SNES Classic Edition kostar dubbelt så mycket som NES Classic Edition i Sverige

Permalänk
Melding Plague

SNES Classic Edition kostar dubbelt så mycket som NES Classic Edition i Sverige

Låg tillgång och högre inköpspris från distributör gör SNES Classic Edition avsevärt dyrare än priset i dollar skvallrar om. Det skriver spelsajten FZ som ringt runt till återförsäljare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Cash is king, right Nintendo?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Med tanke på vilket sug det var efter NES-varianten är det kanske inte så konstigt att priset blir högre, men jag tycker det är synd att det ska bli en klassfråga om man kommer kunna äga en.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

De här priserna... borde det inte leda till att det dyker upp en hel del SNES/NES chassin till raspberry PIs med hyfsad kvalité på diverse kinasiter?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har inte resten av världen liknande problem med tillgång av den?
Varför ser vi då ett pris runt $80 där men inte i Sverige..
Bergsala talar snällt om: "att de aldrig sätter några rekommenderade priser och att återförsäljarna är fria att sätta vilka priser de vill."
Men de vägrar att tala om varför de som distributör i Norden tydligen har ett betydligt högre inköpspris till återförsäljarna än resten av världens distributörer.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

100% mer vinst för samma hårdvara. Sådant gillar garanterat tillverkaren.

Till det
Sjukt låg R&D
Närmaste 0 kostnad för spelutveckling.
Obefintligt pris för hårdvaran.

Lär vara helt sjukt bra marginaler för Nintendo att sälja dessa enheter ;=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

De här priserna... borde det inte leda till att det dyker upp en hel del SNES/NES chassin till raspberry PIs med hyfsad kvalité på diverse kinasiter?

Jo, och emulatorer har det funnits gott om genom tiderna. Frågan är om kontrollerna är värda 1600kr, jag skulle nog säga att det är tveksamt.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Helt sanslöst mycket pengar för vad man får. Orimligt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Varför 1500 och inte 2000? dom skulle nog ta slut ändå.

Den gick ifrån ett kul hobby köp till samlarobjekt i begränsad upplaga..

Jag ogillar verkligen Bergsalas mjölkfabrik.....

Skickades från m.sweclockers.com

Mjölk, istället för mjöl
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergsala:

återförsäljarna är fria att sätta vilka priser de vill

Jo, tjena. Vad Bergsala ger återförsäljarna för inköpspris har ingen påverkan på konsumentpriset alls. Hur dryg får man vara.

Permalänk
Avstängd

En ny NES classic kostar 2500kr idag om man ska ha tag på en.

Får man en SNES classic för 1500kr är det nästan halva priset så länge man kan få tag på en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

100% mer vinst för samma hårdvara. Sådant gillar garanterat tillverkaren.

Till det
Sjukt låg R&D
Närmaste 0 kostnad för spelutveckling.
Obefintligt pris för hårdvaran.

Lär vara helt sjukt bra marginaler för Nintendo att sälja dessa enheter ;=)

Ändå slutar de sälja den första varianten även om de lätt hade kunnat lägga på 100-200kr själva och ändå få sålt dem. Ibland undrar jag hur Nintendo som företag tänker för det är inte helt logiskt ur ett normalt företagsperspektiv.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Har inte resten av världen liknande problem med tillgång av den?
Varför ser vi då ett pris runt $80 där men inte i Sverige..
Bergsala talar snällt om: "att de aldrig sätter några rekommenderade priser och att återförsäljarna är fria att sätta vilka priser de vill."
Men de vägrar att tala om varför de som distributör i Norden tydligen har ett betydligt högre inköpspris till återförsäljarna än resten av världens distributörer.

Kan det vara för att Sverige är en så liten marknad och de prioriterar större marknader som stora länder i Nordamerika, Asien o.s.v?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Varför mellanhänder när återförsäljarna kan agera scalpers på en gång?! Jag trodde priset skulle landa på typ 900:- men det här är ju bara löjligt. Sverige har blivit lite av ett dåligt skämt på många sätt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Pepsin: Du menar att det är Nintendo som har ett högre pris mot Bergsala direkt? Ja det skulle väl eventuellt vara möjligt.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Självklart är ÅF fria att sätta vilka priser de vill, annars vore det ju kartell?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daskedennis:

Självklart är ÅF fria att sätta vilka priser de vill, annars vore det ju kartell?

Det får de inte på Apples prylar.

Permalänk
Medlem

La en förbokning på Inet ungefär 30 min efter den dök upp på deras sida. Fick mail igår om att jag inte kommer få någon. Helt jäva sinnesjukt. Fuck it, kör en retro pie istället.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med tanke på vilket sug det var efter NES-varianten är det kanske inte så konstigt att priset blir högre, men jag tycker det är synd att det ska bli en klassfråga om man kommer kunna äga en.

Klassfråga? Allt som kostar över 1500:- är alltså något som "arbetarklassen" inte har råd att köpa? Kanske istället är en fråga om prioritering?

Du kan ju passa på att demonstrera lite för att hjälpa hamnarbetarna i Gbg som håller på att fucka upp vår import/export för närvarande. Deras snittlön är 35 960 inkl. övertid, stackars fattiga arbetare hur ska de ha råd med en SNES Classic?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Med tanke på vilket sug det var efter NES-varianten är det kanske inte så konstigt att priset blir högre, men jag tycker det är synd att det ska bli en klassfråga om man kommer kunna äga en.

Jag håller med.

Klyftorna mellan de rika och fattiga ökar drastiskt numera..gäller inom alla kategorier..tyvärr..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Klassfråga? Allt som kostar över 1500:- är alltså något som "arbetarklassen" inte har råd att köpa? Kanske istället är en fråga om prioritering?

Du kan ju passa på att demonstrera lite för att hjälpa hamnarbetarna i Gbg som håller på att fucka upp vår import/export för närvarande. Deras snittlön är 35 960 inkl. övertid, stackars fattiga arbetare hur ska de ha råd med en SNES Classic?

Finns lägre klasser än arbetarklassen i Sverige..

Det finns en ''arbetslösklass'', som lever på bidrag, de har ett jobb, men får ingen lön.. dvs ''sysselsättningklassen''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bascule666:

Klassfråga? Allt som kostar över 1500:- är alltså något som "arbetarklassen" inte har råd att köpa? Kanske istället är en fråga om prioritering?

Du kan ju passa på att demonstrera lite för att hjälpa hamnarbetarna i Gbg som håller på att fucka upp vår import/export för närvarande. Deras snittlön är 35 960 inkl. övertid, stackars fattiga arbetare hur ska de ha råd med en SNES Classic?

Nä. Inte allt över 1500. Så enkelt är det inte att mäta klasskillnader ;). Och det har inte heller ozzed påstått utan det är något du får stå för som tolkning i så fall...

Man kan tillhöra en fattig samhällsklass även om man har köpt något som exemeplvis en bil för mer än 1500:- ;).
Ska det bedömas i absoluta värden på nöjeskonsumtionsprylar så blir det väldigt svårt. Nyttan behöver väl vägas in mot kostnaden vilket blir så subjektivt så att det blir en helt irrelevant jämförelse. Eller ja det närmsta amn kan konstatera är väl att dessa små retroklassiker knappast sträcker sig längre än nöje, hehe.

Det som blir enklare att förhålla sig till är väl i så fall prisstegringar. Hur mycket ökade priset mot förra likartade produten. Branta prisökningar blir givetvis mest kännbara för de med minst pengar vilket är aningen lättare att "kvantifiera" om nu mätprocessen är av intresse.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@MiLeS: Tråkigt.. :-/

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Klassfråga? Allt som kostar över 1500:- är alltså något som "arbetarklassen" inte har råd att köpa? Kanske istället är en fråga om prioritering?

Titta på vad du själv skriver där uppe.

Jag anser att om man är så "fattig" att 1500Kr är ett köp som måste "prioriteras", så är man helt klart i en annan samhällsklass än de som inte behöver fundera närmare på det utan bara köper om de vill ha.

Den skillnaden finns kanske också med en produkt som kostar 800Kr men det blir ju nästan dubbelt upp med den här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med tanke på vilket sug det var efter NES-varianten är det kanske inte så konstigt att priset blir högre, men jag tycker det är synd att det ska bli en klassfråga om man kommer kunna äga en.

Spelkonsoler har alltid varit en "klassfråga".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag håller med.

Klyftorna mellan de rika och fattiga ökar drastiskt numera..gäller inom alla kategorier..tyvärr..

Skrivet av VadSaDu:

Finns lägre klasser än arbetarklassen i Sverige..

