Permalänk
Medlem

när jag kör fullscreen så funkar det hyfsat med fps men inte perfekt, när jag kör windowed funkar det inte alls

Permalänk
Medlem

en sak till som är superkonstig: https://gyazo.com/46a9f7d082eb1d9ad872f69f1404bf0c sådär hamnar allt på nedre raden, går o lägga tillbaka det längst in men sen när jag startar datorn igen så ligger programmen sådär

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Aldrig en lösning att göra en ominstallation..

TS: Har du de senaste chipset drivrutinerna till ditt moderkort? Samt senaste biosen till moderkortet?

"Aldrig en lösning"
Vad babblar du om?
Förklara.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av babloo:

"Aldrig en lösning"
Vad babblar du om?
Förklara.

Att sopa skräpet under mattan är ingen vidare bra städning.

Bättre att hitta problemet och lösa det, än att undvika det tills det uppstår igen..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas850:

@Mac83: provade o koppla till cpu men då fick jag inte ens nån bild på den skärmen

Det kan vara inaktiverat i bios då.
Skärmar med olika upplösning eller hz kan göra fps drops för det är en bugg i drivrutinerna som gör det men det är inte alla som blir påverkade av den konstigt nog.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Att sopa skräpet under mattan är ingen vidare bra städning.

Bättre att hitta problemet och lösa det, än att undvika det tills det uppstår igen..

Det bästa är att göra en nyinstallation och installera rätt drivrutiner.

Hans system kan vara helt "Fucked up" nu.

Och då är en nyinstallation det bästa.

Permalänk
Medlem

Gamla drivrutiner?

Kan ju annars vara en bra idé att rensa hela systemet och börja om på nytt för att utesluta mjukvarufel.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Det bästa är att göra en nyinstallation och installera rätt drivrutiner.

Hans system kan vara helt "Fucked up" nu.

Och då är en nyinstallation det bästa.

Precis.
Kan också vara ett fall av Win Creators Update som skapar instabilitet som typ varenda win uppdatering. Jag svär, varenda större win 10 uppdatering har skapat något problem och många andra got my back. Därför gör jag som regel en clean install varenda gång.

TS: Bild på Task Manager, ser det normalt ut så är det bara att ge en ominstallation ett försök, borde inte göra allt för mycket besvär om du har någon backup drive som du kan spara allt viktigt.

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

EDIT: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1480800-windows-10-upda... HAHAHAHAHAHAH

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

Är det en frisk och uppdaterad Win 10 installation? Ingen gammal beta du råkat lägga in?
Inget malware som minar bitcoins i bakgrunden?

Är iGPU avstängd i BIOS (alltså GPU-kretsen på din cpu)?
Är BIOS uppdaterad?
Har du rätt drivrutiner till dina GTX980?
Har du rätt SLI-brygga? Prova att fysiskt ta bort ena grafikkortet och kör bara med 1. Blir det bättre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Det bästa är att göra en nyinstallation och installera rätt drivrutiner.

Hans system kan vara helt "Fucked up" nu.

Och då är en nyinstallation det bästa.

Inget som inte en DDU kan fixa mot felaktiga drivrutiner..

Vill TS sitta och tjafsa med en ominstallation utav Windows så kör på..jag håller dock fast vid att köra en DDU och tanka ner de senaste drivrutinerna till grafikkorten..

Drygt att dryga med en ominstallation av Windows sen löses problemet ej..

TS: kanske det där Xbox inspelningsprogrammet är igång? Testa avaktivera detta genom registret.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem, löste det genom att gå tillbaka en version i windows.

Permalänk
Medlem

Jag har provat för längesen o göra en ominstallation o det har inte funkat. O problemet har funnits sen datorn var helt ny. Jag har kört ddu o fixat senaste drivrutiner. Jag har dock inte provat o fysiskt koppla ur ena grafikkortet. Vad var det där om xbox download? Aldrig hört om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Är det en frisk och uppdaterad Win 10 installation? Ingen gammal beta du råkat lägga in?
Inget malware som minar bitcoins i bakgrunden?

