Microsoft svarar på Kasperskys anmälan om konkurrensbrott

Permalänk
Melding Plague

Microsoft svarar på Kasperskys anmälan om konkurrensbrott

Efter att Kaspersky lämnat in en anmälan om konkurrensbrott mot Microsoft till EU svarar nu företaget och erkänner att de avaktiverat annan mjukvara, men att det gjorts av kompatibilitetsskäl.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som jag trodde då. En höna av en fjäder, precis som vanligt när det gäller kritik mot Windows 10

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Man kan alltid skylla på kompatibilitet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Man kan alltid skylla på kompatibilitet...

Antivirusprogram sitter ju rätt långt ingrottat i systemet så det är väl knappast orimligt att Microsoft med creators update gjort något "under huven" som kanske då stökar till det för vissa program.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om de behöver 2 månader för att testa varje version kanske de skall göra rätt från början istället för att släppa halvfärdig skit...

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Inaktiv

Bygger man sina tjänster på ett klantarsel ska man inte börja gnälla sen när klantarslet kammat till sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Om de behöver 2 månader för att testa varje version kanske de skall göra rätt från början istället för att släppa halvfärdig skit...

Ingen som sagt att det tar 2 mån, det är bara microsoft som har haft det som standard sen innan. Men att sedan abrupt bara byta till 6 dagar lämnar inte mycket till testande, speciellt om en uppdatering har ändrat något viktigt i systemet som programmet måste anpassa sig till.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

USA's underättelsetjänst verkar vara väldigt rädda för Kaspersky och den får inte installeras på någon dator. Inte grävt i om/vad de faktiskt hittat. Men kanske fått dem att förlora affärer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av inquam:

USA's underättelsetjänst verkar vara väldigt rädda för Kaspersky och den får inte installeras på någon dator. Inte grävt i om/vad de faktiskt hittat. Men kanske fått dem att förlora affärer.

Snowden-stuff kanske?

Permalänk
Medlem

@inquam: *host*Huvudkontor i Moskva*host*

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

USA's underättelsetjänst verkar vara väldigt rädda för Kaspersky och den får inte installeras på någon dator. Inte grävt i om/vad de faktiskt hittat. Men kanske fått dem att förlora affärer.

Skrivet av Oggmeiler:

@inquam: *host*Huvudkontor i Moskva*host*

Rysk antivirus program: https://en.wikipedia.org/wiki/Kaspersky_Lab. Borde man avinstallera skiten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Rysk antivirus program: https://en.wikipedia.org/wiki/Kaspersky_Lab. Borde man avinstallera skiten?

Det är väl snarare de amerikanska man ska avinstallera. NSA har troligen bakdörrar till dem alla.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Rysk antivirus program: https://en.wikipedia.org/wiki/Kaspersky_Lab. Borde man avinstallera skiten?

Men snälla..., säg att det ett skämt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Det är väl snarare de amerikanska man ska avinstallera. NSA har troligen bakdörrar till dem alla.

Det kan du ha rätt i. Amerikaner är paranoida och misstänker säkert att ryssar håller på med det det de själva håller på med, och de kan ha rätt.

Det får inte vara amerikanskt och eller rysk, vad ska man ha? Det får inte bli kinesisk heller.

Skrivet av fark:

Men snälla..., säg att det ett skämt?

Nej, det är på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Det får inte vara amerikanskt och eller rysk, vad ska man ha? Det får inte bli kinesisk heller.

Vatikansoft Antivirus. Direkt från den heliga kontorsstolen.

Ofelbart säkert, sålänge du inte söker efter skydd.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Enligt https://wikileaks.org/ciav7p1/cms/index.html så har äldre versioner av kaspersky varit enkla att penetrera. Avira och f-Secure tycks vara enklast att penetrera. Trend Micro är Japanskt, bör testas.

Edit: Panda är spanskt, zonealarm är israeliskt och avast är tjeckoslovakiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

...avast är tjeckoslovakiskt.

Tjeckiskt eller Slovakiskt isf, Tjeckien och Slovakien gick skilda vagar for ganska lange sedan (nastan 25 ar).

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvis:

Tjeckiskt eller Slovakiskt isf, Tjeckien och Slovakien gick skilda vagar for ganska lange sedan (nastan 25 ar).

Jag fick för mig att det tillhörde båda än.

Edit: Jag misstog mig, det är AVG som tillhör både Tjeckien och Holland.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Som jag trodde då. En höna av en fjäder, precis som vanligt när det gäller kritik mot Windows 10

Hahaha damage control teamet är här!

Att Microsoft ger sina konkurrenter bara sex dagar att testa sin mjukvara, och avaktiverar konkurrenters mjukvara utan att informera användare (eller konkurrenter), är så typiskt Microsoft att det gör ont. De har alltid använt sin ställning som OS tillverkare för att hindra konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Hahaha damage control teamet är här!

Att Microsoft ger sina konkurrenter bara sex dagar att testa sin mjukvara, och avaktiverar konkurrenters mjukvara utan att informera användare (eller konkurrenter), är så typiskt Microsoft att det gör ont. De har alltid använt sin ställning som OS tillverkare för att hindra konkurrens.

6 dagar är jäkligt snålt. Men det är verkligen öppet för diskussion hur länge Microsoft ska behöva hålla sina uppdateringar av sitt OS för att mjukvaru-utvecklare ska hinna uppdatera sin mjukvara.

För mig är det något som borde vara upp till Microsoft själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Hahaha damage control teamet är här!

Att Microsoft ger sina konkurrenter bara sex dagar att testa sin mjukvara, och avaktiverar konkurrenters mjukvara utan att informera användare (eller konkurrenter), är så typiskt Microsoft att det gör ont. De har alltid använt sin ställning som OS tillverkare för att hindra konkurrens.

Jag vill påpeka att de flesta AV är hopplöst out of their depth vid det här laget, och att kräva en uppdatering omedelbart är 100% rimligt. Jag skulle aldrig rekommendera någon att installera extern AV, inte för att Windows Defender är otroligt bra, utan för att de flesta tredjeparts AV orsakar nästintill lika mycket problem som de löser.

Allt som kan resultera i att AV-utvecklare anstränger sig lite mer är bra i mina ögon.

Självklart kommer företag som microsoft, apple, google alltid att pusha sin egen agenda. Ju större och mer "nödvändiga" de är desto mindre kommer de undan med, det är allt. Jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt heller, dessa giganter är där det är och utvecklas så snabbt som de gör därför att de har kraftig konkurrens och en stark marknad. Ju mer de tvingas in i non-comp lägen desto mindre motivation har de att ligga i framkant med utvecklingen av sina produkter.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Nyfiken på vad nästa blir? En stämning för att Microsoft tillhandahåller drivrutiner? Eller några andra av deras egna program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

@inquam: *host*Huvudkontor i Moskva*host*

Jodå, av princip försåt man dem. Men det man undrar är om de faktiskt hittat något konkret.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P