcloud.
Skulle vilja kunna köra tjänster som Git, Samba (NFS), httpd, Tor.

Du kan köra BTRFS på den.
Owncloud skall fungera.
NFS vet jag fungerar.
Tor på synology vet jag inte, men det har funnits en del försökt till det, vet ej om de är lyckade dock, men google har säkert mer info,

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem

Synd att Synology väljer att använda en gammal seg cpu från 2013, vilket också gör det svårt att transcoda från NASen. Såg verkligen fram emot att byta ut min Synology NAS till en nyare modell men detta känns inte värt att lägga pengar på.

Permalänk
Medlem

Typ 4 ggr dyrare än en HP-burk med bättre specs eller nåt motsvarande hemgjort bygge. Vill man ha Synologys mjukvara kan man köra Xpenology på i princip vad som helst.

Ser verkligen inte användningsområdet för en sån här grej. Folk som inte kan nåt om datorer köper inte en NAS för nästan 10000, och folk som vet något om datorer bör väl veta att man kan fixa en annan lösning som presterar minst lika bra för mindre än hälften av kostnaden.

Permalänk
Medlem

@hg:

Skulle säga att jag är väldigt insatt och intresserad av datorer, o jag kör själv en synology Nas hemma (iofs en billigare modell en denna), o ja jag skulle kunna få till en mycket billigare lösning, har delar liggandes som lätt skulle fungera.. Men det vill jag inte, vill inte ha en "stor" stationär burk där jag får mecka med egen software o skit.. Jag ville ha plug and play med ett väl fungerande helhetsystem som täcker mina behov.. En färdig Nas erbjöd detta o då är jag nöjd

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk

Älskar Synology rakt över men absolut inget jag skulle välja att köra plex på.

Men 10k för denna? whaaat jag kör DS2415+ köpte den för 12k och den har 12 platser. vad är det som gör denna så dyr?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Typ 4 ggr dyrare än en HP-burk med bättre specs eller nåt motsvarande hemgjort bygge. Vill man ha Synologys mjukvara kan man köra Xpenology på i princip vad som helst.

Ser verkligen inte användningsområdet för en sån här grej. Folk som inte kan nåt om datorer köper inte en NAS för nästan 10000, och folk som vet något om datorer bör väl veta att man kan fixa en annan lösning som presterar minst lika bra för mindre än hälften av kostnaden.

Fördelen med en NAS ex. Synology är väl framförallt den mindre storleken samt den markant lägre energiåtgången (därmed värmeutveckling och ljudnivå).
Men jag tycker som du, 10k är snudd på oförsvarbart i sammanhanget.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Har en DS116 och konfat en DS215 åt exet. Detta är 1-bay respektive 2-bay varianterna och de rullar huvudsakligen som backup-server och mediaserver. Extremt nöjd med dem då de är tysta, tillräckligt snabba ochhar en bra uptime.

Permalänk
Administrativ avgift

Alldeles för dyr, bra test men hade du verkligen inhandlat en om du sökte en NAS och hade 10,000kr att spendera?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Kör själv en DS1513+ som fungerar klockrent i hemmanätverket. Streamar smärtfritt till min Nvidia Shield samtidigt som den levererar bra hastighet i nätverket som NAS. Inga problem med mappade HDs i Windows tex.
Synologys integrerade Appar för Android är också riktigt bra. Enkelt med filhantering/delning mellan telefon/NAS. Likaså för visning av foto, uppspelning av musik/film.

Dock undrar jag lite över ljudnivån du klagar över? Har du ställt in tyst i fläktprofilen? Synology är kända för att gå bra mycket tystare än tex Qnap. Min DS1513+ snurrar tyst och behagligt.

Kända för att vara tystare?
Qnap har ju oftare färre fläktar än Synology.
Min Qnap TS-453A ligger runt 19dB vilket är ganska tyst.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

10500Kbit/s, så inte fasligt högt. Rätt markant skillnad i jämförelse med okomprimerad Blu-Ray!

Ah, tråkigt. Ja max bluray bitrate ligger ju på 54 MBit/s.

Permalänk
Medlem

Jag kör Plex på en NUC med en extern USB 3.0-disk inkopplad (som i sin tur backup:as till annan disk). Funkar fint att strömma flera 1080p-videor samtidigt. Borde kraftigare lösning CPU-mässigt, men frågan är hur det är med strömåtgång? Går att få NUC:en fläktlös med ett chassi från Akasa.

Ligger på cirka 2W i idle med NUC:en (7:e gen i5 "Kaby Lake") och Plex körandes (Hackintosh:ad, så den kör MacOS, vad det nu innebär för strömkonsumptionen).

Priset är också mycket lägre än NAS:en i detta test, men det finns så klart enklare NAS som kanske är bättre lämpade till Plex.

Skrivet av Zenzo:

Har själv en Synology NAS och plex är inget jag kan rekomendera, testa istället Kodi!

Skickades från m.sweclockers.com

Varför är Kodi bra och Plex dåligt?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma