Nätverks lagring för foto & video

Permalänk
Medlem

Nätverks lagring för foto & video

Hejsan allihopa!

Skall inom snar tid flytta till en lite mindre lägenhet, där jag inte får plats med min PC. Så jag är ute efter en lösning där jag kan hantera min bilder och filmer från surfplatta och telefon. Antingen en NAS, någon moln-tjänst eller liknande.

Jag vill kunna flytta över mina bilder/filmer från telefonen, sen vill jag lätt komma åt och titta på alla bilder/filmer från surfplattan. Hade även varit trevligt om man kunde casta bilderna till en Chromecast. Annars har min TV DLNA, så ifall de blir en NAS så kan jag lätt ta upp de på TVn.

Min fråga är vilken lösning som hade blivit bäst? Vad rekommenderar ni?
Vill inte ha något skräp, men samtidigt vill jag betala så lite som möjligt(Max 2000kr).

Tackar på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du kollat på aktuella molnlagringar?

Google drive, 1TB för 99kr?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Har du kollat på aktuella molnlagringar?

Google drive, 1TB för 99kr?

Nä har inte hunnit kika runt, något du testat själv? Smidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är 1200 :-/året för 1 TB så det blir dyr lagring om man skall ha bilderna år efter år i jämförelse med en mekanisk snurrdisk som backup/långtidslager.

nu kan det finnas skäl att ha molnlagring ändå av andra orsaker men jag skulle alltid se till att allt som lagras på molnet också finns på mekanisk snurrdisk hemma som andrabackup - minst...

Skall man ha mer än 1 TB i lagringsutrymme som molnlagring så kan kostnaderna snabbt rinna iväg - vart fall ur privatpersoners perspektiv.

Permalänk
Medlem

Du har även Dropbox som erbjuder 2TB för 10€/månad
https://www.dropbox.com/plans?trigger=nr

EDIT: Google drive har även 100GB för 19kr/månad.
Jag använder själv detta. Arbetar mycket på distans och synkar mellan datorer på det sättet.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti