Corsair Concept Zeus är trådlös mus med Qi-laddning via musmattan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Någon som funderat över den elektromagnetiska strålningens påverkan på biologiskt material? Trådlös laddning är trevligt men kanske inte medans jag använder produkten.

Det är inte hela musmattan som laddar musen. Bara övre hörnet. En ganska oanvänd yta på musmattan faktiskt

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colery:

Köpte en Logitech G900 för några månader sedan men problemet med din och min är ju att den i praktiken bara är trådlös varannan gång jag använder den. Jag kommer ju aldrig ihåg att stoppa i sladden när jag går från datorn så det blir ju nästa gång jag sätter mig vid datorn och då är ju batteriet slut. Poängen med en trådlös mus ska ju vara att den faktiskt är trådlös hela tiden.
Håller dock med om att den bör kunna laddas över en större area.

Har funderat länge på den här idén själv, varför är det ingen som släpper en sån här produkt. Kan inte vara skitsvårt med tanke på att all teknik redan finns i både mobiltelefoner och laddare. Har själv både sån laddare på nattduksbordet och kompatibel telefon så det här är ju skitsmart.
Problemet med att den laddas medans man använder den är ju att batterier inte mår bra av 100% fyllnadsgrad hela tiden + att de blir jäkligt varma. Kan man komma på någon smart mjukvara som hindrar laddning tills batteriet är uttömt igen så hade ju det varit en bra idé kan jag ju tycka.

Batteriet tar inte skada alls av att vara fulladdat hela tiden. Du tänker på den gamla generationens batterier.
Här är lite myter att krossa Det är ToM dåligt att alltid ladda ur moderna batterier
http://www.expressen.se/leva-och-bo/ladda-mobilen-ratt--har-a...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Jag tror att det skulle kunna vara så att om man rör en sådan här mus över en av dessa spolar så uppkommer det en viss grad av induktionsbromsning, vilket åtminstone inte jag skulle godkänna i en sådan här produkt.

Någon typ av kortvägssändare, där telefonen kan skrika till laddaren att den är fulladdad, så att laddaren kan bryta strömmen vore bra att ha.

Alla uppladdningsbara prylar idag bryter laddningen på något sätt när prylen är fulladdad, varför skulle inte denna musen ha samma funktion?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Som de flesta andra här tycker jag också att musen skulle ha varit ganska mycket mer användbar om hela mattan laddade. Men i så fall skulle denna, troligen skitdyra produkt bli ännu dyrare så jag förstår varför Corsair valt att gå den här vägen. Det enda användningsområdet som nu återstår för laddningstationen på musmattan är att lägga lägga musen där varje gång man inte använder den och då skulle en dockningsstation(frånskilt musmattan) fungerat lika bra.

Så enda möjligheten för den här musen är nog om dens pris är konkurrenskraftigt jämtemot trådlös mus + dockningstation + musmatta och om jag känner ny teknik rätt så lär inte så vara fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Batteriet tar inte skada alls av att vara fulladdat hela tiden. Du tänker på den gamla generationens batterier.
Här är lite myter att krossa Det är ToM dåligt att alltid ladda ur moderna batterier
http://www.expressen.se/leva-och-bo/ladda-mobilen-ratt--har-a...

Nej jag tänker inte på den gamla sortens batterier, men vi pratar lite olika saker. Jag säger inte att du behöver ladda ur batteriet helt, för det är ju inte bra med dagens batterier. Laddar du ur batteriet till 0.000% så kommer du också få sänkt kapacitet efter vad jag fått lära mig. Därav stänger laptops och telefoner av sig redan på ~3-5% av batterikapaciteten och inte på 0%.
Men att hela tiden ligga på laddning är inte bra för ett batteri. Se nedan:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-laddar-du-mobilen-bas...
Står dessutom samma sak i din länk. Ha inte mobilen på laddning varje natt, försök ha den på mellan 40-80%, då håller de bäst.

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nu har jag aldrig varit glad för trådlösa möss... för tunga (batteriet) och för bråkiga med latency och div annat.

Men.. jag gillar detta konceptet för en som inte måste ha prestandan av spelmus, eller om de iaf klarar sig på denna nivån. Att man dessutom väljer en standardiserad laddning är också helt klart positivt. Kan tänka mig detta för HTPCn ev.

Enda oron jag har är ... vad gör man när musmattan slitits ut?
Vad kostar det att köpa ersättare, och vad kostar hela kalaset?

Men iden är helt klart en bra sådan.

Måste nog säga att du antagligen provat fel trådlösa möss. Vanliga trådlösa med AA-batterier i sig är tunga och kan jag också ha upplevt vid tillfällen bråkat men riktiga trådlösa gamingmöss har inte de problemen alls. De är varken tunga eller har problem med latency eller wake-up-delay alls. Förstår om du inte trivs med det, det är det många som inte gör men de har inte de problemen du beskriver alls längre så är du intresserad av trådlös av anledningen att den är trådlös utan att förlora prestanda, prova en ny variant.

Blir alltid dyrare med mer avancerad teknik så trådlösa kommer väl alltid vara dyrare för samma prestanda som trådbundet och det här lär ju inte gå på mindre än 1500 för mus och säkert inte mindre än 800 för musmattan. Vet att Ikeas trådlösa laddare kostar i slängarna runt 300kr och det är ju Ikea för en vanlig klumpig variant. Sen är det ju en rätt nischad produkt så den lär ju kosta mer än den smakar i vilket fall.

För slitagets skull så hade det ju inte varit dumt med vad som skrevs här tidigare att sätta något under skrivbordet eller kanske rent av bara la under sin egna musmatta så man slapp slitage på laddaren i sig. Gillar min gamla Icemat så jag hade ju föredragit att ha kvar den vilken mus jag än har. Min Icemat kommer finnas kvar när jorden sväljs av solen om katten musen 100 tusen år, 0 slitage på den

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colery:

Måste nog säga att du antagligen provat fel trådlösa möss. Vanliga trådlösa med AA-batterier i sig är tunga och kan jag också ha upplevt vid tillfällen bråkat men riktiga trådlösa gamingmöss har inte de problemen alls. De är varken tunga eller har problem med latency eller wake-up-delay alls. Förstår om du inte trivs med det, det är det många som inte gör men de har inte de problemen du beskriver alls längre så är du intresserad av trådlös av anledningen att den är trådlös utan att förlora prestanda, prova en ny variant.

Det var ett tag sedan jag övergav trådlöst, då idag... kan du ha helt rätt. Men jag gick igenom 3 olika logitec möss, 1 MS och 2 andra och tusentals kronor innan jag fick nog av trådlösa saker. Allt från störningar på bluetooth, Wifi eller sändare som tydligen bestämde sig för att para sig med grannens saker istället (yep... hf vi lyckades vet jag inte).

Vissa av dem hade AA, en hade AAA, 2 andra hade litium batterier, en av dessa logitech hade tom "hot-swap-bart" litium batteri. Alla är för tunga och för klumpiga för mig nu när jag känt på andra trådbundna. De känns 2x så tunga, och ger mig ont i handen efter långa spel sessioner.

Skrivet av Colery:

Blir alltid dyrare med mer avancerad teknik så trådlösa kommer väl alltid vara dyrare för samma prestanda som trådbundet och det här lär ju inte gå på mindre än 1500 för mus och säkert inte mindre än 800 för musmattan. Vet att Ikeas trådlösa laddare kostar i slängarna runt 300kr och det är ju Ikea för en vanlig klumpig variant. Sen är det ju en rätt nischad produkt så den lär ju kosta mer än den smakar i vilket fall.

Visst blir det dyrare med tekniken, men samtidigt om den är standardiserad så lär priset komma ner, då du kan alltid välja en laddare/enhet från en konkurrent.

Skrivet av Colery:

För slitagets skull så hade det ju inte varit dumt med vad som skrevs här tidigare att sätta något under skrivbordet eller kanske rent av bara la under sin egna musmatta så man slapp slitage på laddaren i sig. Gillar min gamla Icemat så jag hade ju föredragit att ha kvar den vilken mus jag än har. Min Icemat kommer finnas kvar när jorden sväljs av solen om katten musen 100 tusen år, 0 slitage på den

För länge sedan fick jag en hård "plast-musmatta" för många år sedan... den höll för allt... tom spill av läsk/sprit... Enkel att rengöra och skadades aldrig. Den hjälpte möss att fungera bra och var så stor att du aldrig kom "utanför mattan".

Men en dag så skulle jag byta skrivbord, och började möblera om.... och den fick inte plats längre. Så jag tänkte inte mer på det, tog en annan musmatta av liknande typ och gav bort denna. Tog en månad innan jag insåg min miss... när den andra nya gick sönder. Jag saknar den fortfarande än idag :/

Har försökt med liknande alternativ sedan dess, men de spricker, eller skadas, slits fort... eller har nått sabla lim som den ska "klistras på bordet" så man inte kan enkelt ta bort och rengöra den.

Jag fick den i present, så jag vet inte ens vf man fick tag i den, eller vad den hette, och personen som gav mig den mindes inte heller, då det var många år efter och är numera bortgången.

Så jag förstår dig