vilket är mest taktiskt? r6s eller cs:go

Permalänk

vilket är mest taktiskt? r6s eller cs:go

Hej!

Jag och en kompis satt och pratade, eller snarare argumenterad, om vilket spel som är mest taktist. Jag tycker rainbow six siege är mer taktiskt, men att cs:go är generelt svårare med tanke på recoilen och bulletspreaden... men han tycker att cs:go har mer taktik än rainbow.....

tänkte att jag lika väl kan posta en tråd här om det....

(rainbow six har iaf en bättre community </3)

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

CS:GO skulle jag säga

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

CS:GO är definitivt mer taktiskt, det finns en anledning till att det har den största esports-scenen inom FPS-spel. R6S är däremot ett bra alternativ, men taktiskt på ett annat sätt.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Cs:go är som shack, man flyttar runt laget/spelarna och gör någon move, väntar ett svar och gör en annan move. Intensivt och roligt om man är 5 som är vana att spela tillsammans och håller sins positioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd

R6s utan tvekan, finns betydligt fler element att ha i åtanke.
Fattar verkligen inte hur någon kan säga cs, ow är ju mer t.o.m. mer taktiskt än cs.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

R6s utan tvekan, finns betydligt fler element att ha i åtanke.
Fattar verkligen inte hur någon kan säga cs, ow är ju mer t.o.m. mer taktiskt än cs.

Då har du nog aldrig spela CS på högre nivåer, man springer inte bara och pangar, man måste kunna alla banors layout, var man kan kasta smokes, hur flashbangs studsar beroende på var och hur man kastar dom, bulletspread på ditt vapen som kräver rejält med kontroll för att minimera.

Även fast det saknar många element som att förstöra väggar, göra hål i golv så kräver det ändå mängder av spelarna.

OW har också en hel del taktik men spelar man på lägre nivåer är det bara en hönsgård där man springer runt och försöker döda någon eller putta denne av banan, går man uppåt i hierarkin så märker man skillnaden på spelare där man har lärt sig hastigheten på alla hjältars olika skott, man lär sig threshholds som man utnyttjar för att maximera/minimera.

Står dock fortfarande fast för CS:GO

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

R6s utan tvekan, finns betydligt fler element att ha i åtanke.
Fattar verkligen inte hur någon kan säga cs, ow är ju mer t.o.m. mer taktiskt än cs.

Om man enbart baserar det på "fler element", eller ja, flera saker att tänka på. Då lär ju ArmA vinna solklart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av FZL:

CS:GO är definitivt mer taktiskt, det finns en anledning till att det har den största esports-scenen inom FPS-spel. R6S är däremot ett bra alternativ, men taktiskt på ett annat sätt.

Det är i princip det enda FPS-spelet med bra stöd för observing och har lång historia. Det är knappast på grund av att ett spel är mer taktiskt som gör att det blir största e-sportsspelet.

Skrivet av 13ers3rk:

Då har du nog aldrig spela CS på högre nivåer, man springer inte bara och pangar, man måste kunna alla banors layout, var man kan kasta smokes, hur flashbangs studsar beroende på var och hur man kastar dom, bulletspread på ditt vapen som kräver rejält med kontroll för att minimera.

Även fast det saknar många element som att förstöra väggar, göra hål i golv så kräver det ändå mängder av spelarna.

OW har också en hel del taktik men spelar man på lägre nivåer är det bara en hönsgård där man springer runt och försöker döda någon eller putta denne av banan, går man uppåt i hierarkin så märker man skillnaden på spelare där man har lärt sig hastigheten på alla hjältars olika skott, man lär sig threshholds som man utnyttjar för att maximera/minimera.

Står dock fortfarande fast för CS:GO

Skickades från m.sweclockers.com

Du verkar blanda ihop "taktiskt" med "svårt"... Allt det du nämner behöver man nog tänka på i R6S också (har inte spelat det själv), men R6S har definitivt ännu mer.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är i princip det enda FPS-spelet med bra stöd för observing och har lång historia. Det är knappast på grund av att ett spel är mer taktiskt som gör att det blir största e-sportsspelet.

