CMX4GX3M2A1600C9 - RMA process, enklast möjliga?

Permalänk
Medlem

CMX4GX3M2A1600C9 - RMA process, enklast möjliga?

Hej Corsair (Johan). Jag har ett minne, från 2 2x2gB förpackningar, köpta 2011-08-01 på Inet, som av någon anledning inte längre gillar tillvaron. Jag såg i en tråd på forumet att ni rekommenderade att man vände sig till återförsäljaren där man köpt varan, och hanterar det den vägen, så jag drog iväg ett mail till Inet.

Deras svar var föredömligt snabbt, och på en lördag dessutom.

Citat:

Hej Björn,

Tack för ditt mail!

Tråkigt att höra att ett av minnena inte fungerar.
Vi lämnar ju 1 års garanti på dessa minnen men Corsair ger livstids garanti. Du kan ju lämna in minnena hos oss så att vi kan skicka dem vidare (Då tillkommer hanteringskostnader).
Corsair föredrar dock oftast att du gör en felanmälan direkt mot dem. Du kan läsa mer om hur du gör det här:
http://www.corsair.com/en-us/support/warranty

Ha en fortsatt bra dag!

Med vänliga hälsningar
Fredrik Bergkvist
Kundtjänst

Här kommer två frågor.
Bör jag vända mig direkt till er, eller bör jag gå via Inet? Jag känner att jag har fått lite motsägelsefulla indikationer, om jag säger så.
Som uppföljning, vad är vitsen med att skicka minnet till Inet, om de i alla fall ska ha ersättning för hanteringskostnaderna. Då borde det vara både billigare, och snabbare, att skicka direkt till Corsair?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Som uppföljning, vad är vitsen med att skicka minnet till Inet, om de i alla fall ska ha ersättning för hanteringskostnaderna. Då borde det vara både billigare, och snabbare, att skicka direkt till Corsair?

Beror på vad Inet tar i hanterings kostnad, räkna med 100-200:- i frakt om du själva skickar dem till Corsair eftersom de måste skickas till Holland. Frakten till dig står Corsair för.

Sen om det är snabbare att inte blanda in Inet.
En inblandad 3:de part kommer alltid att förlänga hanterings tiden. Hur mkt beror på 3:de partens hanterings tider.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Rekommenderat brev 100gr kostar 125 vs 84:- i frimärken.
Alternativet är 28kr för 1-klass utrikes, men då är det varken försäkrat, eller spårbart. (14kr inrikes, 12 om man är nöjd med att skicka det som B-post.)

Så oavsett vad Inet vill ha betalt för "hanteringen" så blir det bara dyrare, utan fördelar. Men jag var lite nyfiken på Corsairs "officiella" åsikt i frågan. Jag har slängt in en rad på deras eget officiella forum med, för att se vilken väg de rekommenderar att man går där.
Jag misstänker att det slutar med att jag skickar den defekta stickan till Holland, och köper ett par Kingston HyperX 2400 8gB minnen till burken, så får de här 4 2'orna bli någon sorts uppgradering till släktingarna, eller liggande i reservdelsgömmorna.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Nå här fick man då inte mycket från Corsair. Jag har skapat en "ticket" i deras support på det officiella forumet. Lite synd då jag hoppades på en smidigare lösning är att posta till Holland. Men, ska jag vara ärlig, så tror jag att stickan kommer gå med B-post, för 28:- så det spelar kanske inte så stor roll i slutändan...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Är det livstids garanti?
Mycket trevligt isåfall

Permalänk
Medlem

Det brukar handla om "begränsad livstids garanti", vilket i stort sett betyder att garantin gäller tills tillverkaren annonserar produktens "end of life", vilket i det här fallet antagligen är så länge man fortfarande har utbytesstickor på lager... Det finns undantag, som exempelvis Zippo, som åtar sig att laga vilken gammal tändare som helst, och inte bryr sig om hur du fick tag på den. Man får skicka den till ett av deras center, sedan står de för resten. Lätt, eftersom det bara är plåt. Svårare för Corsair i det här fallet, minnesmoduler tillverkas bara under en rätt kort tid innan tekniken dumpar dem och går vidare, så det kan helt enkelt bli omöjligt att laga, eller ta fram likvärdiga produkter.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hej Corsair (Johan). Jag har ett minne, från 2 2x2gB förpackningar, köpta 2011-08-01 på Inet, som av någon anledning inte längre gillar tillvaron. Jag såg i en tråd på forumet att ni rekommenderade att man vände sig till återförsäljaren där man köpt varan, och hanterar det den vägen, så jag drog iväg ett mail till Inet.

Deras svar var föredömligt snabbt, och på en lördag dessutom.
Här kommer två frågor.
Bör jag vända mig direkt till er, eller bör jag gå via Inet? Jag känner att jag har fått lite motsägelsefulla indikationer, om jag säger så.
Som uppföljning, vad är vitsen med att skicka minnet till Inet, om de i alla fall ska ha ersättning för hanteringskostnaderna. Då borde det vara både billigare, och snabbare, att skicka direkt till Corsair?

Hejsan,

Ursäkta för sent svar. Jag rekommenderar dig att göra en RMA direkt till oss via denna sida:

https://corsair.secure.force.com

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan,

Ursäkta för sent svar. Jag rekommenderar dig att göra en RMA direkt till oss via denna sida:

https://corsair.secure.force.com

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Din tajming är underbar:

Citat:

On July 14th at 7:00 PM PST, our support system will be down for a planned maintenance window. This will last for the full weekend. We apologize in advance for the inconvenience. Our support system will be back up and running on July 17th at 7 AM PST.

To contact Corsair support, please go to our new support site at http://support.corsair.com

Minnet, tillsammans med en av de friska stickorna är i, eller på väg till Holland sedan en tid.
RMA: 6940454

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av -=Mr_B=-:

Din tajming är underbar:
Minnet, tillsammans med en av de friska stickorna är i, eller på väg till Holland sedan en tid.
RMA: 6940454

Haha nämen!

Skönt de är på gång iallafall, hör av dig om du undrar något mer.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

Sedan i går, 17:27, troligen taiwan tid, är mina utbytesminnen på väg till mig, med DHL. Låter dyrt. Men jag torde ha dem i nästa vecka.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av -=Mr_B=-:

Sedan i går, 17:27, troligen taiwan tid, är mina utbytesminnen på väg till mig, med DHL. Låter dyrt. Men jag torde ha dem i nästa vecka.

Härligt, brukar bara dröja några dagar att få hem dom. Dyrt? Du behöver inte betala någonting.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

Dyrt, för Corsair, inte mig. Jag har redan betalat för att frakta den trasiga stickan, och en kompis, till Holland. Det var inte speciellt farligt. Men DHL frakt från Taiwan? Klart dyrare. Blir inte förvånad om det är till dörren.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av -=Mr_B=-:

Dyrt, för Corsair, inte mig. Jag har redan betalat för att frakta den trasiga stickan, och en kompis, till Holland. Det var inte speciellt farligt. Men DHL frakt från Taiwan? Klart dyrare. Blir inte förvånad om det är till dörren.

Det är till dörren ja.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Dyrt, för Corsair, inte mig. Jag har redan betalat för att frakta den trasiga stickan, och en kompis, till Holland. Det var inte speciellt farligt. Men DHL frakt från Taiwan? Klart dyrare. Blir inte förvånad om det är till dörren.

Du anar inte hur snuskigt billigt det är att skicka till Sverige för ett företag.

Ett företag skickade ett paket på 12Kg (rätt stort dessutom), för 200kr och var hemleverans från tyskland (gick dessutom i Sverige över helgen med posten). Hemleverans här brukar ju kosta över 500kr och inte sortering på helgen då

Vet inte hur det är i taiwan, men i kina kan man nästan skicka gratis utomlands (ska ändras på).

Så något är galet fel med Sveriges posthantering, som tydligen saknar all form av vinst (låter rätt omöjligt).

