Aorus X299 Gaming 9 är påkostat moderkort för Intel Skylake-X och Kaby Lake-X

Permalänk
Melding Plague

Aorus X299 Gaming 9 är påkostat moderkort för Intel Skylake-X och Kaby Lake-X

I samband med lanseringen av den nya styrkretsen X299 introduceras även ett stort antal nya moderkort. Nu visar Aourus X299 Gaming 9, vilket blir företagets toppmodell för X299.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Drömmen för någon som gillar RGB, själv skulle jag vilja se något mer neutralt entusiast kort.

Visa signatur

2600K HD 6990
5960X 1070 Ti
7900X 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Det är inte utan att detta känns lite fattigt när man hört om X399's 64 PCI-express banor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte utan att detta känns lite fattigt när man hört om X399's 64 PCI-express banor.

Går ju alltid att slänga på PLX chip och öka antalet banor på moderkortet

Permalänk
Medlem

Holy färgkavalkad Batman!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

MmM! Meeeeeer RGB, I just can't get enough!

Börjar ju bli lite överdrivet nu.. jag har ju inte ens fönster på mitt chassi. Det var inne för 10 år sedan..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Går ju alltid att slänga på PLX chip och öka antalet banor på moderkortet

Kan man, men min erfarenhet är att det verkligen fungerar skitdåligt. Jag hade Asus Sabertooth 990FX Gen3 R2.0 som hade PLX-chip för att fixa PCI-E 3.0. Det var hemskt stutter i spel och gick inte flasha BIOS på grafikkorten för Device ID blev scramblat, och massa andra konstigheter, så jag personligen håller mig undan sådant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Proffsmobbare

Behöver alla RGB-relaterade produkter en notis om att belysningen faktiskt går att stänga av?

Kunder som gillar RGB kan aktivera det, kunder som inte gillar RGB kan avaktivera det.

Det går också att ställa in det till ett svagt vitt sken, eller vad man nu vill ha. Det är inget att bli upprörd över.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Kan man, men min erfarenhet är att det verkligen fungerar skitdåligt. Jag hade Asus Sabertooth 990FX Gen3 R2.0 som hade PLX-chip för att fixa PCI-E 3.0. Det var hemskt stutter i spel och gick inte flasha BIOS på grafikkorten för Device ID blev scramblat, och massa andra konstigheter, så jag personligen håller mig undan sådant.

Eh du pratar satans fan gammalt mobo går inte ens jämföra....

hade ASUS WS mobo med 80 PCI banor, funkar perfekt.
Har la haft runt 10-15 olika med PLX

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Laine:

Behöver alla RGB-relaterade produkter en notis om att belysningen faktiskt går att stänga av?

Kunder som gillar RGB kan aktivera det, kunder som inte gillar RGB kan avaktivera det.

Det går också att ställa in det till ett svagt vitt sken, eller vad man nu vill ha. Det är inget att bli upprörd över.

Tru dat. Det går att stänga av den adaptiva farthållaren på bilen med, men om du inte är intresserad av att använda den, varför skulle du betala för funktionen till att börja med?

Jag kan tycka det är kul med LED-belysning till en viss gräns, men när jag närmar mig entusiastpriser och skillnaden mellan två kort funktionsmässigt är LED, kommer jag välja det billigare. Alltid.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Eh du pratar satans fan gammalt mobo går inte ens jämföra....

hade ASUS WS mobo med 80 PCI banor, funkar perfekt.
Har la haft runt 10-15 olika med PLX

Mja, 5 år är väl inte så farligt gammalt ändå? Men det kan ju ha hänt en del med tekniken är klart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Mja, 5 år är väl inte så farligt gammalt ändå? Men det kan ju ha hänt en del med tekniken är klart.

Det är Ofantligt lång tid i teknik.

Speciellt om du pratar high end moderkort.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Shudnawz:

Tru dat. Det går att stänga av den adaptiva farthållaren på bilen med, men om du inte är intresserad av att använda den, varför skulle du betala för funktionen till att börja med?

Jag kan tycka det är kul med LED-belysning till en viss gräns, men när jag närmar mig entusiastpriser och skillnaden mellan två kort funktionsmässigt är LED, kommer jag välja det billigare. Alltid.

Fullt förståeligt, men då måste det också finnas två alternativ varav det ena är RGB-bestyckat OCH är dyrare med samma funktionalitet.

Jag har inte stött på en X299-bräda i toppsegmentet utan RGB-belysning.

http://www.gigabyte.com/Motherboard/Socket-2066

http://wccftech.com/asus-x299-motherboard-rog-rampage-vi-extr...

https://www.msi.com/Landing/intel-basin-falls-x299-gaming-mot...

https://www.evga.com/articles/01114/evga-x299-series-motherbo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är Ofantligt lång tid i teknik.

Speciellt om du pratar high end moderkort.

Ser dock fortfarande inte varför tekniken är relevant idag. Då var det ju för att native-stöd för PCI-E 3.0 inte fanns, men vad ska man med det idag till när alla plattformar stödjder det?

