Permalänk
Medlem

RC-bil problem med hållbarhet

Jag har en traxxas stamepede 4x4 VXL TSM som jag kör med 3s lipo, hur får jag den att hålla!?!?

Visst, att skruva är ju halva nöjet men nu börjar det faktiskt gå lite för långt i kostnaderna med reservdelar...
Jag har uppgraderat allt som går till alu/stål men ju mer jag uppgraderar så går bara nya saker sönder...

drivaxlar - stål... lyckats köra sönder ett par i stål på 3 batterier... 750kr bara där...
slirkoppling - 2 stycken drev bara igår på ca 10minuter...

ja listan kan göras oändlig... senaste 2-3 månaderna har jag lagt ungefär bilens nyvärde i reservdelar.

just nu verkar problemet mest vara med drevet på slirkopplingen, motorns drev äter upp taggarna på slirkopplingens drev av nån anledning, spänt den för hårt?

jag kör mest på gräs/jord aldrig i närheten av full gas, hoppar lite, max 1-1,5m högt och 3-4 meter långt med landning på jord.

just nu kan jag köra max 1- 1.5 batteri innan nånting går sönder, lite jädra bashing ska dom väl tåla?

Kanske är billigast att gå ner på 2s lipo istället? då lär det ju hålla ett tag kanske

Vad gör jag för fel?!

Någon annan här med denna otroligt roliga hobby?
funderar starkt på att uppgradera till x-maxx 6s lipo versionen, den lär ju ha lite rejälare delar som håller, men med en dji spark på inkommande snart och en ny ryzen rigg så känns det som att mina hobbys börjar kosta lite för mycket

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

3s lipo med en stampe är lite brutalt, det är en ganska liten bil som bör köras på 2s annars kommer du nog få fortsätta med reservdelsbytande.
Fördelen med traxxas är ju att det är lätt att få tag i reservdelar men det.blir dyrt speciellt om du handlar från sverige tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Första felet är att gå till Alu eller stål. (bortsett från center drive shafts)
Använd Plast, RPM överallt där det finns att montera till en början.

Alu eller stål flexar inte, det ger betydligt större belastning på dom delarna som sitter monterade i/på/mot dina alu eller stål delar.

Kullagergrossisten.se är en kanon sida att handla från och dom har mycket av RPM:s sortiment.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

3s lipo med en stampe är lite brutalt, det är en ganska liten bil som bör köras på 2s annars kommer du nog få fortsätta med reservdelsbytande.
Fördelen med traxxas är ju att det är lätt att få tag i reservdelar men det.blir dyrt speciellt om du handlar från sverige tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Jo tack jag har märkt det

Skrivet av p_stman:

Första felet är att gå till Alu eller stål. (bortsett från center drive shafts)
Använd Plast, RPM överallt där det finns att montera till en början.

Alu eller stål flexar inte, det ger betydligt större belastning på dom delarna som sitter monterade i/på/mot dina alu eller stål delar.

Kullagergrossisten.se är en kanon sida att handla från och dom har mycket av RPM:s sortiment.

Fast det där är bullshit! jag körde plast första två månaderna med bilen och jag kan säga såhär: ALLT gick sönder hela tiden, drivaxlarna höll typ 1 sekund. Allt håller mycket bättre nu, fast inte i närheten av bra.

Det har inte varit några problem med slirkopplingen innan så jag undrar om det är något som gått sönder eller kommit ur plats då kuggarna käkas upp. Det enda jag gjort där är spänt om muttern som komprimerar fjädern då den rallade upp hela tiden, dock använde jag loctite nu sista gångerna.

Kanske värt att prova dreva om bilen lite?

Jo jag brukar handla det mesta hos dom faktiskt,snuskigt snabba leveranser dessutom

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Jo tack jag har märkt det

Fast det där är bullshit! jag körde plast första två månaderna med bilen och jag kan säga såhär: ALLT gick sönder hela tiden, drivaxlarna höll typ 1 sekund. Allt håller mycket bättre nu, fast inte i närheten av bra.

Det har inte varit några problem med slirkopplingen innan så jag undrar om det är något som gått sönder eller kommit ur plats då kuggarna käkas upp. Det enda jag gjort där är spänt om muttern som komprimerar fjädern då den rallade upp hela tiden, dock använde jag loctite nu sista gångerna.

Kanske värt att prova dreva om bilen lite?

Jo jag brukar handla det mesta hos dom faktiskt,snuskigt snabba leveranser dessutom

Är det RPM plastdelar eller traxxas du använt dig av?
Är en stor skillnad i kvalite och hållbarhet mellan dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Är det RPM plastdelar eller traxxas du använt dig av?
Är en stor skillnad i kvalite och hållbarhet mellan dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom allra flesta plastdelar jag har är från rpm faktiskt, mitt enda issue nu verkar dock vara förbannade slirkopplingen... jag har beställt nya drev i lite olika storlekar osv så förhoppningsvis håller den lite nu kanske

den höll bra men fick spänna den var 10-15e min då muttern rallade upp, löste det med loctite men då käkades kuggarna upp efter det

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Dom allra flesta plastdelar jag har är från rpm faktiskt, mitt enda issue nu verkar dock vara förbannade slirkopplingen... jag har beställt nya drev i lite olika storlekar osv så förhoppningsvis håller den lite nu kanske

Ja prova en "skonsammare" drevning
Men som sagt 3s är brutalt och sen om du kör mycket på gräs så tär det än mer, gräs är bland det tyngsta att köra på.
Söndrat en hel del olika delar inkl esc och motorer pga gräskörning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja prova en "skonsammare" drevning
Men som sagt 3s är brutalt och sen om du kör mycket på gräs så tär det än mer, gräs är bland det tyngsta att köra på.
Söndrat en hel del olika delar inkl esc och motorer pga gräskörning

Skickades från m.sweclockers.com

okej, ja jo jag får prova det till att börja med då... kliar dock i fingrarna för en x-maxx

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

okej, ja jo jag får prova det till att börja med då... kliar dock i fingrarna för en x-maxx

X-maxx verkar riktigt grym.
Körde med e-maxx tidigare som jag hade sattit stora proline trencher x hjul på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kör INTE på gräs. Finns inget som sliter så mycket på bilen,
Och lär dig hur man ställer in allting så som spel på pion och koppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

X-maxx verkar riktigt grym.
Körde med e-maxx tidigare som jag hade sattit stora proline trencher x hjul på

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt, den verkar ju också lite robustare faktiskt

Skrivet av micke7406:

Kör INTE på gräs. Finns inget som sliter så mycket på bilen,
Och lär dig hur man ställer in allting så som spel på pion och koppling.

Men fan, kör inte på det kör inte på det... är det något underlag öht man "får" köra på förutom sand?

eftersom jag kör stock slirkoppling och drev på motorn så antog jag att det var inställt rätt, får dock se över det när mina nya delar kommer..

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

eftersom jag kör stock slirkoppling och drev på motorn så antog jag att det var inställt rätt, får dock se över det när mina nya delar kommer..

Sådant får man justera hela tiden. Och sen får man anpassa rätt däck för rätt underlag o,s,v.., En hel vetenskap Haha.
Men jäkligt kul, Har nu en slach som går som F.. Vi mätte upp den till 168 km/h på asfalt och slicks,

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Sådant får man justera hela tiden. Och sen får man anpassa rätt däck för rätt underlag o,s,v.., En hel vetenskap Haha.
Men jäkligt kul, Har nu en slach som går som F.. Vi mätte upp den till 168 km/h på asfalt och slicks,

Fair enough kör just nu på pro-line mashers som "allround" däck men kör mest på baksidan av kåken. Jag får kika lite på det.. wth det är ju skadat! jag kan inte ens trycka mer än halv gas när bilen kör fort så drar den upp på bakhjulen

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Kanske inte din kopp te men som ett förslag som kanske är ekonomiskt i längden, men framförallt kul och ger pluspoäng för hobby är att skaffa en 3dskrivare för att fixa delarna själv.

Finns olika plaster av olika hårdhet, elasticitet, "töj- & nöt-barhet" m.m. som kanske kan vara schysst för ditt ändamål.

Blir då en massa pillande och upplärning i början men om man gillar sånt så blir det en kul extrahobby, en hobby för att hålla priset nere för din andra RC hobby

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Kanske inte din kopp te men som ett förslag som kanske är ekonomiskt i längden, men framförallt kul och ger pluspoäng för hobby är att skaffa en 3dskrivare för att fixa delarna själv.

Finns olika plaster av olika hårdhet, elasticitet, "töj- & nöt-barhet" m.m. som kanske kan vara schysst för ditt ändamål.

Blir då en massa pillande och upplärning i början men om man gillar sånt så blir det en kul extrahobby, en hobby för att hålla priset nere för din andra RC hobby

Jag har faktiskt funderat på en 3d skrivare men just för reservdelar till rcn känns det inte så aktuellt tbh

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

@Pelle: Ok, det är bullshit.
jag har bara hållt på med RC i över 10år och ägt ca 30 olika bilar så vad vet jag.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

@Pelle: Ok, det är bullshit.
jag har bara hållt på med RC i över 10år och ägt ca 30 olika bilar så vad vet jag.

Ja för mig stämmer det då verkligen inte så mycket kan jag säga. Innan jag uppgraderade bilens delar kunde jag knappt köra med den 2 minuter utan att något fick åka i soptunnan. Nu innan slirkopplingen började jävlas kunde jag ju oftast köra ett helt batteri utan att något krashade men visst jag förstår hur du menar

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Fair enough kör just nu på pro-line mashers som "allround" däck men kör mest på baksidan av kåken. Jag får kika lite på det.. wth det är ju skadat! jag kan inte ens trycka mer än halv gas när bilen kör fort så drar den upp på bakhjulen

Men om du inte ens kan trycka halvgas med 3s så är det ju ganska rimligt att gå ner till 2s så du kan köra den och så blir det inte lika mycket belastning på delarna.
Har du kollat så det inte är för mycket eller för lite mellanrum mellan dreven?
Är det för mycket mellanrum så blir det hög belastning på kuggarna.
Du ska bara ha ett papper emellan kuggarna när du spänner dreven ifall du inte visste.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

@Pelle:

hoppas att du uppfattade att jag skrev "RPM PLAST" inte orginal plast, skillnaden är extremt stor.
jag menar då märket RPM.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

@Pelle:

hoppas att du uppfattade att jag skrev "RPM PLAST" inte orginal plast, skillnaden är extremt stor.
jag menar då märket RPM.

ja det hängde jag med på

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)