Den nya skatten på elektronik, åsikter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Enligt vem?

https://en.wikipedia.org/wiki/Ease_of_doing_business_index

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Att använda vad småföretagarnas organisation, Företagarna, och Svenskt Näringsliv tycker om hur landets styrs är ungefär lika trovärdigt som att återkalla den senaste ledaren i Flamman eller någon annan kommunistisk blaska. Även Borg och Reinfeldt fick skit från de förstnämnda för att de inte ville röra LAS osv.

Du är inte överhuvudtaget balanserad i dina uttryck eller källor, så det blir inte direkt givande att diskutera detta med dig.

Vem tycker du man ska fråga om man vill veta om svenska småföretag har förtroende för regeringen? Väldigt många småföretag är helt förtvivlade av de förändringar de nu försöker genomdriva, mot en riksdagsmajoritets vilja, avseende bl.a. 3:12-reglerna. Detta kommer efter år av konstanta skattehöjningar i landet som redan har världens högsta skatter.
Att jämföra stora näringslivsorganistationer med extremistgrupper som stöder rena mördarideologier säger nog det mesta om dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Vem tycker du man ska fråga om man vill veta om svenska småföretag har förtroende för regeringen? Väldigt många småföretag är helt förtvivlade av de förändringar de nu försöker genomdriva, mot en riksdagsmajoritets vilja, avseende bl.a. 3:12-reglerna. Detta kommer efter år av konstanta skattehöjningar i landet som redan har världens högsta skatter.
Att jämföra stora näringslivsorganistationer med extremistgrupper som stöder rena mördarideologier säger nog det mesta om dig.

Nu är det ju så att majoriteten som kan samlas är höger(gud förbjude att samarbeta) Och nej vi har inte världens högsta skatter.
För övrigt så(förmodar att du är full påläst) så reglerar denna lag fåmansföretag och det fanns en lucka innan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Nu är det ju så att majoriteten som kan samlas är höger(gud förbjude att samarbeta) Och nej vi har inte världens högsta skatter.
För övrigt så(förmodar att du är full påläst) så reglerar denna lag fåmansföretag och det fanns en lucka innan.

Det blir en teknisk fråga. När det gäller marginalskatter har vi en mindre smickrande förstaplats. Som andel av BNP bara i toppligan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Vem tycker du man ska fråga om man vill veta om svenska småföretag har förtroende för regeringen? Väldigt många småföretag är helt förtvivlade av de förändringar de nu försöker genomdriva, mot en riksdagsmajoritets vilja, avseende bl.a. 3:12-reglerna. Detta kommer efter år av konstanta skattehöjningar i landet som redan har världens högsta skatter.
Att jämföra stora näringslivsorganistationer med extremistgrupper som stöder rena mördarideologier säger nog det mesta om dig.

Vem du än frågar i samhället så vill den eller dem ha mer, tycker du själv att det är något konstigt? Finns vissa små undantag men i stort ser det ut så här, vilket återspeglar sig i ett fint exempel såsom avtalsrörelsen i Sverige. Löntagarna vill ha högre löner, samtidigt som företagen vill betala mindre för att tjäna mer. Inget konstigt. Det konstiga uppstår dock när man använder någon av parterna för att recensera arbetet som regeringen utför, vi kan få precis vilket svar som helst på den frågan beroende på vem vi frågar, ganska basic kunskap om du frågar mig.

Tittar vi tillbaka gällande de senaste 10 åren i Sverige har den perioden nästan uteslutande handlat om massiva skattesänkningar, både gällande löntagare och företagare. Så bilden du försöker förmedla är helt felaktig. Även innan dessa historiska skattesänkningar fungerade företagandet i Sverige.

Gällande det sista så missförstår du antingen med flit eller har extrem otur när du tänker. Det var ett exempel gällande det jag skrivit i första tycket. Beroende på vem man frågar får man olika svar. Tänkte att någon tankesmedja inom näringslivet och tidningen flamman kunde representera motpoler i exemplet, men jag antar att det blev för avancerat.

Kika på den här länken vettja: https://en.wikipedia.org/wiki/Ease_of_doing_business_index

Tydligen är Sverige ett av de främsta länder i världen att driva verksamhet i.

Är det inte bara enklare att erkänna att du vill vilseleda för att få till beslut som gör att du får mer pengar i plånboken oavsett vad som är bra för landet eller ej? Skattesänkningar kan vara ok så länge välfärden är i dugligt skick och statsfinanserna starka. Just nu uppfyller vi enbart en av dessa variabler.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Det borde vara dyrt och krångligt att importera från Asien, alla varor som kan tillverkas här.

