Tobii släpper utvecklarkit för ögonspårning baserat på HTC Vive

Permalänk
Melding Plague

Tobii släpper utvecklarkit för ögonspårning baserat på HTC Vive

VR4 for Vive Kit är ett utvecklarkit från Tobii, vars teknik ska ge stöd för ögonspårning i VR-lösningar baserade på HTC Vive.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt! ska bli spännande att se vad det leder till

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Ska jag vara helt ärlig så tycker att luften verkar gå ur hela den här VR grejen. Jag har antagligen fel men det hela känns som en stor bubbla.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Ska jag vara helt ärlig så tycker att luften verkar gå ur hela den här VR grejen. Jag har antagligen fel men det hela känns som en stor bubbla.

Själva communityn runt VR verkar vara rätt stor och dedikerad. Jag tror att det kommer bli bättre och större när billigare och bättre headsets kommer ut. Att köpa en skärm för 5000+ är en overklighet för många och att då köpa ett headset som man främst ska använda till specifika spel är ingenting som de flesta gör.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

När det blir billigare blir det vanligare.
För det är häftigt.

Finns det något bra headset som inte är VR?
Vore fint med headset som är en högupplöst vanlig skärm.
Det och hörlurar, ligga i soffan o se film i sin egen värld ^^

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ögonspårning kan bli lösningen på VRs prestanda "problem". Nu behöver man bara rendera högupplöst precis där man tittar, resten blir pixlar med blur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

den stora frågan e väll hur mycket latancy det lägger till... ögat e ju väldigt snabbt så undra om man hinner rendera skarpt innan ögat fokuserar på en ny punkt.

Permalänk
Skrivet av Belzzz:

den stora frågan e väll hur mycket latancy det lägger till... ögat e ju väldigt snabbt så undra om man hinner rendera skarpt innan ögat fokuserar på en ny punkt.

Vet inte hur renderingstiden från låg till hög upplösning ser ut men jag har testat tobii eyetracking på vanlig datorskärm och det är imponerande!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Belzzz:

den stora frågan e väll hur mycket latancy det lägger till... ögat e ju väldigt snabbt så undra om man hinner rendera skarpt innan ögat fokuserar på en ny punkt.

Jag körde ett demo hos Tobii på årets GDC-mässa. Det fungerade faktiskt imponerade väl, i alla fall sålänge foveated rendering är inställt på någon form av "standardläge" utan extrema skillnader i kvalitet. Visst går det att ana "lägre upplösning" om man tittar med periferin i brist på bättre uttryck, men vid normal anvädning märkte jag helt ärligt ingen försämring.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag körde ett demo hos Tobii på årets GDC-mässa. Det fungerade faktiskt imponerade väl, i alla fall sålänge foveated rendering är inställt på någon form av "standardläge" utan extrema skillnader i kvalitet. Visst går det att ana "lägre upplösning" om man tittar med periferin i brist på bättre uttryck, men vid normal anvädning märkte jag helt ärligt ingen försämring.

Det man skulle kunna tänka sig är väll om man gör snabba ögonrörelser, det finns ju ingen chans i livet att pipelinen hinner med ögat, spårningen tar sin tid medans positionering och rendering tar sin. Man kanske kan läsa av input precis före rendering, överdriva fokusarean tillsammans med någon form av prediction för hyfsat resultat, men även då känns det som det kan bli lagg.

Märkte du några uppenbara lagg (eller snarare suddighet)?
Just nu använder man ju inte Viven på det sättet då det redan är jädrans suddigt förutom i mitten (tittar rakt fram), möjligen skulle man känna av problemet då man faktiskt behöver röra ögonen.

Permalänk

Vad har 'eye tracking' för praktiskt användande?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det man skulle kunna tänka sig är väll om man gör snabba ögonrörelser, det finns ju ingen chans i livet att pipelinen hinner med ögat, spårningen tar sin tid medans positionering och rendering tar sin. Man kanske kan läsa av input precis före rendering, överdriva fokusarean tillsammans med någon form av prediction för hyfsat resultat, men även då känns det som det kan bli lagg.

Märkte du några uppenbara lagg (eller snarare suddighet)?
Just nu använder man ju inte Viven på det sättet då det redan är jädrans suddigt förutom i mitten (tittar rakt fram), möjligen skulle man känna av problemet då man faktiskt behöver röra ögonen.

Oj, missade svar här!

Jag märkte inga uppenbara fördröjningar, men då ska det såklart sägas att demot var Tobii:s eget och därmed garanterat finslipat för bästa möjliga upplevelse. Som alla tekniker lär det säkert ta många år innan den är såpass stabil att allt fungerar på bred front.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicksvensson:

Vad har 'eye tracking' för praktiskt användande?

Att bilden kan vara mer detaljerad där ögat kollar för att förbättra prestandan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.