Google upphör med automatisk avläsning av e-post för Gmail

Permalänk
Melding Plague

Google upphör med automatisk avläsning av e-post för Gmail

Efter flera års automatisk avläsning av användares e-post på Gmail tillkännager nu Google i ett blogginlägg att bolaget kommer upphöra med detta inom kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Kan rekommendera Protonmail ihop med Yalp store. Har sluppit Google sedan länge nu

Givetvis LineageOs utan Gapps...

Permalänk
Medlem

Yey ! Ett steg mot lite mer privatliv...

Permalänk

Usch, att det ens tog så lång tid.

Spelar dock ingen roll för mig då jag bara använder min Gmail som backup för registrering på forum, nyhetsbrev, gratistjänster, osv. Ingen känslig information alls, bara reklam alltihop ändå.

Protonmail ftw!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tror inte det är något att hurra över. Antagligen har Google bara hittat något annat sätt som är ännu bättre på att spåra.

Permalänk
Medlem

Vem litar på Google?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Ett steg närmare pgp för gmail

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tycker Google borde lägga till reklaminställningar redan nu. Där man måste ha minst ett markerat alternativ. Skulle inte ha något emot reklam från våra elektronikkedjor. Visst så skulle det nog locka spontantköp, men aldrig ångrar man sina RaspberryPi köp. Har två nu...

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

Vem litar på Google?

Jag har tillit att de är opålitliga precis som alla andra aktörer som tjänar pengar på information

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Dom är värre än PostNord.

PostNord dom förstör jättemånga paket men dom kollar inte i vare paket vad som finns där som visa andra gör Gmail/Google.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Dom är värre än PostNord.

PostNord dom förstör jättemånga paket men dom kollar inte i vare paket vad som finns där som visa andra gör Gmail/Google.

Då kan gmail ta över posthanteringen i Sverige då så slipper vi kanske trasiga paket

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Redaktionen på Sweclockers.com borde lära sig läsa ordentligt. Seriöst, skärp er!

Skrivet av izzeww:

Yey ! Ett steg mot lite mer privatliv...

Det är klart ett steg i rätt riktning men Google har redan kilometrar bakom sig i fel riktning. Men innan du hurrar av lycka så ska du läsa bloggen.

https://blog.google/products/gmail/g-suite-gains-traction-in-...

Lägg märkte till språket som används i följande rad:

"Consumer Gmail content will not be used or scanned for any ads personalization after this change."

Det är sanning med modifikation att Google kommer upphöra med att scanna och den allmäne konsumenten, som du och jag, vet inte vad Google scannar efter. Fast jag kan slå vad om att argument som stoppa spam, malware och phishingattacker kommer flitigt användas.

Det finns inte en chans att Google skulle ge upp en spänn eller ett stycke av personlig information om de inte hade ett bättre alternativ till att tjäna pengar på de som använder sig av deras tjänster. För jag finner det högst osannolikt att de fick slut på lagringsutrymmet i sina data centers och därför bestämde sig för att plötsligt värna sig om personlig integritet.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Skönt, äntligen!

Var på svensexa för ett par veckor sedan. Filmade rejält med både action- och mobilkamera. 12 grabbar sätter sig sen och ska köra en a capella-version av Rysslands nationalsång. Dock självklart med en omgjord text som passade brudgummen, den där melodin är ju så lätt att följa. Sicken briljant version vi skrev ihop om rakade kön och annat mysigt, allting blev succé.

Två dagar senare ska jag mejla min polare samtliga filmklipp i 1 zip-fil (rätt många gigabyte) med det alldeles förträffliga Gmail, Drive-länk som skapas/delas automatiskt fungerar alltid awesome vid stora skick. Snacka om att jag blir förvånad när *allting* vi filmat under svensexan går igenom mejlen, *förutom* vår egentolkade version av just Rysslands nationalsång. Gmail skannade alltså igenom allt och lyckades identifiera 1 copyrightad sång eller vad tusan det nu var systemet reagerade på, med just Rysslands nationalsång också.

Tack, Google!

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Skrivet av glad_katt:

Gmail skannade alltså igenom allt och lyckades identifiera 1 copyrightad sång eller vad tusan det nu var systemet reagerade på, med just Rysslands nationalsång också.

Tack, Google!

Jag vill ladda upp en remix på Youtube, men det går inte pga "copyright" bullshit. En kompis lade upp den på vimeo istället: https://vimeo.com/148784442

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ju lätt att gnälla på Google, men det är ju ingen hemlighet att deras affärsidé bygger på att samla in information om sina användare för att kunna rikta sin reklam. Samtidigt är det lustigt att folk gnäller över en tjänst som faktiskt är gratis. Då är Microsoft och deras Outlook Mail mycket värre. De har dessutom det sämsta spamfiltret någonsin och gör inga ansträngningar alls för att stoppa oönskade mail. Dessutom vill de att man ska betala pengar för att bli av med reklambanners trots att man redan betalar för Office 365. Väljer gmail före outlook alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Det är ju lätt att gnälla på Google, men det är ju ingen hemlighet att deras affärsidé bygger på att samla in information om sina användare för att kunna rikta sin reklam.

Googles affärside bygger på att sälja information om alla sina användare till sina kunder (annonsörerna). Vi är bara deras verktyg för att de skall ha något att sälja.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Så nå har nok Google og kanskje også andre firma, fått testet hvordan man kan automatisk tråle igjennom epost og skaden er nok allerede gjort tenker jeg. Så har kanskje også andre bygget på denne teknologien (statlige organisasjoner som NSA et al), og vips så er kanskje det meste av epost som ikke er ordentlig kryptert og sikret fra også andre aktører gjort usikker for all framtid hvis de benytter samme teknologi som Google's eposttjeneste, eller kanskje bare varianter av denne.

For alt jeg vet har Google nå så å si "voldtatt" privatlivet til en generasjon av yngre mennesker, eller, alle de som har benyttet Google's eposttjeneste i årevis.

Permalänk
Medlem

((Google)) stödjer israel och är antipalestinskt. Bojkotta skiten.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av superegg:

Dom är värre än PostNord.

PostNord dom förstör jättemånga paket men dom kollar inte i vare paket vad som finns där som visa andra gör Gmail/Google.

Men Gmail kommet fram åtminstone, postmord har extremt svårt med det.
Sen har man inga problem med hemligheter heller, vem har användning av recept på pizza?

Jag väntar fortfarande på att Postmord ska lämna av mina paket, samt alla räkningar.. Har fått inkasso på obetalda räkningar samt missade läkarbesök.

Så bara denna år har jag blivit lite över 6000kr fattigare.

Litar mer på Gmail som inte slarvar bort brev åtminstone

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Vänta nu, jag tolkade det som att dom ska sluta avläsa brev _i annonssyfte_. Med andra ord ska det fortfarande pågå automatisk avläsning, men inte för webbannonser.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Åååh neeej, tänk på alla terrorister som planerar sina attentat via mail *pruttljud*

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

((Google)) stödjer israel och är antipalestinskt. Bojkotta skiten.

Tror du Google bryr sig om en grushög som Israel, detta märkliga land som befinner sig både i nutid och forntid samtidigt. Sorgligt nog kommer det inte bli fred i detta land så länge folk väljer att tro på 2000-åriga sagor och skjuter ihjäl varandra istället för att ägna sin korta tid på jorden till något vettigare. Du kan ju såklart bojkotta Google om du tror att det hjälper. Undvika deras apelsiner och SodaStreams är nog mer kännbart. I slutänden är det ju bara pengar som fungerar som påtryckningsmedel. Tyvärr hjälper nog inte heller bojkott lång när USA fortsätter pumpar in pengar i denna eländiga stat. Men nu var det ju Google vi diskuterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

((Google)) stödjer israel och är antipalestinskt. Bojkotta skiten.

Just det tycker jag verkar vara sympatiskt (däremot så tror jag inte att det är sant).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/