Permalänk
Medlem

Kompressor råd.

Tjena.
Har tröttnat på luft på burk och har tittat på en kompressor istället.
Jag har tittat lite på denna från Jula och det jag undrar är om nån annan har en sån?
Har tänkt att använda den till hushållets datorer och gräsklipparen , har läst att den har hög decibel men det spelar inte så stor roll då jag kommer att använda den ute i förrådet.
Mvh / Mangee

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressorer-och-vakuumpumpar/kompressorer/kompressor-200055/

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@Mangee75:

Pumpa däck o bollar är den nog ok till, ska du ha för att blåsa rent längre än 2-3sec så rekommenderar jag 24 liters tank eller mer.

Själv uppgraderade jag från 24 liters till 50 : http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompres...

Väldigt nöjd,klarar allt i mitt hem.

Rengöra datorer , pumpa bildäck / cykeldäck , driva luft verktyg osv

mvh

edit: hade denna innan : http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompres...

Den fungerar bra , men till spruta färg/olja eller rengöra saker tex sonens och min radiostyrda bil , då är den i underkant.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

@Mangee75: Köp hellre en lite större. Gärna 50L tank.
Annars kommer det bara bli så att du ganska snart känner dig dumsnål.

Vet du inte med dina behov är detta en bra liten instegsmodell:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kom...

(samma som den Mogwaii länkade på Biltema fast billigare)

Permalänk
Medlem

Köp en med tank istället, även en på 20 liter är som natt o dag mot en sån du länkade.

Den där är mest en attrapp ...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har 24 liters kompressorn från Biltema och är riktigt nöjd. Funkar utmärkt att pumpa bildäck med och driva mindre verktyg som dyckertpistol, dremel, sticksåg, slipmaskin etc. Även mutterknack funkar, dock skulle det kanske varit en lite större tank. Han hinner inte riktigt ladda upp igen om man kör med knacken i längre perioder.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

För en hundring till för http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kom... så får du något som är bra mycket mer användbart - tanken är jätteviktig för 'användbarhet' även om just den här är liten.

och ingen av kompressorerna som jula och biltema har är speciellt ljudlösa - faktum är att de låter riktigt mycket och tysta kompressorern (främst då byggd på fryskompressorer eller liknande byggsätt fast för luft) ligger på helt annan dimension rent prismässigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@Mangee75: Köp hellre en lite större. Gärna 50L tank.
Annars kommer det bara bli så att du ganska snart känner dig dumsnål.

Vet du inte med dina behov är detta en bra liten instegsmodell:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kom...

(samma som den Mogwaii länkade på Biltema fast billigare)

Skrivet av xxargs:

För en hundring till för http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kom... så får du något som är bra mycket mer användbart - tanken är jätteviktig för 'användbarhet' även om just den här är liten.

och ingen av kompressorerna som jula och biltema har är speciellt ljudlösa - faktum är att de låter riktigt mycket och tysta kompressorern (främst då byggd på fryskompressorer eller liknande byggsätt fast för luft) ligger på helt annan dimension rent prismässigt...

Tack för alla svar , då får det bli en sån här delikatess

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur mycket av ett reellt problem det faktiskt är, men ofta när detta har diskuterats så har det påtalats att oljesmorda kompressorer (utan oljeavskiljare) faktiskt "läcker" små mängder olja genom luftflödet.

Permalänk

Om du ska använda den till datorn eller tex lack osv så ska du ha oljeavskiljare.

Permalänk
Medlem

Jag har denna kompressor (50l tank): http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kom...

Den har varit ute till rabatterat pris 899kr minst 2 ggr senaste halvåret, så om du har lite is i magen är det väl inte helt otippat att det återkommer. Har använt den till däck/bollpumpning samt mutterdragare och det har fungerat fint.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Mangee75:

Tjena.
Har tröttnat på luft på burk och har tittat på en kompressor istället.
Jag har tittat lite på denna från Jula och det jag undrar är om nån annan har en sån?
Har tänkt att använda den till hushållets datorer och gräsklipparen , har läst att den har hög decibel men det spelar inte så stor roll då jag kommer att använda den ute i förrådet.
Mvh / Mangee

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressorer-och-vakuumpumpar/kompressorer/kompressor-200055/

Vi har exakt den modell du länkat och den fungerar bra. Portabel och mångsidig. Inte heller allt för högljudd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelleplu:

Jag har denna kompressor (50l tank): http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kom...

Den har varit ute till rabatterat pris 899kr minst 2 ggr senaste halvåret, så om du har lite is i magen är det väl inte helt otippat att det återkommer. Har använt den till däck/bollpumpning samt mutterdragare och det har fungerat fint.

Har en sån också, och är nöjd med den, även om den egentligen är lite för klen för det jag använder den till, men för att blåsa rent saker duger den utmärkt.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Herregud. Det är en himla skillnad mellan att måla med färgspruta och att blåsa rent en kylfläns några ggr om året.

Jag ser bara fördelar med att ha en tanklös kompressor i detta sammanhang. Underhållsfritt. Slippa blåsa ut gammal rost, vatten eller olja.

