Blir helt GALEN på behörigheterna!

Permalänk
Medlem

Blir helt GALEN på behörigheterna!

Helt plötsligt idag när jag ska installera Qbittorrent, så får jag upp detta meddelandet: "error opening file for writing"

Och så kollar jag mina behörigheter och det är såhär:
http://imgur.com/a/R1JvV

Försökte såklart aktivera alla behörigheter men då spottar den ut massa fel "det gick inte att räkna upp objekten i behållaren. åtkomst nekad"

Är det något jävla virus på gång här? Känns nästan så, har alltså förlorat kontrollen över datorn?

Vad är den ultimata lösningen till att ha TOTAL FULL KONTROLL över sin jävla dator?

Permalänk
Medlem

@totte1015:

Är du administratör på din egen dator? rättigheterna på bilden för c: ser korrekta ut, det är inte meningen att vanliga användare (som inte är administratörer) ska kunna installera program eller ändra i operativsystemet.

Ett modernt installationsprogram som ska installera sig i programmappen ska begära administratörsrättigheter vid installationen, då kommer en UAC dialog komma upp, men det förutsätter att UAC inte blivit avstängt (vilken jag funderar på om det är då skölden saknas på redigerarknappen). Är UAC avstängt eller ominstallationsprogrammet inte ger begär administratörsrättigheter får man högerklicka på installationsfilen och välja köra som administratör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

@totte1015:

Är du administratör på din egen dator? rättigheterna på bilden för c: ser korrekta ut, det är inte meningen att vanliga användare (som inte är administratörer) ska kunna installera program eller ändra i operativsystemet.

Ett modernt installationsprogram som ska installera sig i programmappen ska begära administratörsrättigheter vid installationen, då kommer en UAC dialog komma upp, men det förutsätter att UAC inte blivit avstängt (vilken jag funderar på om det är då skölden saknas på redigerarknappen). Är UAC avstängt eller ominstallationsprogrammet inte ger begär administratörsrättigheter får man högerklicka på installationsfilen och välja köra som administratör.

Det första jag gör efter ominstallation, avaktiverar UAC

Men jag har testat att köra som administratör och absolut ingen skillnad, det är det som förbluffar mig så

Permalänk
Avstängd

Kolla där den ligger om den har något skrivskydd på sig eller i själva mappen?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kolla där den ligger om den har något skrivskydd på sig eller i själva mappen?

Det händer VARJE mapp, C: Program, C: Program files C: Windows... you get it

Fattar fan inte vad som har hänt

När jag försöker ta bort skrivskydd får jag åtkomst nekad...
Håller på att slå in skärmen snart alltså, hatar sådant här

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Det händer VARJE mapp, C: Program, C: Program files C: Windows... you get it

Fattar fan inte vad som har hänt

När jag försöker ta bort skrivskydd får jag åtkomst nekad...
Håller på att slå in skärmen snart alltså, hatar sådant här

Som tidigare skrivits , på säkerhetsfliken ska behörigheterna se ut så där , det är inget fel , tittar jag på min egen dator så ser det likadant ut

Testa att köra filen som administratör.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Inaktiv

Jag tror det är handhavandefel och inte OS det är fel på. Du har stängt av UAC.. Har du UAC avstängt så tillåts inte vissa installationer pga säkerhet. Oftast går det att kringå att köra programmet som administratör.
Testade själv att installera qbittorrent_3.3.13_x64_setup.exe på min WIN10PRO burk och stötte på noll problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jag tror det är handhavandefel och inte OS det är fel på. Du har stängt av UAC.. Har du UAC avstängt så tillåts inte vissa installationer pga säkerhet. Oftast går det att kringå att köra programmet som administratör.
Testade själv att installera qbittorrent_3.3.13_x64_setup.exe på min WIN10PRO burk och stötte på noll problem.

Fyfaaaaaaaaan orkar inte med mitt liv...

När jag läste din sista mening slog det en klocka "_x64"
Det hade jag inte på min qbittorrent för jag tog den uppdateringen när den fråga om det i själva programmet och då laddade den ner automatiskt så tänkte inte på det...

Laddade nu ner x64 och det gick finfint att installera

Jädra udda sätt att säga att 32 bitars inte funkar genom behörigheter tho

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av totte1015:

Fyfaaaaaaaaan orkar inte med mitt liv...

När jag läste din sista mening slog det en klocka "_x64"
Det hade jag inte på min qbittorrent för jag tog den uppdateringen när den fråga om det i själva programmet och då laddade den ner automatiskt så tänkte inte på det...

Laddade nu ner x64 och det gick finfint att installera

Jädra udda sätt att säga att 32 bitars inte funkar genom behörigheter tho

Låter väldigt konstigt. Jag rekommenderar att aktivera UAC igen om du inte är helt hundra på hur systemet fungerar.

Permalänk
Medlem

UAC sköter inte bara säkerheten utan hanterar även virtuella kataloger som program behöver. x32 versionen av programmet hade höst troligen fungerat om UAC varit påslaget.

Har du någon legitim anledning till att du stängt av UAC mer än att det är "jobbigt"?

Permalänk
Medlem

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System -> Set EnableLUA to 0 to get complete Admin control -> Reboot

Alla appar slutar dock fungera utan detta aktiverat, jag själv kör inte appar så kör med det off så jag har full kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

UAC sköter inte bara säkerheten utan hanterar även virtuella kataloger som program behöver. x32 versionen av programmet hade höst troligen fungerat om UAC varit påslaget.

Har du någon legitim anledning till att du stängt av UAC mer än att det är "jobbigt"?

Ehh har alltid slagit av uac sen win vista och har aldrig haft problem pga att det varit avslaget
Kan det finnas nå mer störande att nå skit ska pluppa upp fråga om jag verkligen ska installera något, ja för fan annars hade jag väl inte tryckt på skiten

Skickades från m.sweclockers.com