Permalänk
Medlem

Rippa min DVD-samling

Hej.

Jag och frugan tillsammans har i runda slängar 3 flyttkartonger med DVD-skivor som vi samlat på oss i vår ungdom. Jag tänkte digitalisera dem och lägga upp på en NAS, men har stött på patrull. Jag googlade lite, och de flesta tyckte att jag skulle använda Handbrake, men när jag försöker så säger Handbrake nåt i stil med att "vi tillåter inte detta på en skrivskyddad skiva".

Vilket program använder ni?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Intressant, har själv inte påbörjat detta projekt men blev lite sugen på att testa.

Verkar som ultimata lösningen verkar vara Rippa med VLC (för kopieringsskyddet), sen köra en omkodning till önskat format med Handbrake.

Första programmet i denna lista verkar definitivt intressant också: http://lifehacker.com/380702/five-best-dvd-ripping-tools

EDIT: Verkar som det räcker att ha VLC installerat för att Handbrake ska kunna rippa DVD...

Permalänk
Medlem

MakeMKV kan jag rekommendera att du kollar upp.

Permalänk
Medlem

Använder själv DVDFab till alla mina Blu-ray skivor, väldigt sällan det inte lyckas avkoda skivorna.
http://www.dvdfab.cn/

Händer även att jag använder Anydvd i fall att DVDFab skulle fallera.
https://www.redfox.bz/sv/anydvdhd.html

Permalänk
Medlem

Jag gjorde samma sak för några år sen, använda handbrake till det mesta.
De där jag fick samma fel som du använde jag makemkv istället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag använder mig av Handbrake till DVD och DVDFab för Bluray. Fungerar väldigt bra. Jag har inte stött på något problem än.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk

ska tilläggas att gå runt kopieringskydd är inte tillåtet och blir då Piratkopiering så lika lagligt som att tanka dem från piratebay.

Privatkopiering är endast tillåtet om det går att göra utan att gå runt kopieringsskydd.

dvs privatkoieringslagen är menlös i sverige eftersom i stort sett alla filmer som säljs är kopieringsskyddade...

Sverige i ett nötskal måste betala för något vi inte kan använda...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag har använt AnyDVD samt Handbrake för mina DVD's. Om kvalité är viktigt se upp för program såsom "DVDFab", de kan visserligen vara grymt snabba (tror de använder hårdvarustöd för enkodning) men kvalitén blir synbart bättre med Handbrake (och mindre filer), det är min erfarenhet.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Ja, det hade inte varit dumt att digitalisera samlingen. Däremot är samlingen lite väl stor för att jag skulle kunna ro det i land. Måste först bara köpa på mig lite extra diskutrymme i så fall

Lycka till!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Valet föll på makemkv då det fanns till Linux. Jag körde igenom en skiva, och 3 filer skapades. En med filmen på 6.2gb och 2 mindre filer på 180mb resp 260mb. Hur gör jag huvudfilen mindre än 6GB och vad har jag för nytta av de 2 mindre?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

@TheJonaz: Med valfritt transcodar program, typ handbrake om du vill ha det enkelt och klipp & klistra med hela gui faderullan eller forslagsvis ffmpeg om du vill gora nagot speciellt.

Jag skulle misstanka den 6.2GB stora filen ar videosparet med eller utan ljudspar och de tva andra ar antingen ljudspar (isf troligtvis ett tva och ett sex kanaligt spar) eller extras.

Har du ffmpeg pa maskinen ar det inte varre an att kora en ffprobe filnamn.mkv for att se vad som ar forpackat dari, men kan ju vara vart att bara prova spela upp dom i vlc eller dyligt for att se du fick ratt saker med dar.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ska tilläggas att gå runt kopieringskydd är inte tillåtet och blir då Piratkopiering så lika lagligt som att tanka dem från piratebay.

Privatkopiering är endast tillåtet om det går att göra utan att gå runt kopieringsskydd.

dvs privatkoieringslagen är menlös i sverige eftersom i stort sett alla filmer som säljs är kopieringsskyddade...

Sverige i ett nötskal måste betala för något vi inte kan använda...

Nja, det är tillåtet att knäcka kopieringsskydd om det krävs för att spela upp filmen och är en snårig gråzon i praktiken.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm

Citat:

Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket.

Enligt min tolkning av lagen är det därmed lagligt att gå runt kopieringsskyddet för att kunna se på filmerna via en HTPC utan fungerande DVD-spelare t.ex.
Eller via mobilen.
Eller direkt via en app i TVn.
osv.

Om jag har köpt en film så har jag laglig rätt att se den på min mobil om jag så vill, om kopieringsskyddet hindrar mig ifrån att göra det har jag rätt att gå runt det.

Då ingen domstol har dömt någon på något annat sätt i den här frågan är det en helt rimlig tolkning av lagen och alla jurister som jag sett uttala sig håller med. Ja, utöver dom som får betalt av upphovsrättsindustrin då.

Permalänk
Skrivet av TheJonaz:

Hej.

Jag och frugan tillsammans har i runda slängar 3 flyttkartonger med DVD-skivor som vi samlat på oss i vår ungdom. Jag tänkte digitalisera dem och lägga upp på en NAS, men har stött på patrull. Jag googlade lite, och de flesta tyckte att jag skulle använda Handbrake, men när jag försöker så säger Handbrake nåt i stil med att "vi tillåter inte detta på en skrivskyddad skiva".

Vilket program använder ni?

Har använt för länge sedan
https://www.dvdshrink.org/

Permalänk

Någon här som vet vad straffet är om man skulle gå runt kopieringsförbutet och bli anmäld?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtfulspring:

Någon här som vet vad straffet är om man skulle gå runt kopieringsförbutet och bli anmäld?

Skickades från m.sweclockers.com

Anmäld?

Svenska konsumenter betalar något som kallas för privatkopieringsavgift.

Så den möjligheten har du redan betalt för, bara att köra på

https://m3.idg.se/2.1022/1.626376/copyswede-avgifter

PS, även om du INTE kopierar så betalar du en sådan avgift när du köper exempelvis en ny telefon eller USB minne.

Intressant att detta är en avgift för vad man KAN göra.

Liknande organisationer skulle då kunna ta ut en liknande avgift för vad man KAN göra med en viss produkt.

Men men, svensken knyter handen i fickan och och tycker allt är frid och fröjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ska tilläggas att gå runt kopieringskydd är inte tillåtet och blir då Piratkopiering så lika lagligt som att tanka dem från piratebay.

Privatkopiering är endast tillåtet om det går att göra utan att gå runt kopieringsskydd.

dvs privatkoieringslagen är menlös i sverige eftersom i stort sett alla filmer som säljs är kopieringsskyddade...

Sverige i ett nötskal måste betala för något vi inte kan använda...

Nej vi betalar inte för det, Copyswede delar inte ut någon ersättning till de som ger ut film på DVD/Blu-ray/UHD-Blu-ray. Sänds din film i TV kan du däremot få ersättning. Filmskapare har alltså i princip ingen nytta av att de samlar in medel för privatkopieringsersättningen.

I praktiken är det enda som kan vara straffbart att sälja verktygen, vilket är varför AnyDVD och Passkey kommer från anonyma företag som bytt säte minst någon gång. RedFox finns förmodligen i Belize numera efter att SlySoft blev nedstängda i Antigua och Barbuda, men utvecklarna sitter ju utspridda över världen och är anonyma för att slippa legalt strul. För privatpersoner är det fortfarande inte tillåtet att gå runt kopieringsskydden i syfte att exemplarframställa, men det är riskfritt att göra då du inte tillgängliggör materialet för så kallade juridiska organisationer som spanar på fildelningsnätverk. Det är alltså intrång, men du tar betydligt större risker om du laddar ner istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlsberg 4.2:

Har använt för länge sedan
https://www.dvdshrink.org/

Använde också det programmet när det begav sig att man ägde och tittade på DVD...har för mig man kunde välja komprimeringsgrad också..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

dvd::rip använde jag för jättelänge sedan och tyckte det fungerade bra.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår så är inte "innehav" av kopieringsskyddat material olagligt. Men nu har man ändrat så att det är olagligt att kringgå kopieringsskydd??

Så länge man inte delar med andra så är själva innehavet inte olagligt.. rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Som jag förstår så är inte "innehav" av kopieringsskyddat material olagligt. Men nu har man ändrat så att det är olagligt att kringgå kopieringsskydd??

Så länge man inte delar med andra så är själva innehavet inte olagligt.. rätta mig om jag har fel.

Lagen heter fildelningslagen och den omfattar uppladdning och delning av skyddat material. När jag har köpt hem en DVD-skiva (som ett exempel), så får jag själv välja om jag vill ha materialet i fysisk eller digital form. Bara jag inte delar med mig av det skyddade innehållet, så är det lugnt. Man kan aldrig och ska aldrig åka dit för att ha digitaliserat en DVD-film för privat bruk. Detta bekräftas på baksidorna av troligtvis alla fodral:

Citat:

VARNING! Denna DVD (inklusive dess ljudspår) är distribuerad enbart för privat och enskilt bruk. Alla andra rättigheter är förbehållna rättighetsinnehavaren. Om ej uttryckligen tillåts i gällande lagstiftning eller skriftligen av rättighetsinnehavaren är, framställning av kopior, offentlig visning eller annan kommersiellt bruk av hela eller delar av denna DVD, strängeligen förbjudet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

får se hur lång tid det tar innan swcklockers låser denna tråd

När det gäller kopiering har jag kollat detta väldigt nog under åren, senast för ca 2 månader sedan.
detta är vad 2 olika advokatbyroer och 4 olika advokater säger. Om det stämmer vet jag inte men jag förmodar att det gör det då dom jobbar med denna typ av frågor.

införskaffar du filmen lagligt får du göra en kopia av den, är det kopieringsskydd på den får du bryta detta OM du saknar annat sätt att spela filmen, du får inte bryta det bara för att kopiera skivan. lagligt införsskaffat är: köpt,hyrt eller lånat av släkt eller nära vän samt fått i gåva eller vunnit.
OBS: är den hyrd kan det finnas förhinder mot kopieringen mellan dig och där du hyrt filmen.
beroende på hur hyravtalet ser ut.
filmen du har kopierat får du dela med släkt och nära vänner i en stängd användar grupp.

kopierings delan för dvd är rätt simpel: vanligen fungerar anydvd kanon, men i bland kan det strula med handbrake och då använder man dvdfab för att plocka ut huvudfilmen, vilken som är huvdfilmen kollar du med vlc, starta filmen och går till slut texter, kolla sedan vilken titel som spelas. vill du ha mer ingånde tips för handbrake mm kan du få det på pm.
Är det bluray som ska rippas får man göra på ett lite krångligare sätt för att hitta rätt titel.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@TheJonaz: Back in the days när jag rippade mycket DVD filmer körde jag DVD Ghost (tror jag det var) i bakgrunden som tar bort regionslås och kopieringssydd. Sedan rippade jag med DVD Shrink. DVD Shrink är kung, där kan du välja bort olika delar. Tex intro och menyer, eller språk du inte använder. Så startar filmer direkt när man sätter i skivan, och med bara ett språk, svenska då.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §7*

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...