Ja, den ska inte köras mer än någon minut i sträck och sedan vila 10 min. Och den låter satans högt. Men det är inte så svårt att anpassa sig till.

Om man nödvändigtvis måste ha en tank rekommenderar jag en liten, lätt och tyst.
Jag köpte följande paket och kompressorn är riktigt trevlig. Mycket tystare än min redan tysta oljefria kompressor. Men fortfarande inget att använda för spraymålning. Det går säkert att hitta motsvarande eller liknande kompressor som ett no-brand.
https://www.toolab.se/produkt/Senco-List-Dyckerpaket-PC0964EU...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Vi har exakt den modell du länkat och den fungerar bra. Portabel och mångsidig. Inte heller allt för högljudd

Skickades från m.sweclockers.com

Tjena.
Härligt att höra , skulle inhandla en med tank idag och så läste jag detta
Vad använder du din till? Dator rengöring och liknande?
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivmaskin

@Mangee75: Ja, det är väl främst det jag har använt den till. Pappa använder den främst till att fylla på luft i bildäck, han renblåser lite mer analoga grejer också, även de tenderar att samla lite damm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

@Mangee75: Ja, det är väl främst det jag har använt den till. Pappa använder den främst till att fylla på luft i bildäck, han renblåser lite mer analoga grejer också, även de tenderar att samla lite damm

Gött att höra Då tackar jag för svaren och inhandlar mig en sån imorgon

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd

CompuCleaner Xpert - Electric Air Duster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

@Mangee75: Ja, det är väl främst det jag har använt den till. Pappa använder den främst till att fylla på luft i bildäck, han renblåser lite mer analoga grejer också, även de tenderar att samla lite damm

Nu har jag inhandlat denna kompressor och testat den på dotterns dator , som dom flesta har skrivit om denna kompressor så låter den högt (94db).
Nu har jag ett förråd den står i , så stänger man dörren och drar ut luftslangen löser det sig. Det är ingen kompressor man har i en lägenhet
Aldrig mer luft på burk!
Tack för tipset / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd

Tycker det låter som ett bra köp och man behöver inte mer för att blåsa rent saker och en med tank blir mer om man vill köra verktyg måla och sådant som kräver mer luft längre stunder

Har varit lite lite sugen på liknande hemma men funderade e.v att bygga en från frys i stället då dom får bra ljudnivå..sen är det lite skoj med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tycker det låter som ett bra köp och man behöver inte mer för att blåsa rent saker och en med tank blir mer om man vill köra verktyg måla och sådant som kräver mer luft längre stunder

Har varit lite lite sugen på liknande hemma men funderade e.v att bygga en från frys i stället då dom får bra ljudnivå..sen är det lite skoj med

Glöm inte att lägga upp foto på bygget
Det va inte längesedan jag blåste ut dotterns dator , men shit pomfritt så mycket damm det fanns i grafikkortet som inte luft på burk fick ut.
Så jag är hel nöjd.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Den här kör vi med, har en liten tank men är fortfarande lättflyttad och smidig:

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kom...

har fungerat bra för renblåsning och däckfyllning. Går även köra spikpistol med den och den är oljefri.

Bara att starta upp och öppna kranen längst ner på tanken någon sekund så blåses eventuellt kondensvatten ut.

Den är så pass lätt att man enkelt flyttar runt den kring bilen om man har en kortare slang till däckpåfyllningspistolen, faktiskt lättare än att koppla in och dra ut den långa slangrullen vi har.

Är också smidig till datorn, men som nästan alla sådana här mindre kompressorer låter den väldigt högt fast man kör ju inte länge med den.

Finns mycket dyrare specialkompressorer som låter mindre men de är dyra och overkill för en vanlig hemanvändare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mangee75:

Glöm inte att lägga upp foto på bygget
Det va inte längesedan jag blåste ut dotterns dator , men shit pomfritt så mycket damm det fanns i grafikkortet som inte luft på burk fick ut.
Så jag är hel nöjd.
Mvh / Mangee

Ska försöka komma ihåg det och har faktiskt 2 tankar för luft som jag sparat för det så kan bli med tank och ena är tömd brandsläckare andra en tömd gasflaska och båda god för 30 bar och kompressor från kyl/frys är enkelt att trolla fram och är tryckmätare och sånt jag skulle fixat men ska man bara ha en att blåsa med är det skit enkelt och är typ att plugga ett par rör koppla in ström sen slang att blåsa med så är det klart

Ja luft på burk är lite för klen för att vara riktigt bra och kompressor är mycket bättre att blåsa rent med helst för grafikkort och blåsa ur nätagget som är ett svårt ställe att få bort damm på och jag har kompressor bara att den står i ett garage 1 mil bort och väger säkert 100kg och är fastskruvad i betong så kan blåsa rent saker nu med men skulle haft även behöva någon smidigare för små saker

Typ så där är min bild i huvudet att det skulle vara om jag får fingrarna ur arslet som man så vackert brukar säga

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w