Du verkar blanda ihop "taktiskt" med "svårt"... Allt det du nämner behöver man nog tänka på i R6S också (har inte spelat det själv), men R6S har definitivt ännu mer.

Fast taktik och svårt går hand i hand, det kräver ett taktiskt-tänkande för att man ska kunna presentera bland toppen. Vad jag vet så finns det inte mycket av bulletspread, det mesta är att hålla vapnet nere pga rekylen men det är inte i närheten av lika mycket spridning. Säger inte att R6S inte kräver taktik, säger bara att jag tror och tycker CS:GO kräver mer. Smoke används huvudsakligen i försvar för att stänga av gångar i R6S, CS har blandade användningsområden i princip hela tiden och man har även större urval av handgranater i samma runda. Fick plötsligt ett sug att spela R6S igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd

Märks att det är många s.k. "cs-kids" i denna tråden!

Varför skulle bulletspreading ens hänga ihop med taktik? *jag måste justera mitt aim för att kompensera för bulletspreading wow such tactic*

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av 13ers3rk:

Fast taktik och svårt går hand i hand, det kräver ett taktiskt-tänkande för att man ska kunna presentera bland toppen. Vad jag vet så finns det inte mycket av bulletspread, det mesta är att hålla vapnet nere pga rekylen men det är inte i närheten av lika mycket spridning. Säger inte att R6S inte kräver taktik, säger bara att jag tror och tycker CS:GO kräver mer. Smoke används huvudsakligen i försvar för att stänga av gångar i R6S, CS har blandade användningsområden i princip hela tiden och man har även större urval av handgranater i samma runda. Fick plötsligt ett sug att spela R6S igen.

Skickades från m.sweclockers.com

De kan hänga ihop, men de behöver inte göra det, det beror helt på vad du menar med "svårt" och vad du inkluderar. "Bullet spread" som du nämner har t.ex. ingenting med taktik att göra, men det gör spelet svårare.

Att man har större urval handgranater i samma runda kan göra det både mer och mindre taktiskt. Kan du inte ta med dig allt och måste göra att aktivt val så gör ju det att man måste snacka ihop sig mer.

Skrivet av WetWilly:

Märks att det är många s.k. "cs-kids" i denna tråden!

Varför skulle bulletspreading ens hänga ihop med taktik? *jag måste justera mitt aim för att kompensera för bulletspreading wow such tactic*

Det gör det inte, man blandar helt enkelt ihop orden svårt och taktik.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

Märks att det är många s.k. "cs-kids" i denna tråden!

Varför skulle bulletspreading ens hänga ihop med taktik? *jag måste justera mitt aim för att kompensera för bulletspreading wow such tactic*

Cs-kids är väl ändå ett rätt fjolligt urval av ord, det förändrar dock inte att CS kräver mer taktik och lagspel än R6S som är ett ganska casual spel.

Skrivet av Dunder:

De kan hänga ihop, men de behöver inte göra det, det beror helt på vad du menar med "svårt" och vad du inkluderar. "Bullet spread" som du nämner har t.ex. ingenting med taktik att göra, men det gör spelet svårare.

Att man har större urval handgranater i samma runda kan göra det både mer och mindre taktiskt. Kan du inte ta med dig allt och måste göra att aktivt val så gör ju det att man måste snacka ihop sig mer.

Det gör det inte, man blandar helt enkelt ihop orden svårt och taktik.

Finns ju val av handgranater i CS också. Du kan aldrig bära alla sorters granater och du har ett tak på 3olika granater, det jag tog upp med bulletspread, det var fel av mig det erkänner jag.

Man får ju också välja om man ska spara pengar för köpa något annat rundan efter, om man kan kniva någon gör man det. Ska man ha suppressor eller inte.

Är nog när jag tänker efter inte ens värt/går inte att svara på frågan då det är 2 allt för olika spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

Hur jag argumenterar:

cs:go: svårare att lära sig med tanke på recoil och bulletsread men mindre strategi. Pågrund av de de mer öppna mapparna, det finns inte allt för många sätt att attackera varje bombsite då väggarna osv inte går att skjuta igenom. Det gör att det också finns "bestämda" strategier om hur man defendar varje objective.

Rainbow six: lättare att lära sig pga lättare recoil osv, men myyyycket fler strategier och mer taktiskt. Med tanke på att det finns 4 olika bombsites per bana gör detta att man måste lägga upp en ny strategi för varje attack OCH defend. På cs behövs inte detta då bombsitesen är bestämda. Sen att väggarna går att förstöra gör att det finns fler alternativ och man måste vara mer aktiv i sitt spel och analysera mycket mer, speciellt med sin drönare.

att rainbow har olika operatorer gör också det hela lite svårare då varje operator har en egen abilty vilket kan både förenkl, men också förstöra en hel attack. detta måste man hela tiden ha i åtanke när man spelar och man måste vara beredd på att attackera på ett annat håll istället.

cs:go har ju dethär köpsystemet, och dte är väl också rätt taktiskt att spela så man håller ekonomin elle rvad man ska säga.

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

Ungefär lika skulle jag vilja säga, men olika typer av taktiker som krävs.

Permalänk

Det är ju helt olika sorts taktiker, i R6S måste du tänka mer på hur du ska attackera fienden och hur du ska svara attacken beroende på vilken operator motståndarlaget har valt och även hur ditt lag valt. Medans i CS är det mycket mer ekonomiskt. I en runda där det är kanske 2 kvar i ditt lag och i motståndarlaget kanske det är 4. Då måste man tänka på ifall det är värt att spara för att kanske nästa runda kunna droppa sina teammates för att få en större chans att vinna kommande runda. Sånt här behöver du inte tänka på alls i R6S eftersom det finns inget ekonomiskt system. Det gör inte någon skillnad i kommande runda om du är 1 kvar eller fullt överlevande lag. Det finns massor att ta upp men detta är 2 väldigt märkbara skillnader (Jag har spelat båda i relativt hög nivå.. CS legat på runt 1900 elo faceit och varit platinum 1). Jag tycker att spelen är väldigt olika trots sina lika speltyp att 2 lag möter varandra för att antingen desarmera bomben eller skydda bomben, eller gisslan (bara att Ubisoft har gjort gisslan ett mer tävlingsinriktat gamemode än Valve gjort med sitt gamemode)
Men för att komma till ett slut: Jag tycker ingen av spelen är mer eller mindre taktiska av sig bara att dem har valt olika saker att behöva tänka mer eller mindre på (tex förstörelsebara saker i R6S och ekonomi i CS)

OBS: Klockan är 4 på morgonen/natten så är inte den mest uppmärksammade så ursäktar om ni anser texten vara luddig.

Permalänk

Cs skulle jag säga

Permalänk
Medlem

CS:GO

Visa signatur

MasterCase Pro 5 - nVidia Edition | MSI Z370 Gaming M5 | Intel Core i7 8700K 4.5GHz | MSI GeForce GTX 1080 Ti | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Corsair Dominator 3200Mhz 32GB | NZXT Kraken X62 | Corsair RM750X 750W

Permalänk
Medlem

CSGO taktiskt? Att lära sig två smokes per map och rusa in med AKn som har sjukt random first bullet accuracy medans ryssarna står i spawn och tjafsar är fan inte taktiskt. Kanske på lägre nivåer där ingen har bra aim. CSGO är hursomhelst inte ens nära på lika taktiskt som r6s
/thread

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

*HOST*PUBG*HOST*

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro