Flaretech visar mekaniska lågprofilsbrytare med optisk avläsning

Permalänk
Melding Plague

Flaretech visar mekaniska lågprofilsbrytare med optisk avläsning

Brytartillverkaren Flaretech bygger vidare på sina optiska mekaniska brytare, som nu får tillökningen av en betydligt mindre modell med fortsatt analog inmatning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Riktigt sexigt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara bra om man vill lira bilspel med tangentbordet. Eller någon annan typ där man har nytta av analog styrning.
Spelar man hemma på stationär dator har man ofta någon gamepad eller annan kontroller. Men tillbärbar dator kanske man inte vill släpa med sig det. Framförallt inte om man hemma kör med rattar och joystickar och playseats och allt möjligt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Mums, detta vill man sätta tänderna i.

Permalänk
Medlem

läckert!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Faen vad najs!
Hoppas på fullstort lågprofil tangentbord i framtiden då!
Det som alltid hållit mig borta från mekaniska tangentbord är ju dess tjocklek och ljudvolym.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

sweet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller vi på att gå full cirkel i tangentsbordsbranchen? Snart blir det exklusivt och dyrt med tröga membrantangentbord (med RGB såklart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Faen vad najs!
Hoppas på fullstort lågprofil tangentbord i framtiden då!
Det som alltid hållit mig borta från mekaniska tangentbord är ju dess tjocklek och ljudvolym.

Jag har tangentbord med Cherry MX Brown. Tycker inte det låter så farligt.
Men det beror dels på tangentbordet och dels på användaren (samt hur känslig man själv/omgivningen är).
Man behöver ju inte banka ner tangenterna som om det vore whack-a-mole för att de ska registrera tangentnedtryckningen.

Permalänk
Medlem

Intressant verkligen!

Men det som jag älskar med mekaniska tangentbord är ju dess tjocklek och fördelen med att välja olika brytare.
Och att man lätt kan byta fjädrar t e x.

Mekaniska brytare är ju faktiskt lite som en oerhört stor fabrik där du själv kan skräddarsy exakt det som passar just dig!

Ämnet är så stort, så när tror man fattat konceptet, testat flera, så bara finns det mer o mer o mer!

Alla som har haft "mekaniska-brytar-sjukan" vet vad jag menar!

Och dom som inte vet: Mekaniska tangentbord

Finns många olika lösningar, enbart din trivsel sätter gränser.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har tangentbord med Cherry MX Brown. Tycker inte det låter så farligt.
Men det beror dels på tangentbordet och dels på användaren (samt hur känslig man själv/omgivningen är).
Man behöver ju inte banka ner tangenterna som om det vore whack-a-mole för att de ska registrera tangentnedtryckningen.

Råkade köpa blåa switchar, för mig är det helt lugnt när jag spelar eftersom jag har hörlurar, bruden blir däremot galen när hon försöker titta på TV. Ska nog titta lite noggrannare nästa gång jag köper tangentbord, trodde inte att det kunde vara så högt klickljud.

Detta tangentbordet ser nice ut dock! Inte säker på om jag hade köpt det direkt men hade absolut velat prova det. Ett av de bästa tangentborden jag hade innan denna mekaniska hype var lågprofil, superskönt att spela med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har tangentbord med Cherry MX Brown. Tycker inte det låter så farligt.
Men det beror dels på tangentbordet och dels på användaren (samt hur känslig man själv/omgivningen är).
Man behöver ju inte banka ner tangenterna som om det vore whack-a-mole för att de ska registrera tangentnedtryckningen.

Det är exakt det du skriver många missar.

Vi tar (som du äger) Bruna cherry switchar som exempel:

Dom har:
Taktil: Ja
Klick: Nej
Kraft för att aktivera brytaren: 45G

Så man måste inte "slå" ner tangenten i botten.
Det räcker att man "rör den" förbi "taktil" så har knapptrycket registrerats.

Det tar ett tag att gå från rubberdom T-Bord, där du måste slå tangenten ner i botten för att registreras.
Det är bara en vanesak. När man väl kommit in i det vill man never ever ha rubberdom.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Vad är "mekaniskt" med dessa brytare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har tangentbord med Cherry MX Brown. Tycker inte det låter så farligt.
Men det beror dels på tangentbordet och dels på användaren (samt hur känslig man själv/omgivningen är).
Man behöver ju inte banka ner tangenterna som om det vore whack-a-mole för att de ska registrera tangentnedtryckningen.

