Streama Twitch och tjäna pengar

Permalänk
Medlem

Streama Twitch och tjäna pengar

Är lite spelnörd jag, men blir i princip bara simulatorer.
EUro Truck o American Truck Sim men också lite flight sim.

Funderar lite på detta med att spela och tjäna pengar på det,
man kanske skulle ägna 4 timmar om dan åt att köra dessa
lastbilar och flyga lite och ha ett fast schema på detta.

Om man börjar få lite följare som vill följa med regelbundet
och där kanske få lite sponsring, så skulle det väl ge lite intäkter.
-Som då kan gå till att investera i bra utrustning och att förbereda
sig själv för att alltid vara redo för att streama.

Ja, äta nått gott innan, under och efter o.s.v.
Eller är jag helt ute och cyklar då?

Jag måste också lära mig alla finesser så jag har min egen webbkamera igång,
vilket är det minst avancerade men få in lite snygg text och annat runt streamen
som många andra har.

Vad har ni för tips och råd om detta och att kunna tjäna pengar på det?

Permalänk
Medlem

Bästa tipset är nog att gå in för skojs skull, antal personer som tjänar några pengar på twitch är minimal.
Men annars är nog det bästa som du precis talat om, ett fast schema.

Skulle rekommendera att du kollar på de videos de mer populära stremarna gjort om just detta ämnet.
"Dropped frames" brukar prata ganska mycket om just dessa sakerna... tror de gjorde en serie för nybörjare också.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Om du ska streama så måste du göra det för att du tycker att det är kul. Att börja göra det för att tjäna pengar är nog inte rätt väg att gå. Det är ytterst svårt att slå sig in som ny streamer idag.

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99

Permalänk
Medlem

Du är för sent ute att hoppa in i twitch-träsket. Och 4 timmar om dagen är inte tillräckligt, var beredd att jobba full tid med det för att ens börja dra in tillräckligt med viewers för att få in några större summor. Men nu sa du inte hur mycket pengar du vill "tjäna", du kanske nöjer dig med 100 kr i veckan? vad vet jag,

Permalänk
Medlem

@Pe4r: https://www.nordichardware.se/tips-tricks/streamingskolan-del...

Det bästa råd jag kan ge dig är att prata med dig själv, det finns inget så tråkigt som att komma in på en stream där streamern sitter helt tyst.
Får du många följare kan du ju prata med streamen, men tills dess måste du kunna prata med dig själv, även om du har noll viewers.
Du spelar olika sims, du skulle kunna nicha dig o köra olika personligheter i varje, Hillbill Bob som kör truck? Du måste ha något som lockar folk, mediah*rning är också bra för o få folk, ser då o då någon som länkar en stream eller en broadcast o frågar om tips och frågor. Är man ödmjuk och välkomnar kritik så brukar de gå bra.

Lycka till

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

I egenskap av tittare så kan jag bara säga att det räcker knappast att bara spela, utan oftast är det personen som lockar. Sedan bör du nog inte ha som inledande mål att tjäna pengar. Du kan nog inte räkna med några större (eller ens märkbara) summor till en början. Fokusera först på underhållningen, se till att du trivs och att du är bekväm med din roll, interagera med tittare osv. De tekniska bitarna är mindre viktiga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@Pe4r: https://www.nordichardware.se/tips-tricks/streamingskolan-del...

Det bästa råd jag kan ge dig är att prata med dig själv, det finns inget så tråkigt som att komma in på en stream där streamern sitter helt tyst.
Får du många följare kan du ju prata med streamen, men tills dess måste du kunna prata med dig själv, även om du har noll viewers.
Du spelar olika sims, du skulle kunna nicha dig o köra olika personligheter i varje, Hillbill Bob som kör truck? Du måste ha något som lockar folk, mediah*rning är också bra för o få folk, ser då o då någon som länkar en stream eller en broadcast o frågar om tips och frågor. Är man ödmjuk och välkomnar kritik så brukar de gå bra.

Lycka till

Hillbilly Bob som kör lastbil lät dock som det kan vara skoj att kolla på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Inte för att vara för negativ, men satsa på ett riktigt jobb, och kör streaming på kvällar och helger till att börja med
Låt din "kanal" och tillhörande community växa till sig organiskt tills den dag du faktiskt tjänar så pass att du kan livnära dig på det, för det är absolut inget som händer på en dag / vecka / månad / ett år utan snarare på ett antal år, om du inte är antingen riktigt vass på något spel som är populärt, eller har en roande personlighet där val av spel kan kvitta, eller helt enkelt bara fina tuttar då du i sådant fall varken behöver skills eller personlighet

Mao. gott om tid på dig att experimentera med den tekniska biten av streaming, och planera ditt helt egna "koncept" för att nischa dig bland alla tusentals streamers på twitch/beam/etcetc

Permalänk
Medlem

Tänka på är när du börjar har du inte tillgång till massa saker eftersom du inte är twitch partner.
Dvs ingen subscribe, badges, emotes, ad-free osv så du måste ansöka om partnership...

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

@Pe4r gå inte in för att tjäna pengar alltså börja inte med nånting bara för att tjäna pengar utan gör det som en hobby för att det är kul.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Som alla andra nämnt, gå in med inställningen att du gör det för att du tycker att det är kul. Och tycker du inte att det är kul bör du sluta. Förvänta dig inte några pengar överhuvudtaget, för att tjäna några betydande summor krävs antingen extrem tur eller åratal av hårt arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Du är för sent ute att hoppa in i twitch-träsket. Och 4 timmar om dagen är inte tillräckligt, var beredd att jobba full tid med det för att ens börja dra in tillräckligt med viewers för att få in några större summor. Men nu sa du inte hur mycket pengar du vill "tjäna", du kanske nöjer dig med 100 kr i veckan? vad vet jag,

För sent?
Knappast.

