Bilköp från privatperson på blocket

Permalänk
Medlem

Bilköp från privatperson på blocket

Hej. Några dagar sedan jag köpte en bil på blocketet från privatperson. Jag har bara en fråga. Kan man ge tillbaka bilen och få sina pengar tillbaka när bilen funkar inte bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retazz:

Hej. Några dagar sedan jag köpte en bil på blocketet från privatperson. Jag har bara en fråga. Kan man ge tillbaka bilen och få sina pengar tillbaka när bilen funkar inte bra?

Det är ju otroligt mycket om och men och kanske osv.

Om det visar sig att felet till att den går dåligt är ett fel som förra ägaren var medveten om. Men valde att ej berätta så finns det eventuellt något att göra.
Men annars, nej. Den är såld i befintligt skick. Och den är begagnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Har ni skrivit kontrakt som avser det? I så fall blev bilen såld i befintlig skick.

Finns ingen ångerrätt, men du har möjlighet att klaga på dolda fel, och kräva avslag i priset på grund av det.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retazz:

Hej. Några dagar sedan jag köpte en bil på blocketet från privatperson. Jag har bara en fråga. Kan man ge tillbaka bilen och få sina pengar tillbaka när bilen funkar inte bra?

Väldigt komplex fråga som behöver väldigt detaljerad information kring köpet och avtal.
Hur kan du förvänta dig ett bra svar med den lilla informationen du ger?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi har skrivit blockets köpekontrakt bil. Där finns information om lite rost bara. Inga felen på bromsar eller motor på kontrakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retazz:

Vi har skrivit blockets köpekontrakt bil. Där finns information om lite rost bara. Inga felen på bromsar eller motor på kontrakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har ju en undersökningsplikt med.
Är detta något som kunde upptäcks om du kollat på det vid ett köp?
Är jättesvårt att komma i efterhand och klaga på saker.

Vad är det som felar?
Svårt att svara på om vi inte vet vad som är fel.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Avstängd

Har du pratat med säljaren och försökt lösa det?

Om du är säker på att felet var något säljaren visste om men medvetet dolde vid försäljningen så har du laglig rätt att häva köpet, men räkna med advokatkostnader och några månaders rättsprocess. Så du får ju fråga digsjälv om det är värt det, beror ju såklart på hur dyr bilen var och hur allvarligt felet är.

Försök lösa det med säljaren på egen hand i första-läget iaf

Permalänk
Avstängd

Har ett liknande problem med en TV jag sålde, en vecka senare ringer killen och påstår att hdmi kontakten glappar (gjorde ej detta här när jag visade eller någonsin när jag har haft TVn) samt att "vanlig tv" inte "fungerar" (har han en hel kabel, har tv'n gått sönder när dom fraktade hem den, är dom för tröga för att få en vanlig funktion att fungera?)

Till råga på allt så ska han och hans "brorsor" komma och få "sina" pengar tillbaks för att jag "lurade" dom - allting är en jävla smörja av bullshit då den fungerade utmärkt hemma hos mig, men jag hade ingen antennkabel då jag inte använt den funktionen på flera år och jag berättade detta för honom. Och att komma en vecka efter inköpet via blocket - jo tjena.

Blir en polisanmälan imorgon för hot. Varor på blocket säljs ju i befintligt skick för det första..

Förlåt att jag bumpar tråden men ser det ändå som lite relaterande

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Du har ju en undersökningsplikt med.

Någon undersökningsplikt uppstår inte förrän a) säljaren uppmanar den potentiella köparen att undersöka varan eller b) köparen har varan i sin ägo.
"Köparen har normalt inte någon undersökningsplikt i samband med avtalsslutet, utan har i stället som huvudregel att undersöka varan först efter avlämnandet" - http://koplagen.kontraktsjuridik.se/saljarens-plikter/fel/20-...
"Du har nämligen inte någon skyldighet att undersöka varan innan köpet, men har du gjort det uppkommer en form av undersökningsplikt." - http://lawline.se/answers/10034

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Prisklass på bilen ?

Begagnade bilar är ju just sånt man får räkna med att de kan gå sönder när man kör runt hörnet..

Köp av firma och betala betydligt mer, få en kort garanti och se bilen rasa lite senare, eller köp privat med den risken.

Kan man inte bilar så bör man få hjälp av någon, många säljare är värdelösa bilägare som inte märker om de tappar ett bromsok typ.

