Testpilot: Philips Brilliance BDM4037UW

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Philips Brilliance BDM4037UW

Testpiloten Björn Endre tar sig en närmare titt på hur det känns att använda Philips 40 tum stora Brilliance BDM4037UW i vardagen för arbete, spel och film.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jättebra recension!
Jag gillade att du pratade lite om arrival också och ser fram emot en filmrecension snarast!

Permalänk
Medlem

Björn, vad tyckte du om denna vs 2st 27"? Hade varit intressant att höra mer om det.

Permalänk
Medlem

Kanske är blind men var i artikeln berör du "Bildkvalitén via HDMI lite mer urvattnad än hos DisplayPort" innan sammanfattningen? Rörande det, låter som att du möjligen har ett Nvidia grafikkort som vid HDMI ofta slår på begränsad RGB istället för fullständig RGB. Går att ändra i drivrutinen.

Skulle även rekommendera en tredjeparts tiling fönsterhanterare till en sådan här skärm. Windows 10s inbyggda klarar av fjärdedelar men ibland vill man ha fler.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jasså Björn har du börjat jobba extra på sweclockers

Kommer det en recension på bjorn3d snart

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Seriöst VGA på en 4K skärm men slopar DVI helt?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag har denna skärm och instämmer till fullo med förhandstitten! Kan tillägga att krökningsradien på 3000R är väldig subtil, jag hade föredragit betydligt snävare, kanske nedåt R1800. Som det är nu är det knappt någon skillnad mot en helt platt skärm.

Eftersläpningar syns tydligast om jag flyttar ett vitt fönster på en svart bakgrund, det blir en grå rand som ligger kvar några tiondelar. Har inte stört mig i praktiken, men helt klart dåligt.

Jag har skaffat en egen fot (ergotron 45-214-026) för att kunna justera (sänka) höjden. Rekommenderas.

Sammantaget gillar jag skärmen skarpt!

Permalänk
Medlem

Välkommen till 40"+ 4K-klubben

Jaa att HDMI var urvattnad låter inte vettigt. Tror som tidigare nämnt att det handlar om något missförstånd mellan grafikkort och skärm där den skickar ut 16-235 signal istället för 0-255.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Seriöst VGA på en 4K skärm men slopar DVI helt?

Varken VGA eller DVI har ju i närheten av den bandbredd som krävs för en sån här skärm, men ska man ha stöd för någon obsolet bildanslutning så är väl VGA mer användbart än DVI. Det skulle ju nämligen krävas en ganska dyr aktiv adapter för att konvertera VGA till DP eller HDMI, medan DVI-D till HDMI bara kräver en enkel passiv adapter eftersom det är samma bildsignal.

Permalänk
Hedersmedlem

@Orfi Det är en intressant film. Inte alls vad man förväntar sig. Tänkvärd. Jag hade tänkt läsa boken först men det blev inte av.

@aaaaaaaaaa Det tar ett litet tag att vänja sig. Det blir lätt att man gör på samma sätt som på en 27" skärm, d v s kör fullskärm på fönster men när jag vande mig att behandla skärmen som flera små så föredrar jag en stor mot 2 st mindre. Fast jag antar två 40" bredvid varandra hade varit bäst :).

@fermia Alltid frilansat lite på svenska både här, datormagazin och andra. Skönt att skriva på Svenska ibland. Visserligen köpte jag mig en sån här skärm så teoretiskt kanske jag hade kunnat skriva en recension där men det får räcka med denna här :).

@Sebastian V Anledningen man har VGa på denna är eftersom du kan dela upp skärmen i 4 "skärmar" där varje är 1080p så då funkar det med VGA.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem

@philipborg Fan, du har helt rätt. Det har helt fallit bort. Det var främst i en diskussion om PS4 Pro och dess bildkvalitét som jag hade skrivit lite om att det var en ljusare och mer urvattnad bild via HDMi men det föll på något sätt bort. Och sen hade jag det i tankarna när jag skrev sammanfattningen och plus/minus. Ska se om jag kan fixa till det.

Jag har satt PS4 Pro på full RGB + Deep Color till auto men ändå kändes bilden mer urvattnad mot när jag satt datorn på DP. Även en snabb test via HDMi på datorn gav liknande känsla men du har helt rätt, det hade helt fallit bort från mitt minne att Nvidia kör begränsad RGB som standard.

Tack för rättelsen!

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Jag har en sådan skärm sedan förra veckan och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med den.

Färgåtergivningen: mycket bra, jag är van vid en Apple Cinema Display 30 och det är inget att klaga på. Har tweakat mina färginställningar något.
Estetik: Den matchar min ADC och Macbook bra (även om den har lite estetiska shortcomings).
Spel: Jag spelar inte så mycket, men den duger för casual gaming. Man märker vissa röda skuggor i FPS-spel som uppstår när man flyttar siktet snabbt.

Storleksjämförelse (inte den mest optimala placeringen, men mitt skrivbord är inte större!):

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem

@Björn Endre: Kul att jag hjälpte Problemet låter onekligen som ett fall utav begränsad RGB, undra om det är PS4 auto inställningen som inte riktigt blir rätt och sedan är Nvidias drivrutin som den är. Låter inte så logiskt annars att samma kontroller med samma data (efter avkodning) skulle resultera i olika bilder. Kan iofs vara någon ICC profil som blir fel vid HDMI handshake.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tyckte skärmen såg lite kurvad ut men hade svårt att hitta information om detta. Såg senare att den hade 3 meters radie och det är väl i praktiken svårt att se någon större glädje av? Jag sitter med en helt platt 40" av tidigare modell och märker av ett stort behov av kurvad bild på denna typ av skärm. Inväntar mer kurvad variant innan jag byter skärm samtigt som man funderar på om det är svårt att få till eftersom man inte sett något om det ännu. Uppskattar att en radie på 1m är optimalt då man bör sitta närmare än detta avstånd för att utnyttja denna skärm maximalt.

Permalänk
Medlem

Video på eftersläpet på skärmen jag skickade tillbaka: https://www.youtube.com/watch?v=9mDLbmJtHXA

Permalänk
Medlem

Om man är beredd att slanta mer än vad denna kostar, vad finns det för alternativ i 35" och uppåt och då gärna med GSync / 120 Hz?

Går det att få lite "pop" i denna skärm? Har föregångaren 4065 som är bra på många sätt och vis men tycker den är lite tråkig och retar mig på att färgskiftningarna syns rätt mkt på vid bakgrund (säkerligen pga betraktningsvinklarna)?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av convery:

Video på eftersläpet på skärmen jag skickade tillbaka: https://www.youtube.com/watch?v=9mDLbmJtHXA

Så där upplevde inte jag någon av mina skärmar men jag ska faktiskt titta lite närmare på den jag köpte. Nu har jag inte rört runt just Steam-fönstret så inte tänkt på det men kör en hel del med mörka iTerm-fönster.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Skrivet av perost:

Varken VGA eller DVI har ju i närheten av den bandbredd som krävs för en sån här skärm, men ska man ha stöd för någon obsolet bildanslutning så är väl VGA mer användbart än DVI. Det skulle ju nämligen krävas en ganska dyr aktiv adapter för att konvertera VGA till DP eller HDMI, medan DVI-D till HDMI bara kräver en enkel passiv adapter eftersom det är samma bildsignal.

En dvi till vga adapter kostar inte många kronor den heller.
(och det hade sett bättre ut med DVI om vi ska vara lite moderna)

För övrigt tycker jag foten skär sig mot resten av denna enhet designmässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patrik356b:

En dvi till vga adapter kostar inte många kronor den heller.
(och det hade sett bättre ut med DVI om vi ska vara lite moderna)

För övrigt tycker jag foten skär sig mot resten av denna enhet designmässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Grejen är ju att DVI har inget användningsområde här. Aldrig. Någonsin.

VGA är VGA..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

En dvi till vga adapter kostar inte många kronor den heller.
(och det hade sett bättre ut med DVI om vi ska vara lite moderna)

För övrigt tycker jag foten skär sig mot resten av denna enhet designmässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

DVI-I/A till VGA går, men inte DVI-D. En DVI-I port hade kostat rätt mycket mer att lägga till och den digitala signalen kan lika väl kopplas till en HDMI port. Sättar man dit en DVI-A så är det bättre att bara slänga dit VGA lika väl. Så ja, ska man ha en analog anslutning så kan man i denna situationen lika väl använda VGA som är analog endast så slipper dem felanmälningar från folk som försökt köra DVI-D -> DVI-A eller en rätt onödig DVI-I port.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Så där upplevde inte jag någon av mina skärmar men jag ska faktiskt titta lite närmare på den jag köpte. Nu har jag inte rört runt just Steam-fönstret så inte tänkt på det men kör en hel del med mörka iTerm-fönster.

Det är märkbara eftersläpningar, framför allt med svart färg. Det syns en hel del i spel (främst FPS-spel som BF1 och liknande).

Jag är dock helnöjd med skärmen. Fantastisk bild och enorm arbetsyta. Till enbart spel hade jag dock valt en annan på grund av problemen ovan.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1