Samsung ökar produktionen av 3D V-NAND med minnesceller i 64 lager

Permalänk
Melding Plague

Samsung ökar produktionen av 3D V-NAND med minnesceller i 64 lager

Tillverkaren Samsung ökar nu produktionen av sina 3D V-NAND-minnen med minnesceller i 64 lager, vilka bland annat erbjuder högre energieffektivitet och längre hållbarhet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Samsung förutspår att bättre prestanda och hållbarhet blir det som tillverkare kommer satsa på framöver, istället för att försöka få ner storleken på minneskretsarna.
Gött Jag sitter själv på några 960 evos och jag märker direkt skillnad på dessa och min ramdrive vid vanligt arbete som excel och att kopiera filer. Det händer hur ofta som helst jag undrar varför något går så slött och så inser jag att det går över m.2 nmve som förklarar allt.
Nu kommer väl dessa diskar köras över samma port, men det är ej alltid enbart porten som begränsar hastigheten.

Permalänk
Medlem

Detta verkar Nice. Jag är sugen på NVME men priset i förhållande till den extra prestandan är för högt idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Gött Jag sitter själv på några 960 evos och jag märker direkt skillnad på dessa och min ramdrive vid vanligt arbete som excel och att kopiera filer. Det händer hur ofta som helst jag undrar varför något går så slött och så inser jag att det går över m.2 nmve som förklarar allt.

Är 960 EVO över NMVE slött eller vad säger du?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

De menar också att de har den grundläggande tekniken färdig för att i framtiden tillverka flashbaserade minnen med en kapacitet på 1 TB och minnesceller i 90 lager.

Är det 1TB per *IC-krets*, betyder detta att priserna på större SSD kommer rasa dramtiskt ??

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ChaosClocker:

Är 960 EVO över NMVE slött eller vad säger du?

Jepp, segt som sirap. Det är inget jag använder under utveckling när jag bearbetar filer, utan jag har enbart ssd för att köra operativsystemet och applikationerna därifrån.
Så här presterar det lagringsutrymme jag har när jag arbetar: #16742914

Permalänk
Medlem

@ChaosClocker: Ja, det lär det vara jämfört med en RAM-disk som han kör :). Annars är NVMe ruskigt snabbt, min 960 Pro kör som tåget och är bra snabbare än någon SATA-SSD jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Samsung förutspår att bättre prestanda och hållbarhet blir det som tillverkare kommer satsa på framöver, istället för att försöka få ner storleken på minneskretsarna.
Gött Jag sitter själv på några 960 evos och jag märker direkt skillnad på dessa och min ramdrive vid vanligt arbete som excel och att kopiera filer. Det händer hur ofta som helst jag undrar varför något går så slött och så inser jag att det går över m.2 nmve som förklarar allt.
Nu kommer väl dessa diskar köras över samma port, men det är ej alltid enbart porten som begränsar hastigheten.

Du får göra som jag tänkte då. Ta en Threadripper 16/32 128 GB och köra en Linux dist från RAM med speglad disk. Det går ... fort.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot stora SSD-diskar. De som är idag är jättesmå. För min personliga del duger en SATA 3.0 disk gott och väl i hastighet men jag använder endast SSD till boot disk. Resten är mekaniska diskar på 10 TB för film och bildlagring. Min flaskhals i mitt system är min 3770K processor inte hastigheten på hårddiskarna. Skulle gärna se att SSD-diskarna blir så stora att det blir ett rimligt alternativ till att helt pensionera de mekaniska hårddiskarna. Det var längesedan som det faktiskt hände något med priserna på SSD-diskar.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Är kul att Samsung har planer för över 64-lager. För mycket tidigare info har talat för att deras tillverkningsteknik inte kan hantera det (blir många fler steg och mer risk för fel). Att prestandan för 64-lager har gått upp är också trevligt. Kul att se att iaf en tillverkare faktiskt satsar på prestanda...

Ang storleken som @stoffe_83 hoppas på så kan han nog fortsätta drömma. Det kommer bara sker när marknaden vill ha det. Samsung har kunnat leverera 4TB+ SSD länge nu, men marknaden vill inte ha det, eller rättare sagt, där är så pass mycket sug efter små 250/500GB SSD än, att det inte lönar sig.

Nästa problem är att framtida TLC diskar inte är gjorda för att lagra dina filmer... så du lär nog få behålla HDDna ett bra tag till. Eller så får du punga ut som jag gjort på ett antal 1-2TB MLC SSDer som kan lagra data under lång tid.

Permalänk
Medlem

@Paddanx Jag drömmer för det första inte, anledningen till att marknaden inte köper 4TB+ diskar är att de inte på långa vägar kan konkurrera med de mekaniska prismässigt. Det känns som SSD-teknologin bara är i sina startgropar om de inte klarar av att lagra data under lång tid blir det mer som en tillfällig disk för att kunna få snabb access till sina data. Jag har endast MLC diskar plus mekaniska diskar idagsläget.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

@Paddanx Jag drömmer för det första inte, anledningen till att marknaden inte köper 4TB+ diskar är att de inte på långa vägar kan konkurrera med de mekaniska prismässigt. Det känns som SSD-teknologin bara är i sina startgropar om de inte klarar av att lagra data under lång tid blir det mer som en tillfällig disk för att kunna få snabb access till sina data. Jag har endast MLC diskar plus mekaniska diskar idagsläget.

Mja... startgropen är inte problemet, då tekniken att göra detta har funnits i snart 10 år. Girighet och pengar är.

Du kan idag utan problem göra bra MLC NAND som kan lagra data i flera år. Du kunde detta redan 2008, så jag vet att min Mtron Mobi 3000 32GB SLC SSD hade 10års "retention" som garanti. Och jag hade en fylld med data som hade legat sedan 2012 som jag läste tidigare i år... gammal Win2000 Server installation.

Inget vad jag kunde se gav läsfel, eller ens märkbart sämre prestanda... så 5år är då inga problem. Samma med gamla USB minnen från den tiden. Du kan lägga data på dessa i flera år, utan problem. Gamla datorers BIOS chip kan hålla 10-20 år utan problem också.

Problemet kommer först nu senare åren, då tillverkarna väljer mindre noder och sämre teknik... allt för att folk ska "tycka priset är mer vettigt". Så hela konceptet att ens göra 4TB SSD har i sig själv skapat opålitliga SSDer, lång term iaf. Låt mig förklara vad jag menar...

En Samsung 830 eller Intel 520 tex kunde lagra data i 1 år utan problem för 5 år sedan, men som vi sett har Samsung 840 och 840 EVO, och även Intel 540 inte den lyxen. Så på väldigt kort tid gick vi från bra, till problem. Detta är inte unikt för dessa tillverkare, utan har skett på samtliga TLC övergångar. BX100 var tex pålitlig och bra NAND i, medan BX200 är utan tvekan en av marknadens sämsta diskar.

Många valde därför att hålla sig till MLC diskar, i tron att de är perfekta, även om tex MX100 faktiskt påverkas lite, om du hade fel temp när du sparade data. Dessa var mao... på gränsen av lång term pålitlighet. Många tillverkare dock storsatsade på TLC, och endast TLC efter detta, vilket leder oss till dagens dilemma.

Idag är alla stora, OCZ/Toshiba, Sandisk/WD, Samsung, Intel/Micron(Crucial), Hynix helt insatta på att TLC är framtiden, och har börjat överge MLC helt eller delvis. Så... hur blir det då med framtidens "pålitlighet"? 3D NAND är ju baserad på en "Nod-storlek" som tillverkarna valt.

Samsung är i 3Xnm med förbättrad teknik, medan Intel/Micron verkar sikta på 20/16nm med samma stengamla floating-gate. Detta ger enormt kraftig skillnad i pålitlighet på "3D NAND" som sig själv, samt även prestanda, där 500GB Samsung 960 EVO har 600MB/s i TLC skrivprestanda, medan Intel 600p har ner till under 30MB/s...

Så det kommer varierande pålitlighet från olika tillverkare, men jag kan säga att spänningsdrift är ett verkligt problem i dagens NAND som måste tas med i faktorn, oavsett tillverkare, och endast diskar med MLC och bra teknik har en chans att pålitligt klara 1 år+, även när disken blir gammal. 850 Pro är en av dem som borde klara detta, även utan ström, och troligen även efter garantinivån (något som jag hoppas få se testresultat på snart nog).

De flesta vettiga SSDer idag dock som har ström till sig, och används normalt, hanterar detta problem "online", så att använda dem som snabb disk för tex Systemet/Spel, är inga problem. Problemet är när de ska ersätta din 4TB HDD som lagring, offline. Då kommer problemet ur kontroll.

Så tyvärr tror jag aldrig de kommer kunna göra långlagring, så länge som priset är den enda faktorn folk bryr sig om. Därför sa jag också att du kan köra flera TB SSD lagring idag... pålitlig sådan, på en hållbarhet nivå bästa HDDna knappt ens kan nå. Men det kostar... därav din önskedröm.