Toshibas minnestillverkning kan gå till Foxconn, Apple, Dell och Kingston

Permalänk
Melding Plague

Toshibas minnestillverkning kan gå till Foxconn, Apple, Dell och Kingston

Enligt ny information kan försäljningen av Toshibas minnesverksamhet vara nära, där företagen Foxconn, Apple, Dell och Kingston gått samman för att lägga ett bud.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Gruppen ska enligt Gou ha lagt ett bud, men exakt vilken summa det rör sig om vill han inte avslöja.

Han har inget minne av hur högt budet var.

Permalänk
Inaktiv

Minnespriserna är på tok för höga. Hoppas resultatet blir det bästa för oss konsumenter vad det nu kan vara.
Annars tycker jag sverige lever på för mycket gamla uppfinningar, visst på mjukvarusidan har vi Dice, Spotifty, men ett nytt Luxor vore ej fel, nu när manuella jobb går att automatisera bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Minnespriserna är på tok för höga. Hoppas resultatet blir det bästa för oss konsumenter vad det nu kan vara.
Annars tycker jag sverige lever på för mycket gamla uppfinningar, visst på mjukvarusidan har vi Dice, Spotifty, men ett nytt Luxor vore ej fel, nu när manuella jobb går att automatisera bort.

Frågan är väl mer vem som ska driva allt. För oavsett vem som köper detta, om de begränsas av "en fabrik" så kommer det inte gynna marknaden. Om de dock säljer tekniken i sig, där man får lov att göra egna lösningar så kan det vara en fördel för vidareutvecklingen, men som det är nu, är det helt klart antalet fabs med bra 3D NAND teknik som är "boven".

Tidigare har ju problemet varit att 3D tillverkningen kostat mer än 2D alternativet, så även om de kunnat tillverka "bättre" saker, så har priset dominerat allt för konsumenter. Men både Intel/Micron och Toshiba/WDs nästa alternativ ska vara billigare än 2D att tillverka, vilket borde få fart på minnes priserna igen. Det kommer dock ta tid att få upp tillverkningshastigheterna. Inget jag tror kommer ske före 2018... tyvärr.

Det som oroar mig dock är... TLC. MLC är nu döende... på riktigt. Så vad kommer ske med high-end? Det verkar tom gå så långt att företag ev tittar tillbaka på HDD alternativ. Tittar man på båda tillverkarna ovan, så är deras konstruktion endast TLC... Så, enda tillverkaren jag kan se ha MLC, är Samsung?? Men... även de har övergett detta i 64-lager.

http://www.anandtech.com/show/11377/western-digital-ships-ssd...

Så... framtiden är 64-lager för alla tillverkare... i TLC. Dags att stacka upp på 960 Pro/850 Pro diskar antar jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Det som oroar mig dock är... TLC. MLC är nu döende... på riktigt. Så vad kommer ske med high-end? Det verkar tom gå så långt att företag ev tittar tillbaka på HDD alternativ. Tittar man på båda tillverkarna ovan, så är deras konstruktion endast TLC...

Nu har jag ej hängt med eller någonsin varit insatt, men vad anser du problemet med TLC är? Jag minns för så var det väl att kvaliten sög plus att de var slöa. Det var 3 bits 3D V-NAND är väl många diskar idag, är de typ MLC staplade? T.ex samsung 960 evon som redan är en klassiker.

Skrivet av Paddanx:

Så... framtiden är 64-lager för alla tillverkare... i TLC. Dags att stacka upp på 960 Pro/850 Pro diskar antar jag.

Jag har enbart 4st 960 evo 500GB diskar själv, nypris 10 000kr. Kanske man ska själva guldet och investera i ssd diskar istället?

Nej jag tror det ordnar sig, självklart rättar sig marknaden efter efterfrågan, men behov av snabbare ssd är något som kommer öka. Inte mins nu snart när gemene 90åring sitter med en 16 core cpu för att kolla på facebook.
Problemet nu är för hög efterfrågan och sånt har en tendens att korrigera sig själv, såvida det ej råder brist på råvaror som olja, mineraler, vatten, mat etc.

*edit*

Angående företag så är min uppfattning att många kör med SAS hhd i 10 000rpm. Nu var det ett tag sedan jag beställde en NAS. Men en sådan här är grym och riktig pålitlig: http://www.dell.com/en-us/work/shop/povw/storage-md1280

Som sagt jag pillar inte ofta med SAN idag, men min uppfattning är att hdd än idag är vanligast hos vanliga kunder. Vad facebook, google etc har i deras datacenters vet jag ej.

Permalänk

Trevligt att Kingston är med på tåget. Har aldrig haft problem med deras grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Som sagt jag pillar inte ofta med SAN idag, men min uppfattning är att hdd än idag är vanligast hos vanliga kunder. Vad facebook, google etc har i deras datacenters vet jag ej.

Enterprise ssd kostar väl 10-15ggr mer än vad vanlig roterande disk gör. Många har nog svårt att motivera kostnaden för ett rent SSD san.

Men SSD i tier eller som cache måste väl vara standard i de flesta riktiga san nu för tiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tsunamin var inte bra.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu har jag ej hängt med eller någonsin varit insatt, men vad anser du problemet med TLC är? Jag minns för så var det väl att kvaliten sög plus att de var slöa. Det var 3 bits 3D V-NAND är väl många diskar idag, är de typ MLC staplade? T.ex samsung 960 evon som redan är en klassiker.

Har inget emot TLC som alternativ, eller Samsungs TLC. Men notera att Samsung är den enda som satsar på snabbt TLC, där alla andra, iaf hittills har väldigt långsamt TLC och allt hänger på SLC cache.

Titta på 960 EVO, som trots allt är den snabbaste TLC disken som finns. Vi pratar ner till 300MB/s för 250GB, 600MB/s för 500GB och 1200MB/s för 1TB. 1200MB/s är ju inget problem alls, utan mer än nog, men du tvingas då köpa en 1TB disk, annars pratar vi SATA prestanda som max i framtiden(?). Och, detta är marknadens snabbaste TLC diskar...

Så det som oroar mig är andra tillverkare vars TLC prestanda är så illa som ner till 20-ish MB/s... (600p tex), där många knappt når 200MB/s i större diskar. MLC har en mer konstant prestanda i dessa scenario där tex 960 Pro även på 512GB modellen har 2100MB/s. Och det finns möjlighet att köra MLC för andra också. Det är 960 EVOs pris som faktiskt påverkar hela marknaden här.

Nu verkar det (från info jag läste efter min tidigare post) att Samsung faktiskt ökat prestandan i sitt 64-lagers NAND, genom att bla gå från 3.3v till 2.5v. Så de verkar helt klart satsa på prestandan än, vilket jag är tacksam för.

Tittar man dock på denna artikel, så ser man också att de verkar vara en av få som gör detta.

För vanliga konsumenten är detta inget problem, så länge det blir en vettig balans, men hela entusiast nivån samt företag är en helt annan fråga... och jag är inte vanlig konsument när det gäller SSDer, därav min oro.

Skrivet av anon159643:

Jag har enbart 4st 960 evo 500GB diskar själv, nypris 10 000kr. Kanske man ska själva guldet och investera i ssd diskar istället?

Nej jag tror det ordnar sig, självklart rättar sig marknaden efter efterfrågan, men behov av snabbare ssd är något som kommer öka. Inte mins nu snart när gemene 90åring sitter med en 16 core cpu för att kolla på facebook.
Problemet nu är för hög efterfrågan och sånt har en tendens att korrigera sig själv, såvida det ej råder brist på råvaror som olja, mineraler, vatten, mat etc.

Hehe... MLC diskar är redan guld för en del. Jag har redan sålt en del MLC diskar med vinst pga det

Tror problemet är kunskap. Väldigt få vet ens skillnaden mellan en och en annan SSD, något som syns både på forumet här, och ännu mer på andra ställen. Jag har själv kört 850 EVO sedan de kom ut, och dina 960 512GB+ är också kanonbra. Men... de är en bra av väldigt många dåliga.

Så det är enkelt för tillverkare att sälja "sand i sahara", där folk köper en ny fin SSD, som faktiskt är långsammare än deras gamla. Något jag har sett mer än en gång bara senaste 2 månaderna. Jag har tom svårt att ge vettiga rekommendationer på SSDer idag, då det helt enkelt inte finns så många vettiga kvar.

Så problemet med hög efterfrågan har inte rättats till på 6+ månader nu, tvärt om, det har blivit mycket värre, och det kommer dröja till 2018 innan man kan se det en ha en chans att återhämta sig till 2016s nivåer. Och tillverkarna är så pass snåla att som Hynix hellre tillverkar 14nm 2D TLC, än deras 4:e gen TLC 3D NAND, för det är billigare. Hur tror du detta påverkar marknaden? Jo priset regerar... kvalitén är skit samma.

Skrivet av anon159643:

*edit*

Angående företag så är min uppfattning att många kör med SAS hhd i 10 000rpm. Nu var det ett tag sedan jag beställde en NAS. Men en sådan här är grym och riktig pålitlig: http://www.dell.com/en-us/work/shop/povw/storage-md1280

Som sagt jag pillar inte ofta med SAN idag, men min uppfattning är att hdd än idag är vanligast hos vanliga kunder. Vad facebook, google etc har i deras datacenters vet jag ej.

Jo jag tror HDDn kommer leva länge till här pga man satsar på budget NAND, istället för prestanda NAND. Företag kan inte leva på burst SLC cache... de behöver konstant prestanda.

Vad jag har sett gör man hellre då en större HDD park, med SSD cache i parken, så att HDDna tar den mindre frekventa datan, och lägre I/O krav, medan SSDerna där kan ta den tyngre lasten. Blir mer kostnadseffektivt.

Problemet är att företag kan idag sitta och vänta i månader för att få sina Samsung SSDer till detta, då ingen annan tillverkare verkar kunna leverera prestandan som behövs. Tidigare kunde man iaf gå till Intel, men de satsar helt på Optane nu verkar det som, som redan verkar ha floppat på många nivåer... trots att det är i "SLC" läge, som är det bästa du kan få.