Bildanslutningar – Detta krävs för att en HDMI-kabel ska fungera med 4K UHD

Permalänk
Melding Plague

Bildanslutningar – Detta krävs för att en HDMI-kabel ska fungera med 4K UHD

Upplösningen 4K UHD från datorn ställer mycket högre krav på HDMI-kabeln jämfört med tidigare. SweClockers går igenom vad kabeln faktiskt avgör och inte samt hur man testar detta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite missvisande rubrik när det sedan inte står vad som faktiskt krävs; en High Speed-kabel. Luktar lite HiFi-voodoo här med störningar i samma mening som digitala signaler.

Skrivet av http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_0/hdmi_2_0_faq.aspx#144:

Can existing HDMI cables support the higher bandwidths of HDMI 2.0 Specification?
Yes, existing High Speed HDMI Cables (wire only) will support the new higher bandwidths (up to 18Gbps).

HDMI 2.0 specification defined a new, more efficient signaling method, for speeds above 1.4b limits (10.2Gbps), to allow higher bandwidths (up to 18Gbps) over existing High Speed HDMI Wire Cables.

EDIT: Nu fick jag upp ett videoklipp också. Det saknades första gången jag laddade sidan.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Tur att mitt grafikkort bara knappt klarar 1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Kul och bra genomgång, synd att fokuset när du satt tillbakalutad var lite illa.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding

Gäller detta även för DP?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Tack @Laxpudding nu vet man lite mer av HDMI kablar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Mer Teknikstund med Thomas! Mysfaktorn är i nivå med Ernst men innehållet är klart intressantare.
https://i.imgur.com/E3YBHvY.jpg

@Laxpudding: För övrigt är videoklippet olistat, antar att detta inte är medvetet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Lite missvisande rubrik när det sedan inte står vad som faktiskt krävs; en High Speed-kabel. Luktar lite HiFi-voodoo här med störningar i samma mening som digitala signaler.

EDIT: Nu fick jag upp ett videoklipp också. Det saknades första gången jag laddade sidan.

Problemet är som din text visar, att det finns två versioner av high speed kablar. Den gamla på 10.2Gbps (klarar uhd 30hz) och dom nya på 18(för uhd 60hz). Är svårt att som konsument att se vilka som är vilka, då hastigheten typ aldrig skrivs ut.

Gick igenom 3 hdmi kablar här hemma när jag köpte ny uhd tv. Till slut fick jag gå å köpa en ny...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Då kvarstår frågan jag ställde för ett år sedan. Var hittar jag certifierade kablar? Premium High Speed HDMI Cables Tested to Ensure Quality for Feature-Rich 4K/UltraHD Content.

#16140025

Permalänk
Medlem

@Laxpudding jag funderar på en att skaffa en Vive dock så har jag en riktig bra spelyta i andra sidan av lägenheten och jag räknar med att jag behöver en 15 meters kabel för att detta och då kan jag antingen lägga den på golvet och nå hela spelytan eller dra den via kanterna och upp i taket för att sedan sätta någon form av en sändare för att stödja trådlös överföring därifrån.

Jag har ett par funderingar kring detta som jag hoppas du kan hjälpa mig med.

  1. Enligt listan på reddit så finns det både 15 meters kablar som fungerar och inte fungerar. Det känns som att 15 meter ställer höga krav på kabeln och det är även här behovet av en aktiv kabel börjar bli viktigt. När jag väl köper en kabel har du några tips på saker jag bör tänka på?

  2. Om kabel väl kan leverera bild till mottagaren utan problem, då bör det inte spela någon roll om mottagaren är Vive enheten eller någon trådlös sändare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Då kvarstår frågan jag ställde för ett år sedan. Var hittar jag certifierade kablar? Premium High Speed HDMI Cables Tested to Ensure Quality for Feature-Rich 4K/UltraHD Content.

#16140025

Du köper en Deltaco-kabel för 50 kr eller dylikt

Finns filter på prisjakt. Deltaco har faktiskt kablar som är premium-certifierade.

Permalänk
Medlem

Det jag ämnar göra är alltså att hitta en kabel som är sisådär 10cm lång och ställa dator och skärm med ryggen mot varandra, då ska ni få se på bandbredd mina herrar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Luktar lite HiFi-voodoo här med störningar i samma mening som digitala signaler.

Inte alls. För att kunna köra digitalmodulering i hög densitet behövs hög SNR; annars får man hög chans för bitfel.

Permalänk

Det är ju bra information. Men det går för långsamt, sweclockers måste hänga med i media 2017.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Du köper en Deltaco-kabel för 50 kr eller dylikt

Finns filter på prisjakt. Deltaco har faktiskt kablar som är premium-certifierade.

Tack. Det fanns inte för ett år sedan.

Permalänk
Bildexpert 📺

@superegg: I grunden är det samma sorts problematik med Displayport och långa kablar. Tyvärr finns det idag problem med Displayport även vid korta kablar under 3 meter. Långa DP-kablar och 4K/60 Hz är också betydligt svårare att få till.

@Tino: Tyvärr vet man inte innan man testat vad som fungerar. Den längsta passiva kabeln jag personligen fått att fungera i 18 Gbps är Supras 15-meterskabel. Mycket hänger också på source och sink och en kabel som fungerar i en situation kan misslyckas i en annan med annan source och sink. Reddit-listan är ganska bra då det i grunden handlar om åtminstone samma sink (HTC Vive).

@sKRUVARN: och @Rattnalle: Det finns endast en High Speed och kabeln ska klara 18 Gbps med signaleringen för HDMI 2.0. Benämns kabeln som 10,2 Gbps enligt den äldre varianten ska kabeln ändå i, åtminstone i teorin, fungera med 18 Gbps. Men det stora problemet med "High Speed" är att det är så lätt att förfalska. Logotypen finns som jpeg-bild på nätet och det är inte svårare än att någon kabeltillverkare skriver dit "High Speed 18 Gbps" på ebay etc. för en kabel tillverkad av stulen koppar och gamla kondomer. Etablerade tillverkare kan korrekt ha certifikat för High Speed men detta kanske inte gäller långa längder. etc.

High-Speed Premium är ett försök att komma till rätta med detta och det är kanske symtomatiskt att det just är korta kablar som dykt upp med Premium-certifieringen.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Macatonia: Jag höll ett högre tempo tidigare vilket gav en hel del berättigad kritik eftersom det blev svårt att hänga med all information som presenterades. Man blev tvungen att pausa videon. Jag skulle kunna prata i timmar om detta ämne så tio minuter är endast ett hyfsat skrap på ytan. Att korta ned till fem minuter skulle innebära att jag måste ta bort konkret och relevant information men då skulle videon reduceras till ytliga självklarheter som de flesta Sweclockers-besökare redan har hyfsad koll på.

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Där runt 2:30 i klippet det har jag stött på när jag använde en bildskärm som saknar HDMI, som bara har DVI och VGA. Jag använde skärmen till konsolspel och var tvungen och skaffa mig en HDMI-DVI sladd. Jag fick dessa problem jämt, men då hade PS4'ans HDMI port skadats och var anledningen till dessa brus och röda blinkande prickarna. Och det hände mig 2 gånger (2st PS4 konsoler) och allt på samma sätt.

Nu idag med en bildskärm med HDMI-utag så har inte problemen hänt mig som tur är.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det är ju värt att åka till DH bara för att träffa Thomas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag vill ha 4k 144hz då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har precis köpt 4k projektor, blir intressant och se om suprakabeln dragen i väggen fixar det. Får väl dra optisk kabel annars

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket bra klipp, fler sådana här teknikstunder med Thomas.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Timergu:

Om jag vill ha 4k 144hz då?

Då får du vänta på att HDMI 2.1-standarden spikas och att kretstillverkarna hakar på standarden med nya kretsar som klarar upp till 48 Gbps. Och vänta på skärmar och TV-apparater som också fungerar med nämnda hastigheter.

Permalänk
Medlem

Finns det ens kablar som misslyckas, testade mina Ebay på jobbet (liknande dosa) och även dom för 12kr (1m) fick pass på allt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hakd:

Finns det ens kablar som misslyckas, testade mina Ebay på jobbet (liknande dosa) och även dom för 12kr (1m) fick pass på allt.

1-3 meter och 18 Gbps är väldigt sällan problem med nya kablar. Det blir en helt annan femma om kabeln ska hålla 18 Gbps över 10 till 20 meter. Men även under 10 meter finns det kablar på marknaden, nya, fräscha och hyfsat dyra vilka inte orkar med 18 Gbps.

Permalänk
Medlem

Jag har en fin "HDMI" kabel hemma. HDMI i ena ändan och expresscard i den andra med en fet varning att INTE trycka in den i någonting med HDMI port för då är det bye bye. Trevligt va?
Följer specifikationen till 100% (or not )

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Har en deltaco 15meters och den klarar än så länge 60hz 1080p betalade par hundra för den. Spexad till 4k stöd (alltså hdmi high speed).

Dock beror det som du skrivit i tråden vad för enhet som tar emot signalen och den som sänder (hade tidigare problemet att skärmen blinka svart varannan timme ca). Med en reciver i mellan fungerar utan problem.

Så man behöver byta kabel då och då? Blir ju rätt dyrt och bökigt för mig i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Som vanligt är dina recensioner "over the top". Mer av dig!
I övrigt har Sweclockers "känsla" försvunnit tycker jag. För mycket folk. "Vi får mer gjort de blir bättre". Jag är tveksam. Finns ju mindre material nu som är roligt att se på än då Jonas och Emil höll på för flera år sedan och hade gäster och grejjer i studion. Mr. Ytterberg är enda förbättringen. Grymt bra jobbat Tomas!

Mina åsikter bara.

Permalänk
Medlem

SC måste börja sälja tröjor och t-shirts !
Hur många är med mig på den här i forumet?

Permalänk

@Laxpudding:

Jag förstår. Men testa släng in lite jump cuts och prata snabbare - känns lite att det är så det fungerar nuförtiden. Om folk inte hänger med för att det går för snabbt kan de köra ned videon till 75% hastighet

Det var ganska mycket tid som inte användes till att förmedla information. Exempelvis snabbspolandet av tidsåtgången för hdmi-kabel-testet.

Kanske är mest jag som är van vid ett högt tempo, min flickvän tex blir galen när det går snabbt.