EDIT: brukar tipsa om privatleasing, idag får du en bil för 2000 per månad. En kollega så att det är för dyrt. Så han köpte en beg bil som har kostat betydligt mer i rep på ett år än vad leasing hade kostat, utöver inköpet..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Förkortat kan man säga: Du måste bevisa att säljaren kände till dessa fel, vilket kan vara ganska svårt såvida det inte finns dokumenterat från t ex verkstad/besiktning. När man gör en service kan man få skriftligt på saker som bör bytas inom kort och/eller är i mindre bra skick etc. (Dessa är dokument man som köpare bör fråga efter.)

Av egen erfarenhet, dessväre, så är det för <censur> svårt att få köpet hävt.

Har du kontaktat säljaren? I bästa fall kanske han/hon kan visa lite välvilja och göra avdrag på priset/hjälpa till med reparationskostnaden (?)

Ett tips för framtiden är att begära att bilen skall gås igenom av bilprovningen eller en verkstad knuten till Motormännen innan köp. Det ger inte 100% skydd, men de kan i alla fall upptäcka ganska många ev. dolda fel. Rör sig inte om många hundralappar och helt klart värt det om man skall göra en bilaffär (över en viss summa då) med en privatperson.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Någon undersökningsplikt uppstår inte förrän a) säljaren uppmanar den potentiella köparen att undersöka varan eller b) köparen har varan i sin ägo.
"Köparen har normalt inte någon undersökningsplikt i samband med avtalsslutet, utan har i stället som huvudregel att undersöka varan först efter avlämnandet" - http://koplagen.kontraktsjuridik.se/saljarens-plikter/fel/20-...
"Du har nämligen inte någon skyldighet att undersöka varan innan köpet, men har du gjort det uppkommer en form av undersökningsplikt." - http://lawline.se/answers/10034

Nackdelen med att skita i att undersöka är att köparen kan hävda att han inte visste om felet. Då det inte går att bevisa motsatsen så är man stekt.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The_St1g:

Nackdelen med att skita i att undersöka är att köparen kan hävda att han inte visste om felet. Då det inte går att bevisa motsatsen så är man stekt.

Ord mot ord skulle jag säga då. Därför är det otroligt viktigt att skriva ett bra köpekontrakt.
Det många missar är att köparen har möjlighet att reklamera upp till 2 år efter köpet enligt köplagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Ord mot ord skulle jag säga då. Därför är det otroligt viktigt att skriva ett bra köpekontrakt.
Det många missar är att köparen har möjlighet att reklamera upp till 2 år efter köpet enligt köplagen.

Det gäller inte privatperson mot privatperson om det inte är sådant som skulle ha framkommit vid undersökning av varan
på hus är det 10år där av att man alltid tecknar en försäkring mot dolda fel vid byte av ägare av hus.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Det är ju otroligt mycket om och men och kanske osv.

Om det visar sig att felet till att den går dåligt är ett fel som förra ägaren var medveten om. Men valde att ej berätta så finns det eventuellt något att göra.
Men annars, nej. Den är såld i befintligt skick. Och den är begagnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är borttaget, numera ska man skriva uppvisat skick.
Till TS: Tumregeln för alla privat köp är inga återbud.
Därför det finns oberoende besiktningsorgan som kan gåigenom bilen innan försäljning.
Är bilen värt en betydande summa så brukar köparen stå för detta, men har bilen ett nominellt värde runt 100-200k så står oftast köparen för detta.

Diesel ska knacka, bensin ska vara fri från missljud.
Styrning ska inte ge missljud.
Fjädring ska inte vara stenhård eller svampig samt inga missljud.
Drivlinan ska vara direkt och utan missljud.

Är bilen av lågt värde be då en kompis som har nån kunskap att följa dig.
Men det är ditt köp så bli inte sur ifall nån annan privat missar nåt fel.

Till alla maskinister oavsett slag så lär er grunden för mekanik.
Det är inte alls svårt, bara man vågar gå lös på idiotisk mekanik från alla företag.
I min värld finns det inte ett enda bilmärke som genomlyser med exemplarisk kvalité, utan alla bilmärken har sina avigheter.
Bilar tidigt 90 rostar lätt, bilar sent 90 har dålig(/a) elektronik/sensor
Bilar från 00 har börjat med massa idioti för att försöka tvinga ägare in på service.