Och hur blir det med device ID när man ska flasha BIOS på grafikkortet?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag saknar tiden då datorkomponenter inte såg ut som 12års discon.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Ser dock fortfarande inte varför tekniken är relevant idag. Då var det ju för att native-stöd för PCI-E 3.0 inte fanns, men vad ska man med det idag till när alla plattformar stödjder det?

Och hur blir det med device ID när man ska flasha BIOS på grafikkortet?

Flashat alla mina 4x fury X på brädan så va inga problem.

Du behöver ju dom om du köra 4-way sli / cf etc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Behöver alla RGB-relaterade produkter en notis om att belysningen faktiskt går att stänga av?

Jag förstår vad du menar, men det skulle faktiskt inte vara helt fel med en sån notis. Hur mycket lyser produkten som standard? Går belysningen att stänga av via hårdvaran? Eller kan man bara stänga av den via ett Windows-program som jag som Linux-användare inte kan använda? Det är frågor som tyvärr kan vara svåra att hitta svar på, och som blir allt mer relevanta när lysdioderna sprider sig som en pest bland datorkomponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilstar:

Jag saknar tiden då datorkomponenter inte såg ut som 12års discon.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Intel har gott ifrån Lödda processorer i denna serie och kör Tim= Kylpasta ha så kul med Skylake X toppmodeller med enorma överhettningsproblem som följd misstänker jag eller ta fram deliding kittet på en gång.

https://youtu.be/cCv7hF7kepU

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv

Dum man va som köpte 1800x, blir att sälja av nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan man, men min erfarenhet är att det verkligen fungerar skitdåligt. Jag hade Asus Sabertooth 990FX Gen3 R2.0 som hade PLX-chip för att fixa PCI-E 3.0. Det var hemskt stutter i spel och gick inte flasha BIOS på grafikkorten för Device ID blev scramblat, och massa andra konstigheter, så jag personligen håller mig undan sådant.

Skrivet av tvelander:

Eh du pratar satans fan gammalt mobo går inte ens jämföra....

hade ASUS WS mobo med 80 PCI banor, funkar perfekt.
Har la haft runt 10-15 olika med PLX

Dagens PLX chip har inte samma bekymmer med latency (googla PLX Latency ifall ni är nyfikna).
Däremot behåller du fortfarande tråkigheter i form av att kopplingen mellan chipset och CPU är begränsad oavsett PLX eller ej med dessa CPU:er som har 20-talet kanaler. Man får typ PCIe x4 flaskhals däremellan chip och CPU.

DÄREMOT vet jag inte t.ex. hur X370 (även Z170) klarar av att ha 2st USB 3.1 G2 som vardera nyttjar 10 kanaler PCIe på Chipset och ändå få denna hastighet om data skall till CPU:n, om det ens får det? :/
Någon får gärna förklara hur, för mig magiskt, 10GB/s går igenom PCIe3.0 x4 som har 4GB/s kapacitet, ännu tråkigare med båda portarna i full fräs samtidigt om nätverkskortet behöver sitt minst 1st kanal ostört om man inte vill ha packetloss/delay (Kanalen kan ju dela med ex. usb 2 eller ljudkortet då den använder 100MB/s max utav 1GB/s tillgänglig PCIe3.0 x1 bandbredd, förutsatt att det är 1GB nic)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Intel har gott ifrån Lödda processorer i denna serie och kör Tim= Kylpasta ha så kul med Skylake X toppmodeller med enorma överhettningsproblem som följd misstänker jag eller ta fram deliding kittet på en gång.

https://youtu.be/cCv7hF7kepU

Det riktigt tråkiga med det här är väl att det är toppmodellerna som kommer ha värst problem, och de lär ju inte kosta gratis. Vågar folk delidda så dyra cpu:er?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Här är några av de moderkort för X299 som hittills presenterats:
http://wccftech.com/intel-x299-motherboards-pictured-asus-asr...
Ska bli intressant att se priserna men de lär ligga i de övre regionerna av vad moderkort brukar kosta.
En toppmodell som ASUS ROG Rampage VI Extreme X299 kommer säkert att kosta kring 6000-7000 kr och instegsmodellerna med X299 kanske kring 3000 kr.
Ska bli spännande att följa utvecklingen.

Permalänk
Avstängd

Aorus är Gigabytes märke/dotterbolag för gayming-inriktat skräp. Då tar jag hellre något ur Gigabytes produktsortiment, så slipper man förhoppningsvis lysdioder och skräp.

Ta ett moderkort, släng på ett plasthölje, massa lysdioder, en ful kylfläns, måla audioportarna guldfärgade och ha lite kaxiga loggor, så kränger dom skräp till noobs för dyra pengar.

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med den gigantiska metallplattan på baksidan? Den kommer ju inte synas, och jag ser ingen praktisk funktion med den heller.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Pinsamt töntig discokula.

Lägg ansträngning och resurser på vettigare saker, tack.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Discokungen
Skrivet av martinot:

Pinsamt töntig discokula.

Lägg ansträngning och resurser på vettigare saker, tack.

Jag älskar det! Riktigt kul att se och det går att ställa in till mer neutral belysning eller stänga av helt, som Laine skrev. Marknaden finns absolut och jag ser fram emot ännu större utveckling på den här fronten. RGB är här för att stanna.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Verkar trevligt om man gillar 70tals disco men det är verkligen inte min grej

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w