SSD-enheter – Crucial, Intel, Kingston, OCZ, Samsung och Sandisk i 500 GB-klassen

Permalänk
Melding Plague

SSD-enheter – Crucial, Intel, Kingston, OCZ, Samsung och Sandisk i 500 GB-klassen

PCI Express i all ära, mest prisvärda är fortfarande SATA-baserade SSD-enheter i formfaktorn 2,5 tum. SweClockers testar sex modeller från olika tillverkare i 500 GB-klassen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hur kommer det sig att ni testade 750 EVO och inte 850 EVO?

Permalänk
Medlem

Känner att jag gjorde ett bra val att köpa en MX300 på rea då

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Finns bara ett märke när det gäller SSD - Samsung. Har fortfarande kvar alla 8 Samsung SSD:er jag köpt och alla fungerar helt felfritt, min äldsta måste vara 6-7 år gammal nu.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Snusfri

Så synd att priserna på SSD har stigit så pass mycket jämnfört med förra året.
Köpte min Samsung 850 EVO 500GB för 1100:- då.

I min nästa rigg blir det bara SSD's och all annan lagring hamnar i NAS'en.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är Samsung som generellt håller kvalitet. Men jag är mycket tveksam till 750. 850 är inga problem alls men med 750 känns det som de snålat alltså. Det är för dåligt.

Jag tycker inte de borde släppt produkten då den kan skada deras varumärke. 850 är dessutom inte så mycket dyrare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Åratal sedan man såg ett SSD test på siten.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Varför inte fylla disken 90, 95, 98% å därpå göra test?
Där om nå få man bra riktmärke för bra firmware.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicToaster:

Hur kommer det sig att ni testade 750 EVO och inte 850 EVO?

Undrade jag också.

Sen varför funkar inte Magician? Har funkat felfritt på alla mina maskiner och dessutom riktigt riktigt bra. Så har svårt att se varför det blir en nackdel. Är snarare en av de största fördelarna imo..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig varför Crucial MX 300 var den enda SSD:n som fick fick "3 års garanti" som "nackdel", när samtliga SSD:er i detta testet förutom Inteln har 3 års garanti?

@patrikwahlqvist ?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

850 är dessutom inte så mycket dyrare.

Det är värre än så, 850 EVO är i nuläget billigare än 750 EVO. 750:n ligger på 1749 kr som billigast enligt prisjakt, medan 850:n ligger under 1700 kr i flera större butiker. Av SSDerna i testet är det bara TR150 som är billig nog för att vara ett alternativ till 850 EVO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är värre än så, 850 EVO är i nuläget billigare än 750 EVO. 750:n ligger på 1749 kr som billigast enligt prisjakt, medan 850:n ligger under 1700 kr i flera större butiker. Av SSDerna i testet är det bara TR150 som är billig nog för att vara ett alternativ till 850 EVO.

Seriöst?? Då har ju 750 noll och inget existensberättigande alls. Fan vad pinsamt Samsung!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Samsung behöver nog inte oroa sig för styrkan i sitt varumärke eller var du seriös med ditt inlägg angående detta?
Kan ta ett väldigt färskt exempel som många känner till, Note 7. Hur illa ställt tror du det är med Samsung efter detta?
Eller Samsung 840 SSD.
=D

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Perfekt! Då vet jag vilken SSD som ska inhandlas i slutet av sommaren.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Riktigt bra och grundlig artikel tycker jag. Tycker också att valet av att testa samsung 750 istället 850 är märkligt. Men trots det va det väldigt välgjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Missat skriva ord.
Permalänk
Medlem

Är glad att jag köpte mina två kingston diskar tidigt som ligger i raid klarar mig bra på det.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Gött med Ssd test, bra läsning.
Nu väntar vi bara på ett riktigt fett m.2 test också. Dels för att det finns lite att reda ur kring prestandan mellan olika moderkort och chipset och m.2 enheter. Men också för att detta är produkter som riktar sig framförallt till entusiaster som Sweclockers medlemmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intel 600p Series 256 GB som primär lagringsenhet. Den är ju ökänd. Påverkar detta testerna?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av EpicToaster:

Hur kommer det sig att ni testade 750 EVO och inte 850 EVO?

Testet gjordes för en tid sidan innan publicering, därav urvalet. Kommande tester blir mer aktuella sett till vilka enheter som testas och hur priserna ser ut på marknaden.

Skrivet av MinscS2:

Kan någon förklara för mig varför Crucial MX 300 var den enda SSD:n som fick fick "3 års garanti" som "nackdel", när samtliga SSD:er i detta testet förutom Inteln har 3 års garanti?

@patrikwahlqvist ?

Patrik är just nu iväg på en arbetsresa, men jag lade till det som nackdel på samtliga.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Ozzed: Samsung behöver nog inte oroa sig för styrkan i sitt varumärke eller var du seriös med ditt inlägg angående detta?
Kan ta ett väldigt färskt exempel som många känner till, Note 7. Hur illa ställt tror du det är med Samsung efter detta?
Eller Samsung 840 SSD.
=D

Det jag menar är illa är om man släpper en dyrare produkt som är sämre. 850 är ju hyllad, och billig. Om man ska släppa en dyrare måste den ju erbjuda något mer än 850 vilket 750 inte gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Trist att priserna bara går upp på SSD:er. Under 2016 köpte jag en 240 GB WD Green för 599:- och en 480 GB V300 för 1290:-, båda inkl. frakt. Nu får man lägga på åtskilliga hundringar för samma kapaciteter.

Om priserna går ner nästa år skulle jag inte rekommendera någon att köpa en SSD i år om man inte absolut måste. Tyvärr är det ju svårt att veta i förväg hur det blir då. De kanske fortsätter upp så en 240 GB SSD kostar 1500:- nästa år...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Master of Overkill

testa 850 pro bästa disken du kan köpa.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Testet gjordes för en tid sidan innan publicering, därav urvalet. Kommande tester blir mer aktuella sett till vilka enheter som testas och hur priserna ser ut på marknaden.
Patrik är just nu iväg på en arbetsresa, men jag lade till det som nackdel på samtliga.

Så artikeln är skriven innan 2014? 850 EVO har ju funnits i snart 3 år 😛

Permalänk
Avstängd

@Jacob:

Vi bliv glada att det kom upp en ny artikeln men det visa sig att testar var gamla och inte nya så lite synd.

Skulle ni kunna testa dessa Samsung 850 PRO och Samsung 960 PRO då skulle jag blir glad.

Sååååå segt att vänta på nya artikel:er.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@jacob
@patrikwahlqvist

Alla dessa SSD tester så är man snabb på att påpeka vissa är långsamma och vissa är snabba och man kan då rekommendera en enhet för det ena eller andra. Men vart är tex brytpunkten på läs eller skriv hastigheten där du som användare kan uppfatta tidsskillnaden mellan SSD A eller SSD B? När eller hur mkt snabbare kan man uppleva tex 1s snabbare uppstarts tid på OSet eller ett specifikt program, eller 1s snabbare installations tid på samma SSD?

Vissa testare har påpekat att det är omöjligt att märka av dessa brytpunkter om så är fallet varför tar man med det i ett test isåfall.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

testa 850 pro bästa disken du kan köpa.

Jämför man 850 pro och 850 evo på prisjakt är det inget direkt som skiljer. Samma TBW och samma garanti. Sen att Pro förhoppningsvis håller längre pga MLC är en annan sak. Jag har ägt båda och märker noll verklig skillnad förutom att pro är dyrare och drar mer ström.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av EpicToaster:

Så artikeln är skriven innan 2014? 850 EVO har ju funnits i snart 3 år 😛

Lustigkurre Vid tillfället prickade SSD 750 Evo våra kriterier som var billigaste enheterna i 500 GB-klassen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jämför man 850 pro och 850 evo på prisjakt är det inget direkt som skiljer. Samma TBW och samma garanti. Sen att Pro förhoppningsvis håller längre pga MLC är en annan sak. Jag har ägt båda och märker noll verklig skillnad förutom att pro är dyrare och drar mer ström.

850 pro har 10 års garanti och 850 EVO 5 år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

850 pro har 10 års garanti och 850 EVO 5 år.

OK, då står det fel på prisjakt. TBW verkar dock vara identiskt på de båda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Trist att priserna gått upp senaste tiden, köpte en SanDisk Ultra II 960GB för 1600kr för snart två år sedan. Nu får man knappt 500GB för samma peng