Sen gäller väl garantin så länge DDR3 minnen tillverkas Men hoppas jag slipper skicka minnen, är inte kul att skicka dessa utan säkerhet (samt inte så billigt heller med garantin). Skulle ju ju bli rätt stor del av vad minnena kostar nya, speciellt för dig med 2Gb minnen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen gäller väl garantin så länge DDR3 minnen tillverkas Men hoppas jag slipper skicka minnen, är inte kul att skicka dessa utan säkerhet (samt inte så billigt heller med garantin). Skulle ju ju bli rätt stor del av vad minnena kostar nya, speciellt för dig med 2Gb minnen.

Jag lät ett företag med postavtal stå för frakten, så jag lämnade bara kuvertet till kontoret, men "egentligen" skulle det ha kostat 54:-
Nu tror jag det kostade ungefär hälften, och gick som B-post.
Det är egentligen den enda fördelen med företagsbiten i just det här upplägget. Som privatperson kan man tydligen inte skicka B-post längre...
I slutändan tror jag fortfarande att jag kommer köpa nya minnen, då det inte ser ut som om jag får uppgraderat min dator i år i heller, och 8gB börjar... kännas som lite, i en del spel främst. Så då blir mina minnen en uppgradering till farbror, och minnena i den datorn, läggs till farsans minnen, så har alla fått en marginellt bättre upplevelse. (De sitter båda med 4gB, och i5 2500, och roterande lagring...)

Å andra sidan har jag sagt att jag ska köpa nya minnen sedan julen 2015...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Fick tre missade samtal från DHL när jag stod i duschen. Ringde upp, han var kvar i mitt område, och kom och lämnade paketet. Öppnar det.
Åh nej. De har skickat minnen med den GULA etiketten. Jag hade ju den BLÅ.
Nu måste jag så klart skicka tillbaka dem igen. Det vägrar jag stå för...

Misstänker att jag packar upp dem till helgen, kör memtest på dem, och sen strippar de som sitter kvar i min burk till fördel för en minnesuppgradering, och donerar de här till kontoret, Farbror får fin-minnena, i sin burk, och så får far hans 4gB budgetminnen som uppgradering i sin burk, då har de både 8gB för första gången någonsin.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag VISSTE att gula minen var skit...
Stoppade i minnena i förhoppningen om att datorn skulle kunna spela musik över natten, och köra memtest86+ över dagen i morgon. Windows vägrar boota, blåskärm, med "unhandled exeption error" och annat spännande. Ok, shit happens, timmings, och spänning duger inte för att köra minnnena som de gamla, då får jag släppa lite på dem, så i stället för 9-9-9-24, 10-10-10-28... Nehepp. 11-11-11-30? nä... 12-12-12-32? Fortfarande ingen tur.
Stänger av XMP, och förväntar mig att minnena ska vara körbara i 9-9-9-24@1333MHz & 1.5v.
Tji fick jag.

Plockar ur minnena och svär lite. Inte helt lätt att kasa rackchassit fram o tebax, för mycket sladd baktill... Så nu är jag trött på det här för stunden och vill skriva av mig lite.

Bootar datorn med de 2 gamla minnena, hoppar in i BIOS och slår på XMP, sparar och startar om. Windows startar som vanligt.
Kastar mig genast in här, och skriver av mig om gula skitminnen.

Det blir en fortsättning till helgen, åtminstone för mig. Jag kommer lyfta ut chassit ur racket, plocka av kylaren från CPU'n så jag kan plocka ut även det minnet som sitter längst in, stoppa i bara de nya minnena, och testa dem ensamma. Funkar de som de ska då, stoppar jag i de gamla med, och hoppas jag kan hitta någon uppsättning inställningar som får det att fungera. Annars blir jag tvingen att köpa de där minnena jag har funderat på sedan 2 julaftnar, men kan inte lita på att dessa minnena uppför sig, så det blir ingen uppgradering åt tjocka släkten... Trist.
De är köpta som kit om 2, så att de inte kan garanteras fungera med samma timings är ju lite väntat. Jag hade tur, ursprungsparen funkade, men här verkar det vara tvärstopp, och nog borde de fungera i lägre hastighet... Så vi får se vad helgen ger. Hoppas jag inte behöver skicka tillbaka ett helt nytt par minnen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag VISSTE att gula minen var skit...
Stoppade i minnena i förhoppningen om att datorn skulle kunna spela musik över natten, och köra memtest86+ över dagen i morgon. Windows vägrar boota, blåskärm, med "unhandled exeption error" och annat spännande. Ok, shit happens, timmings, och spänning duger inte för att köra minnnena som de gamla, då får jag släppa lite på dem, så i stället för 9-9-9-24, 10-10-10-28... Nehepp. 11-11-11-30? nä... 12-12-12-32? Fortfarande ingen tur.
Stänger av XMP, och förväntar mig att minnena ska vara körbara i 9-9-9-24@1333MHz & 1.5v.
Tji fick jag.

Plockar ur minnena och svär lite. Inte helt lätt att kasa rackchassit fram o tebax, för mycket sladd baktill... Så nu är jag trött på det här för stunden och vill skriva av mig lite.

Bootar datorn med de 2 gamla minnena, hoppar in i BIOS och slår på XMP, sparar och startar om. Windows startar som vanligt.
Kastar mig genast in här, och skriver av mig om gula skitminnen.

Det blir en fortsättning till helgen, åtminstone för mig. Jag kommer lyfta ut chassit ur racket, plocka av kylaren från CPU'n så jag kan plocka ut även det minnet som sitter längst in, stoppa i bara de nya minnena, och testa dem ensamma. Funkar de som de ska då, stoppar jag i de gamla med, och hoppas jag kan hitta någon uppsättning inställningar som får det att fungera. Annars blir jag tvingen att köpa de där minnena jag har funderat på sedan 2 julaftnar, men kan inte lita på att dessa minnena uppför sig, så det blir ingen uppgradering åt tjocka släkten... Trist.
De är köpta som kit om 2, så att de inte kan garanteras fungera med samma timings är ju lite väntat. Jag hade tur, ursprungsparen funkade, men här verkar det vara tvärstopp, och nog borde de fungera i lägre hastighet... Så vi får se vad helgen ger. Hoppas jag inte behöver skicka tillbaka ett helt nytt par minnen.

Hejsan,

Tråkigt att höra att det krånglat, har du hittat någon lösning?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

Mm... Det blev ny minnen, så i dag sitter jag med 2x8gB Kingston HyperX 2400MHz. Det ena paret av mina 4 minnen sitter i dagsläget i en annan burk, med 2 value select minnen från er, så fick den datorn en uppgradering, de andra två kommer hamna i en likadan burk, förhoppningsvis innan veckan som kommer tar slut. Det verkar inte vara något som helst fel på minnena, de bara gillar inte varandra. Trist, men vad fan gör man.
Ni hade inga minnen med rätt profil, så jag får inte plats med snabbare minnen under kylaren, så därför blev det Kingston som uppgradering.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktivt företagskonto

Okej, tråkigt det krånglade! Har du några andra funderingar så är det bara att höra av sig.

Permalänk
Medlem

Det är vad det är. Jag fick ursprungligen minnena som en del av 2 uppgraderingspaket för 2500k baserade system (minne, moderkort och CPU) från Inet. De var aldrig avsedda att köras tillsammans, så det är vad det är. Jag köpte billigare minnen till de plattformarna (Corsair value select) och köpte ett lite mer överklockningsvänligt moderkort, och en extra CPU till mig själv. Och skruvade sen ihop 3 burkar av det. I dagsläget är de två "uppgraderingspaketen" kontorsdatorer och numera har minnena som ursprungligen såldes för att sitta i de moderkorten, hamnat i de moderkorten igen, så jag antar att det var ödet, eller något. Kontorsburkarna har nu 8gB och jag har 16gB i spelburken, win-win, antar jag.
Lite trist att ni inte hade passande minnen, men vad fan gör man. Rätt nöjd med era minnen genom åren, och även om hanteringen kunde varit smidigare den här gången så fick jag nya minnen utan konstigheter, så det är ju värt något.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.