Är iGPU avstängd i BIOS (alltså GPU-kretsen på din cpu)?
Är BIOS uppdaterad?
Har du rätt drivrutiner till dina GTX980?
Har du rätt SLI-brygga? Prova att fysiskt ta bort ena grafikkortet och kör bara med 1. Blir det bättre?

Bios är uppdaterad. Igpu vet jag inte ska kolla det imorgon efter jobbet. Rätt drivrutiner finns. Har inte provat o ta bort ett

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Det kan vara inaktiverat i bios då.
Skärmar med olika upplösning eller hz kan göra fps drops för det är en bugg i drivrutinerna som gör det men det är inte alla som blir påverkade av den konstigt nog.

Kan jag aktivera det nånstans? Kunde inte hitta nåt om det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas850:

Kan jag aktivera det nånstans? Kunde inte hitta nåt om det

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för moderkort så ska jag se om jag kan hitta det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Vad har du för moderkort så ska jag se om jag kan hitta det.

ASUS Z97-PRO GAMER ATX

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas850:

ASUS Z97-PRO GAMER ATX

Skickades från m.sweclockers.com

CPU Graphics Multi-Monitor heter den och den är tydligen disabled från början, System Agent Configuration ska den ligga under.
Du får också ställa din skärm så den tar rätt input med gissar jag till om du kör hdmi eller dvi.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

@Mac83: hittade det, tack så mkt det funkade! men tyvärr så är problemet fortfarande där

Permalänk
Medlem

det är liksom som att den inte prioriterar spelet alls. provade i lol nu o jag körde med uncapped fps o kommer upp i 130-140 det är sjukt lite. och gör inte ens nån skillnad om jag sätter all grafik på lägsta eller högsta exakt samma fps. så den verkar knappt registrera att jag spelar på nåt konstigt sätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas850:

det är liksom som att den inte prioriterar spelet alls. provade i lol nu o jag körde med uncapped fps o kommer upp i 130-140 det är sjukt lite. och gör inte ens nån skillnad om jag sätter all grafik på lägsta eller högsta exakt samma fps. så den verkar knappt registrera att jag spelar på nåt konstigt sätt...

Kolla om dessa är aktiverade/hur inställda i Bios:
IGP EGP
Kan va så att interna gpun från CPU används eller omprioriteras - om du ändrar GFX inställningar och inget sker så är det skumt.

Ingenting att gå på här?
Prova isådanafall ändra alla 3d inställningar i Nvidia till max performance/quality + inaktivera/aktivera SLI och se skillnader.

Kör in en DDU from Guru3d och installera av allt och börja om, prova byta plats på SLI bryggan eller ta av och sätt på den, koppla in skärmen in i GPU2 direkt och prova om det är skillnad?

Hjälper inte dessa så ominstallation är att rekommendera - felsökning av denna typ kan vara vad som helst.
CCleaner + SFC /SCANNOW

En grej som är långsökt, men du har ingen Mining-bot i din PC som snor all power från din PC?
Ladda ned Process Explorer och kör dina Processer emot Virus Scan som finns inbyggt i PE och se ifall du har en "Ful-EXE" på datorn?
µTorrent hade ju med "12412089380(barasiffror).exe" i Processer som va en Mining-bot och min dator blev sirap deluxe med detta...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Kolla om dessa är aktiverade/hur inställda i Bios:
IGP EGP
Kan va så att interna gpun från CPU används eller omprioriteras - om du ändrar GFX inställningar och inget sker så är det skumt.

Ingenting att gå på här?
Prova isådanafall ändra alla 3d inställningar i Nvidia till max performance/quality + inaktivera/aktivera SLI och se skillnader.

Kör in en DDU from Guru3d och installera av allt och börja om, prova byta plats på SLI bryggan eller ta av och sätt på den, koppla in skärmen in i GPU2 direkt och prova om det är skillnad?

Hjälper inte dessa så ominstallation är att rekommendera - felsökning av denna typ kan vara vad som helst.
CCleaner + SFC /SCANNOW

En grej som är långsökt, men du har ingen Mining-bot i din PC som snor all power från din PC?
Ladda ned Process Explorer och kör dina Processer emot Virus Scan som finns inbyggt i PE och se ifall du har en "Ful-EXE" på datorn?
µTorrent hade ju med "12412089380(barasiffror).exe" i Processer som va en Mining-bot och min dator blev sirap deluxe med detta...

Superbra, tack. Ska kolla detta när jag är hemma sen så återkommer jag hur det gick

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Kolla om dessa är aktiverade/hur inställda i Bios:
IGP EGP
Kan va så att interna gpun från CPU används eller omprioriteras - om du ändrar GFX inställningar och inget sker så är det skumt.

Ingenting att gå på här?
Prova isådanafall ändra alla 3d inställningar i Nvidia till max performance/quality + inaktivera/aktivera SLI och se skillnader.

Kör in en DDU from Guru3d och installera av allt och börja om, prova byta plats på SLI bryggan eller ta av och sätt på den, koppla in skärmen in i GPU2 direkt och prova om det är skillnad?

Hjälper inte dessa så ominstallation är att rekommendera - felsökning av denna typ kan vara vad som helst.
CCleaner + SFC /SCANNOW

En grej som är långsökt, men du har ingen Mining-bot i din PC som snor all power från din PC?
Ladda ned Process Explorer och kör dina Processer emot Virus Scan som finns inbyggt i PE och se ifall du har en "Ful-EXE" på datorn?
µTorrent hade ju med "12412089380(barasiffror).exe" i Processer som va en Mining-bot och min dator blev sirap deluxe med detta...

Hittar inte igp o egp i bios..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

hmm nu upptäckte jag en sak. kan ligga på 500 fps i lol sen öppnar jag obs studio på andra skärmen o helt plötsligt går den inte över 120 fps. startar inte ens streamen, bara öppnar programmet..... hjälper inte att jag stänger obs igen utan då kommer jag aldrig över 120 igen, måste starta om matchen isf för att komma upp i normal igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas850:

Hittar inte igp o egp i bios..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av tomas850:
Skrivet av tomas850:

hmm nu upptäckte jag en sak. kan ligga på 500 fps i lol sen öppnar jag obs studio på andra skärmen o helt plötsligt går den inte över 120 fps. startar inte ens streamen, bara öppnar programmet..... hjälper inte att jag stänger obs igen utan då kommer jag aldrig över 120 igen, måste starta om matchen isf för att komma upp i normal igen

Det är en false-positive av någon konkurrent till F-Secure som ger om FSORSP.exe, ingen oro.

https://www.reddit.com/r/obs/comments/67pc5f/obs_studio_lag_a...
https://obsproject.com/forum/threads/obs-studio-fps-very-low....
Verkar finnas loggar för OBS Studio - kan kanske va till hjälp?
Då har du något nytt att gå på

edit: Besitter ingen kunskap om obs studio, visste inte vad det var fram tills jag googla nu så, nog deras interna forum hos OBSProject som kan hjälpa i sådana fall om problemet hänger ihop med det.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@Niivpzi: ingenting som verkar funka, jag har provat o koppla ur sli nu också men hjälpte inte heller

Permalänk
Medlem

finns det nån fördel med att ha 2 grafikkort men köra utan sli?

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat en ominstallation av windows också men det hjälpte inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kopplade ur en skärm helt o hållet. Då funkar det klockrent. Fattar inte vrf det inte går med 2 skärmar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej igen. Nu har jag lite ny info om problemet. Det är bara när det är nån animation på andra skärmen som problemet uppstår. Såfort nånting blinkar som tex att nån har skrivit på skype eller om man kollar nån video. Bara nånting rör sig vad det än är så kommer lagget ingame

Skickades från m.sweclockers.com