Nytt Ryzen bygge, vettig spec.?

Permalänk

Nytt Ryzen bygge, vettig spec.?

Hej!

Har knåpat ihop datorn nedan. Sitter idag på ett 7 årigt system med en i5-750 & GTX460 som börjar bli lite trötta. Har byggt själv förut och försökt leta upp komponenter folk verkar gilla. Kommer klocka upp detta så mycket jag kan utan att pressa för mycket, CPU kylare har jag inte bestämt ännu men kommer skaffa en 3'e part. Det är ett budgetbygge som jag ändå gärna vill att räcker lika länge som senaste bygget. Har inte jättekrav på grafik, bara det går att spela någorlunda (som referens spelar jag idag ex Overwatch och warhammer total war på min burk). Har en SSD på 120GB och två lagringsdiskar som flyttas över.

Främst spel och musikproduktion (tungt på RAM och cpu) är det jag sysslar med hemma. I framtiden blir det nog uppgradering av 16GB RAM till, men börjar såhär. Hade funderingar på 1440p men behåller min gamla skärm och kör 1080p.

Är det några konstigheter eller något som är onödigt? Har ett gammalt Define R2 chassi som jag tänkte byta upp till nyare, men det funderar jag på om jag inte kan behålla det jag redan har? Är det så stora skillnader för ljud eller luft? Allmänna tips?

Tacksam för svar!

Mvh Micke

Visa signatur

Ryzen 1600 @ 3,8 Ghz | MSI GTX 980Ti Gaming | DDR4 16Gb 3200Ghz |
EVGA 750w G3 | Fractal Define R2 | SSD 500 Gb Samsung 850 | SSD 120 Gb Corsair Force GT | HDD 3 TB Toshiba | HDD 1 TB Seagate Barracuda |

Permalänk
Skrivet av LekandeSanden:

Hej!

Har knåpat ihop datorn nedan. Sitter idag på ett 7 årigt system med en i5-750 & GTX460 som börjar bli lite trötta. Har byggt själv förut och försökt leta upp komponenter folk verkar gilla. Kommer klocka upp detta så mycket jag kan utan att pressa för mycket, CPU kylare har jag inte bestämt ännu men kommer skaffa en 3'e part. Det är ett budgetbygge som jag ändå gärna vill att räcker lika länge som senaste bygget. Har inte jättekrav på grafik, bara det går att spela någorlunda (som referens spelar jag idag ex Overwatch och warhammer total war på min burk). Har en SSD på 120GB och två lagringsdiskar som flyttas över.

Främst spel och musikproduktion (tungt på RAM och cpu) är det jag sysslar med hemma. I framtiden blir det nog uppgradering av 16GB RAM till, men börjar såhär. Hade funderingar på 1440p men behåller min gamla skärm och kör 1080p.

Är det några konstigheter eller något som är onödigt? Har ett gammalt Define R2 chassi som jag tänkte byta upp till nyare, men det funderar jag på om jag inte kan behålla det jag redan har? Är det så stora skillnader för ljud eller luft? Allmänna tips?

https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10482066/

Tacksam för svar!

Mvh Micke

Det verkar rätt vettigt, frågan är om det är värt att överklocka Ryzen 1600, vad jag vet så får man inte ut sp mycket mer och stockkylaren ska vara ganska bra som den är.
Jag hade dock gått för evga supernova g2 istället, bättre recensioner.
Angående r2 vs r5 har jag ingen aning. Vet bara stt r5 ska vara väldigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem

Kör själv:
CPU: R5 1600 @ 3850Mhz
RAM: 16GB @ 3200Mhz
GPU: 480 nitro+ @ 1366Mhz
Tystat med en PureRock (stödjer am4 utan något, dock går den inte vinkla).
Rusktigt nöjd, knäpptyst i mitt gamla Fratal r4 case.

Så du kommer bli nöjd med komponenterna.

EDIT: Kylaren som kommer med är bra såvida du inte överklockar, då låter den mycket och har svårt att hålla nere temps.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

https://thumb.ibb.co/mx1Thv/20170706_134656_001.jpg

Kör själv:
CPU: R5 1600 @ 3850Mhz
RAM: 16GB @ 3200Mhz
GPU: 480 nitro+ @ 1366Mhz
Tystat med en PureRock (stödjer am4 utan något, dock går den inte vinkla).
Rusktigt nöjd, knäpptyst i mitt gamla Fratal r4 case.

Så du kommer bli nöjd med komponenterna.

EDIT: Kylaren som kommer med är bra såvida du inte överklockar, då låter den mycket och har svårt att hålla nere temps.

Har själv tänkt skaffa en r5 1600 senare i år, hur mycket bättre är pure rock jämfört med stockkylaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av LekandeSanden:

Har ett gammalt Define R2 chassi som jag tänkte byta upp till nyare, men det funderar jag på om jag inte kan behålla det jag redan har? Är det så stora skillnader för ljud eller luft? Allmänna tips?

Du kan lugnt behålla ditt Fractal Define R2 chassi.
Det är mindre förbättringar, men i grunden är det samma kvalitet.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av byggadator03:

Har själv tänkt skaffa en r5 1600 senare i år, hur mycket bättre är pure rock jämfört med stockkylaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Klockar du inte så räcker Stock utan problem, helt okej ljudnivå med.
Klockar du så springer tempen iväg snabbt.

På den clocken jag har nu, 3850Mhz (+0.0250v) så hamnar stock på 84c och Rock på 61c.
Ljudnivån är dock riktigt imponerande med Purerock, även med maxvarv så är den grymt tyst i ett r4 chassi.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Klockar du inte så räcker Stock utan problem, helt okej ljudnivå med.
Klockar du så springer tempen iväg snabbt.

På den clocken jag har nu, 3850Mhz (+0.0250v) så hamnar stock på 84c och Rock på 61c.
Ljudnivån är dock riktigt imponerande med Purerock, även med maxvarv så är den grymt tyst i ett r4 chassi.

Okej, tack så mycket. Hur mycket mer prestanda fick du av att överklocka och hur många ghz har du klockat den till?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av byggadator03:

Okej, tack så mycket. Hur mycket mer prestanda fick du av att överklocka och hur många ghz har du klockat den till?

Skickades från m.sweclockers.com

3.85Ghz nu, men jag ökar sakta sakta uppåt. Tror jag kommer landa runt 3.9hz, ~4Ghz kräver för mycketf volt så det känns inte värt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

3.85Ghz nu, men jag ökar sakta sakta uppåt. Tror jag kommer landa runt 3.9hz, ~4Ghz kräver för mycketf volt så det känns inte värt.

Ok, hur mycket mer prestanda fick du av det? (fps)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av byggadator03:

Ok, hur mycket mer prestanda fick du av det? (fps)

Skickades från m.sweclockers.com

Från stock till oc skiljer ca 10 FPS i BF1, det enda jag har testat ännu

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

10 fps låter mycket

Permalänk

Har en bestämd känsla av att det där grafikkortet kan vara svårt att få tag i just nu och inom överskådlig tid... Kanske bättre att satsa på något som finns i lager?

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krusebar:

10 fps låter mycket

Titta på youtube, är i snitt 8 - 14% mera fps (1080p) på en OC, När det gäller både r5 och r7.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Från stock till oc skiljer ca 10 FPS i BF1, det enda jag har testat ännu

Det lät ju gött! Blir väl till att skaffa en Noctua kylare senare, då blir det överklockning! (:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Skrivet av LekandeSanden:

Hej!

Har knåpat ihop datorn nedan. Sitter idag på ett 7 årigt system med en i5-750 & GTX460 som börjar bli lite trötta. Har byggt själv förut och försökt leta upp komponenter folk verkar gilla. Kommer klocka upp detta så mycket jag kan utan att pressa för mycket, CPU kylare har jag inte bestämt ännu men kommer skaffa en 3'e part. Det är ett budgetbygge som jag ändå gärna vill att räcker lika länge som senaste bygget. Har inte jättekrav på grafik, bara det går att spela någorlunda (som referens spelar jag idag ex Overwatch och warhammer total war på min burk). Har en SSD på 120GB och två lagringsdiskar som flyttas över.

Främst spel och musikproduktion (tungt på RAM och cpu) är det jag sysslar med hemma. I framtiden blir det nog uppgradering av 16GB RAM till, men börjar såhär. Hade funderingar på 1440p men behåller min gamla skärm och kör 1080p.

Är det några konstigheter eller något som är onödigt? Har ett gammalt Define R2 chassi som jag tänkte byta upp till nyare, men det funderar jag på om jag inte kan behålla det jag redan har? Är det så stora skillnader för ljud eller luft? Allmänna tips?

https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10482066/

Tacksam för svar!

Mvh Micke

Ett så gammalt chassi har antagligen inte usb3 uttag.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Avstängd

@hakd behöver inte titta på youtube då jag själv kör min r5 i 3.9, tyckte bara att 10 fps lät mycket. Jag såg en skillnad i 5-7 fps i spel där min cpu(i stock) var bottleneck och jag kör nuvarande på ett gtx 1080.

Permalänk
Avstängd

@LekandeSanden: Ska du syssla med musikproduktion är Intel bättre lämpade, har läst att AMD skall ha problem med latency något.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

@LekandeSanden: Ska du syssla med musikproduktion är Intel bättre lämpade, har läst att AMD skall ha problem med latency något.

Ajdå, hoppas det blir bättre drivrutiner med tiden.

Tack för allas svar! Nu körde jag i princip denna build, dock något modifierad. Plockade ett EVGA G3 på komplett rean, behöll chassit samt hittade ett beggat 980ti. Köpte även en annan kylare för processorn, annars vart det samma! Flyter på rätt bra jämfört med det jag hade innan, dock inte hunnit fullskaliga stabilitetstester än, men allt verkar vara OK utan klock:) Blir att testa mer samt klocka under helgen!

//Micke

Visa signatur

Ryzen 1600 @ 3,8 Ghz | MSI GTX 980Ti Gaming | DDR4 16Gb 3200Ghz |
EVGA 750w G3 | Fractal Define R2 | SSD 500 Gb Samsung 850 | SSD 120 Gb Corsair Force GT | HDD 3 TB Toshiba | HDD 1 TB Seagate Barracuda |