Däremot är det få % som lyckas stämmer helt klart.
Man får räkna med att streama flera månader oftast med 0-5 viewers, så ska man börja streama så ska man ha fasta tider och göra det för man tycker det är kul, sen får man se vart det tar en.

MoonMoon ex började streama som helt ny när OW släpptes, utan webcam. Han jobbade heltid och streamade efter, nu är han en av dom största OW streamersen med tusentals viewers varje dag och stadig inkomst i donations och subs.

Sen finns det dom som haft låg viewerbas som sen exploderat, ex Timthetatman som började segt med heltidsjobb och 0-5 viewers första typ 6 månaderna. Sen ökade det lite. Men när OW släpptes exploderades han kanal.

Nu är han nog top 3 på rikaste streamers på twitch, med 17k subs och donations på minst 2000$ varje dag.

För att lyckas som streamer behövs ett par saker.
1. Smart spel att streama, ska du börja streama LOL ex som har en stor streamerbase kommer du ha svårt, välja ett spel i rätt tid osv är extremt viktigt.
2. Ha något speciellt, måste bjuda på sig själv, bara sitta rakt upp och ner så kommer det bli svårt att locka nya viewers.
3. Tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

För sent?
Knappast.

Däremot är det få % som lyckas stämmer helt klart.
Man får räkna med att streama flera månader oftast med 0-5 viewers, så ska man börja streama så ska man ha fasta tider och göra det för man tycker det är kul, sen får man se vart det tar en.

MoonMoon ex började streama som helt ny när OW släpptes, utan webcam. Han jobbade heltid och streamade efter, nu är han en av dom största OW streamersen med tusentals viewers varje dag och stadig inkomst i donations och subs.

Sen finns det dom som haft låg viewerbas som sen exploderat, ex Timthetatman som började segt med heltidsjobb och 0-5 viewers första typ 6 månaderna. Sen ökade det lite. Men när OW släpptes exploderades han kanal.

Nu är han nog top 3 på rikaste streamers på twitch, med 17k subs och donations på minst 2000$ varje dag.

För att lyckas som streamer behövs ett par saker.
1. Smart spel att streama, ska du börja streama LOL ex som har en stor streamerbase kommer du ha svårt, välja ett spel i rätt tid osv är extremt viktigt.
2. Ha något speciellt, måste bjuda på sig själv, bara sitta rakt upp och ner så kommer det bli svårt att locka nya viewers.
3. Tur.

Vilka är de resterande 2 på din lista?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Lite komiskt med dagens ungdomar. Ingen vill ut i arbete och slita svett & tårar för lönen. Utan alla vill sitta hemma och spela datorspel när de känner för det och förvänta sig att pengarna trillar in den 25:e per automatik.

Inget illa menat till TS. Är själv endast 20 år, men stöter på ytterst få kamrater som är beredda att verkligen jobba för pengarna. De är bekväma med att sitta hemma och softa, blir något jobbigt så beklagar man sig.

Ajaja, bästa rådet är att söka dig ett riktigt jobb, någon tung industri där du verkligen får jobba för pengarna.

Permalänk
Medlem

Om du ska köra simulatorer, så tror jag det krävs mycket mer av din personlighet än i andra lite snabbare spel. Eller någon annan gimmick för att locka tittare. Fast schema är också ett stort plus, kolla när dina spel verkar ha mest tittare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vilka är de resterande 2 på din lista?

Lirik, sen 3e vet jag inte nu. Innan soda utan tvekan, men han streamar mindre och mindre. Så summit kanske.

Permalänk
Medlem

Jag säger som CohhCarnage brukar säga:

Streama på Twitch för att DU tycker att det är kul, inte för att bli rik på det.

Jobba heltid/deltid och streama vid sidan av det. Förvänta dig inte att du ska kunna försörja dig med streaming. Det kan ta år innan vissa kanaler kommer igång, om ens någonsin, och det är idag svårt att bli sedd och följd till den utsträckningen. Finns väldigt många streamare.

När du kan betala räkningar och försörja dig med de pengar som kommer in på enkom streaming kan du nog börja att fundera på att streama fulltid. Jag vet dock en del medelstora streamers som pluggar och streamar vilket funkar skitfint för de!

Som många tidigare nämnt gäller det att hänga med på trenderna, bjuda på sig själv och HA KUL. Önskar dig all lycka ä!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Jag streamar för att det är skoj.
pengar o såna saker är en bonus bar för mig.
kör mellan 4 - 8 tim per dag.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad, okonstruktivt inlägg raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pe4r:

Vad har ni för tips och råd om detta och att kunna tjäna pengar på det?

Ett starkt tips om du är man, könskorrigering.
Kaching.

Om du måste fråga vad du bör göra för att tjäna pengar via streaming och du är man, så är du nog fel ute från första början.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Dom killar som tjänar pengar på stream kan delas upp i två kategorier.

1. Väldigt duktig med karisma (Karisma går att träna fram)
2. Hyffsad men väldigt underhållande (komiker)

Matchar du ingen av dom så är det svårt.

Vill du tjäna pengar så kika på mining istället :). Nog bättre avkastning än twitch.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro