Guide till nätverk: Välj rätt trådlös router

Permalänk

Hur är det om man har en skräp router från tex Telia men automatisk inloggning? Eller har det ändrads om man bara klagar högljud nog hos leverantören? Annars är det väl ingen mening att köpa en annan router?
Tror det fanns en artikel här om det men kan inte hitta det, sorry.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk

Det finns några saker jag saknar i denna guide.
1. Passthrough. En router kan inte hantera hur mycket trafik som helst. Har man en NAS i hemmet och laddar ner något eller laddar upp detta samtidigt som någon spelar något onlinespel, och en tredje streamar något så kommer det att bli problem. Så passthrough är något som jag anser att ni borde ta upp.

2. Vad finns det för alternativa routerlösningar. En dator med t.ex IPfire, pfsense, ipcop, anslutna till en riktig switch t.ex netgear GS108 (prosafe). En billig 8-port switch för ca 350 kr med en passthrough på 16 gbit/s.
IPfire som jag använder mig av körs på en äldre dator som jag har fått.
Core2duo @ 1.86 ghz, 2 gb ram och dubbla 1gbit/s nätverkskort.
Det räcker gott o väl.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Det finns några saker jag saknar i denna guide.
1. Passthrough. En router kan inte hantera hur mycket trafik som helst. Har man en NAS i hemmet och laddar ner något eller laddar upp detta samtidigt som någon spelar något onlinespel, och en tredje streamar något så kommer det att bli problem. Så passthrough är något som jag anser att ni borde ta upp.

2. Vad finns det för alternativa routerlösningar. En dator med t.ex IPfire, pfsense, ipcop, anslutna till en riktig switch t.ex netgear GS108 (prosafe). En billig 8-port switch för ca 350 kr med en passthrough på 16 gbit/s.
IPfire som jag använder mig av körs på en äldre dator som jag har fått.
Core2duo @ 1.86 ghz, 2 gb ram och dubbla 1gbit/s nätverkskort.
Det räcker gott o väl.

Det heter Throughput och vanliga hemma routers sinkas inte av lokaltrafik(samma subnät) då det inte routar den trafiken, utan det switchas med ett switchchip i absouluta majoriteten av fallen och möjligtvis att det finns någon avstickare som kör med bryggt...Men hade de behövt routa trafiken hade alla användare använt ett eget subnät..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Ingen ASUS eller Netgear eller annan konsument-router, vare sig det är deras 5000kr+ modeller eller deras budget-varianter, klarar att hålla sig kalla, utan får direkt vid medel till hög belastning (torrenting, netflix av fler än en användare osv) problem med att processorn throttlar ner och gör oftast att man måste starta om routern för att få ner den i temp så att den speedar upp igen. Betalar man 2000-7000kr för en router bör denna klara av fler paket / sekund än dessa gör.

Ubiquitys styrka är just _mängden paket per sekund den klarar innan den throttlar_. Bara några få modeller av deras utbud throttlar pga värme och låg andel paket/sek av processorn.

En Ubiquity Edge Lite 3 klarar 1 miljon paket / sek utan att throttla, det är en trådad router iofs. Sen har vi deras nyare Edgerouter 4 som klarar 3,4 miljoner paket/sek utan att throttla.

ASUS absoluta värsting och Netgears absoluta värstingar, vågar de inte ens skriva ut hur många paket/sek de klarar utan de försöker få kunderna att stirra sig blinda på enbart MIMO-blablabla och hur många Ghz routern klarar av.

En Edge Lite 3 eller Edgerouter 4 tillsammans med _en enda_ accesspunkt från Ubiquity, tex AC Pro, och man kör torrenting på 500Mbit OVPN maxat upp och ner samtidigt, 500 ner och 500 upp (Ovpn) och har man 1Gbit-lina eller mer så har resten av familjen gaming/netflix-utrymme också utan att _det ens känns_ att någon använder torrenting.

En Edge lite får man får ynka 1000~lappen och en AC Pro för lite mer än tusenlappen = 2500kr totalt för enterprise-klass.

Känns oansvarigt att ge ASUS eller Netgear mer pengar när deras produkter inte håller måttet. Ni vet säkert om det Sweclockers, aja-baja.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att både ASUS och Netgears värstingar bara klarar 100 000 paket/sek max, innan de går varma och måste rebootas.....om man nu inte trivs med 5Mbit ner och 5Mbit upp på mobilen/läsplattan eller några tiotals Mbit mer på stationära kopplad till routerns ethernet-portar. För att inte tala om att det eventuellt innebär en brandfara att ha en bränn-het router sitta uppsatt på någon vägg mot tapeten eller varför inte liggandes på en duk på ett litet bord i hallen....

Permalänk
Medlem

Bra artikel! Börjar bli tid att fixa hem en ny router snart, så får ta del av denna igen när det är dags.

Permalänk
Medlem

Bra hemmanät är viktigt - var jättenöjd med Asus RT-AC88U placerad mitt i större villa, men så kom åskan och tog den (och fiberswitchen, robotklipparen och utelyset) - och hade bara nästan bra täckning längst bort :-|
Blev 2 st RT-AC86U (som egentligen är lite snabbare men har 4 ist.f. 8 Ethernet-portar). Drog 50m Ethernetsladd från nya fiberswitchen i källaren till router på övervåningens ena gavel (inomhus dock), så andra med AiMesh på andra gaveln. Får riktigt bra signal i hela huvudvåningen (genom trossbotten) och "handover" mellan routrarna verkar ske på delar av sekund.
Temperaturen med Merlin FW ligger stabilt på kring 78 grader för processorn, känns lite högt, men routern är inte varm utanpå och verkar inte trottla.
Totalt sett riktigt nöjd med både VPN-kapabel router med många funktioner OCH AiMesh för utökad täckning med fungerande "handover". Rekommenderas!

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Tråkigt att inte säkerhet nämndes en enda gång i guiden.

https://thehackernews.com/2019/09/hacking-soho-routers.html

Asus med flera läcker så in i helvete och sällan uppdateras enheterna. Jag har helt dumpat consumer enheter för prosumer just för hur oviktigt säkerhet är för dessa bolag.

Permalänk
Medlem

@Ollebro: Oavsett leverantör är det bra att uppdatera firmware. Asus släpper faktiskt uppdateringar och Merlin-varianten verkar snabb att rätta om det dyker upp något i koden eller använda funktioner (som OpenSSL och andra bibliotek).

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nubenai:

Bra artikel! Börjar bli tid att fixa hem en ny router snart, så får ta del av denna igen när det är dags.

Beror väldigt mycke t både på hur nätverket används, och vad man har redan, och ens shoppingvanor.
(Jag sitter för närvarande på en TP-link 3150 som ger extremt bra täckning i oberoende test (smallnetbuilder är den bästa resursen) och i min egen erfarenhet jämfört med tre andra välrenommerade produkter.)

Eventuellt är det värt att vänta på att WiFi6e produkter släpps. Vissa produkter på marknaden skulle i princip kunna uppgraderas i firmware till WiFi6e, men ingen av tillverkarna verkar vilja göra det, de vill hellre försöka sälja nytt än skapa kund-goodwill, verkar det.

Beroende på var man bor, och vad man vill koppla upp kan WiFi6e ge ett lyft till höga nivåer. För andra spelar det ingen roll alls i praktiken. Köpråd på routrar är jättesvårt.

Med tanke på att jag har en väldigt väl fungerande lösning själv (har 400mb/s på uteplatsen på min iPad just nu genom enn massa möbler och dubbel tegelvägg) kommer jag att vänta in WiFi6e och helst åtminstone 2,5GbE samt vettiga priser innan jag hugger på något nytt. Kommer nog att ta ett litet tag.