Och btw använd aldrig den förbannade "long-life" oljan.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Det gäller inte privatperson mot privatperson om det inte är sådant som skulle ha framkommit vid undersökning av varan
på hus är det 10år där av att man alltid tecknar en försäkring mot dolda fel vid byte av ägare av hus.

Var får du den uppfattningen att det inte skulle gälla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Var får du den uppfattningen att det inte skulle gälla?

Vad får den uppfattningen? Kanske att de flesta säger att det är så.
Om du har nåt som redan tagits upp i mängder av andra trådar å lagtexter som säger annat så säg det. Nog fler än 1 å annan som vill veta isånafall.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Vad får den uppfattningen? Kanske att de flesta säger att det är så.
Om du har nåt som redan tagits upp i mängder av andra trådar å lagtexter som säger annat så säg det. Nog fler än 1 å annan som vill veta isånafall.

"Reklamera vid fel på bil
Upptäcker du fel på bilen ska du reklamera inom skälig tid. Kontakta säljaren skriftligen och förklara vad du anser är fel och ge ett förslag på lösning. Yttersta tidsgränsen är två år, men du ska reklamera så fort du kan."

http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyra...

Köplagen:

32 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Reklamerar köparen inte inom två år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.

https://lagen.nu/1990:931#P32S1

Permalänk
Skrivet av cider123:

Har ett liknande problem med en TV jag sålde, en vecka senare ringer killen och påstår att hdmi kontakten glappar (gjorde ej detta här när jag visade eller någonsin när jag har haft TVn) samt att "vanlig tv" inte "fungerar" (har han en hel kabel, har tv'n gått sönder när dom fraktade hem den, är dom för tröga för att få en vanlig funktion att fungera?)

Till råga på allt så ska han och hans "brorsor" komma och få "sina" pengar tillbaks för att jag "lurade" dom - allting är en jävla smörja av bullshit då den fungerade utmärkt hemma hos mig, men jag hade ingen antennkabel då jag inte använt den funktionen på flera år och jag berättade detta för honom. Och att komma en vecka efter inköpet via blocket - jo tjena.

Blir en polisanmälan imorgon för hot. Varor på blocket säljs ju i befintligt skick för det första..

Förlåt att jag bumpar tråden men ser det ändå som lite relaterande

Sådan "folk" är roliga.

Har nästan liknande historia, dock blåsaren blåser blåsaren.
Korta versionen = En idiot lurade min sambo med en Samsung S3 som blåsaren hävda hela tiden att det hade 4G, så min sambo byte någon Iphone mot den.. Krav var 4G, hade bara 3G.

Åren gick och hon såg personen ville byta en PS4 mot en spel laptop, vilket jag hade.. kruxet var att laptopens grafikkort glappa lite så den fick absolut inte lyftas när den var igång.

Byte och alla nöjda, tills idioten ville ha 1500kr för PS4an.. Datorns värde var minst 3000kr (i7, 8GB ram, Radeon med 4GB minne, 1TB disk) och den fungerade ju, bortsett från att den var mer stationär än bärbar.

Fick hot om bröder och fan vet jag, skickade då sms-konversationen som han hade med min sambo om mobilen men det sket han i, så jag svarade glatt att han får vänta 4mån då jag har villkorligt och vill inte sitta inne för den fjantens skull ifall han eller hans bröder skulle "snubbla"..

Blev tyst... Såg en annons där datorn var ute på försäljning för 1500kr någon dag senare. Den finns kvar efter ett år

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

@Lobocut: Du glömmer ta med det som står ovan sagda text.

"Vid privatköp bör du som köpare undersöka bilen noga. Du kan inte klaga på fel som du borde ha upptäckt innan köpet."

Men det viktigaste är nog "befintligt skick", vilket faktiskt bara har ett fåtal undantag du inte kan friskriva dig ifrån:
• den inte stämmer överens med uppgifter säljaren lämnat, exempelvis egenskaper som antisladdsystem
• säljaren undvikit att berätta något väsentligt om bilen som säljaren borde känt till, exempelvis dolt en allvarlig skada
• bilen är i väsentligt sämre skick än köparen kunnat förutsätta.

Dvs du kan INTE reklamera diverse (väsentliga) saker såvida du inte kan bevisa att säljaren kände till dessa innan... lycka till med det.
Tvivlar också starkt på att någon tingsrätt kommer ge dig rätt om du försöker reklamera något som anses vara förslitningsdelar.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Necrophor:

@Lobocut: Du glömmer ta med det som står ovan sagda text.