Skrivet av wooprat:

Råkade köpa blåa switchar, för mig är det helt lugnt när jag spelar eftersom jag har hörlurar, bruden blir däremot galen när hon försöker titta på TV. Ska nog titta lite noggrannare nästa gång jag köper tangentbord, trodde inte att det kunde vara så högt klickljud.

Detta tangentbordet ser nice ut dock! Inte säker på om jag hade köpt det direkt men hade absolut velat prova det. Ett av de bästa tangentborden jag hade innan denna mekaniska hype var lågprofil, superskönt att spela med.

Skrivet av skog1s:

Det är exakt det du skriver många missar.

Vi tar (som du äger) Bruna cherry switchar som exempel:

Dom har:
Taktil: Ja
Klick: Nej
Kraft för att aktivera brytaren: 45G

Så man måste inte "slå" ner tangenten i botten.
Det räcker att man "rör den" förbi "taktil" så har knapptrycket registrerats.

Det tar ett tag att gå från rubberdom T-Bord, där du måste slå tangenten ner i botten för att registreras.
Det är bara en vanesak. När man väl kommit in i det vill man never ever ha rubberdom.

Sen är det ju dessutom så att man kan, som jag och många andra gjort, sätta på gummiringar på tangenterna så att de dämpas om de slår i botten när man skriver. Nu kör jag förvisso MX Red och de är ju linjära utan klick, så jag kanske är lite känslig till att börja med, men det är en åtgärd man kan göra för att få bort "bumpet" iaf. Det hjälper ju dock inte mot klicken i MX Blue.

Jag köpte mina från WASD Keyboards.

PS. Ber om ursäkt för citatskogen ovan, ville bara att ni skulle se detta. DS.

Visa signatur

Main Fractal R5, 6700K, GTX 980 Ti, 32 GB DDR4 (4x8 GB), 2x240GB SSD, MSI Z170-A-G45
Old Fractal R3, 2500K, GTX 970, 16 GB DDR3 (2x8 GB), 120GB SSD, 2TB HDD, ASUS P8Z68-V Pro/Gen3
Lap Lenovo T440, 4300U, HD4400, 12 GB DDR3, 240 GB SSD
Htpc Mac mini Server (mid 2011), HD3000, 4 GB DDR3, 2x500 GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluster-:

Sen är det ju dessutom så att man kan, som jag och många andra gjort, sätta på gummiringar på tangenterna så att de dämpas om de slår i botten när man skriver. Nu kör jag förvisso MX Red och de är ju linjära utan klick, så jag kanske är lite känslig till att börja med, men det är en åtgärd man kan göra för att få bort "bumpet" iaf. Det hjälper ju dock inte mot klicken i MX Blue.

Jag köpte mina från WASD Keyboards.

PS. Ber om ursäkt för citatskogen ovan, ville bara att ni skulle se detta. DS.

Exakt det jag menar med " Mekaniska brytare är ju faktiskt lite som en oerhört stor fabrik där du själv kan skräddarsy exakt det som passar just dig"

Edit/
Och istället för att posta igen skriver jag det här.

Och som @thomas_skane skrev,,, vad är det mekaniska med dessa "Mekaniska brytare" ?

Jag vet inte?
Undrade själv samma sak!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det är exakt det du skriver många missar.

Vi tar (som du äger) Bruna cherry switchar som exempel:

Dom har:
Taktil: Ja
Klick: Nej
Kraft för att aktivera brytaren: 45G

Så man måste inte "slå" ner tangenten i botten.
Det räcker att man "rör den" förbi "taktil" så har knapptrycket registrerats.

Det tar ett tag att gå från rubberdom T-Bord, där du måste slå tangenten ner i botten för att registreras.
Det är bara en vanesak. När man väl kommit in i det vill man never ever ha rubberdom.

En fråga är inte 45G väldigt mycket för att aktivera brytaren? Dessutom en väldigt udda enhet att mäta kraften som krävs.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av huttala:

Mums, detta vill man sätta tänderna i.

Du är inte ensam där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike3r:

En fråga är inte 45G väldigt mycket för att aktivera brytaren? Dessutom en väldigt udda enhet att mäta kraften som krävs.

Bra fråga @Mike3r!
Hur man mäter kraften i "G" kan jag inte svara på.
Men det jag vet att allt handlar om "kullen" ...t e x är "kullen" lite mindre på bruna, än på clears.

Så för att registrera en nedtryckning, behöver du bara passera "kullen" INTE slå tangenten i botten.
Vilket du behöver för rubberdome, typ som en gammal miniräknare, du måste trycka ner 1:an i botten för att få en registrering.

Kolla in @huttala guide Mekaniska tangentbord så får du både rörliga billder med text hur det funkar.
Kan verkligen rekommendera den tråden, så kolla den!!

Nu kommer ju huttala se detta med i o m han blev taggad, så han kanske kan svara mer utförligt på "G-Mättningen"

Röda

Svarta cherry switchar

Cherry clear switchar

Bruna cherry

Topre switchar

IBM Bucklingspring brytare

Kan ha glömt några men all info finns i länken.'

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike3r:

En fråga är inte 45G väldigt mycket för att aktivera brytaren? Dessutom en väldigt udda enhet att mäta kraften som krävs.

Det är inte g som i g-kraft utan g (egentligen gf) som i gram-force. i.e lägger du 45 gram på tangenten så aktiveras den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ophe:

Det är inte g som i g-kraft utan g (egentligen gf) som i gram-force. i.e lägger du 45 gram på tangenten så aktiveras den.

Ah, det är mycket mer logiskt då en kraft på 45G är väldigt mycket. 45 grams kraft att trycka ner tangenten låter mer rimligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike3r:

Ah, det är mycket mer logiskt då en kraft på 45G är väldigt mycket. 45 grams kraft att trycka ner tangenten låter mer rimligt!

45G är inte mycket kraft, det är hög acceleration. Slår du inte ner tangenten med en acceleration på ~440 m/s² så aktiveras den inte.

Vilket är ungefär samma acceleration som denna killen upplevde.

Dold text

Annars är centi-Newton (cN) en vanligare enhet för krafter i denna storleken.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Vad är "mekaniskt" med dessa brytare?

Vad som räknas som "mekaniskt" och inte har diskuterats utan ände.
Jag tror att för de flesta i dagligt tal så handlar det om känslan i brytaren - att motståndet kommer från en metallfjäder.

Skrivet av philipborg:

Annars är centi-Newton (cN) en vanligare enhet för krafter i denna storleken.

Både cN och g brukar användas. Mätningar i enheterna skiljer sig kanske på någon hundradel och enthusiaster blandar ofta ihop enheterna. Skillnaden mellan individuella tangentbordsbrytare av samma typ kan ibland vara större än att det spelar någon större roll ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluster-:

Sen är det ju dessutom så att man kan, som jag och många andra gjort, sätta på gummiringar på tangenterna så att de dämpas om de slår i botten när man skriver. Nu kör jag förvisso MX Red och de är ju linjära utan klick, så jag kanske är lite känslig till att börja med, men det är en åtgärd man kan göra för att få bort "bumpet" iaf. Det hjälper ju dock inte mot klicken i MX Blue.

Jag köpte mina från WASD Keyboards.

PS. Ber om ursäkt för citatskogen ovan, ville bara att ni skulle se detta. DS.

Oooh, tack. Visste inte de där ringarna. De var ju inte speciellt dyra så kan köpa en påse och se om det blir någon sort skillnad i alla fall. Om inget annat i ljudet så lär det kanske bli skönare att inte behöva bottna.

Permalänk
Skrivet av wooprat:

Oooh, tack. Visste inte de där ringarna. De var ju inte speciellt dyra så kan köpa en påse och se om det blir någon sort skillnad i alla fall. Om inget annat i ljudet så lär det kanske bli skönare att inte behöva bottna.

Maxfps har dom också sen finns dom på ebay för en spottstyver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Oooh, tack. Visste inte de där ringarna. De var ju inte speciellt dyra så kan köpa en påse och se om det blir någon sort skillnad i alla fall. Om inget annat i ljudet så lär det kanske bli skönare att inte behöva bottna.

Kul att kunna hjälpa någon. Jag tyckte det var en offantlig skillnad på mitt bräde iaf.

Visa signatur

Main Fractal R5, 6700K, GTX 980 Ti, 32 GB DDR4 (4x8 GB), 2x240GB SSD, MSI Z170-A-G45
Old Fractal R3, 2500K, GTX 970, 16 GB DDR3 (2x8 GB), 120GB SSD, 2TB HDD, ASUS P8Z68-V Pro/Gen3
Lap Lenovo T440, 4300U, HD4400, 12 GB DDR3, 240 GB SSD
Htpc Mac mini Server (mid 2011), HD3000, 4 GB DDR3, 2x500 GB HDD