Wannacry-attacken följs upp av ännu en ransomware med stor spridning – Petya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klanders:

Har inte en susning om vad smb är. Är det något att oroa sig för som hemanvändare med home versionen av W10?

Om du har flera datorer i hemmet med windows kan du gå med i en hemgrupp och dela mappar och bibliotek enkelt över nätverk, du öppnar utforskaren och kan se filer på din andra dator och dela filer mellan dessa. Om du har te:x en laptop och en stationär och du använder windows 'inbyggda' fildelning så använder du smb, även kallat samba.

Smb har historiskt sett haft många sårbarheter? Ingen statistik utan bara en uppfattning jag fått efter allt jag läst och själv provat mot egna windows maskiner.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Har du några som helst bevis för det och har du läst artikeln då den inte handlar om wannacry (som använder buggar som NSA läckte)? Jag vet att FRA måste göra sitt jobb men kan du för fasiken försöka göra det intelligent?

Vet du var malwaret kom ifrån, och hur det spreds? En Ukrainsk firma blev hackad, och hackarna laddade upp malwaret till firmans server, och använde firmans uppdateringsfunktion för deras mjukvara för att sprida malwaret. Malwaret låtsas vara ransomware, men raderar bara hårddisken, det är avsett att förstöra, inte tjäna pengar. Det är Ryssland. Som vanligt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunder:

De krypterar direkt för att folk och företag ska få panik och betala. Hade man haft en månad på sig hade ingen betalat.
Nu spelar det dock ingen roll om man betalar eller ej, då de ändå inte låser upp filerna.

Han menar att först infektera många datorer och sedan på en förbestämd dag kryptera alla samtidigt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II