Apple svarar på Imagination Technologies anklagelser

Permalänk
Melding Plague

Apple svarar på Imagination Technologies anklagelser

I samband med Imaginations tillkännagivande om avslutade affärer med Apple anklagade de företaget för bristande information om detta. Nu slår Apple tillbaka mot anklagelserna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Googlade fram deras aktie, det var inte vackert att titta på

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Låter snarare som att Imagination Technologies helt enkelt inte ville tro på att Apple skulle gå sin egen väg? Offer för sin egen optimism.

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer innebär detta nog slutet för Imaginarium. Hade jag varit aktieägare hade jag stämt dem för att ha undanhållit en sådan vital information.

Permalänk
Avstängd

Imagination Technologies får skylla sig själv, dom skulle ha varit attraktivare på marknaden så att dom kunde haft fler kunder.
Man kan ju inte förlita sin överlevnad på en kund, det är ju affärer.

Imagination Technologies kändes alltid som ett gammalt förelegat företag. Intel körde med dom ett tag i deras gamla kretsar när dom började med integrerad grafik, bland annat i deras Atom-processorer som användes i netbooks. Intel fick mycket sket för det, folk hatade PowerVR från Imagination Technologies.
Ingen mobiltillverkare vill ha PowerVR och körde istället på Mali från ARM Holdings.
Imagination Technologies hade ingenting attraktivt att erbjuda, dom hade PowerVR som dom höll alldeles för stängt och proprietärt. Drivrutiner fanns inte för alla system, drivrutinerna sög, utvecklare hatade det.
Dom försökte hela tiden hemlighålla allt och när dom licenserade ut tekniken så var det olika drivrutiner för samma krets beroende på vem som licenserade tekniken.

Imagination Technologies var en dinosaurie och hängde inte med, dom fattade inte open source.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Låter snarare som att Imagination Technologies helt enkelt inte ville tro på att Apple skulle gå sin egen väg? Offer för sin egen optimism.

GPUn de använder idag fanns inte 2015 däremot, den annonserades 2016. Så de hade sett fel ut att säga att Apple inte kommer lansera någon produkt med ny grafik-IP slutet av 2015, när de september 2016 kom ut med en produkt med en ny generation GPUer med arkitekturförändringar. Efterföljande arkitektur-familj har de inte släppt än, även om de annonserat att den kommer. Apple kommer hur som helst ha kretsar innehållande ImgTecs GPUer i flera år framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Imagination Technologies får skylla sig själv, dom skulle ha varit attraktivare på marknaden så att dom kunde haft fler kunder.
Man kan ju inte förlita sin överlevnad på en kund, det är ju affärer.

Imagination Technologies kändes alltid som ett gammalt förelegat företag. Intel körde med dom ett tag i deras gamla kretsar när dom började med integrerad grafik, bland annat i deras Atom-processorer som användes i netbooks. Intel fick mycket sket för det, folk hatade PowerVR från Imagination Technologies.
Ingen mobiltillverkare vill ha PowerVR och körde istället på Mali från ARM Holdings.
Imagination Technologies hade ingenting attraktivt att erbjuda, dom hade PowerVR som dom höll alldeles för stängt och proprietärt. Drivrutiner fanns inte för alla system, drivrutinerna sög, utvecklare hatade det.
Dom försökte hela tiden hemlighålla allt och när dom licenserade ut tekniken så var det olika drivrutiner för samma krets beroende på vem som licenserade tekniken.

Imagination Technologies var en dinosaurie och hängde inte med, dom fattade inte open source.

Samsung använde Imagination i början men gick över till Mali från ARM.
Imagination släppte ju inte ens all källkod till sina kunder utan mycket levererades som binärer. Det försvårar utveckling och debugging avsevärt och från detta till open source är det en mycket mycket lång väg att vandra..

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Samsung använde Imagination i början men gick över till Mali från ARM.
Imagination släppte ju inte ens all källkod till sina kunder utan mycket levererades som binärer. Det försvårar utveckling och debugging avsevärt och från detta till open source är det en mycket mycket lång väg att vandra..

/Knight

Ser inte hur det skulle vara så relevant ens, anledningen att de inte är i fler prylar idag är för att Qualcomm tagit över marknaden totalt och deras gamla kunder har lagt ner produktionen av AP/modAP-processorer. Är Qualcomm öppenkällkod-vänligt? Nej. Brädorna som riktar sig mot öppenkällkodsanvändare kör inte Qualcomm, utan största brädan för den skaran kör ju Broadcom med Broadcoms egna GPU. Finns ju Freedreno, men det har knappast varit ett moget projekt.

Intel har hela tiden haft deras egna GPUer för övrigt, de har ju gjort grafikprocessorer sedan i740, och GMA-serien var gammal skåpmat när Atom kom. Att de inte körde deras egna GPUer i Atom SoCs länge visar nog mer på att det var en lågprioriterad produkt.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Låter snarare som att Imagination Technologies helt enkelt inte ville tro på att Apple skulle gå sin egen väg? Offer för sin egen optimism.

Frågan kvarstår ju. Kommer Apple gå sin "egen väg" eller kommer de köpa upp Imagination Tech och deras IPs? Eller bryta mot lagen och bara sno den rakt av. jag tror verkligen inte att Apple har färdiga teknologier gällande detta utan att kliva på upphovsrättslagar.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ser inte hur det skulle vara så relevant ens, anledningen att de inte är i fler prylar idag är för att Qualcomm tagit över marknaden totalt och deras gamla kunder har lagt ner produktionen av AP/modAP-processorer. Är Qualcomm öppenkällkod-vänligt? Nej. Brädorna som riktar sig mot öppenkällkodsanvändare kör inte Qualcomm, utan största brädan för den skaran kör ju Broadcom med Broadcoms egna GPU. Finns ju Freedreno, men det har knappast varit ett moget projekt.

Intel har hela tiden haft deras egna GPUer för övrigt, de har ju gjort grafikprocessorer sedan i740, och GMA-serien var gammal skåpmat när Atom kom. Att de inte körde deras egna GPUer i Atom SoCs länge visar nog mer på att det var en lågprioriterad produkt.

Klart det är relevant. Om Imagination varit mer tillmötesgående mot sina kunder hade säker fler valt deras lösning (Exynos, Kirin osv). Du hängde upp dig på open source/öppenkällkod men det är inte där problemet ligger. Problemet är när kunderna får så lite källkod att de inte kan utveckla/debugga systemet. Qualcomm levererar en stor majoritet av sitt system i källkod till kunderna. Det är delar inom kamera, wifi och modem som levereras som binärer. Källkoden för wifi kan man få om man har bra anledning (både driver och firmware). Det som levereras som binärer inom kamera rör "special features" (algoritmer för face recognition, panorama osv).
Varför tog Qualcomm över marknaden totalt och inte TI, Broadcom, Freescale eller ST? För att Qualcomms leverans till kund med källkod och dokumentation är outstanding. Jag har jobbat med alla dessa leverantörer utom TI och jag har jobbat med Intel Baytrail-T. Intel faller på bristfällig dokumentation och noll support.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Klart det är relevant. Om Imagination varit mer tillmötesgående mot sina kunder hade säker fler valt deras lösning (Exynos, Kirin osv). Du hängde upp dig på open source/öppenkällkod men det är inte där problemet ligger. Problemet är när kunderna får så lite källkod att de inte kan utveckla/debugga systemet. Qualcomm levererar en stor majoritet av sitt system i källkod till kunderna. Det är delar inom kamera, wifi och modem som levereras som binärer. Källkoden för wifi kan man få om man har bra anledning (både driver och firmware). Det som levereras som binärer inom kamera rör "special features" (algoritmer för face recognition, panorama osv).
Varför tog Qualcomm över marknaden totalt och inte TI, Broadcom, Freescale eller ST? För att Qualcomms leverans till kund med källkod och dokumentation är outstanding. Jag har jobbat med alla dessa leverantörer utom TI och jag har jobbat med Intel Baytrail-T. Intel faller på bristfällig dokumentation och noll support.

/Knight

Fast det är knappast p.g.a. Imagination som TI, Broadcom, Freescale och ST/ST-E försvann från marknaden. TI hade kunnat byta leverantör (och hade hyfsad BSP tills de lämnade mobilmarknaden), Freescale kör Vivante och Broadcom deras egna GPUer. ST-E försvann för att modemutvecklingen inte gick som Ericsson ville, och körde Mali i sina kretsar, de som var på marknaden åtminstone. ST har också använt Mali i SPEAr-familjen och använder Mali i kretsar för STB-applikationer. När Qualcomm började slå ut dem andra från mobilmarknaden så var inte deras BSPer lika överlägsna som idag, sen var det föregående skribent som du citera tidigare som hänge upp sig på öppen källkod, inte jag. Support för deras betalande kunder är givetvis det viktigaste, varför ImgTec är så beroende av Apple är just för att andra betalande kunder lämnade marknaden, inte för att de lämnade Imagination och när detta skedde var det knappt några som körde all in på Mali och när PowerVR kunde konkurrera utan problem. Nvidias tidiga Tegra-kretsar var en katastrof jämfört mot kretsar som körde PowerVR när det gäller drivrutiner vid den tidpunkten t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Frågan kvarstår ju. Kommer Apple gå sin "egen väg" eller kommer de köpa upp Imagination Tech och deras IPs? Eller bryta mot lagen och bara sno den rakt av. jag tror verkligen inte att Apple har färdiga teknologier gällande detta utan att kliva på upphovsrättslagar.

Det finns fler alternativ. Apple kan ha valt att licensiera tech från någon annan, och basera sina grejor på det. De har ju goda relationer med AMD och har redan minst en licens från ARM. Dessutom vet vi att Apple har jobbat på detta ett bra tag - Raja Koduri jobbade på Apple mellan 2009 och 2013, så de har hållit på minst så länge.

http://www.anandtech.com/show/6907/the-king-is-back-raja-kodu...

Min gissning är att det finns en del grundläggande patent som man måste licensiera från någon, men att Apple utifrån den basen kan ha jobbat fram något eget som inte liknar ImgTech speciellt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det finns fler alternativ. Apple kan ha valt att licensiera tech från någon annan, och basera sina grejor på det. De har ju goda relationer med AMD och har redan minst en licens från ARM. Dessutom vet vi att Apple har jobbat på detta ett bra tag - Raja Koduri jobbade på Apple mellan 2009 och 2013, så de har hållit på minst så länge.

http://www.anandtech.com/show/6907/the-king-is-back-raja-kodu...

Min gissning är att det finns en del grundläggande patent som man måste licensiera från någon, men att Apple utifrån den basen kan ha jobbat fram något eget som inte liknar ImgTech speciellt.

Fast det är ju inte så mycket att man behöver patent på tekniken, utan att man behöver patent för att skydda sig mot andra aktörer. Patent har man i princip för att hota till sig ett förmånligt korslicensavtal, så att man inte ska behöva betala och krångla med att licensiera grejer, allt det där är godtyckligt och det finns inget sätt att ens veta om det man uppfinner inkräktar på någons anspråk, eller om någon får ett patent beviljat i efterhand på det man tydligt var först med som inte blir upphävt.

AMD sålde av sin teknik och avdelning som sysslade med mobila grafikkretsar 2008/09 till Qualcomm, och lär inte gå den vägen igen, krävs en hel del arbete, se på hur Nvidia till slut fick lämna terminalerna för att satsa allt på automotive istället, lagom till att deras grafikdrivare började mogna på Android. Att skala ner en kraftig GPU betyder inte att man får bra resultat, och att utveckla drivrutiner till dessa plattformar är tufft. Sen vet vi inte alls vad Koduri arbetade med även om det troligen var mjukvara/integration och alltså att han jobbade med Imagination, AMD, Intel och andra där eftersom det var det Apple integrerade i sina produkter, 2008 köpte Apple PA Semi, 2009 eller så arbetade de med Samsung och Intrinsity där Intrinsity köptes upp och blev del av Apples SoC-team under första halvan av 2010, samtidigt som Apples första Apple-märkta SoC kom ut som alltså var en produkt de (och Samsung) hade kontrakterat utvecklingen för till Samsung och Intrinsity. Folk från dessa två tidigare företag jobbade med att ta fram Apples första egna processorer/arkitektur. Apples egna CPU-arkitektur kom ut i september 2012. Skulle inte förvåna mig om de först började arbeta på GPUer efter detta. Antingen har de byggt något eget, eller så kör de semi-custom från någon annan leverantör än ImgTec. Apple kan definitivt få ihop ett större team för att bygga något eget, dock i princip tuffare projekt än CPU då drivrutiner är en stor del av det hela och tar år innan de blir vettiga. Vi får se om Apple släpper något med deras egna grafikprocessor snart.