Kan man tycka och tro. Faktum är att det är billigare, och det finns logistikföretag som livnär sig på just precis detta.
UPU, DKP, Kemskatt, you name it. Finns många saker som gör distanshandel fördelaktig från annat land, och framför allt u-land (vilket många i Asien räknas som). När du dessutom lägger till alla lagar och regler om löner, villkor o s v, så ser man att det snarare är dumt att ha företag i landet. Enda som ett företag tjänar på med att vara i ett I-land är väl att inte kvadda miljön, du kan vara närmare/slippa flytta, vilket förenklar i vis mån, och det är lite bra PR. Annars, dåligt drag.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Kika på den här länken vettja: https://en.wikipedia.org/wiki/Ease_of_doing_business_index

Tydligen är Sverige ett av de främsta länder i världen att driva verksamhet i.

Den är dock lagom missvisande. Om det är svårt att starta företag, men skatter och sådant är obefintligt. Då kommer landet vara dåligt rankat. Att det är svårt att starta, få el, o s v. Det är något som företagare behöver klura på 1 gång. Medans skatter är något som påverkar konstant. Om skatterna får dig att ligga på marginalen till lönsam, tar det lång tid att utvecklas. Om skatterna inte håller dig tillbaka, då kan du expandera med explosionsartad fart, så länge du är intellektuellt kapabel till det.

Ska dock inte ta detta vidare, även om det finns mer att tillägga. Mest något du kanske finner intressant. Även om jag tror att du redan har koll på detta, och argumenterar mot av annan orsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Kan man tycka och tro. Faktum är att det är billigare, och det finns logistikföretag som livnär sig på just precis detta.
UPU, DKP, Kemskatt, you name it. Finns många saker som gör distanshandel fördelaktig från annat land, och framför allt u-land (vilket många i Asien räknas som). När du dessutom lägger till alla lagar och regler om löner, villkor o s v, så ser man att det snarare är dumt att ha företag i landet. Enda som ett företag tjänar på med att vara i ett I-land är väl att inte kvadda miljön, du kan vara närmare/slippa flytta, vilket förenklar i vis mån, och det är lite bra PR. Annars, dåligt drag.
Den är dock lagom missvisande. Om det är svårt att starta företag, men skatter och sådant är obefintligt. Då kommer landet vara dåligt rankat. Att det är svårt att starta, få el, o s v. Det är något som företagare behöver klura på 1 gång. Medans skatter är något som påverkar konstant. Om skatterna får dig att ligga på marginalen till lönsam, tar det lång tid att utvecklas. Om skatterna inte håller dig tillbaka, då kan du expandera med explosionsartad fart, så länge du är intellektuellt kapabel till det.

Ska dock inte ta detta vidare, även om det finns mer att tillägga. Mest något du kanske finner intressant. Även om jag tror att du redan har koll på detta, och argumenterar mot av annan orsak.

Nja, visst är det verktyget inte ofelbart, men det levererar en generell bild. Det finns ju betydligt fler faktorer än skatter att ta hänsyn till.

Med logiken gällande att skatten är för hög för företag och att man därför ligger på marginalen till att vara lönsamt (som du uttrycker det) borde ju Sverige ha enorma mängder konkurser samt ökande sådana. Dock ser verkligheten inte ut så, utan precis tvärt om. Konkurserna minskar samt är jämförelsevis låga i antal.

https://www.creditsafe.se/nyhetsrum/arkiv-2016/konkurserna-fo...

Företagande i Sverige fungerade ypperligt även före alliansens skattesänkningar och fungerar ypperligt även efter. Det som ska definiera en lyckosam företagare är kunskap och driv, inte att man per automatik ska bli miljonär oavsett dessa parametrar. De som är duktiga och vet hur de ska satsa lyckas, precis som det ska vara.

Hör och häpna med jag identifierar mig med ett av de mest företagsvänliga partierna i Sverige (du kan säkert gissa vilket när jag säger så). Någonstans måste vi förstå att det är sjukvården, skolan och omsorgen som måste rustas upp före skattesänkningar för företagare, då det i dagsläget inte finns speciellt mycket som talar för att det skulle gynna landet i stort.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nja, visst är det verktyget inte ofelbart, men det levererar en generell bild. Det finns ju betydligt fler faktorer än skatter att ta hänsyn till.

Med logiken gällande att skatten är för hög för företag och att man därför ligger på marginalen till att vara lönsamt (som du uttrycker det) borde ju Sverige ha enorma mängder konkurser samt ökande sådana. Dock ser verkligheten inte ut så, utan precis tvärt om. Konkurserna minskar samt är jämförelsevis låga i antal.

https://www.creditsafe.se/nyhetsrum/arkiv-2016/konkurserna-fo...

Företagande i Sverige fungerade ypperligt även före alliansens skattesänkningar och fungerar ypperligt även efter. Det som ska definiera en lyckosam företagare är kunskap och driv, inte att man per automatik ska bli miljonär oavsett dessa parametrar. De som är duktiga och vet hur de ska satsa lyckas, precis som det ska vara.

Hör och häpna med jag identifierar mig med ett av de mest företagsvänliga partierna i Sverige (du kan säkert gissa vilket när jag säger så). Någonstans måste vi förstå att det är sjukvården, skolan och omsorgen som måste rustas upp före skattesänkningar för företagare, då det i dagsläget inte finns speciellt mycket som talar för att det skulle gynna landet i stort.

Vi byter ut kommunala arbetare till privata företag som drar ner på kvalitén just för att pengarna är slut.
Det finns inga pengar att ta från längre, kommunerna får inte längre enorma bidrag för att ta emot bidragstagare.

Bert Karlsson lägger ner också det finns inga fler miljoner att hämta.....

Vi måste inte rusta upp vi måste rusta ner välfärden ännu mer för att vi har inte råd med den längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vi byter ut kommunala arbetare till privata företag som drar ner på kvalitén just för att pengarna är slut.
Det finns inga pengar att ta från längre, kommunerna får inte längre enorma bidrag för att ta emot bidragstagare.

Bert Karlsson lägger ner också det finns inga fler miljoner att hämta.....

Vi måste inte rusta upp vi måste rusta ner välfärden ännu mer för att vi har inte råd med den längre.

Pengarna finns, det handlar bara om hur man prioriterar. Precis så har det varit sedan Sverige blev en modern demokrati. Istället för att låtsas som ingenting, som de allra flesta regeringar i Sverige i modern tid, verkar ju S ha vaknat och lägger 20 miljarder extra till Sveriges kommuner. Dock ska det ju tilläggas att det enligt kommunernas egen uppskattning behövs 40 miljarder. Normalt förfarande hade dock varit att låtsas som att det regnar.

Statsfinanserna är urstarka, politikerna behöver bara inse att vården, skolan och omsorgen blivit eftersatt under många årtionden. Dock är det inte lätt att vara politiker, alla vill ha mer och betala mindre samtidigt som de kräver bättre kvalitet. Handlar även om att folk i allmänhet måste ta sitt ansvar och inte vara så "ha-galna" när det gäller pengar om man vill förbättra standarden i landet i stort.

Har varit helt emot de skattesänkningarna som gjordes under de två senaste mandatperioderna i Sverige, trots att jag tillhör ett av de partier som genomförde dessa. Vi borde helt klart ha satsat de pengarna på välfärden istället.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

Synd att alla vill ha mer och betala mindre när de istället får mindre men betalar mer.....

Tänk på den du!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nja, visst är det verktyget inte ofelbart, men det levererar en generell bild. Det finns ju betydligt fler faktorer än skatter att ta hänsyn till.

Med logiken gällande att skatten är för hög för företag och att man därför ligger på marginalen till att vara lönsamt (som du uttrycker det) borde ju Sverige ha enorma mängder konkurser samt ökande sådana. Dock ser verkligheten inte ut så, utan precis tvärt om. Konkurserna minskar samt är jämförelsevis låga i antal.

https://www.creditsafe.se/nyhetsrum/arkiv-2016/konkurserna-fo...

Företagande i Sverige fungerade ypperligt även före alliansens skattesänkningar och fungerar ypperligt även efter. Det som ska definiera en lyckosam företagare är kunskap och driv, inte att man per automatik ska bli miljonär oavsett dessa parametrar. De som är duktiga och vet hur de ska satsa lyckas, precis som det ska vara.

Hör och häpna med jag identifierar mig med ett av de mest företagsvänliga partierna i Sverige (du kan säkert gissa vilket när jag säger så). Någonstans måste vi förstå att det är sjukvården, skolan och omsorgen som måste rustas upp före skattesänkningar för företagare, då det i dagsläget inte finns speciellt mycket som talar för att det skulle gynna landet i stort.

Jo, jag vet som sagt att det är lite annat och att du nog har någon baktanke med vad du predikar. Har nämligen märkt att du är förtjust i att inte riktigt vara helt tydlig, men när du väl pressas faktisk verkar ha en del vett

Visst, det fungerar. Men det kan vara betydligt bättre. Ett företag som Amazon, som vi tidigare diskuterade, skulle aldrig kunna komma från Sverige, om det inte var någon med oändliga resurser som startade det. Där har du väl min lite otydliga poäng
Utvecklar dock en aning.
I vissa företag så har du bra marginaler, som t ex programmering. Där är det småpengar för att starta företaget. Du behöver en insats för arbetarnas löner, alternativt själv utveckla under lång tid.
I andra så har du dåliga, som t ex elektronikbutiker. Det är inte direkt ovanligt med 5% vinstmarginal. Det täcker inte ens lokalens kostnad för en nystartad. Det kanske går att få det att jämna ut sig när man har många, och redan är etablerad, men även dessa ligger på gränsen. När man då förvärrar ytterligare för dessa, så är det som att säga hejdå inhemskt, välkommen utlandet.
Sedan får man såklart inte glömma att även vänstern är ute efter att själva få mer, som alla andra. Det är drivkraften för alla. Det finns ingen som startat företag med syftet att ha lön som medelsvensson. Hoppet är alltid att ha det bättre. Även hjälporganisationerna delar ut feta löner för tusan Så, om detta är hoppet. Är det då bra att göra så att vissa företag inte kan startas, eller överleva på vår marknad? Frågan är som sagt betydligt mer komplex än så här. Men jag tror att jag varit tydlig nog för att vi ska få lite bättre förståelse för varandra

Nej, jag kan inte gissa rakt av. Alla partier maskerar sina verkliga ståndpunkter. Och alla har liknande tankar. De som sticker ut är väl V, MP, L och SD. De driver hårt på sin ideologi och verkar inte riktigt ha helhetsperspektivet de andra har, i viss mån. Resterande vet att invandring är nödvändigt för att Sverige inte ska kolapsa, men de har lite olika syn på det. T ex så föredrar högern att plocka från lite mer nordliga länder.. S verkar skita i, och bara plocka var som, och därefter se till att dessa grupper förblir i samma sits. Vem som bör ju kunna klura ut att mycket av satsningarna som sker från båda sidor är skadliga för vissa, och gynnar andra. I dagsläget verkar det dock vara lite kaos för alla partier. Men du kan nog inte förneka att de verkar köra samma "lösning" som på 90talet.. Men jag ska nog hålla mig till detta. Försöker nämligen dra ner lite på att sprida mina tankar. Kan dock säga som så att det är smarta som gynnas, i nästan alla lägen. Det är väl möjligen V som verkligen handikappar dessa, medan SD gör det för vissa grupper. Personligen föredrar jag SD framför V, just för att jag är vit och man..

Jag hoppas folk inser att jag inte direkt uttryckt någon ståndpunkt i denna text. Jag delar bara lite tankar.

En åsikt är väl dock att jag nog håller med dig i mångt och mycket. Att vi bör fokusera på kärnorna i samhället, och sluta upp med idiotin. Det har jag dock predikat sedan jag gick i högstadiet, liksom att bostadspriserna var för höga i Stockholm, och att man inte kan bekämpa extremism på annat sätt än fakta. Har predikat mer än så, men min poäng är väl att jag gett upp på att predika vad landet faktiskt behöver göra. Det är för mig uppenbart att det är dolda agendor som styr. För om en 14åring kan klura ut det, då kan fan ta mig någon av ledarna göra det. Att vänta på att det skiter sig, som nu är verkligheten, det kan jag inte se som annat än planerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Jo, jag vet som sagt att det är lite annat och att du nog har någon baktanke med vad du predikar. Har nämligen märkt att du är förtjust i att inte riktigt vara helt tydlig, men när du väl pressas faktisk verkar ha en del vett

Visst, det fungerar. Men det kan vara betydligt bättre. Ett företag som Amazon, som vi tidigare diskuterade, skulle aldrig kunna komma från Sverige, om det inte var någon med oändliga resurser som startade det. Där har du väl min lite otydliga poäng
Utvecklar dock en aning.
I vissa företag så har du bra marginaler, som t ex programmering. Där är det småpengar för att starta företaget. Du behöver en insats för arbetarnas löner, alternativt själv utveckla under lång tid.
I andra så har du dåliga, som t ex elektronikbutiker. Det är inte direkt ovanligt med 5% vinstmarginal. Det täcker inte ens lokalens kostnad för en nystartad. Det kanske går att få det att jämna ut sig när man har många, och redan är etablerad, men även dessa ligger på gränsen. När man då förvärrar ytterligare för dessa, så är det som att säga hejdå inhemskt, välkommen utlandet.
Sedan får man såklart inte glömma att även vänstern är ute efter att själva få mer, som alla andra. Det är drivkraften för alla. Det finns ingen som startat företag med syftet att ha lön som medelsvensson. Hoppet är alltid att ha det bättre. Även hjälporganisationerna delar ut feta löner för tusan Så, om detta är hoppet. Är det då bra att göra så att vissa företag inte kan startas, eller överleva på vår marknad? Frågan är som sagt betydligt mer komplex än så här. Men jag tror att jag varit tydlig nog för att vi ska få lite bättre förståelse för varandra

Nej, jag kan inte gissa rakt av. Alla partier maskerar sina verkliga ståndpunkter. Och alla har liknande tankar. De som sticker ut är väl V, MP, L och SD. De driver hårt på sin ideologi och verkar inte riktigt ha helhetsperspektivet de andra har, i viss mån. Resterande vet att invandring är nödvändigt för att Sverige inte ska kolapsa, men de har lite olika syn på det. T ex så föredrar högern att plocka från lite mer nordliga länder.. S verkar skita i, och bara plocka var som, och därefter se till att dessa grupper förblir i samma sits. Vem som bör ju kunna klura ut att mycket av satsningarna som sker från båda sidor är skadliga för vissa, och gynnar andra. I dagsläget verkar det dock vara lite kaos för alla partier. Men du kan nog inte förneka att de verkar köra samma "lösning" som på 90talet.. Men jag ska nog hålla mig till detta. Försöker nämligen dra ner lite på att sprida mina tankar. Kan dock säga som så att det är smarta som gynnas, i nästan alla lägen. Det är väl möjligen V som verkligen handikappar dessa, medan SD gör det för vissa grupper. Personligen föredrar jag SD framför V, just för att jag är vit och man..

Jag hoppas folk inser att jag inte direkt uttryckt någon ståndpunkt i denna text. Jag delar bara lite tankar.

En åsikt är väl dock att jag nog håller med dig i mångt och mycket. Att vi bör fokusera på kärnorna i samhället, och sluta upp med idiotin. Det har jag dock predikat sedan jag gick i högstadiet, liksom att bostadspriserna var för höga i Stockholm, och att man inte kan bekämpa extremism på annat sätt än fakta. Har predikat mer än så, men min poäng är väl att jag gett upp på att predika vad landet faktiskt behöver göra. Det är för mig uppenbart att det är dolda agendor som styr. För om en 14åring kan klura ut det, då kan fan ta mig någon av ledarna göra det. Att vänta på att det skiter sig, som nu är verkligheten, det kan jag inte se som annat än planerat.

Intressant läsning. Tack för ditt engagemang. Tror vi kan lämna diskussionen här, då den egentligen är ganska OT i den här tråden.

Ha en trevlig helg!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Synd att alla vill ha mer och betala mindre när de istället får mindre men betalar mer.....

Tänk på den du!

Antar att detta inlägg var menat till mig så jag svarar.

De senaste tio åren har skatten i Sverige i allmänhet sänkts rejält, och samtidigt vill folk ha bättre kvalitet inom välfärden. Folk får generellt betala rejält mycket mindre idag än för 10 år sedan, så ditt inlägg stämmer inte för fem öre. Befolkningsökningen samt människor i arbetsför ålder har dock kvittat dessa skattesänkningar ganska väl, men likväl ser vi inte de nödvändiga satsningarna på välfärden eftersom folk bara skriker efter mer pengar i plånboken.

Vad baserar du dina uttalanden på, hade varit intressant att se de källor som ligger till grund för din syn på Sverige?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Intressant läsning. Tack för ditt engagemang. Tror vi kan lämna diskussionen här, då den egentligen är ganska OT i den här tråden.

Ha en trevlig helg!

