Asus förhandsvisar Zenith Extreme – moderkort för AMD Threadripper

Permalänk
Melding Plague

Asus förhandsvisar Zenith Extreme – moderkort för AMD Threadripper

Asus ställer upp moderkort för kommande Ryzen Threadripper på Computex, vilken väntas vara flaggskeppet för sockeln och är proppad med funktioner och belysning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Altså CPU fästet... HELLO 12x12m!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Altså CPU fästet... HELLO 12x12m!

Mini-ITX någon ? ;=)

Permalänk
Medlem

Det ser ju kalas ut måste jag säga! Väldigt imponerande

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, men troligen inte så plånboksvänligt. Bra att TR har 64 pcie 3.0 och visar var skåpet skall stå, X299 är tyvärr handikappad i det avseendet på dom flesta modellerna. Blir priset rätt så, varför inte, skall bli skoj och hitta jobb för alla resurser isåfall.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Just nu känns det som om stjärnorna, månen och himlavalvet är i balans.

  • Threadripper, mer än dubbelt så snabb som Ryzen 1800X, vilket borde bli bra.

  • Stöd för 128 GB DDR4 ECC, för de som har råd...

  • Nya minneshastigheter på väg med nytt bios.

  • Samtidig konkurrens från Intel, vilket borde ge lägre pris än Intels motsvarigheter.

Vad saknas? Inte mycket vad jag kan se. Visst ja. Priset.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Till tomten:
Jag önskar mig en dualsocket threadripper setup med maxat med ram och ett par vega i cf så jag kan porrsurfa i många fönster samtidigt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Just nu känns det som om stjärnorna, månen och himlavalvet är i balans.

  • Threadripper, mer än dubbelt så snabb som Ryzen 1800X, vilket borde bli bra.

  • Stöd för 128 GB DDR4 ECC, för de som har råd...

  • Nya minneshastigheter på väg med nytt bios.

  • Samtidig konkurrens från Intel, vilket borde ge lägre pris än Intels motsvarigheter.

Vad saknas? Inte mycket vad jag kan se. Visst ja. Priset.

Som vanligt är det troligtvis för bra för att vara sant så tror de flesta blir lagom ledsna när priset offentliggörs

Permalänk
Medlem

@Ninjaflipp:

Med en massa tur blir det priskrig emot Jul, minnesrea pga av överproduktion och AMD får fortsatt fin yield och stepping. Om man får drömma lite dvs...

Permalänk
Medlem

Kom nu bara i ITX-format och det är ett givet köp för mig.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Threadripper’s Moar Bandwidth philosophy extends to the Zenith Extreme’s networking, which is highlighted by integrated Wi-Fi based on the latest 802.11ad standard. For even faster speeds, we include a 10G Ethernet card that pushes throughput an order of magnitude higher than typical Gigabit. The 10G card also supports intermediate 2.5G and 5G standards, so you can step up to faster wired networking gradually.

Mer officiell info från Asus blog:
https://rog.asus.com/articles/maximus-motherboards/rogs-zenit...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crion:

Varför i helvete lägger man wifi på ett sådant kort. Speciellt då den har 10Gb NIC. Wifi är för mobiler och annat som har noll krav på uppkopplingen.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon127948:

Varför i helvete lägger man wifi på ett sådant kort. Speciellt då den har 10Gb NIC. Wifi är för mobiler och annat som har noll krav på uppkopplingen.

För de som inte har möjlighet att dra nätverkssladd för att det är hyresrätt eller bara svårt att dra?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Denna Threadripper kommer nog bli svår klockad med 16 cores / 32Threads när ryzen 7 1800X redan har problem med 8/16 Threads eller vad tror ni ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Flamso:

För de som inte har möjlighet att dra nätverkssladd för att det är hyresrätt eller bara svårt att dra?

Svårt att dra köper jag, men jag har dragit lankabel i 7-8 hyresrätter, i 4 genom väggar utan protester eller problem.

Tillägg: men å andra sidan så kan man ju fråga sig vad trådlöst nätverk gör för skada i denna produktklass, knappast priset för folk som ändå köoer i flaggskeppsegmentet så jag vet inte vad jag opponerar mig för.... ursäkta

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av EverGrowingNoob:

Svårt att dra köper jag, men jag har dragit lankabel i 7-8 hyresrätter, i 4 genom väggar utan protester eller problem.

Det går oftast bra tror jag (har mest bott i bostadsrätt/hus, och bara kortare tid i hyresrätt), men det är ändå en form av fast installation och viss åverkan, så jag skulle faktiskt höra mig för innan jag tex. monterade uttag eller borrade i väggar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Denna Threadripper kommer nog bli svår klockad med 16 cores / 32Threads när ryzen 7 1800X redan har problem med 8/16 Threads eller vad tror ni ?

Fast är Ryzen svårklockad? Trodde det var att kislets gräns gick strax efter 4GHz, snarare än temperaturproblem. Går det att hålla temperaturen i schack på Threadripper borde samma hastigheter (eller något lägre) vara möjligt.
Med tanke på att det pratats om turbofrekvenser på 4GHz till release tror jag vi kommer slå i kislets begränsningar igen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av martinot:

Det går oftast bra tror jag (har mest bott i bostadsrätt/hus, och bara kortare tid i hyresrätt), men det är ändå en form av fast installation och viss åverkan, så jag skulle faktiskt höra mig för innan jag tex. monterade uttag eller borrade i väggar.

Absolut valid poäng.
Min erfarenhet är bara att folk sällan ser om man drar i kabelskena under taket och bakom möbler förän man själv påpekar det utseendemässigt, och att det inte är några problem med (vettiga) värdar om man påpekar hur man tänkt gå genom väggen och hur man lätt kan återställa det vid flytt.
Dessutom får man borra i väggar utan lov, men det tänkt för hyllmotering och liknande. Så ska man dra kabel igenom gipsvägg och borra ett 5mm hål i nån undanskymd vrå t.ex blir det i en gråzon. (där jag personligen tycker att är man tveksam bör man fråga,)
Ska man däremot dra i väggar och montera kontakter måste man definitvt fråga
Men nu har jag gått alldeles tillräckligt off topic...

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

För de som inte har möjlighet att dra nätverkssladd för att det är hyresrätt eller bara svårt att dra?

Ju men resterande 99% får då dras med skit på deras MBO.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon127948:

Ju men resterande 99% får då dras med skit på deras MBO.

Ja såklart men det gäller alla moderkort i absoluta high end.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld