Trådlösa hörlurar som kan "seriekopplas"

Permalänk
Medlem

Trådlösa hörlurar som kan "seriekopplas"

Bor i en rätt lyhörd barre så att kolla på film kvällstid (eller nattetid ) är inte utan sina utmaningar. Är man själv är det inga problem, bara köra lurar, men är man flera som ska kolla blir det genast lite knepigare. Så jag letar efter trådlösa lurar som kan "seriekopplas", dvs flera lurar som kan ta emot samma ljudsignal. Har idag ett par Sennheiser TR175 som jag tror kan göra det, men då bara med 2 enheter. Jag skulle gärna vilja ha upp till 4 enheter om möjligt och gärna då baserat på samma sändare. Sen skadar det inte om de har bra ljud, stöd för surround osv men gissar att urvalet är rätt begränsat så dom kraven får nog prioriteras ner något. I värsta fall får man väl köpa 2 x 2 st och sen splitta ljudsignalen till båda, men kan man slippa det vore det nice. Inser att jag bara lär kunna ladda en i taget men det behöver kanske inte vara så stort problem då de flesta av dom inte lär användas så ofta.

Några bra förslag eller andra kreativa ideer?

Permalänk
Medlem

En relativt dyr lösning, men två stycken av denna (som ska klara av två hörlurar samtidigt) https://www.kjell.com/p96674, en 3,5mm splitter och sen fyra par hörlurar så har du trådlöst ljud, förutsatt att du har möjlighet att få ut ljudet via en 3,5mm-kontakt alltså. Det finns säkert billigare Bluetooth-sändare med ungefär samma kvalitet på Ebay om man letar lite.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Rekordmedlem

Surround går att lösa "sådär" men det kommer att öka priset rejält om det ska bli bra men det går ju att fuska och driva alla lurar med samma inställningar via samma Dolby headphone kapabla processor, funktionen finns i de flesta surroundreceivrar och det är ju bara att ansluta lurarna efter samma processor om man accepterar att man inte kan ha individuell anpassning för det kräver i så fall en processor per lur.
Blåtand kan bli knölig med många länkar samtidigt i samma rum och färdiga multiklientsystem använder oftast ir eller "vanlig radio", Sennheiser tillverkar en del olika guidesystem men de har ju inte prioriterat att det ska vara riktigt bra lurar, däremot funkar faktisk flera HDI 850 till samma sändare samtidigt om du har råd och kan hitta 4 par att köpa, det är troligen den bästa trådlösa lur som gjorts och den är dessutom utgången sedan länge...
Det fanns åtminstone en i Tyskland, de jobbar med digital optisk ljudöverföring

http://www.ebay.com/itm/Sennheiser-HDI-850-/302306430155?hash...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sennheiser RS120 kan kopplas hur många hörlurar som helst.

https://sennheiserusa.happyfox.com/kb/article/171-how-do-i-ad...

Citat:

NOTE: Since the RS 120 is a radio frequency (RF) system the number of headphones that can be added is unlimited and the only requirement is that the headphones are in range of and tuned into the transmitter.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=979937

Finns som fyndvara hos netonnet också:
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/ljud-och-bild/audio/sen...

Finns säkert många andra alternativ också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

En relativt dyr lösning, men två stycken av denna (som ska klara av två hörlurar samtidigt) https://www.kjell.com/p96674, en 3,5mm splitter och sen fyra par hörlurar så har du trådlöst ljud, förutsatt att du har möjlighet att få ut ljudet via en 3,5mm-kontakt alltså. Det finns säkert billigare Bluetooth-sändare med ungefär samma kvalitet på Ebay om man letar lite.

Lite skeptisk till BT för såna här saker, dels baserade på egna si-så-där erefarenheter och dels för att om det vore så bra borde fler tillverkare använda det för sina "vanliga" trådlösa lösningar för trådläsa hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Sennheiser RS120 kan kopplas hur många hörlurar som helst.

https://sennheiserusa.happyfox.com/kb/article/171-how-do-i-ad...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=979937

Finns som fyndvara hos netonnet också:
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/ljud-och-bild/audio/sen...

Finns säkert många andra alternativ också.

Även om bilden antyder det så kan jag inte hitta något i texten som säger att man kan ha hur många hörlurar som helt anslutna? Dessutom kan man tycka att om RS120 kan det så borde mina RS175 också göra det, men det gör dom tydligen inte. Överlag kan jag tycka att så länge man lyssnar på SAMMA källa så borde det inte vara något problem med flera lurar, men var länge sedan jag läste och kunde något om radiosignalering.

Men verkar som det enklaste kanske är att köpa 2 x 2, dvs en splitter + 2 basstationer med varsin extra hörlur. Rätt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av improwise:

Lite skeptisk till BT för såna här saker, dels baserade på egna si-så-där erefarenheter och dels för att om det vore så bra borde fler tillverkare använda det för sina "vanliga" trådlösa lösningar för trådläsa hörlurar.

Blåtand funkar utmärkt till en ljudklient i taget i ett rum där det är ganska lite övrig radiotrafik på 2,4GHz bandet, apt x låter bra men a2dp är lite tråkigt.
Det uppstår däremot en del specifika problem när du ska använda det till film eftersom ljud och bild måste synkroniseras, speciellt om man ska använda surround så är det ju närmast omöjligt att göra det riktigt.
Jag har för mig att man tekniskt kan ha 7 blåtandsenheter för ljud aktiva samtidigt om det inte finns nån övrig radiotrafik.
Professionella system för trådlösa system klarar över 50 olika ljudkanaler i samma rum men priset kommer att dra iväg i så fall men inget hindrar att man köper valfri lur och ett system för trådlös monitorlyssning för scenbruk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Även om bilden antyder det så kan jag inte hitta något i texten som säger att man kan ha hur många hörlurar som helt anslutna?

Jag citerar ju textstycket som säger att man kan ansluta hur många som helst?
Det textstycket är under bilden.

Skrivet av improwise:

Dessutom kan man tycka att om RS120 kan det så borde mina RS175 också göra det, men det gör dom tydligen inte. Överlag kan jag tycka att så länge man lyssnar på SAMMA källa så borde det inte vara något problem med flera lurar, men var länge sedan jag läste och kunde något om radiosignalering.

Det finns olika typer av sändare, vissa som skickar ut en ren signal som vilken radio-mottagare som helst kan plocka upp och vissa som skickar ut en digital signal som behöver typ synkas.

Som jag fattar det så har RS175 en mer avancerad digital radiosignal som ger bättre kvalitet, men då behöver man synka hörlurarna med sändaren.

RS120 har en typ av radiosändare som skickar ut en ren radiosignal som typ vilken radiomottagare som helst kan ta emot och spela upp.

Det är inte så konstigt tänker jag. Men vad vet jag, det är bara uppfattningen jag fått av att läst dom sidorna i några minuter.

I vilket fall som helst så står det tydligt att RS120 klarar av hur många hörlurar som helst och RS175 bara 2 par.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag citerar ju textstycket som säger att man kan ansluta hur många som helst?
Det textstycket är under bilden.

Det finns olika typer av sändare, vissa som skickar ut en ren signal som vilken radio-mottagare som helst kan plocka upp och vissa som skickar ut en digital signal som behöver typ synkas.

Som jag fattar det så har RS175 en mer avancerad digital radiosignal som ger bättre kvalitet, men då behöver man synka hörlurarna med sändaren.

RS120 har en typ av radiosändare som skickar ut en ren radiosignal som typ vilken radiomottagare som helst kan ta emot och spela upp.

Det är inte så konstigt tänker jag. Men vad vet jag, det är bara uppfattningen jag fått av att läst dom sidorna i några minuter.

I vilket fall som helst så står det tydligt att RS120 klarar av hur många hörlurar som helst och RS175 bara 2 par.

Ja, jäklar, jag missade det otroligt nog. Tack.

Fast då lär ju RS120 falla på att det är för mkt brus osv. vilket jag rätt snabbt blir knäpp på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, jäklar, jag missade det otroligt nog. Tack.

Fast då lär ju RS120 falla på att det är för mkt brus osv. vilket jag rätt snabbt blir knäpp på.

Jag tror inte dom brusar så mycket, då hade nog fler klagat på det. Men svårt att veta hur känslig du är och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tror inte dom brusar så mycket, då hade nog fler klagat på det. Men svårt att veta hur känslig du är och så.

Allt brus är för mkt brus

Något gör ju att Sennheiser inte använder samma överföringsteknik i sina bästa lurar. Undrar faktiskt om jag kan ha ha några RS120 någonstans i gömmorna, känner iaf igen laddaren som ser exakt lika ut till några som jag har. Och ja, dom brusar

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Allt brus är för mkt brus

Något gör ju att Sennheiser inte använder samma överföringsteknik i sina bästa lurar. Undrar faktiskt om jag kan ha ha några RS120 någonstans i gömmorna, känner iaf igen laddaren som ser exakt lika ut till några som jag har. Och ja, dom brusar

Ah, då är antagligen alla dom analoga RF eller IR hörlurar som enkelt kan "seriekopplas" för brusiga för dig.

Permalänk
Medlem

Lutar å 2 x 2 RS175 men då behövs även en optisk splitter, som dessutom gärna skulle få ha 3-4 utgångar för att föda lite ljudlimpor och annat. Någon som kan rekommendera någon bra? Vet inte om det behövs nån förstärkare också när man vill ha så många utgångar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av improwise:

Lutar å 2 x 2 RS175 men då behövs även en optisk splitter, som dessutom gärna skulle få ha 3-4 utgångar för att föda lite ljudlimpor och annat. Någon som kan rekommendera någon bra? Vet inte om det behövs nån förstärkare också när man vill ha så många utgångar?

1 till 4 kräver en aktiv splitter https://www.digitaltvexperten.se/artikel.php?k=896&p=4141

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Lutar å 2 x 2 RS175 men då behövs även en optisk splitter, som dessutom gärna skulle få ha 3-4 utgångar för att föda lite ljudlimpor och annat. Någon som kan rekommendera någon bra? Vet inte om det behövs nån förstärkare också när man vill ha så många utgångar?

Som jag läst, så förlorar man både bas och surround om 2 headset är pairad ihop med sändaren. Släng iväg ett mail till Sennheiser innan du köper en till om det stämmer.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Som jag läst, så förlorar man både bas och surround om 2 headset är pairad ihop med sändaren. Släng iväg ett mail till Sennheiser innan du köper en till om det stämmer.

Vet inte om det är någon större nackdel om så skulle vara fallet men tack ändå för tipset.