Fulkultur om tidsresande mördarrobotar

Permalänk
Melding Plague

Fulkultur om tidsresande mördarrobotar

Denna veckas avsnitt av Fulkultur bjuder på en djupdykning i de två första Terminator-filmerna, där James Cameron målar upp en dystopisk framtid med självmedveten artificiell intelligens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det måste ju vara så att Sarah var mamma till John ( så klart ) men att John hade en annan pappa första varvet av eventuella tidslopar alternativt att någon annan skickade Johns pappa till dåtiden för john som han framställs i tiden kan inte framställas exakt som honom utan hans specifika genunderlag. Han kan med en annan pappa varit nästan lika dan men sedan blivit så som han framställs i 2:an efter att hans ((edit) NYA) pappa rest till dåtiden.

Edit 2: Det är iaf enkelt att konstatera att man inte kan skicka tillbaka sina gener innan man först har fått dem för enligt biologins lagar krävs det gener från en man och en kvinna innan en annan människa eller levande organism blir till. Detta faller dock lite om man tror på reinkarnation kanske för då kan ju iaf samma själ vara i olika kroppar och gener. Men det är ganska långsökt och dessutom så har man generellt en kristen tro i USA där filmen är gjord

Permalänk
Medlem

Coolaste mördarroboten är ju HAL 9000 från 2001

https://sv.wikipedia.org/wiki/HAL_9000

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Coolaste mördarroboten är ju HAL 9000 från 2001

https://sv.wikipedia.org/wiki/HAL_9000

Neeej!!! Den i Saturn 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Grejen är den att det är Kyle Reese's fel allt ihop! Om de bara hade dödat honom från början så hade ingenting hänt!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Ett par saker jag reagerade på efter att ha lyssnat på avsnittet.

I extrascenen efter textremsorna i Terminator 3: Rise of the Machines får man se alstret till T-800 robotens utseende med glimten i ögat förstås: https://www.youtube.com/watch?v=kayFrIR-Qfw
"I don't know about that accent", "We can fix it" Även om Skynet är smart och kreativt är det ändå begränsat

Angående paradoxen med Kyle Reese som pappa till John Connor:
Måste det vara en paradox? Det är Sarahs son som spelar roll, vem som är den biologiska fadern kvittar. Cyberdyne utvecklar ju ändå Skynet och Sarah kan tänkas ha fått en son med vem som helst. Eftersom Kyle skickas tillbaka från framtiden råkar det bli det han. Han är bara biologisk materia som samexisterar i tiden. Vill minnas t ex "He looks like you" och "You are just like him"

Hade första roboten aldrig skickats tillbaka hade inte Sarah varit medveten om framtiden, skynet eller någonting förrän 1997, men hennes son hade ändå blivit "John Connor". Skynet har heller inte varit medvetet om John Connor eller Sarah Connor förrän allra tidigast 1997 då det var först då Skynet fick medvetande, och det vore först efter det som en motståndsrörelse skulle kunna ta form.

Jag tycker det går att pussla ihop hela historian utan parallella universum och paradoxer genom alla filmer. Tidslinjen blir dock förstörd och förskjuten samt att vissa händelser och personer tyvärr slutar att ha inträffat eller existerat med hur T2 slutar, T3, T4, och T5 utspelar sig(Har ej sett Sarah Connor Cronicle's). Det var dock ett tag sedan jag såg alla filmer bortsett från Genesys.

När det kommer till parallella universum är jag lite av inställningen att jorden är platt

Tycker f.ö att Terminator 3 är riktigt bra. Kristianna Loken som robot är nästan lika vass som Robert Patrick. Tycker att Claire Danes drar ned betyget rejält för filmen som helhet, och pundaren John har jag också lite svårt för. Men storyn, jakten, actionscenerna, musiken, ljuden och framförallt Arnold är det inga fel på. Har ni glömt kranbilsscenen? Eller när TX springer i skogen och hoppar ut och landar på biltaket? Jag säger bara Tak to da hanndt!

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |