AMD Ryzen Threadripper blir 1900-serien

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper blir 1900-serien

En av modellerna i AMD:s mångkärniga Threadripper-familj av processorer kommer heta Ryzen Threadripper 1920, något som ger en stark indikation om namnschemat för serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men tusan då. De skaffade ju alldeles nyss ett namnschema med hela hundratal, ska de redan byta igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Ifall "X" i namnet 19"X"0 säger antalet kärnor, låter det ganska vettigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk

jag som tyckte att Threadripper 1998 var så vackert, Threadripper 1998 NOW Optimized and with support for latest windows 98!

attans!

Visa signatur

Dator 1: begagnat gott & blandat
Chassi: lian li pc-o11 dynamic Processor: Ryzen 5900X @4.1GHz Moderkort: MSI X570-A pro Ram: Corsair Vengeance 2x16Gb Hdd/Ssd: Corsair MP600 kylare: custom loop Grafikkort: RTX 3080TI Nätagg: Dark base 700 Tangentbord: hemmabygge Headset: The one and only Pioneer Monitor 10 från 1978 :-P

Permalänk
Medlem

Skulle det inte vara bättre för AMD att gå sin egen väg med namngivning istället för att följa Intel till punkt och prickar? Det här känns som dålig PR, framför allt med tanke på clusterfucked som är X299 / X399.

Permalänk
Medlem

"Inte minst rivalen Intel togs på sängen och fick ändra om i planerna för kommande sockeln LGA 2066, som senare under året ska erbjuda upp till 18 kärnor och 36 trådar."

Ja se människor... AMD vinner hur de än gör Även om Threadripper bara blir "sådär" så har de vunnit ändå då de har tvingat intel till en dålig lansering. 48-banors PCI-E även på topptoppmodellen är ju rena skrattsalvan, och så att man ska behöva köra till USB-donglar för att få vissa saker att funka, och KYLPASTA på entusiastplattformen?? Jag minns hur mycket skit jag fick ta här på forumet när jag lite på skämt sa tänk om... Men det slog ju in.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

En av modellerna i AMD:s mångkärniga Threadripper-familj av processorer kommer heta Ryzen Threadripper 1920, något som ger en stark indikation om namnschemat för serien.

Läs hela artikeln här

Skrivet av kettu92:

Ifall "X" i namnet 19"X"0 säger antalet kärnor, låter det ganska vettigt.

Så Ryzen Threadripper 1920 har 2 kärnor?
Låter inte särskilt Threadripper-aktigt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

är väl antalet kärnor + 10.

så 1920 = 2+10 = 12.

Permalänk

Intressant artikel, dock tycker jag att skribenten kanske borde ha sagt boost klock istället för turbo, då turbo är bara ett ord intel valt att använda i sin marknadsföring. Turbos har ju givetvis ingenting att göra med processorer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem

Är detta en spelprocessor må tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

och KYLPASTA på entusiastplattformen?? Jag minns hur mycket skit jag fick ta här på forumet när jag lite på skämt sa tänk om... Men det slog ju in.

Vi ska nog vänta tills vi faktiskt har retail-exemplar att de-lidda innan vi ristar denna runa till historien. Men helt omöjligt är det kanske inte att de skippar lödning, och det vore ju förstås tråkigt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Så Ryzen Threadripper 1920 har 2 kärnor?
Låter inte särskilt Threadripper-aktigt.

derp, tycker iallafall det är mer logik än tidigare namn schema.

Enklare att veta hur många cores en 1940 skulle vara, änn mot 1977

Rolig namn schema förövrigt, tänker bara på årtalen då jag läser upp dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vi ska nog vänta tills vi faktiskt har retail-exemplar att de-lidda innan vi ristar denna runa till historien. Men helt omöjligt är det kanske inte att de skippar lödning, och det vore ju förstås tråkigt.

Läste det här: https://linustechtips.com/main/topic/786481-intel-x299-cpus-n...

Men du menar att detta skulle röra sig om engineering sample som skiljer sig från den färdiga produkten? Jag är tveksam. De måste i princip vara färdiga med retail ex nu om de ska hinna få upp volymer till release.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Intel kommer ju bara släppa upp till 10 kärnor . Resten kommer i början på nästa år verkar det som

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Liten miss i artikeln

"Namnet har likheter med Intels kommande 12-kärniga modell Core i7-7920X, vars syskon med 10, 14, 16 och 18 kärnor heter i7-7900X, i7-7940X, i7-7960X respektive i7-7980XE."

Samtliga processorer heter i9 inte i7

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@Ozzed: Intel kommer ju bara släppa upp till 10 kärnor . Resten kommer i början på nästa år verkar det som

Är du säker? Det låter som affärsmässigt självmord att låta AMD härja fritt i HEDT-segmentet i ett halvår.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Inte minst rivalen Intel togs på sängen och fick ändra om i planerna för kommande sockeln LGA 2066, som senare under året ska erbjuda upp till 18 kärnor och 36 trådar."

Ja se människor... AMD vinner hur de än gör Även om Threadripper bara blir "sådär" så har de vunnit ändå då de har tvingat intel till en dålig lansering. 48-banors PCI-E även på topptoppmodellen är ju rena skrattsalvan, och så att man ska behöva köra till USB-donglar för att få vissa saker att funka, och KYLPASTA på entusiastplattformen?? Jag minns hur mycket skit jag fick ta här på forumet när jag lite på skämt sa tänk om... Men det slog ju in.

Du får inte överklocka en LGA 2066 processor.
Vill du överklocka får du skaffa en Pentium 4 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du får inte överklocka en LGA 2066 processor.
Vill du överklocka får du skaffa en Pentium 4 istället.

Men du kommer antagligen få det med en Threadripper, om det sedan går innan naturlagarna säger ifrån är en annan sak. Hur som lär det vara AMD:s Ess i rockärmen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Om AMD vill att antalet kärnor ska vara lika i varje CCX är bara varianter med 8, 12 och 16 kärnor möjliga. Threadripper är väl ändå en MCM av två st 8-kärniga processorer så 4 st CCX totalt. Lär bli mycket billigare att tillverka än Intels varianter i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är du säker? Det låter som affärsmässigt självmord att låta AMD härja fritt i HEDT-segmentet i ett halvår.

Inte som om Intel har så mycket val i frågan. Infinity fabric är ju en revolution när det kommer till att trycka in kärnor i processorn. Intel måste köra ett chip där alla kärnorna funkar och alla kan göras i rätt frekvens... Ju mer kärnor desto mer komplicerat blir det. AMD behöver bara slänga på mer små chip som är lätta att tillverka utan förlust och kombinera dom på ett större chip. Det närmsta året kommer va intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Inte som om Intel har så mycket val i frågan. Infinity fabric är ju en revolution när det kommer till att trycka in kärnor i processorn. Intel måste köra ett chip där alla kärnorna funkar och alla kan göras i rätt frekvens... Ju mer kärnor desto mer komplicerat blir det. AMD behöver bara slänga på mer små chip som är lätta att tillverka utan förlust och kombinera dom på ett större chip. Det närmsta året kommer va intressant.

Yielden om något kommer vara det avgörande här och Intel får nog svårt att hänga med där.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Inte som om Intel har så mycket val i frågan. Infinity fabric är ju en revolution när det kommer till att trycka in kärnor i processorn. Intel måste köra ett chip där alla kärnorna funkar och alla kan göras i rätt frekvens... Ju mer kärnor desto mer komplicerat blir det. AMD behöver bara slänga på mer små chip som är lätta att tillverka utan förlust och kombinera dom på ett större chip. Det närmsta året kommer va intressant.

Hm... Har inte tänkt på det innan, men ja.. Om alla 18 kärnor måste lira på samma die vid samma wafertillverkning så kan det ju bli kämpigt, även om man heter intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det är därför inte helt otänkbart att AMD kommer följa en liknande logik för sitt namnschema med Ryzen Threadripper.

Vänta, vilken logik?

Permalänk
Hjälpsam

Skulle inte förvåna mig om AMD nöjer sig med 12 eller 16 kärnor.
Ryzen har tydligen ryzligt fina yelds.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordOfError:

jag som tyckte att Threadripper 1998 var så vackert, Threadripper 1998 NOW Optimized and with support for latest windows 98!

attans!

Funny cuz i's true .. skryta med "quad" memory lanes
-pinsamt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av murklor:

Inte som om Intel har så mycket val i frågan. Infinity fabric är ju en revolution när det kommer till att trycka in kärnor i processorn. Intel måste köra ett chip där alla kärnorna funkar och alla kan göras i rätt frekvens... Ju mer kärnor desto mer komplicerat blir det. AMD behöver bara slänga på mer små chip som är lätta att tillverka utan förlust och kombinera dom på ett större chip. Det närmsta året kommer va intressant.

Hur är ett MCM med en cache-koherent länk mellan CPU-kretsarna en revolution?

Det är ju exakt vad AMD gjorde med Opteron "Magny Cours". Finns absolut fördelar med en sådan lösning (t.ex. varje krets är enklare att tillverka), men finns också nackdelar (hög latens mellan CPU-kretsar, NUMA även på single-socket).

Nackdelarna gör att produkten blir mer nischad, vissa typer av problem fungerar helt enkelt dåligt när det är hög latens mellan kärnor. "Magny Cours" var väldigt framgångsrik bl.a. för HPC, där spelar latens minimal roll. Fanns också områden som fungerade mindre bra, t.ex. databas-server p.g.a. för låg bandbredd mellan CPU-kretsarna. Threadripper har precis som "Magny Cours" rent tekniskt inte en quad-channel RAM-buss, den har två dual-channel bussar. Beroende på arbetslast kan den distinktionen vara från helt irrelevant till en klar nackdel.

Intel har ju också haft MCM, både dual-core Pentium 4 och C2Q var sådana. Då dessa fortfarande hade en traditionell FSB var dessa ändå fortfarande en socket en NUMA-zon (där finns dock andra nackdelar, t.ex. bandbredden skalar inte med antal CPU-kretsar).

Om MCM fungerar bra eller inte beror på vad man gör, själv valde jag en Phenom X4 över C2Q specifikt då jag vid den tiden jobbade med multicore programmering med saker som verkligen inte mådde bra av hög latens mellan CPU-kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: Såg ett test där man testat olika applikationer, i 4+0 kärnor och 2+2, skillnaden var i praktiken väldigt liten.
Fördelarna borde vara uppenbara, utan IF hade inte AMD kunnat spotta ur sig alla dessa modeller, 4C+GPU, 8C, 16c, 32c och en hel massa annat skojigt.
IF skall också kunna tillåta kommunikation via nätverket, vilket borde vara mumma för beräkningskluster.

Skillnaden mellan Core 2 Quad och Ryzen, är att Ryzen verkar kunna tillåta direkt kommunikation mellan kärnorna via IF.

Så jag tycker nog att IF verkar vara inget mindre än en revolution.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

@Yoshman: Såg ett test där man testat olika applikationer, i 4+0 kärnor och 2+2, skillnaden var i praktiken väldigt liten.
Fördelarna borde vara uppenbara, utan IF hade inte AMD kunnat spotta ur sig alla dessa modeller, 4C+GPU, 8C, 16c, 32c och en hel massa annat.
IF skall också kunna tillåta kommunikation via nätverket, vilket borde vara mumma för beräkningskluster.

Skillnaden mellan Core 2 Quad och Ryzen, är att Ryzen verkar kunna tillåta direkt kommunikation mellan kärnorna via IF.

Så jag tycker nog att IF verkar vara inget mindre än en revolution.

Fast C2Q fungerade också rätt OK i praktiken då de program som faktiskt kunde använda CPU-kärnor på den tiden tenderade att vara rendering, kompilering och liknande. Det är sådana laster där det knappt finns kommunikation mellan CPU-kärnor.

Spel är ett exempel på där man relativt frekvent kommunicerar mellan kärnor, där presterar också Intels monolitiska design relativt sett bättre än andra program som utnyttjar flera kärnor.

Vidare, IF är ett protokoll inte en elektrisk specifikation. Det lär vara högre latens mellan CPU-kretsar än mellan CCXer, den elektriska implementationen mellan kretsar kommer vara annorlunda än den som användas internt. Gissningsvis används i princip samma modell mellan kretsar som används mellan CPU-sockets.

NUMA-zoner är i sig också problematiskt, Threadripper blir i praktiken första produkt att ta det till konsumentmarknaden. Har man inte designat sitt program med kännedom om NUMA kan det i värsta fall bli lägre prestanda med fler kärnor (finns sådana fall på dual-socket servers som kör vissa konsumentprogram). Men normalfallet är att det inte blir någon skillnad, tror också Windows rätt hårt försöker hålla varje enskild process på en och samma NUMA-zon.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Är detta en spelprocessor må tro?

Då de flesta spel bara kan använda sig av upp till 6 kärnor så är den här mer riktad mot entusiaster som håller på med videoredigering eller liknande och faktiskt behöver 8+ kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast C2Q fungerade också rätt OK i praktiken då de program som faktiskt kunde använda CPU-kärnor på den tiden tenderade att vara rendering, kompilering och liknande. Det är sådana laster där det knappt finns kommunikation mellan CPU-kärnor.

Spel är ett exempel på där man relativt frekvent kommunicerar mellan kärnor, där presterar också Intels monolitiska design relativt sett bättre än andra program som utnyttjar flera kärnor.

Vidare, IF är ett protokoll inte en elektrisk specifikation. Det lär vara högre latens mellan CPU-kretsar än mellan CCXer, den elektriska implementationen mellan kretsar kommer vara annorlunda än den som användas internt. Gissningsvis används i princip samma modell mellan kretsar som används mellan CPU-sockets.

NUMA-zoner är i sig också problematiskt, Threadripper blir i praktiken första produkt att ta det till konsumentmarknaden. Har man inte designat sitt program med kännedom om NUMA kan det i värsta fall bli lägre prestanda med fler kärnor (finns sådana fall på dual-socket servers som kör vissa konsumentprogram). Men normalfallet är att det inte blir någon skillnad, tror också Windows rätt hårt försöker hålla varje enskild process på en och samma NUMA-zon.

Ja precis. Du säger liksom mot dig själv. TR kommer va långsammare än Intels motsvarande i vissa scenarion. Men det spelar liksom väldigt liten roll då TR är betydligt billigare. Och ärligt talat en betydligt roligare plattform att som entusiast bygga.

Intel X299 är en dyr jäspning.