Star Wars: Battlefront II Alpha-test kommer till PC, Xbox One och Playstation 4

Permalänk
Melding Plague

Star Wars: Battlefront II Alpha-test kommer till PC, Xbox One och Playstation 4

Ett nu borttaget inlägg på det officiella Battlefront-forumet avslöjar att de andra delen i titeln får ett Alpha-test, inför den skarpa lanseringen senare i höst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Öh... Alpha?

Var inte demonstrationen på E3 i princip ett begränsat beta test? Likadant som vi sett de flesta BF spel ha, en karta med de flesta features? Går dom tillbaka i utvecklingen?

Jag tvivlar starkt på att dom släpper hela spelet i alpha stadium till vanliga gamers (inte ens preorder om det inte finns en $500 specialversion gömd nånstans) och en intern alpha/EA styrd alpha testning är ju helt givet att det pågår kontiuerligt.

Låter som en moderator bara posta saker på fel forum...

Permalänk
Medlem

@murklor: Ja fast nej (=

Sedan BF3 har man kört en...halvöppen Alpha till varje BF-titel än så länge (även om jag nog mer skulle kalla även dessa för tidig beta).

Sedan det vi fick se under E3 är en otroligt anpassad version för eventet, där fokus ligger på att visa upp så mycket visuella effekter och grundfunktionalitet. Så när spelets väl släpps så kan vapen ha ändrats, karaktärer blivit ersatta, till och med kartor kan ha ändrats eller även dessa blivit ersatta.

När de sedan kör igång alphan så försöker man få så många spelare som möjligt (utan att slå på de stora trummorna) att hitta små kryphål, eller annan spelmekanik tillrättavisade (så som att man spawnar in i luften och bara dör).

Betatestet handlar oftare om att ta en in lite större skala spelare, där man lägger mycket fokus på infrastruktur. Se till att servrarna håller, inte har minnesläckor etc etc (spelet skall ju vara mer eller mindre klart här). Man försöker också många gånger plocka upp balanseringsproblem i detta stadiet

Permalänk
Medlem
Skrivet av asabla:

@murklor: Ja fast nej (=

Sedan BF3 har man kört en...halvöppen Alpha till varje BF-titel än så länge (även om jag nog mer skulle kalla även dessa för tidig beta).

Sedan det vi fick se under E3 är en otroligt anpassad version för eventet, där fokus ligger på att visa upp så mycket visuella effekter och grundfunktionalitet. Så när spelets väl släpps så kan vapen ha ändrats, karaktärer blivit ersatta, till och med kartor kan ha ändrats eller även dessa blivit ersatta.

När de sedan kör igång alphan så försöker man få så många spelare som möjligt (utan att slå på de stora trummorna) att hitta små kryphål, eller annan spelmekanik tillrättavisade (så som att man spawnar in i luften och bara dör).

Betatestet handlar oftare om att ta en in lite större skala spelare, där man lägger mycket fokus på infrastruktur. Se till att servrarna håller, inte har minnesläckor etc etc (spelet skall ju vara mer eller mindre klart här). Man försöker också många gånger plocka upp balanseringsproblem i detta stadiet

Senaste gången jag kollade så är alpha bara en version som inte har allt innehål (dvs kartor, singleplayer, texturer, GUI grafik, fysik, partikeleffekter, ljud, vapensystem, commander system etc) för att det inte är skapat/programmerat än.

Beta är när allt är på plats och man behöver hitta alla buggar. Inget att göra med mängden spelare, men självklart vill man testa så mycket som möjligt vid gränserna för vad spelet är designat för. Det du beskriver som alpha är exakt vad jag skulle beskriva som beta. Tidigare erfarenhet med Battlefield har visat oss att jo, sannolikheten är stor att det du såg på E3 är *exakt* det du kommer se i publika betan (med några balans ändringar kanske).

Men visst det betyder kanske inte så mycket idag.

Skulle inte förvåna mig om EA kallar det Battlefront 2 Alpha för att det låter coolare än Battlefront 2 Beta och A kommer före B i alfabetet, samt att ingen vill vara B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Öh... Alpha?

Var inte demonstrationen på E3 i princip ett begränsat beta test? Likadant som vi sett de flesta BF spel ha, en karta med de flesta features? Går dom tillbaka i utvecklingen?

Jag tvivlar starkt på att dom släpper hela spelet i alpha stadium till vanliga gamers (inte ens preorder om det inte finns en $500 specialversion gömd nånstans) och en intern alpha/EA styrd alpha testning är ju helt givet att det pågår kontiuerligt.

Låter som en moderator bara posta saker på fel forum...

Brukar röra sig mer om ett stresstest för servrar och live demo än en beta för DICE spel. Troligen gäller samma sak här även om de kallar det för en alpha.

Permalänk
Medlem

Enligt mig är Aplha = minst 1,5 år kvar av utveckling då det saknas många delar av spelet.
Beta är när alla delar är på plats men måste finjusteras.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Tycker Alpha både från BF1 och nu BF II ser mer färdigt ut än vad BF3 & 4 gjorde under sin respektive beta period.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Testpilot
Skrivet av murklor:

Senaste gången jag kollade så är alpha bara en version som inte har allt innehål (dvs kartor, singleplayer, texturer, GUI grafik, fysik, partikeleffekter, ljud, vapensystem, commander system etc) för att det inte är skapat/programmerat än.

Beta är när allt är på plats och man behöver hitta alla buggar. Inget att göra med mängden spelare, men självklart vill man testa så mycket som möjligt vid gränserna för vad spelet är designat för. Det du beskriver som alpha är exakt vad jag skulle beskriva som beta. Tidigare erfarenhet med Battlefield har visat oss att jo, sannolikheten är stor att det du såg på E3 är *exakt* det du kommer se i publika betan (med några balans ändringar kanske).

Men visst det betyder kanske inte så mycket idag.

Skulle inte förvåna mig om EA kallar det Battlefront 2 Alpha för att det låter coolare än Battlefront 2 Beta och A kommer före B i alfabetet, samt att ingen vill vara B.

Nog för att definitionen av Alpha och Beta är lite skev beskrivet från EA's rep, men...

Trenden jag har märkt av är att spel släpps i s.ka. "closed alpha" som en form av test för att jaga buggar. Medan "Closed/Open Beta" är mer för att stresstesta servrar och dylikt - Samt så är det som ett slags demo.

Sedan kan man tycka vad man vill om denna modell, men nästan alla onlinespel följer denna modell uteslutande, så det är la bara att leva med det

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >