Sony säljer flest VR-headset för spel

Permalänk
Melding Plague

Sony säljer flest VR-headset för spel

Den japanska speljätten Sony leder stort försäljningsmässigt sett till VR-headset för spel, där bolagets Playstation VR säljer mer än HTC och Oculus – tillsammans.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sony VR kostar 4000 kr och HTC Vive 9400 kr. Jag undrar varför Sony säljer fler.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag någon vidare koll men som @Varg säger, dubbelt så dyrt. Men hur ser det ut för entusiaster? Har för mig att HTC Vive är "Bättre" än Oculus Rift men som sagt, ingen vidare koll från min sida. Rätta mig gärna.

Känns lite som att det är att jämföra Koenigseggs marknadsandelar med Volvos, bilarna används till olika saker ja, men så är det mellan VR headsetsen också.

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Sony VR kostar 4000 kr och HTC Vive 9400 kr. Jag undrar varför Sony säljer fler.

Därtill är PS4 billigare.
VRs överlevnad beror på Xbox och Playstation möjligen Nintendo. Beroende på vad de gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Sony VR kostar 4000 kr och HTC Vive 9400 kr. Jag undrar varför Sony säljer fler.

Samt att datorn för att driva det kostar med än spelkonsollen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebKro:

Nu har inte jag någon vidare koll men som @Metroid säger, dubbelt så dyrt. Men hur ser det ut för entusiaster? Har för mig att HTC Vive är "Bättre" än Oculus Rift men som sagt, ingen vidare koll från min sida. Rätta mig gärna.

Är de enda "entusiaster" de som har en PC och Rift eller Vive?
Min åsikt att alla som har ett VR headset är entusiaster i den här bemärkelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

Samt att datorn för att driva det kostar med än spelkonsollen.

Nej, inte under samma krav som en spelkonsol har.

Ett gammalt HD7950 klarar VR med liknande grafikinställningar som PS4 kör med, Low/Medium 900P@30FPS

http://www.tomshardware.co.uk/steamvr-performance-test-gpu-co...

Och man kan väl koppla PSVR till datorn? Sen kör väl PSVR 1080P och inte 1440P eller vad HTC VR gör? Så kraven är ju högre på PC pga högre kvalité.

Men det är väl mest okunnighet som säljer antar jag.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Är väl inte svårt före Samsung att "sälja" massor av sina Gear VR när de ingår gratis med de telefoner de är kompatibla med. Undrar hur många som faktiskt folk betalat för i butik och använder/använt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Är de enda "entusiaster" de som har en PC och Rift eller Vive?
Min åsikt att alla som har ett VR headset är entusiaster i den här bemärkelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av wargreymon:

Är väl inte svårt före Samsung att "sälja" massor av sina Gear VR när de ingår gratis med de telefoner de är kompatibla med. Undrar hur många som faktiskt folk betalat för i butik och använder/använt?

Nej, men i och med att Sony även har VR gear för telefoner, som är betydligt mycket billigare, ändå räknas in i detta känns som att statistiken lätt blir felanvänd, tycker de bör bryta ut VR för telefoner och VR för Konsoller/PC då det är en sån oerhörd skillnad. Vet inte hur många "VR headsets" Jag sålt på Kjell&Co till barn som vill ha ett VR headset.

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk

VR till mobiler borde knappast få kallas VR, smutskastar riktiga produkter så som Vive och Oculus.
PS4 VR är som att titta genom en kikare och recept för att bli åtsjuk. Men är väl något mellan Mobiler och Vive/Oculus...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

VR till mobiler borde knappast få kallas VR, smutskastar riktiga produkter så som Vive och Oculus.
PS4 VR är som att titta genom en kikare och recept för att bli åtsjuk. Men är väl något mellan Mobiler och Vive/Oculus...

Tyvärr.

Folk sätter ju standard, och just nu är PSVR standard och kommer ses som den äkta VR-upplevelsen då de vet inte bättre.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Kanske dags att fixa PSVR stöd. Undrar om en PS4 fixar runt 500 set pass calls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@SebKro:
Håller helt med om att VR för telefoner inte hör till samma kategori.
Men PC och konsoller hör absolut till samma kategori. För utan konsoller går samma öde till mötes som 3D.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@SebKro:
Håller helt med om att VR för telefoner inte hör till samma kategori.
Men PC och konsoller hör absolut till samma kategori. För utan konsoller går samma öde till mötes som 3D.

Hej!

Förstod först inte varför du trodde jag menade VR för konsoller och PC inte är samma sak, men inser att jag skrev lite klumpigt, menade att VR för mobiler inte har någonting med VR för PC/konsoller att göra.

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att köpa Sonys lösning av en enda anledning, resident evil vr.
Men känns dyrt för ett spel
Utöver det är det eventuellt nåt klättring simulator eller liknande som jag sett finns till vive/rift. Men liknande finns väl inte till ps4?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt, för att lyckas måste man ju någonstans balansera pris med prestanda och upplevelse. Även om HTC och Oculus kanske är bäst kostar det alldeles för mycket med headset och matchande dator för att gå hem på den breda marknaden på samma sätt som Sonys lösning via PS4.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det gått bättre än väntat och 2016 var ju knappast året då VR skulle slå igenom, tror man det så har man nog en väldigt dålig verklighetsuppfattning.

Bara för att det är VR så behöver det inte betyda att det är bra VR och jag skulle nog säga att hela denna generation har varit en entusiastgeneration, ingen som vill ha seriös VR borde ha köpt denna generations VR. Jag har i alla fall inte rekommenderat någon att köpa något av denna generations hårdvaror eftersom att jag tycker att det har varit för dålig VR standard och för dåligt utbud bland mjukvara.

Om VR överlever hypetåget som har varit så kommer nog generation 3 vara tillräckligt bra för mainstream. 4K och 120Hz är ett minumum för att det ska fungera bra och inte vara en gimmick. 1440p och 90hz duger om man är väldigt intresserad av tekniken men inget för gemene man(gemene hen?).

Vad hade man väntat sig skulle hända 2016 för att locka miljontals kunder? Det räcker inte med att skriva VR på förpackningen och hoppas att marknaden ska klara sig själv....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag tycker att det gått bättre än väntat och 2016 var ju knappast året då VR skulle slå igenom, tror man det så har man nog en väldigt dålig verklighetsuppfattning.

Bara för att det är VR så behöver det inte betyda att det är bra VR och jag skulle nog säga att hela denna generation har varit en entusiastgeneration, ingen som vill ha seriös VR borde ha köpt denna generations VR. Jag har i alla fall inte rekommenderat någon att köpa något av denna generations hårdvaror eftersom att jag tycker att det har varit för dålig VR standard och för dåligt utbud bland mjukvara.

Om VR överlever hypetåget som har varit så kommer nog generation 3 vara tillräckligt bra för mainstream. 4K och 120Hz är ett minumum för att det ska fungera bra och inte vara en gimmick. 1440p och 90hz duger om man är väldigt intresserad av tekniken men inget för gemene man(gemene hen?).

Vad hade man väntat sig skulle hända 2016 för att locka miljontals kunder? Det räcker inte med att skriva VR på förpackningen och hoppas att marknaden ska klara sig själv....

Jo, det är väl delvis sant. Dagens VR kit och PC klarar ändå att tillfredställa både mig, mina vänner och min familj fortfarande. Vi har haft Viven i ett år nu. Det är inte alls samma sug och "wow" längre men varje ny upplevelse kan vara magiskt kul under några minuter. Kommer förmodligen uppdatera hårdvaran för varje generation framöver då jag insett att den investering man gjort "betalat" sig utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kan tänka mig att köpa Sonys lösning av en enda anledning, resident evil vr.
Men känns dyrt för ett spel
Utöver det är det eventuellt nåt klättring simulator eller liknande som jag sett finns till vive/rift. Men liknande finns väl inte till ps4?

Skickades från m.sweclockers.com

Har kört RE7 utan VR men tror fan inte att jag skulle klara av detmed VR(inte utan blöja iaf^^).
Vore häftigt att prova lite grann dock.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Har kört RE7 utan VR men tror fan inte att jag skulle klara av detmed VR(inte utan blöja iaf^^).
Vore häftigt att prova lite grann dock.

En annan värld helt klart, körde speedrun på Tvn 2:a gången för att få det avklarat snabbareoch det går inte att jämföra upplevelsen.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Avstängd

RE7 skulle sälja till 100% av Vive-folket om de släppte en PC port med bra wand-stöd

Visa signatur
Permalänk
Medlem

RE7 kommer till Vive/Rift så småningom, Sony köpte ett 1 års exklusivitet för spelet, så bara ett halvår till att vänta på ett ungefär, inte för att jag klarar att spela skräck i VR absolut inte för mig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Har kört RE7 utan VR men tror fan inte att jag skulle klara av detmed VR(inte utan blöja iaf^^).
Vore häftigt att prova lite grann dock.

Kalsongbyte stup i kvarten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tenerezza:

RE7 kommer till Vive/Rift så småningom, Sony köpte ett 1 års exklusivitet för spelet, så bara ett halvår till att vänta på ett ungefär, inte för att jag klarar att spela skräck i VR absolut inte för mig.

jag vet, men jag tror inte de kommer förbättra kontrollerna tyvärr :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SebKro:

Nu har inte jag någon vidare koll men som @Metroid säger, dubbelt så dyrt. Men hur ser det ut för entusiaster? Har för mig att HTC Vive är "Bättre" än Oculus Rift men som sagt, ingen vidare koll från min sida. Rätta mig gärna.

Känns lite som att det är att jämföra Koenigseggs marknadsandelar med Volvos, bilarna används till olika saker ja, men så är det mellan VR headsetsen också.

Vive och rift är väldigt lika. Vive har högre kontrast enligt min uppfattning. Rift är bekvämare. Vive måste du lägga till 1200 för samma bekvämlighet. (Deluxe audio strap) Rifts spårning är lite sådär. Man måste mecka en del ibland precis som med Sonys variant. Vive bara funkar. Rift har lite mer avancerade kontroller. Du kan peka exempelvis. Vive kontroller funkar bättre för fps. Det flesta föredrar vive som du ser i statistiken då deras roomscaling är så bra. Vill du sitta ner så är rift ett bättre (billigare) alternativ. Sonys kommer inte i närheten av de andra två. Priset avgör nog här. Det vi behöver för en större marknad är både högre kvalitet och lägre pris, vilket är en svår kombination. Sen behövs fler aaa lir. Det som finns är bra men valve borde göra en egen cs variant och fallout vr får ta och komma snart ☺️

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Avstängd

Konstigt... när skiten kostar en bråkdel av vad Vive och Oculus + Touch kostar...

Viven har ju endast droppat med 100kr sedan sin release på svenska marknaden för över ett år sedan... Löjligt!

Oculus kräver 3000 spänn för sina Touch-kontroller i plast... Löjligt!

Sänk priserna och ta bort sladden så kanske folk köper skiten lite mer och lite oftare.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk

@Xaves: Mja, Oculus har sänkt priserna på sina Touch Controllers från $200 till $100. Men lita på svenska marknaden att ta 3 gånger så mycket betalt.

Permalänk
Medlem

"efter lanseringen av både HTC Vive och Oculus Rift avtog snabbt intresset bland entusiaster"

700 K sålda VR-headset under perioden tyder väl inte på att intresset avtar? Tycker det är bra siffror med tanke på priset.
Och att något säljer som bäst när det släpps är väl inte så konstigt då folk hade väntat i flera år på release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

1440p och 90hz duger om man är väldigt intresserad av tekniken men inget för gemene man

Jodå. VR är mer än bara spel.
Prsiet däremot är ingenting för gemene man.

[1200p @ 90Hz]