Det finns en ''arbetslösklass'', som lever på bidrag, de har ett jobb, men får ingen lön.. dvs ''sysselsättningklassen''

Skrivet av Söderbäck:

Nä. Inte allt över 1500. Så enkelt är det inte att mäta klasskillnader ;). Och det har inte heller ozzed påstått utan det är något du får stå för som tolkning i så fall...

Man kan tillhöra en fattig samhällsklass även om man har köpt något som exemeplvis en bil för mer än 1500:- ;).
Ska det bedömas i absoluta värden på nöjeskonsumtionsprylar så blir det väldigt svårt. Nyttan behöver väl vägas in mot kostnaden vilket blir så subjektivt så att det blir en helt irrelevant jämförelse. Eller ja det närmsta amn kan konstatera är väl att dessa små retroklassiker knappast sträcker sig längre än nöje, hehe.

Det som blir enklare att förhålla sig till är väl i så fall prisstegringar. Hur mycket ökade priset mot förra likartade produten. Branta prisökningar blir givetvis mest kännbara för de med minst pengar vilket är aningen lättare att "kvantifiera" om nu mätprocessen är av intresse.

Ozzed påstår exakt att priset är en klassfråga, inget som jag tolkar.

Är det en mänsklig rättighet att äga en SNES Classic?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Spelkonsoler har alltid varit en "klassfråga".

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, de "stora" konsolerna som kostar 4-6000Kr har ju aldrig låginkomsttagare haft råd med, så så sätt har du ju rätt.

Det jag tänker på är att 800Kr för en spelkonsol är ett pris som gör den tillgänglig för fler, medans 1600Kr gör den tillgänglig för mindre. Så det är det jag menar med att det i Sverige blir en klassfråga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Titta på vad du själv skriver där uppe.

Jag anser att om man är så "fattig" att 1500Kr är ett köp som måste "prioriteras", så är man helt klart i en annan samhällsklass än de som inte behöver fundera närmare på det utan bara köper om de vill ha.

Den skillnaden finns kanske också med en produkt som kostar 800Kr men det blir ju nästan dubbelt upp med den här.

Du behöver helt klart förklara ditt tänkande för mig för jag fattar inte ett dugg. Priset på produkter är alltså nu enligt dig en klassfråga? När har det inte varit en fråga om de som har råd eller inte? Hur är det med de spelkonsolerna som kostar 3000-5000:-, är det också en klassfråga? Ny bil, ny mobil, fin lägenhet, det har väl sedan urminnes tider handlat om man har tillräckligt med pengar?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Du behöver helt klart förklara ditt tänkande för mig för jag fattar inte ett dugg. Priset på produkter är alltså nu enligt dig en klassfråga? När har det inte varit en fråga om de som har råd eller inte? Hur är det med de spelkonsolerna som kostar 3000-5000:-, är det också en klassfråga? Ny bil, ny mobil, fin lägenhet, det har väl sedan urminnes tider handlat om man har tillräckligt med pengar?

Jag har ju redan förklarat. 800Kr är ett pris som fler har råd med, även låginkomsttagare, medans 1600Kr blir för dyrt.

Hade det varit så att 1600Kr var priset även utomlands så hade ju konsolen i sig varit utom räckhåll för många, men att den i Sverige kostar nästan dubbelt gör ju att det här blir en klassfråga ifall man har råd eller inte.

Jag säger inte att det här är den enda produkten som blir en klassfråga, jag tycker bara att det är tråkigt att den har blivit det när den från början hade ett pris som är inom räckhåll oavsett samhällsklass. Vet inte hur jag ska kunna vara tydligare än så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har ju redan förklarat. 800Kr är ett pris som fler har råd med, även låginkomsttagare, medans 1600Kr blir för dyrt.

Hade det varit så att 1600Kr var priset även utomlands så hade ju konsolen i sig varit utom räckhåll för många, men att den i Sverige kostar nästan dubbelt gör ju att det här blir en klassfråga ifall man har råd eller inte.

Jag säger inte att det här är den enda produkten som blir en klassfråga, jag tycker bara att det är tråkigt att den har blivit det när den från början hade ett pris som är inom räckhåll oavsett samhällsklass. Vet inte hur jag ska kunna vara tydligare än så.

Då är jag med dig, alla produkter som kostar pengar är en klassfråga.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO