Hur mycket el förbrukar/kostar en dator egentligen?

Permalänk
Medlem

kWh är en flödesmängd. Ta en saftkanna och häll ur. Vänder du en upp och ner har du väldigt fort gjort av med 1 kW medans ett normalt glas tar lägre tid att fylla.

En mikrovågsugn som har en effekt på 1000w kostar en 1kWh på din elräkning efter en timme. Värmer du mat på den effekten i 5 minuter så har du förbrukat 300/3600 delar av en kWh, vilket innebär att 12 portioner kostar 1kWh. Om din dator drar 100w så innebär det att datorn har förbrukat en kWh efter 10 timmar.

En normallägenhet (2-rummare) ligger på ca 1500-2500 kWh per år, vilket med 2000 kWh / år = 5,479 kW / timme vid konstant jämn förbrukning. Normalt är en kWh = 0,85 - 1,2 kr vilket innebär att en normalräkning är på 850-1500 kr per kvartal. Förbrukar du mer 900kWh per kvartal utan att har fler än 4 rum eller eluppvärmd lägenhet / villa så förbrukar du för mycket.

Vinterhalvåret kostar alltid mer än sommaren. Din dator är den del som idag kostar minst el per effektiv resurs. Din belysning samt kvarsittande laddare / standby på gamla saker är extrema energibovar mot dess effektivitet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OldComputer:

kWh är en flödesmängd. Ta en saftkanna och häll ur. Vänder du en upp och ner har du väldigt fort gjort av med 1 kW medans ett normalt glas tar lägre tid att fylla.

En mikrovågsugn som har en effekt på 1000w kostar en 1kWh på din elräkning efter en timme. Värmer du mat på den effekten i 5 minuter så har du förbrukat 300/3600 delar av en kWh, vilket innebär att 12 portioner kostar 1kWh. Om din dator drar 100w så innebär det att datorn har förbrukat en kWh efter 10 timmar.

En normallägenhet (2-rummare) ligger på ca 1500-2500 kWh per år, vilket med 2000 kWh / år = 5,479 kW / timme vid konstant jämn förbrukning. Normalt är en kWh = 0,85 - 1,2 kr vilket innebär att en normalräkning är på 850-1500 kr per kvartal. Förbrukar du mer 900kWh per kvartal utan att har fler än 4 rum eller eluppvärmd lägenhet / villa så förbrukar du för mycket.

Vinterhalvåret kostar alltid mer än sommaren. Din dator är den del som idag kostar minst el per effektiv resurs. Din belysning samt kvarsittande laddare / standby på gamla saker är extrema energibovar mot dess effektivitet.

Yeah. Fast lite fel har det kanske smugit sig in här
om man gör av med ca 2000KWh per år så blir det inte ca 5,479 kW per timma. 5,4 kW per dygn stämmer bättre men är ett lite mer obekvämt mått. Delar vi på 24 så blir det ca 0,2 kW per timma i snitt vilket verkar mer rimligt också.

Vidare så håller jag med om att standbyprylar och inkopplade laddare som ej används är pengar i sjön och blir såklart ineffektiva. Huruvida man med klarhet kan säga att datorn är mer effektiv än belysning eller något annat som faktiskt används är väl däremot svårare tycker jag. Förbrukad el blir till värme om man vill räkna på uppvärmningskostnad men annars handlar det ju bara om subjektivt upplevt värde per pryl va? ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vinterhalvåret kostar alltid mer än sommaren. Din dator är den del som idag kostar minst el per effektiv resurs. Din belysning samt kvarsittande laddare / standby på gamla saker är extrema energibovar mot dess effektivitet.

Att laddare som sitter i är extrema energibovar är att ta i. Samsungs och Apples originalladdare har en standbyförbrukning på ungefär 0,05 W. Det vill säga, förbrukar 438 Wh om den sitter i dygnet runt i ett år, till en kostnad av ungefär 40 öre. Det är försumbart ur alla tänkbara avseenden.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Låter som du räknar på priset utan skatt och andra avgifter, eller så har du låst avgift från tiden då priset var lågt. För just nu ligger elpriset på ca 70-90öre med avgifter. Så dubbla eller trippla din summa så är man nog närmare sanningen (man blir ju inte fattig för den summan heller dock)

Skickades från m.sweclockers.com

Ni pratar väll om olika priser? Han pratar kr/h och du kr/kWh, så båda har rätt

300w i 3 timmar är 0,9kwh som är 0,9kr (räknat med 1kr/kvh)
0,9kr/3 timma = 0,3kr/h för datorn i driftkostnad

Lättare att räkna är 0,9 kr/kwh / 0,3kw = 0,3kr/h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yeah. Fast lite fel har det kanske smugit sig in här
om man gör av med ca 2000KWh per år så blir det inte ca 5,479 kW per timma. 5,4 kW per dygn stämmer bättre men är ett lite mer obekvämt mått. Delar vi på 24 så blir det ca 0,2 kW per timma i snitt vilket verkar mer rimligt också.

Vidare så håller jag med om att standbyprylar och inkopplade laddare som ej används är pengar i sjön och blir såklart ineffektiva. Huruvida man med klarhet kan säga att datorn är mer effektiv än belysning eller något annat som faktiskt används är väl däremot svårare tycker jag. Förbrukad el blir till värme om man vill räkna på uppvärmningskostnad men annars handlar det ju bara om subjektivt upplevt värde per pryl va? ;).

Ooops, får jag skylla på att jag hade bråttom iväg?

Det jag menade med att belysningen var sämre än datorn är att datorn (förhoppningsvis) gör något tidskrävande när du är på muggen, medan belysning i tomma rum inte är till någon nytta. Sedan är det väl alltid en balans mellan den praktiska effekten och den optimala effekten, vilket antagligen kan optimeras i absurdum. Därför pekar jag till dom 2000kWh per år man i genomsnitt förbrukar. Ligger man omkring där så blir det nästan för jobbigt att optimera.

Jag skaffade diskmaskin på mellandagsrean 2015/2016, Prisskillnaden på el mot åren innan är så liten att det antagligen är billigare än att diska själv med belysningen på.

Jag är absolut inte bäst i värden på inte använda el. Däremot så försöker jag använda belysning så lite som möjligt samt undvika onödiga kablar i vägguttag.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldComputer:

Ooops, får jag skylla på att jag hade bråttom iväg?

Det jag menade med att belysningen var sämre än datorn är att datorn (förhoppningsvis) gör något tidskrävande när du är på muggen, medan belysning i tomma rum inte är till någon nytta. Sedan är det väl alltid en balans mellan den praktiska effekten och den optimala effekten, vilket antagligen kan optimeras i absurdum. Därför pekar jag till dom 2000kWh per år man i genomsnitt förbrukar. Ligger man omkring där så blir det nästan för jobbigt att optimera.

Jag skaffade diskmaskin på mellandagsrean 2015/2016, Prisskillnaden på el mot åren innan är så liten att det antagligen är billigare än att diska själv med belysningen på.

Jag är absolut inte bäst i värden på inte använda el. Däremot så försöker jag använda belysning så lite som möjligt samt undvika onödiga kablar i vägguttag.

Diskmaskin sänker ofta energiförbrukningen men om man inte betalar specifikt för varmvatten så blir det ingen skillnad i kostnad och sånt är ju lite surt, belysning kan styras av sensorer men det är än så länge ovanligt, en batteriladdare som bara står i tomme har ju 0% i verkningsgrad så den är oerhört dyr om man ser på den i det perspektivet.
Själv värmer jag huset med datordelar på vintern men försöker hålla nere på användnnigen på sommaren för det blir helt enkelt varmt, datorn i sig drar ju inte tokmycket men lägger man ihop det med monitorer och ljudsystem så blir det desto mer så det blir ofta bara en laptop och dess inbyggda skärm på sommaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen

Gjorde ni inte precis hela tråden ännu trassligare än den redan var, @OldComputer och @Söderbäck? Jag vill tro att jag förstår vad effekt och energi är för något, och jag har svårt att tolka era inlägg. Hur ska då någon som är mindre insatt förstå?

Ska försöka utveckla vad jag menar.

Skrivet av OldComputer:

kWh är en flödesmängd. Ta en saftkanna och häll ur. Vänder du en upp och ner har du väldigt fort gjort av med 1 kW medans ett normalt glas tar lägre tid att fylla.

Jag förstår inte alls liknelsen. Man kan ju inte "väldigt fort göra av med 1 kW". Nog måste den rimliga analogin vara att energi (mätt i Wh) motsvarar en mängd vätska (i liter) och att effekt (mätt i W) motsvarar flöde av vätska (i liter per sekund)?

Citat:

En mikrovågsugn som har en effekt på 1000w kostar en 1kWh på din elräkning efter en timme. Värmer du mat på den effekten i 5 minuter så har du förbrukat 300/3600 delar av en kWh, vilket innebär att 12 portioner kostar 1kWh. Om din dator drar 100w så innebär det att datorn har förbrukat en kWh efter 10 timmar.

Detta stämmer, även om jag tycker att en bättre motivering är önskvärd för att en oinsatt ska förstå: Varifrån kommer siffrorna 300, 3600 etc? (Jag kan lista ut det, men det är inte mig inlägget riktas till.)

Citat:

En normallägenhet (2-rummare) ligger på ca 1500-2500 kWh per år, vilket med 2000 kWh / år = 5,479 kW / timme vid konstant jämn förbrukning.

Bortsett från räknemisstaget Söderbäck redan påpekat måste jag ifrågasätta enheten "kW / timme". Den är obegriplig ur en praktisk synvinkel. Undersöker man den består den ju av "(energi / tid) / tid", vilket ju inte alls är det du menar. (I mitt första inlägg avrådde jag specifikt från att skriva så när man inte menar så: "Skippa 'watt per timme' (istället för watt) […]".)

Citat:

Normalt är en kWh = 0,85 - 1,2 kr vilket innebär att en normalräkning är på 850-1500 kr per kvartal.

Föredrar formuleringen att en kilowattimme kostar ett visst antal kronor framför att energi skulle vara lika med ekonomisk kostnad. Dock antagligen något de flesta ändå förstår, och möjligen en detalj i sammanhanget.

Skrivet av Söderbäck:

Yeah. Fast lite fel har det kanske smugit sig in här
om man gör av med ca 2000KWh per år så blir det inte ca 5,479 kW per timma. 5,4 kW per dygn stämmer bättre men är ett lite mer obekvämt mått. Delar vi på 24 så blir det ca 0,2 kW per timma i snitt vilket verkar mer rimligt också.

Som ovan, "kW per dygn" respektive "kW per timme" är inte vad som avses och därför tycker jag inte att man bör skriva så. Det blir ju helt omöjligt för oinsatta att förstå vad watt, wattimmar etc är om vi skriver watt när vi menar wattimmar.

Min avsikt är bara att de som läser denna tråd och vill förstå ska kunna göra det så enkelt som möjligt. Därför föreslår jag med all respekt att ni överväger att redigera era inlägg enligt ovannämnda, konstruktivt avsedda kritik.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Gjorde ni inte precis hela tråden ännu trassligare än den redan var, @OldComputer och @Söderbäck? Jag vill tro att jag förstår vad effekt och energi är för något, och jag har svårt att tolka era inlägg. Hur ska då någon som är mindre insatt förstå?

Ska försöka utveckla vad jag menar.

Jag förstår inte alls liknelsen. Man kan ju inte "väldigt fort göra av med 1 kW". Nog måste den rimliga analogin vara att energi (mätt i Wh) motsvarar en mängd vätska (i liter) och att effekt (mätt i W) motsvarar flöde av vätska (i liter per sekund)?

Detta stämmer, även om jag tycker att en bättre motivering är önskvärd för att en oinsatt ska förstå: Varifrån kommer siffrorna 300, 3600 etc? (Jag kan lista ut det, men det är inte mig inlägget riktas till.)

Bortsett från räknemisstaget Söderbäck redan påpekat måste jag ifrågasätta enheten "kW / timme". Den är obegriplig ur en praktisk synvinkel. Undersöker man den består den ju av "(energi / tid) / tid", vilket ju inte alls är det du menar. (I mitt första inlägg avrådde jag specifikt från att skriva så när man inte menar så: "Skippa 'watt per timme' (istället för watt) […]".)

Föredrar formuleringen att en kilowattimme kostar ett visst antal kronor framför att energi skulle vara lika med ekonomisk kostnad. Dock antagligen något de flesta ändå förstår, och möjligen en detalj i sammanhanget.

Som ovan, "kW per dygn" respektive "kW per timme" är inte vad som avses och därför tycker jag inte att man bör skriva så. Det blir ju helt omöjligt för oinsatta att förstå vad watt, wattimmar etc är om vi skriver watt när vi menar wattimmar.

Min avsikt är bara att de som läser denna tråd och vill förstå ska kunna göra det så enkelt som möjligt. Därför föreslår jag med all respekt att ni överväger att redigera era inlägg enligt ovannämnda, konstruktivt avsedda kritik.

Alling du är från och med nu så nära en gud man kan komma! Du har skrivit så många bra inlägg i denna tråd!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Jag känner verkligen att ni ALLA glömmer bort att all energi som används(i 95% av fallen) blir till värme. Värme är väldigt bra i vårt väldigt kyliga klimat. Så ni kan nog räkna med att 50% (50 50 kallt varmt)
av strömmen bara blir mindre värme för din värmepump, direktverkande värme, jordvärme etc att skapa.

Nej, en dator som drar 1000w en vinterdag när det är -20 ute är inte slösat. Inte alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nått man bör tänka på angående energiförbrukningen är däremot att det ofta är en dålig ide att använda gamla delar till en router/nas som alltid står på, det kan faktiskt vara ekonomiskt motiverat att skaffa nya delar för de kan löna sig redan efter nått års drift bara sett till den lägre energiförbrukningen.

Jag räknar på det med jämna mellan rum, och kommer alltid fram till motsatsen faktiskt. Jag VILL köpa ny hårdvara, vilket är den drivande orsaken till varför jag alls räknar på det, men det blir aldrig riktigt så.
Just routern satt som ett strålande exempel. Jag hade en Prescott 3gHz CPU, 1 gB RAM, och 9.5gB HD, som körde Smoothwall, och driftsattes runt oktober 2008. De senaste 3-4 åren har jag velat byta ut den eftersom mitt 4-portas NIC har begränsat bandbredden till 85-90Mbit (vanlig PCI plats) men det har inte riktigt varit ekonomiskt försvarbart.
Burken ersattes slutligen i månadsskiftet Januari / Februari i år, eftersom The Weird sålde ett Supermicro "router chassi" med moderkort, disk och minne, och 2 NAS chassin för begagnat pengar. Men även om jag är optimistisk och säger att "routern" kostade 1250, och chassina en tusenlapp st, så är sanningen den att skillnaden i el-förbrukning på den nya och gamla routern inte kommer räkna hem inköpskostnaden på närmare 10 år... Trots att det gamla systemet var en Prescott P4, och det nya systemet har en Atom D525 CPU.
I load är det ju en enorm skillnad på de här påda CPU'ernas energiförbrukning, men i idle, där de har legat mer eller mindre konstant, är skillnaden inte så stor, och skillnaden för hela systemet är 5-7w i kontinuerlig drift.
Den nya burken har andra för och nackdelar...
Bootar snabbare, och fläktarna är mer aggressivt styrda, så de står normalt stilla, trots 30-35 grader varmt i rummet som mest nu sommartid.
Eftersom det är en typisk 1U router - enhet, så finns det inte plats för filter som på det gamla 4U chassit, så det kommer kräva mer aktivt underhåll, även om fläktarna inte snurrar mycket.
Klarar utan vidare av att maxa uppkopplingen eftersom både de två integrerade, och de kortplatsanslutna två nätverksportarna sitter på PCI-e, så jag kan klämma ut de sista få mbit'en. Det gillar säkert min ISP...

Skrivet av Wasp:

Jag känner verkligen att ni ALLA glömmer bort att all energi som används(i 95% av fallen) blir till värme. Värme är väldigt bra i vårt väldigt kyliga klimat. Så ni kan nog räkna med att 50% (50 50 kallt varmt)
av strömmen bara blir mindre värme för din värmepump, direktverkande värme, jordvärme etc att skapa.

Nej, en dator som drar 1000w en vinterdag när det är -20 ute är inte slösat. Inte alls

Jag har minst ett fönster öppet året runt. Överskottsvärmen från vattensäng, akvarium och datorer gör att jag har 25 grader på vintern, med alla element avstängda. hyresrätt, 56m2, där hyresvärden vill ha betalt för "komfortvärme", trots att mina element är just... avstängda. Jag erbjöd mig att kvitta el-räkning mot uppvärmningskostnad, med andra ord, de betalar min el, och jag betalar uppvärmningskostnaden, men det var de inte sugna på. Så då hotade jag med att dra dem inför hyresnämnden för sommarvärmen som är en social olägenhet, och tvinga dem åtgärda det faktumet att jag regelbundet ser 40 grader inomhus, och har 30-35 sedan en månad tillbaka, och kommer ha åtminstone till slutet av september. Då skylde de (naturligtvis) på elektronik osv, varpå jag undrade om de trodde att det fanns något samband mellan varmt på sommaren, och varmt på vintern. Det tog 18 månaders konflikt, men numera slipper jag betala för värmen på vinterhalvåret. Kan jag få ett norskt hurra för Helsingborgshem...?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ville delgiva det följande vilket är mycket användbart. Det är energiförbrukningsräknare. Prova på!!!

https://outervision.com/power-supply-calculator
eller
http://www.coolermaster.com/power-supply-calculator/

tillägg
Permalänk
Medlem

Har klockat min dator och ligger såhär https://imgur.com/a/Klm8gGd, kan man räkna med en elräkning of doom eller är de inte så farligt? Kör bara datorn när jag använder den vilket är några timmar om dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min erfarenhet efter 5 år i hus är att elkostanden inte alls är särskilt dyr utan det är de fasta avgifterna som man får betala oavsett hur mycket el man använt. Min senaste räkning var på 750kr. 350kr var fasta avgifter, så i praktiken kostade mängden el bara 400kr. Då står ändå min dator på i sign ca 12h om dagen.

Skrivet av Andreaz1:

För ett kvartal eller?
Skickades från m.sweclockers.com

Gammal tråd men whatever. Nej, jag betalar ca 7-900kr i månaden. Bor I hus, eldar med vedpanna för värme och varmvatten. Den mesta av den kostnaden är antagligen från kyl&frys, som är ca 40 år gamla samt spisen, lagar mat i princip varje dag. Och datorn i sign då förstås, men spelar ganska sällan nuförtiden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ripan_:

Har klockat min dator och ligger såhär https://imgur.com/a/Klm8gGd, kan man räkna med en elräkning of doom eller är de inte så farligt? Kör bara datorn när jag använder den vilket är några timmar om dagen.

Varför inte låna eller köpa en effektmätare och mäta i stället för att gissa ?
Kommunens energirådgivare brukar låna ut mätare och på många ställen har de gjort det så enkelt som att du kan låna det på biblioteken.
Vill du köpa en egen så får du en för 100kr
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/st...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sant. Men tänkte bara om någon visste enligt höften. Brorsan som har 4770 otrimmad har package på 3w och jag 23w men jag har ju trimmat och stängt av c-states osv.

Permalänk
Medlem

De som bryr sig om kostnaden för el en dator drar är antingen hardcore miners eller samma människor som köper en ny bil för 600000 och skryter om att den sparar 35kr månaden på soppa mot den gamla som var tre år gammal och fallit med 50% i pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför inte låna eller köpa en effektmätare och mäta i stället för att gissa ?
Kommunens energirådgivare brukar låna ut mätare och på många ställen har de gjort det så enkelt som att du kan låna det på biblioteken.
Vill du köpa en egen så får du en för 100kr
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/st...

Föredrar faktiskt https://www.clasohlson.com/se/Elenergim%C3%A4tare/36-2897 eller motsvarande med samma utseende från andra leverantörer. Just denna har en riktig energimätarkrets vilket gör att den mäter rätt även på 'fulström' som datorer, elektroniska ballaster för lysrör och energisparlampor, mobilladdare mm. på korrekt sätt - vilket inte alls är självklart att dess mer väldesignade och dyrare motsvarigheter klarar och kan visa vad som helst mot sådan och visar rätt endast när den är kopplad till glödlampa, kaffebryggaren och elelementet.

har ett antal mätare bakom mig och vet att många av dem (de flesta faktiskt...) inte mäter alls bra så fort de kopplas in mot nätaggregat av switchad modell - vare sig med eller utan power correction.

---

När man tittar efter stickpropps-elmätare så skall man titta i dess beskrivning om det finns ett läge där 'PF' eller 'power factor' visas, finns inte det skippa mätaren oavsett hur snygg den är och välj någon annan tills du hittar en variant som kan redovisa 'PF' i sina menyer (tillsammans med ström, spänning, Watt och VoltAmpere (VA) ) - de som har 'cos(fi)' är heller inte dugliga då de räknar på som om strömmen skulle vara i sinus, och det är den inte när det är inkopplad till elektronik med switchade nätaggregat.

Det med 'PF' eller 'Power Factor' i sina menyer är en indikation på att de har en riktig elmätarkrets i sig - dom som inte har elmätarkrets i sig mäter inte rätt på skrynklig ström som switchade nätaggregat drar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ripan_:

Sant. Men tänkte bara om någon visste enligt höften. Brorsan som har 4770 otrimmad har package på 3w och jag 23w men jag har ju trimmat och stängt av c-states osv.

Det är ju knappast så att 20 W hit eller dit kommer att ge nån märkbar påverkar på elräkningen för det tar ju 4 dygn innan det blir 1 kWh.
Fråga dig i stället om det blir en märkbar tempökning i rummet när datorsystemet är i gång men mät om du behöver ett konkret värde och vill se förändringar beroende på av inställningar för det är inget du kan få fram med någon mjukvara och mät på hela systemet och inte bara datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut för folk år 2022? Tänker att trenden med mer strömkrävande grafikkort och processorer ökat snittförbrukningen. Vore intressant med en poll Själv ligger jag på ~280 W i load med undervoltad RX 5700 och Ryzen 1600 AF, för hela setupen (skärm och kringutrustning).