För mycket bas med nytt system

Permalänk
Medlem

För mycket bas med nytt system

Hej!

Jag byggde förra veckan ihop en ny dator. Fick då problem med att ett mörkt, basigt ljud främst när basen kommer. Jag får huvudvärk efter bara nån minut. Har provat justera basen på ljudsystemet, justerat equalizer, bytt ljudsystem och till och med köpt nytt ljudkort. Ljudet som kommer börjar smygande till en punkt med högre volym sen dalar ner igen, precis som ett berg typ. Lite svårt förklara, men kan försöka spela in det om ni vill.

Det enda jag kan tänka på nu som kanske kan hjälpa är antingen byte av nätagg eller moderkort. Jag tror det kan vara nätagget på grund av att det är på endast 450W och kanske inte klarar av att ge den effekt datorn behöver? Alternativt moderkortet då jag har slut på idéer vid det här laget.

Vad tror ni? Tacksam för svar

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Hej!

Jag byggde förra veckan ihop en ny dator. Fick då problem med att ett mörkt, basigt ljud främst när basen kommer. Jag får huvudvärk efter bara nån minut. Har provat justera basen på ljudsystemet, justerat equalizer, bytt ljudsystem och till och med köpt nytt ljudkort. Ljudet som kommer börjar smygande till en punkt med högre volym sen dalar ner igen, precis som ett berg typ. Lite svårt förklara, men kan försöka spela in det om ni vill.

Det enda jag kan tänka på nu som kanske kan hjälpa är antingen byte av nätagg eller moderkort. Jag tror det kan vara nätagget på grund av att det är på endast 450W och kanske inte klarar av att ge den effekt datorn behöver? Alternativt moderkortet då jag har slut på idéer vid det här laget.

Vad tror ni? Tacksam för svar

Ditt nätagg och moderkort har med största sannolikhet noll påverkan på ditt ljud om du använder ett "externt" ljudkort. Ingen expert, men kanske det kan vara ett jordfel, är datorn och högtalare inkopplade på jordad kontakt?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Låter som jordproblem. Jorden sk helst ha samma volt från alla prylar annars uppstår brum/missljud. Prova att avgjorda datorn om den sitter i jordat uttag för att se om ljudet försvinner. Om det löser problemet får du prova att Jordan datorn igen och dra ut alla grejer du har ansluten till samma propp för att kunna se vart den udda jorden kommer ifrån. Ett annat alternativ är att en analog kabel agerar antenn. Då får man också oönskade ljud. Ett tredje alternativ är att du har ett växelströmsoljud. Det löser man genom att sätta stickpropp åt "rätt" håll på alla grejer anslutna till proppskåpet. Du kan testa vart fasen sitter med enkel volt penna. Brukar vara vänstra kontakten om en vettig elektriker varit där. Sen måste alla prylar sitta fasrätt också. Om alla anslutna saker sitter faskorfekt kan man känna jorden på metallutrustningar. Det ska pirra i fingret när man drar fingret över ett jordat chassiet. Finns fastest are för en jäkla massa pengar annars. Prylarna lever längre också om strömmen slipper gå bakvägen. Växelström är smidigt med inte så bra alla gånger. 😥

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Snabba svar man fick

Har nu provat sätta in högtalarna och datorn i en ojordad kontakt men det är fortfarande samma problem. Provade även koppla in högtalarna till mobilen, fick samma problem. Har testat 3 olika högtalare och alla låter likadant. Ska kolla propparna!

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har nu provat högtalarna överallt i hela huset och det är samma problem. Har även testat 2 andra högtalare, samma problem men inte lika högt. Även testat med både laptop och mobil. Märkte dock en sak som jag inte tänkt på tidigare, nästan alla uttag är ojordade. Kan det vara på grund av det? Har även testat högtalarna på golvet, då är det typ perfekt ljud. Tar jag däremot upp dom i höjd så börjar det låta, speciellt om jag ställer dom på ett bord eller liknande.

Kan det annars vara som så att jag har ordentlig otur att det är alla högtalarna jag testat det är fel på?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oTiuZ:

Har nu provat högtalarna överallt i hela huset och det är samma problem. Har även testat 2 andra högtalare, samma problem men inte lika högt. Även testat med både laptop och mobil. Märkte dock en sak som jag inte tänkt på tidigare, nästan alla uttag är ojordade. Kan det vara på grund av det? Har även testat högtalarna på golvet, då är det typ perfekt ljud. Tar jag däremot upp dom i höjd så börjar det låta, speciellt om jag ställer dom på ett bord eller liknande.

Kan det annars vara som så att jag har ordentlig otur att det är alla högtalarna jag testat det är fel på?

Förändras ljudet efter en stunds användning ? Har du samma problem med flera olika ljudsystem som drivs av olika signalkällor ?
Att ljudet förändras om du flyttar högtalarna är däremot som det ska vara, men basen ska minska om du ökar avståndet till fasta ytor men det är möjligt att du har nån resonans i rummet.
Använder du brus, frekvenssvep eller andra kontrollerade testsignaler när du testar eller spelar du bara nån odefinierad musik ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vissa system har ju en inbyggd "loudness-funktion" så vid lägre volym är det mer bas för att det inte ska låta för tunt. Kan det vara något sådant som spökar?

Permalänk
Medlem

@mrqaffe @Agustavsson

Det är samma ljud konstant, så det förändras inte. Det låter likadant oavsett volym. Har samma problem även med andra källor. Basen verkar inte förändras nåt nämnvärt vart jag än placerar dom.

Spelar bara musik när jag testar. Just i Stairway to heaven runt 4:50 hörs det speciellt mycket. Hörs ännu mer om jag spelar från Spotify, nästan dubbelt så mycket.

Om det är resonans, hur löser jag det då på ett enkelt sätt?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Så du har testat allt på alla sätt men med samma högtalare? Ingen expert i ämnet ljud men uteslutningsmetoden vet jag hur den fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

För mycket bas?! Jag säger som högtalartillverkaren Cerwin Vega:

"Because nobody screams out for more treble!"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter ju som det är nått med högtalarna...
Men vad är det för högtalarsystem? Det har väl inte nämnts alls än?
Kanske finns nån inställning på högtalarna som är fel?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så du har testat allt på alla sätt men med samma högtalare? Ingen expert i ämnet ljud men uteslutningsmetoden vet jag hur den fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Nej alltså jag sa ju att jag testat med 3 olika högtalare

Skrivet av Roger W:

Låter ju som det är nått med högtalarna...
Men vad är det för högtalarsystem? Det har väl inte nämnts alls än?
Kanske finns nån inställning på högtalarna som är fel?

Det är ett par BOSE Companion 2 Series II. De andra är några Logitech (vet ej modell) och Creative (vet ej modell). Samma problem med alla, men minst med Logitech.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Så alla högtalare låter konstigt från alla källor?
... problem med hörseln?

Just nu finns lite för många variabler för att kunna gissa alls vad som är fel...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ja, olika källor och olika högtalare, samma fel. Använder du samma signalkabel eller växlar du den också? Uteslutningsmetoden som sagt..

Permalänk
Medlem

Funkar hörlurar?

Permalänk
Inaktiv

Du har inte råkat aktivera någon ljudeffekt i kontrollpanelen för ljudkortet? Kanske har moderkortet inbyggd hörlursförstärkare och har automatiskt valt en för stark nivå på signalen?

På Gigabytes hemsida står det "ALC 1220 120dB SNR HD Audio with Smart Headphone Amp". Så se till att installera den senaste drivrutinen och gå in och välj högtalare utan förstärkning i ljudkontrollerna.