"Vid privatköp bör du som köpare undersöka bilen noga. Du kan inte klaga på fel som du borde ha upptäckt innan köpet."

Men det viktigaste är nog "befintligt skick", vilket faktiskt bara har ett fåtal undantag du inte kan friskriva dig ifrån:
• den inte stämmer överens med uppgifter säljaren lämnat, exempelvis egenskaper som antisladdsystem
• säljaren undvikit att berätta något väsentligt om bilen som säljaren borde känt till, exempelvis dolt en allvarlig skada
• bilen är i väsentligt sämre skick än köparen kunnat förutsätta.

Dvs du kan INTE reklamera diverse (väsentliga) saker såvida du inte kan bevisa att säljaren kände till dessa innan... lycka till med det.
Tvivlar också starkt på att någon tingsrätt kommer ge dig rätt om du försöker reklamera något som anses vara förslitningsdelar.

Nej, jag glömmer inte något.

Någon undersökningsplikt uppstår inte förrän a) säljaren uppmanar den potentiella köparen att undersöka varan eller b) köparen har varan i sin ägo.
"Köparen har normalt inte någon undersökningsplikt i samband med avtalsslutet, utan har i stället som huvudregel att undersöka varan först efter avlämnandet" - http://koplagen.kontraktsjuridik.se/saljarens-plikter/fel/20-....
"Du har nämligen inte någon skyldighet att undersöka varan innan köpet, men har du gjort det uppkommer en form av undersökningsplikt." - http://lawline.se/answers/10034

Befintligt skick
Skriver säljaren exempelvis att bilen ”säljs i befintligt skick” innebär det inte att hen fråntar sig allt ansvar. Enligt
köplagen kan bilen ändå anses felaktig om:

den inte stämmer överens med uppgifter säljaren lämnat, exempelvis egenskaper som antisladdsystem
säljaren undvikit att berätta något väsentligt om bilen som säljaren borde känt till, exempelvis dolt en allvarlig skada
bilen är i väsentligt sämre skick än köparen kunnat förutsätta.

http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyra...

Permalänk
Medlem

Rent generellt: Nej.

Man har en del rättigheter som köpare men de är väldigt svåra att hävda då det ofta blir ord mot ord. Det ska även vara konkreta fel som går att bevisa. Glöm "befintligt skick" eller "förevisat skick". Det betyder ingenting. Om en köpare kan bevisa att ett fel existerar på bilen och köparen har medvetet dolt detta så kan man få rätt i en rättegång. Hur gör man detta?
Det är nästan omöjligt och chansen är stor att man inte får nån rättegång och lägger en massa tid på nåt som inte leder nånstans. Mycket räknas som normalt slitage och stort ansvar läggs på köparens undersökningsplikt.
Man måste förstå att bara för att det står si och så i en lag så är det inte så lätt att få rätt bara för det.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd

Hur gick det med bilköpet?

Rent allmänt hade det nog varit bra om du från början informerat om vad det var för bilmärke, modell, mätarställning, årsmodell och det viktigaste - PRISET!

Du kan inte ställa samma krav på säljaren om bilen kostar 5K kronor som om bilen kostar 250K kronor.

Permalänk
Medlem

@retazz hur har det gått o vad exakt var det för fel du hängde dig upp på osv. Du har ju inte så mkt aktivitet här inne av dig..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Förlåt för frånvaro.
Bilen kostade 45,000 sek.
Man kan höra nån missljud på bromsar så det betyder att man måste byta bromsskivor och belläg och kanske bromsok. Också, där finns nån missljud på nån ventil (jag vet inte vad heter den precis) men jag vet att denna ventilen kostar ungefär 1000 sek.
Och missljud av alternator området så man måste byta bälte eller spännrulle/remsträckare.

Permalänk
Medlem

Missljud bromsar kan vara så enkelt som att ta isär och rengöra och smörja.

Är kam och drivrem bytt enligt serviceintervall ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Missljud bromsar kan vara så enkelt som att ta isär och rengöra och smörja.

Jag gjorde det. Det funkade inte.

Skrivet av Karaff:

Är kam och drivrem bytt enligt serviceintervall ?

Jag vet inte, där finns ingen serviceboken till bilen