Kul att det gick fram som tänkt! Inte ofta man kan uttrycka sig utan att någon gör helt absurda antaganden.
Absolut. Det är massivt med OT. Men det är väl lite vår poäng. Att det är många olika faktorer man måste ha med i debatten för att kunna tala om dessa frågor på ett utvecklande sätt. Vilket är en av orsakerna till den skakiga politiken. Det är mest jag har rätt du har fel i dagsläget. När man egentligen måste utveckla på vad dessa förändringar har för effekter i sin helhet.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Antar att detta inlägg var menat till mig så jag svarar.

De senaste tio åren har skatten i Sverige i allmänhet sänkts rejält, och samtidigt vill folk ha bättre kvalitet inom välfärden. Folk får generellt betala rejält mycket mindre idag än för 10 år sedan, så ditt inlägg stämmer inte för fem öre. Befolkningsökningen samt människor i arbetsför ålder har dock kvittat dessa skattesänkningar ganska väl, men likväl ser vi inte de nödvändiga satsningarna på välfärden eftersom folk bara skriker efter mer pengar i plånboken.

Vad baserar du dina uttalanden på, hade varit intressant att se de källor som ligger till grund för din syn på Sverige?

Blir mycket intressant när räntorna höjs. Läste nyligen någon artikel att en stor del av de under 35(tror jag) faktiskt tror att 2% ränta på lån är normalt. Vet inte om jag ska skratta eller gråta när historien upprepar sig. Men ångrar lite att jag inte lagt undan mer, så jag kan köpa en bostad kontant..

Tackar! Önskar dig desamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Kul att det gick fram som tänkt! Inte ofta man kan uttrycka sig utan att någon gör helt absurda antaganden.
Absolut. Det är massivt med OT. Men det är väl lite vår poäng. Att det är många olika faktorer man måste ha med i debatten för att kunna tala om dessa frågor på ett utvecklande sätt. Vilket är en av orsakerna till den skakiga politiken. Det är mest jag har rätt du har fel i dagsläget. När man egentligen måste utveckla på vad dessa förändringar har för effekter i sin helhet.
Blir mycket intressant när räntorna höjs. Läste nyligen någon artikel att en stor del av de under 35(tror jag) faktiskt tror att 2% ränta på lån är normalt. Vet inte om jag ska skratta eller gråta när historien upprepar sig. Men ångrar lite att jag inte lagt undan mer, så jag kan köpa en bostad kontant..

Tackar! Önskar dig desamma

Man har ganska hårda krav på bolån i dagsläget så förhoppningsvis ser vi inga större problem med räntehöjningar. När vi tog lån för 10 år sedan var det faktiskt inte helt fritt fram där heller gällande insats, topplån osv. Eventuellt kan priserna i storstadsregionerna vara ett litet problem, men vi får se.

Går t ex inte att köra amorteringsfritt idag om man är belånad över 50% av säkerheten osv. Vilket är bra såklart.

Hoppas vi får tillfälle att diskutera vidare i någon annan tråd vid ett annat tillfälle.

Ha det gott

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har inte sagt att marginalerna är oviktiga, bara att många här inte verkar förstå att det är en skillnad på marginalskatt, som är vad man (i det här fallet en med väldigt höga inkomster) betalar på sista kronan, och inkomstskatt. Om vi har en marginalskatt på 80% betyder inte det att någon betalar 80% skatt på sina inkomster, däremot kanske på en löneökning om man är höginkomsttagare.

Det sagt så hade nog Benny och Kamprad mer pengar att röra sig med än typ alla andra även under de här få åren då skatten var väldigt hög. Att de flyttade (eller snarare "flyttade") utomlands på grund av girighet får väl stå för dem, i mina ögon är det väldigt osolidariskt.

Ränteavdraget kan inte och har aldrig gått att kvitta mot ränteutgifterna. Samtidigt tycker jag nog att ränteavdraget är rätt konstigt om man tänker lite längre, allt det gör i förlängningen är ju att driva upp bostadspriserna än mer.

Mina inkomstökningar tycker jag att jag förtjänar däremot betalar jag gärna den skatt som de innebär.

Att Benny och Kamprad flyttade kan jag förstå med det skattesystem som var då.
Ränta och inflation låg runt 10% och skatten på räntan var ca 90%. Så varje år så tog staten 10 - 20 % av förmögenheten som låg som likvid och beskattningsbar. Det är ganska meningslöst att överhuvud taget jobba under sådana premisser. Förmögenheter är inte rumsrent i ett sådant klimat.
Räntekraven på kalkyler inom företag låg ofta på minst 20% då. Det späder på inflationen ännu mer och efter några år till så går det bra att tapetsera med sedlar. Det är också orsaken till att man byter mynt ganska ofta men även sedlar.

Inkomst och utgiftsräntor har varit kvittbara mot varandra lång tid. Förr även mot vanliga arbetsinkomster fullt ut. Det som kommit är att det införts beloppsgränser. Ränteavdraget i sig driver inte upp bostadspriserna men däremot den negativa räntan. Men riksbanken har svårt för att bestämma sig för var räntan ska ligga. Har senare tid varierat mellan - 0.5 till 500%. Verkar mest som någon slags vettvilling som är i farten.

Permalänk
Avstängd

Jag återuppväcker tråden en stund,

Fråga:

Jag planerar att köpa ny dator efter jul detta år, eller början på året som kommer.

Troligen blir det lösa delar.

Hur påverkas jag av detta?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

@Mizzarrogh: Köper du lösa delar så påverkas du inte alls, köper du en färdig dator så påverkas du max genom ett aningen högre pris.

Permalänk
Avstängd

Allright, det var djäkligt skönt att höra, är det då 400:- som är taket för en komplett dator?

Hur är det med tillbehör som möss, tangentbord, skärmar, mm?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.689169/krig-kemikalies...
Definitivt inget statistiskt korrekt underlag, vore intressant att se när ett sånt väl kommer, för man får väl anta att detta kommer att följas upp (?).

Men iaf, enligt ovan artikel så säger ett par aktörer att dom mer eller mindre märkt 0 skillnad efter skatten.

Så... det verkar ju återigen ännu som ett riktigt dåligt beslut. Skatten gör ju absolut inte det den var ämnad för, ... eller?
Den verkar ju dra in finfina pengar till farbror staten, men att driva fram miljövänligare produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.689169/krig-kemikalies...
Definitivt inget statistiskt korrekt underlag, vore intressant att se när ett sånt väl kommer, för man får väl anta att detta kommer att följas upp (?).

Men iaf, enligt ovan artikel så säger ett par aktörer att dom mer eller mindre märkt 0 skillnad efter skatten.

Så... det verkar ju återigen ännu som ett riktigt dåligt beslut. Skatten gör ju absolut inte det den var ämnad för, ... eller?
Den verkar ju dra in finfina pengar till farbror staten, men att driva fram miljövänligare produkter?

Så är det, hade behövts ett beslut på EU-nivå samt ett större spann mellan produkter med farliga kemikalier och dem med mindre eller utan.

Dock är det bra att återförsäljarna och distributörerna tvingas ställa högre krav på tillverkarna när det gäller att specificera innehållet i produkterna.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.689169/krig-kemikalies...
Definitivt inget statistiskt korrekt underlag, vore intressant att se när ett sånt väl kommer, för man får väl anta att detta kommer att följas upp (?).

Men iaf, enligt ovan artikel så säger ett par aktörer att dom mer eller mindre märkt 0 skillnad efter skatten.

Så... det verkar ju återigen ännu som ett riktigt dåligt beslut. Skatten gör ju absolut inte det den var ämnad för, ... eller?
Den verkar ju dra in finfina pengar till farbror staten, men att driva fram miljövänligare produkter?

Skulle gissa att en rejäl majoritet inte känner till att den finns.
Och som vanligt med hittepåskatter handlar det bara om att få in mer pengar.
Samma med trängselskatt osv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186252:

Kan man tycka och tro. Faktum är att det är billigare, och det finns logistikföretag som livnär sig på just precis detta.
UPU, DKP, Kemskatt, you name it. Finns många saker som gör distanshandel fördelaktig från annat land, och framför allt u-land (vilket många i Asien räknas som). När du dessutom lägger till alla lagar och regler om löner, villkor o s v, så ser man att det snarare är dumt att ha företag i landet. Enda som ett företag tjänar på med att vara i ett I-land är väl att inte kvadda miljön, du kan vara närmare/slippa flytta, vilket förenklar i vis mån, och det är lite bra PR. Annars, dåligt drag.
Den är dock lagom missvisande. Om det är svårt att starta företag, men skatter och sådant är obefintligt. Då kommer landet vara dåligt rankat. Att det är svårt att starta, få el, o s v. Det är något som företagare behöver klura på 1 gång. Medans skatter är något som påverkar konstant. Om skatterna får dig att ligga på marginalen till lönsam, tar det lång tid att utvecklas. Om skatterna inte håller dig tillbaka, då kan du expandera med explosionsartad fart, så länge du är intellektuellt kapabel till det.

Ska dock inte ta detta vidare, även om det finns mer att tillägga. Mest något du kanske finner intressant. Även om jag tror att du redan har koll på detta, och argumenterar mot av annan orsak.

Vad som borde styra är var kunskap och kompetens finns och efterfrågas.

Är en Kines bättre så är han bättre och vårt system har uppenbarligen brister, är vi bättre i någon del borde vi ta det till vara tycker jag.
Vi borde göra som Japanerna om vi skall få det att fungera väl här i nuläget.

Sverige exporterar faktiskt en heldel varor TILL Kina också, framför allt teknologi och liknande tex delar till specialfordon och maskiner för deras industri och bygg expansion, mm.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hade handlarna vart smarta så skriver de ut skatten separat på kvittona. Långsiktigt så tror jag skatten kommer slå hårt.

Vi ser idag hur näthandeln konkurrerar ut butiker, och nästa steg blir mer internationell e-handel. Finns ingen större mening att betala 400 kr mer från en svensk sida än Amazon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.689169/krig-kemikalies...
Definitivt inget statistiskt korrekt underlag, vore intressant att se när ett sånt väl kommer, för man får väl anta att detta kommer att följas upp (?).

Men iaf, enligt ovan artikel så säger ett par aktörer att dom mer eller mindre märkt 0 skillnad efter skatten.

Så... det verkar ju återigen ännu som ett riktigt dåligt beslut. Skatten gör ju absolut inte det den var ämnad för, ... eller?
Den verkar ju dra in finfina pengar till farbror staten, men att driva fram miljövänligare produkter?

Värt att tänka på är väl att det är en hel del aktörer som brukar påstå att e-handel osv inte påverkar dem.. Nu när de konkar så ser vi hur sant det påståendet var De kanske tänker att det är en naturlig nedgång för årstiden, eller nått i den stilen. Men min poäng är att de inte alltid har rätt. Intressant om det stämmer dock. Då har inte e-handeln riktigt kommit så långt här som jag trott.
Edit: Värt att notera är väl också att en jätte kedja kanske inte är den som påverkas mest.

Skrivet av Mizzarrogh:

Vad som borde styra är var kunskap och kompetens finns och efterfrågas.

Är en Kines bättre så är han bättre och vårt system har uppenbarligen brister, är vi bättre i någon del borde vi ta det till vara tycker jag.
Vi borde göra som Japanerna om vi skall få det att fungera väl här i nuläget.

Sverige exporterar faktiskt en heldel varor TILL Kina också, framför allt teknologi och liknande tex delar till specialfordon och maskiner för deras industri och bygg expansion, mm.

Tja.. Blir ju lite så i dagsläget. Dock mer framtvingat än jag personligen föredrar. Industri skickas till u-länder för att göra det billigare, medans vi får plugga än en gång för att hitta lönsam sysselsättning.

Kineserna är sämre, men deras folk har inga rättigheter, och är billiga.. Svårt val för någon som vill maximera vinsten.. Men jag förstår tanken. Klart en viss fördel att tillverka sådant som inte behöver så värst bra kvalité där. Alltså sådant som bara ska produceras i så stor utsträckning som möjligt.
Japanerna är ju ett roligt exempel.. De importerar typ kineserna som slavar. Och har nog utnyttjat deras möjlighet att tillverka saker billigt under väldigt många år. Deras relation påminner lite om arabvärldens relation med importerad arbetskraft. Långt från humant, men smart, och vi får ju billigare leksaker..

Absoult exporterar vi. En av orsakerna som jag fått klart för mig är att t ex vårt järn är bättre. Vet inte riktigt hur det kan vara så, men det är väl kul att vi har någon god anledning att behålla sådana typer av arbeten i landet. (järn som järn tänker jag)
Hur som så blir det väl fördelaktigt för kina om sådant håller bättre, då det inte är att likna med en fidgetspinner. Men jag kan tänka mig att det är därför länder tycker att handel med kina är ok. De tillåter oss fortfarande ge och ta. Trots att de nog kan springa om oss rätt rejält. Och vi verkar ju digga dagens utveckling, som inte är hållbar. Men nog är den bekväm.

(texten är att betrakta som tankar, inte fakta)