Kommer ta år att ersätta PowerVR i alla deras prylar, A10X kom nyss, S2 lär inte fasas ut än på ett tag, produkter som AppleTV brukar köra äldre kretsar och samma kommer gälla med HomePod ett tag framöver.

Permalänk
Medlem

Jag vet att AMD sålde av sina mobila grafikkretsar (Qualcomm's heter ju fortfarande "Adreno" - prova att kasta om bokstäverna) men min poäng är mer att de antagligen behöver licenser för en del grundläggande tekniker för att ens ha grundläggande OpenGL ES-stöd. I övrigt kan de ha gjort något från grunden, de gjorde ju det med CPUerna.

Frågan om hur länge Apple använder gamla kretsar är intressant. Precis som du säger så brukar det vara gamla kretsar i prylarna som inte kräver alltför mycket prestanda, och just nu sitter det en A8 i AppleTV, iPad mini och iPhone 6. Den första borde uppdateras snart med tanke på att den nuvarande inte stöder 4K och Apple pratade massor om 4K och HEVC under WWDC. Den sista tas sannolikt ur produktion i september. iPad mini vet vi inget om, men den får antingen läggas ner eller få en uppdatering snart.

A9 sitter det i fler grejer, inklusive helt nylanserade 9.7" iPadden, så den lever nog kvar ett tag. A9 och A10 verkar ha samma grafikdel enligt Apple's egna APIer, så möjligen är det så att Apple tror sig kunna använda den grafiken utan speciella licenser. I så fall hade de kunnat lämna ImgTec's grejer ganska snart.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag vet att AMD sålde av sina mobila grafikkretsar (Qualcomm's heter ju fortfarande "Adreno" - prova att kasta om bokstäverna) men min poäng är mer att de antagligen behöver licenser för en del grundläggande tekniker för att ens ha grundläggande OpenGL ES-stöd. I övrigt kan de ha gjort något från grunden, de gjorde ju det med CPUerna.

Frågan om hur länge Apple använder gamla kretsar är intressant. Precis som du säger så brukar det vara gamla kretsar i prylarna som inte kräver alltför mycket prestanda, och just nu sitter det en A8 i AppleTV, iPad mini och iPhone 6. Den första borde uppdateras snart med tanke på att den nuvarande inte stöder 4K och Apple pratade massor om 4K och HEVC under WWDC. Den sista tas sannolikt ur produktion i september. iPad mini vet vi inget om, men den får antingen läggas ner eller få en uppdatering snart.

A9 sitter det i fler grejer, inklusive helt nylanserade 9.7" iPadden, så den lever nog kvar ett tag. A9 och A10 verkar ha samma grafikdel enligt Apple's egna APIer, så möjligen är det så att Apple tror sig kunna använda den grafiken utan speciella licenser. I så fall hade de kunnat lämna ImgTec's grejer ganska snart.

Fast varför ska de skaffa licens eller patent för det? Nvidia påstår ju redan att i princip alla inkräktar på deras IP, och driver mål mot Qualcomm och Samsung – där Samsung ju använder Mali/PowerVR i deras egna kretsar och köper in Qualcomms kretsar då. Det kommer de inte ha någon framgång med i slutändan, flera patent har redan kastats ut. ARM behövde inte licenser för att utveckla deras gpuer heller såklart, och de är relativt sena till den branschen. Det du behöver är patent för att försvara dig, och det får du över åren om du jobbar med grejerna. Alla inkräktar på alla.

Rimligen sitter det en PowerVR-gpu även i Apple T1. HomePod kommer komma med A8 i december. Dessutom, uppdateras Apple TV så lär det bli något i stil med A10. Hur många år tror du inte det tar innan PowerVR är väck från Macar, iPads, iPhones, Apple Watch, AppleTV, iPod Touch och HomePod? Om de släpper en helt egen GPU i höst så kanske 2-3 år som tidigast. A10 stödjer HEVC, men hur som helst är det inget Apple börjat leverera i iTunes än. Det runt WWDC handlar mest om att kunna producera HEVC-material, och ska du redigera det behöver du kunna spela upp det/avkoda det.

IP-licenser för halvledarkretsar (SIP) fungerar så att du betalar för varje krets du tillverkar generellt sett. En royalty på något än det annat är svårt.