Har mitt grafikkort dött?

Permalänk
Medlem

Har mitt grafikkort dött?

Tja! Skulle precis börja gibba med några polare när min dator helt plötsligt la av (Utan att jag hade startat något spel, satt på desktop) och nu startar den men jag får ingen bild. Har nu satt in DVI i moderkortet och får nu bild och datorn verkar funka men när jag försöker switcha till Display port eller DVI på grafikkortet så har jag ingen bild. Alla fläktar snurrar men grafikkortet låter mer än vanligt. Försöker nu fatta vad som har hänt och om det är helt kört med detta kort?

Det är ett gtx 770 om det spelar någon roll.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Med den info du ger är det svårt att säga nåt!
Vad har du för delar i övrigt som tex cpu/mb/minne/nätagg och då märke/modell/ålder/watt (watt är den minst viktiga infon där).

Att det är ett 770 har ingen dirket roll då ALLA grafikkort kan dö likaså ALLA moderkort/cpu/minne/etc beroende på vad det är som dödade dom.
Som tex ett skräp nätagg som har tappat orken och skickar ut skadlig volt/rippel/etc.
Ett exemple på skräpagg är corsairs CS/CX/GS serier som man får räkna med att dom håller i två år allt över det är ren bonus livstid (dom kan dock tappa orken/dö tidigare ån två år med) och det är långt ifrån ovanligt att dom dödar komponenter när dom är nära döden/heller dör.

När du testa med moderkortets dvi satt grafikkortet kvar då?
Om JA så drar datorn lika mycket ström då och det tyder på att grafikkortet har gett upp.
MEN varför gav det upp var det för att nätagget inte orkade med och dödade kortet heller dog det av annan anledning?

Sen att fläkten snurrar fortare än normalt gör dom flesta gpu fläktar i början av bios/uefi uppstarten frågan är ju då om dtaorn startar upp ditt OS heller om det hänger sig i början av bios/uefi uppstarten.
OM grafikkortet satt i när du provade moderkortets dvi och fläkten fortfarande snurrade fortare än normalt tyder även det på trasigt grafikkort.

Mina två tips/gissningar är dock.
1, Nätagget är nära döden och kan ha dödat grafikkortet och bör därmed inte användas mer o bytas ut.
2, Dött grafikkort.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Grafikkortet satt i samtidigt som jag körde ur moderkortets DVI så det funkade, grafikkortet lät dock jävligt illa så nu har jag tagit ut det helt. Hur kan jag veta om mittnätagg dödade grafikkortet eller om det bara dog av sig själv?

Jag har detta PSU just nu https://www.inet.se/produkt/6909439/corsair-tx-650w-80#specs och har haft det i flera år så det är ju möjligt att det kan vara det som är felet.

Skulle du isf kunna rekommendera ett bättre PSU runt samma watt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grojs:

@grizzly666: Grafikkortet satt i samtidigt som jag körde ur moderkortets DVI så det funkade, grafikkortet lät dock jävligt illa så nu har jag tagit ut det helt. Hur kan jag veta om mittnätagg dödade grafikkortet eller om det bara dog av sig själv?

Jag har detta PSU just nu https://www.inet.se/produkt/6909439/corsair-tx-650w-80#specs och har haft det i flera år så det är ju möjligt att det kan vara det som är felet.

Skulle du isf kunna rekommendera ett bättre PSU runt samma watt?

Testa att rengöra din nätdel från eventuellt damm..

Tror inte din nätdel dödade ditt grafikkort, snarare att ditt grafikkort självdog..Kontakta EVGA och hör efter om eventuella garantier? Eller köp ett GTX1050 eller RX 560 som ligger i 770 prestanda nivå.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Har under en längre tid tänkt uppgradera dator ändå då jag söker mer prestanda så jag kan ju passa på nu.

Vad tror ni om denna, tänkte egentligen bara flytta över mina SSD/HDD till denna build isf.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10486129/

Permalänk
Medlem

Ta inte en i5 7600 ta en ryzen 1600 med moderkort som passar din budget och 3000 mhz minnen. Tips på grejer som du kan köpa https://www.inet.se/kundvagn/visa/10486170/ det medföljer också en helt okej kylare med processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvispen77:

Ta inte en i5 7600 ta en ryzen 1600 med moderkort som passar din budget och 3000 mhz minnen. Tips på grejer som du kan köpa https://www.inet.se/kundvagn/visa/10486170/ det medföljer också en helt okej kylare med processorn.

behövs inte ens X370 moderkort B350 räcker o blir över

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Grojs:

Tja! Skulle precis börja gibba med några polare när min dator helt plötsligt la av (Utan att jag hade startat något spel, satt på desktop) och nu startar den men jag får ingen bild. Har nu satt in DVI i moderkortet och får nu bild och datorn verkar funka men när jag försöker switcha till Display port eller DVI på grafikkortet så har jag ingen bild. Alla fläktar snurrar men grafikkortet låter mer än vanligt. Försöker nu fatta vad som har hänt och om det är helt kört med detta kort?

Det är ett gtx 770 om det spelar någon roll.

Tack på förhand.

Felsökning.
Startar datorn?
Då är det troligen inte
MB
Minne
HD/SSD

I ditt fall så kan det vara nått med grafikkortet
Överhettning. Löst. Strömbrist.
Eller i värsta fall trasigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grojs:

Tja! Skulle precis börja gibba med några polare när min dator helt plötsligt la av (Utan att jag hade startat något spel, satt på desktop) och nu startar den men jag får ingen bild. Har nu satt in DVI i moderkortet och får nu bild och datorn verkar funka men när jag försöker switcha till Display port eller DVI på grafikkortet så har jag ingen bild. Alla fläktar snurrar men grafikkortet låter mer än vanligt. Försöker nu fatta vad som har hänt och om det är helt kört med detta kort?

Det är ett gtx 770 om det spelar någon roll.

Tack på förhand.

Felsökning.
Startar datorn?
Då är det troligen inte
MB
Minne
HD/SSD

I ditt fall så kan det vara nått med grafikkortet
Överhettning. Löst. Strömbrist.
Eller i värsta fall trasigt.

Skickades från m.sweclockers.com