Vilket ljudkort? Creative Sound BlasterX G5 7.1 eller Xonar U7 MKII? Annat?

Permalänk
Medlem

Vilket ljudkort? Creative Sound BlasterX G5 7.1 eller Xonar U7 MKII? Annat?

Hej!
Har följande idag:
Sennheiser HD8 DJ & Modmic 4.0 och ett asus strix raid pro ljudkort.

Nu är en sladd till ljudkortet sönder och det finns inga replacement sladdar. Jag orkar inte hålla på och löda osv för att fixa den. I alla fall så vill jag aldrig ha ett internt ljudkort igen pga av allt statiska ljud som typ är omöjligt att få bort.

Har kollat på Creative Sound BlasterX G5 7.1 och Xonar U7 MKII vilket skulle ni välja av dessa två? Finns det andra bra alternativ? Budget ca 1500 kr. Helst <1000kr.

Tycker att det är nice med mjukvaran som jag har med mitt nuvarande ljud kort (STRIX SONIC STUDIO) där jag kan ställa in "Noise Gate" "Bass boost" "Virtual Surroundsound" etc. Men har även haft lite strul med programmet, bland annat att utorrent inte kan starta när det är igång och jag kan inte gå över 44.1 kHz och 16 bit för då låter det statiska ljudet mycket värre.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Skrivet av Leyer:

Hej!
Har följande idag:
Sennheiser HD8 DJ & Modmic 4.0 och ett asus strix raid pro ljudkort.

Nu är en sladd till ljudkortet sönder och det finns inga replacement sladdar. Jag orkar inte hålla på och löda osv för att fixa den. I alla fall så vill jag aldrig ha ett internt ljudkort igen pga av allt statiska ljud som typ är omöjligt att få bort.

Har kollat på Creative Sound BlasterX G5 7.1 och Xonar U7 MKII vilket skulle ni välja av dessa två? Finns det andra bra alternativ? Budget ca 1500 kr. Helst <1000kr.

Tycker att det är nice med mjukvaran som jag har med mitt nuvarande ljud kort (STRIX SONIC STUDIO) där jag kan ställa in "Noise Gate" "Bass boost" "Virtual Surroundsound" etc. Men har även haft lite strul med programmet, bland annat att utorrent inte kan starta när det är igång och jag kan inte gå över 44.1 kHz och 16 bit för då låter det statiska ljudet mycket värre.

Jag har själv Xonar U7 MKII
Fett ljud för ljud för gaming och musik!
Jag rekommenderar starkt detta för dem som letar efter ett rent HQ-ljud, plus möjligheten att få analogt och virtuell surround för all dator och laptop-upplevelse. Ström får du endast genom USB-port vilket gör det mycket smidigt.

Men för att allt detta ska fungera måste du installera drivrutinen.

Permalänk
Medlem

@crusaiderrr: Tack för infon! Låter bra. Att man måste ha drivrutinen är helt klart ett minus dock :/ Har inte bra erfarenheter med asus drivers från mitt nuvarande. Eller drivrutinen gäller bara för virtual surround osv?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Creative och Asus suger båda på uppdatera drivers.
Creative har samma driver senaste 2 åren typ, omdöpta bara.

Hade jag köpt ljudkort idag hade jag köpt Asus senaste då det är prisvärt iaf och har nyare drivers.
Inte släppt i Sverige än, men frågade inet och komplett, båda ska ta in det. Komplett la upp det för 777:- prelim, vet inte vad slutpriset blir.

https://www.asus.com/se/Sound-Cards/Xonar-AE/overview/

Ljudkort i allmänhet är rätt drygt då ingen fokuserar på drivers.
Samma på alla USB dacs osv, även om dom generellt fungerar bättre då dom inte har massa mjukvara oftast (andra märken än creative, asus dvs)

Permalänk
Medlem

@Nivity: Alright, tack!

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på det inbyggda jacket i ditt Z87 Deluxe? Sitter nu en Realtek ALC1150 i den som är väldigt kompetent (inbyggda ljudet är ofta väldigt bra i dagsläget, jämförbart med de flesta interna ljudkort).
Realteks mjukvara är väl sisådär men kanske räcker för din del.

Kan inte riktigt rekommendera mycket från Creative eller Asus, de är usla med drivrutiner och satsar mer på flashiga funktioner och mjukvaran än på själva ljudkvaliteten. Skulle hellre rekommendera en bra USB DAC t.ex. Audioquest Dragonfly Black. Dock har du inte mycket här vad gäller mjukvara utan det är snarare bara bra ljud rakt igenom (de flesta kör t.o.m utan att du behöver installera någon drivrutin).

Permalänk
Medlem

@Timmy Fox: Det är först och främst för min mic. Den suger totalt i det inbyggda. Om jag förstår det rätt så kan man inte koppla in en mic i dac?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7